Gent-Alméria (september)
Moderator: Moderatoren
-
- 2x2 autosnelweg
Gent-Alméria (september)
Yay, een huwelijksuitnodiging valt in de bus, mooi het is in Alméria...2100km grosso modo van bij ons.
Vliegtuigtickets lijken immens duur te zijn, dus is er altijd het alternatief; een roadtrip met de Alfa. Dat wordt dus 2 dagen rijden, en 2 dagen terug. Het feest is op zaterdag, dus donderdag/vrijdag rijden en dan maandag/dinsdag terug met de zondag als buffer. Blijft toch dik 4000km op 5 dagen.
Het is voor september 2024 (!), maar stel nu dat het voor volgende maand zou zijn of volgend jaar, wat zijn jullie adviezen. Zijn er wel vliegtickets te vinden aan een redelijke prijs zoals bvb een andere luchthaven en dan een Fiat 500 huren of zo, (een eerste check kwam op 700 pp, heen/terug, dus 1500 euro snel gerekend). Met de auto aan brandstof, péage en allerlei liggen we aan 1000 heen en weer. Neem er nog een overnachting en een diner bij en je komt nog altijd goedkoper uit dan je tijd te verdoen op een luchthaven en met het vliegtuig. Om het vliegtuig aantrekkelijk te maken wensen wij geen tussenstops, geen individuele planning of wat dan ook, take off and go, anders niet.
Ik wil het traject gerust wel rijden, maar ik ken Spanje niet zo goed en ik ben al zeker niet bekend met de streek. Wat is een gangbare hotelprijs, valt dat wat te boeken in de nazomer van Spanje? Etc etc...
Ik laat jullie los om te antwoorden.
Vliegtuigtickets lijken immens duur te zijn, dus is er altijd het alternatief; een roadtrip met de Alfa. Dat wordt dus 2 dagen rijden, en 2 dagen terug. Het feest is op zaterdag, dus donderdag/vrijdag rijden en dan maandag/dinsdag terug met de zondag als buffer. Blijft toch dik 4000km op 5 dagen.
Het is voor september 2024 (!), maar stel nu dat het voor volgende maand zou zijn of volgend jaar, wat zijn jullie adviezen. Zijn er wel vliegtickets te vinden aan een redelijke prijs zoals bvb een andere luchthaven en dan een Fiat 500 huren of zo, (een eerste check kwam op 700 pp, heen/terug, dus 1500 euro snel gerekend). Met de auto aan brandstof, péage en allerlei liggen we aan 1000 heen en weer. Neem er nog een overnachting en een diner bij en je komt nog altijd goedkoper uit dan je tijd te verdoen op een luchthaven en met het vliegtuig. Om het vliegtuig aantrekkelijk te maken wensen wij geen tussenstops, geen individuele planning of wat dan ook, take off and go, anders niet.
Ik wil het traject gerust wel rijden, maar ik ken Spanje niet zo goed en ik ben al zeker niet bekend met de streek. Wat is een gangbare hotelprijs, valt dat wat te boeken in de nazomer van Spanje? Etc etc...
Ik laat jullie los om te antwoorden.
-
- 4x3 autosnelweg
Re: Gent-Alméria (september)
Vliegvelden genoeg die hier zouden kunnen werken, en dan pak je nog een paar uur in een huurauto. Alicante en Malaga bijvoorbeeld worden vanuit Brussel bediend door Vueling en vanaf daar is het drie uur rijden. En je hebt alternatieven in heel Andalucia, en de optie om vroeg te boeken (lees: als de goedkoopste tickets nog beschikbaar zijn). Zou denken dat je dat ruim binnen die 1500 euro moet kunnen. 1000 voelt realistischer. Daarmee niet goedkoper dan de auto, maar je komt wel beter aan.
Het is jammer dat er geen fatsoenlijke trein loopt langs de Spaanse kust. Anders had ik op dag 1 de trein naar Barcelona gepakt, en dan na een overnachting en een eerste cortado door. Maar dat kost je dan niet even een ochtend, maar negen uur met een omweg over Madrid.
De auto … dat ken je tot aan ongeveer Perpignan zelf goed genoeg. Zou misschien zelfs een aardig overnacht-punt zijn. Vandaar is het nog wel negen uur rijden en de AP-7 is een vrachtwagenriool. Maar het kan. Franse stuk bepaald ontspannener dan het Spaanse.
Het is jammer dat er geen fatsoenlijke trein loopt langs de Spaanse kust. Anders had ik op dag 1 de trein naar Barcelona gepakt, en dan na een overnachting en een eerste cortado door. Maar dat kost je dan niet even een ochtend, maar negen uur met een omweg over Madrid.
De auto … dat ken je tot aan ongeveer Perpignan zelf goed genoeg. Zou misschien zelfs een aardig overnacht-punt zijn. Vandaar is het nog wel negen uur rijden en de AP-7 is een vrachtwagenriool. Maar het kan. Franse stuk bepaald ontspannener dan het Spaanse.
Laatst gewijzigd door Pino op di 22 aug 2023, 20:24, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- expressweg
Ik waag mij even buiten de vraag van de route en geef even wat punten ('stof tot nadenken'):
-> Je geeft zelf aan Spanje niet zo goed te kennen, maar je hebt nog 1 jaar om de boel te regelen. Waarom maak je er geen langere, relaxte toeristische tour van?
-> Temperaturen zijn momenteel in de middag 30+ of zelfs 40+ graden. Kan jij daar een beetje mee overweg? Hetzelfde geld voor je machine (de auto), kan die met extreme temps overweg of is de kans groot dat je stil komt staan?
-> wat zijn je opties mocht je pech krijgen?
-> Is je pas van de mutualiteit voorzien van een Europese zijde?
-> Open deur: Voor hotels geld vaak hoe eerder je boekt, hoe leuker de prijs.
-> Ondanks dat je in een hete regio zit, is airco op de kamer niet altijd standaard (aanwezig)
-> Je geeft zelf aan Spanje niet zo goed te kennen, maar je hebt nog 1 jaar om de boel te regelen. Waarom maak je er geen langere, relaxte toeristische tour van?
-> Temperaturen zijn momenteel in de middag 30+ of zelfs 40+ graden. Kan jij daar een beetje mee overweg? Hetzelfde geld voor je machine (de auto), kan die met extreme temps overweg of is de kans groot dat je stil komt staan?
-> wat zijn je opties mocht je pech krijgen?
-> Is je pas van de mutualiteit voorzien van een Europese zijde?
-> Open deur: Voor hotels geld vaak hoe eerder je boekt, hoe leuker de prijs.
-> Ondanks dat je in een hete regio zit, is airco op de kamer niet altijd standaard (aanwezig)
-
- zandpaadje
Bij zo'n lange reis zou ik toch ervoor en erna er wat vakantiedagen bij opnemen
-
- polderweggetje
Met Iberia Brussel-Madrid-Almería vind ik nu voor 322 euro retour eind september 2023. Met zoveel tijd om over te stappen dat je dat makkelijk haalt. Mijn ervaringen met Iberia zijn goed.
https://www.google.nl/travel/flights/bo ... i&curr=EUR
Rijden is ook leuk, maar wel errug ver voor twee dagen.
https://www.google.nl/travel/flights/bo ... i&curr=EUR
Rijden is ook leuk, maar wel errug ver voor twee dagen.
-
- 2x3 autosnelweg
Dat zou ook mijn idee zijn. Ik zou er nog een paar weekjes Andalusië aan vast plakken. Maar volgens mij heeft Km357 een schoolgaand kind en dan snap ik dat het niet echt uitkomt. Dat zou er trouwens wel nog meer voor pleiten om lekker te vliegen. Vliegtijd is ca 2,5 uur, dat is te overzien.
-
- 2x2 autosnelweg
Goede argumenten, maar we zitten ook met onze dochter die niet mee zal gaan. Ze is 14 dan en wel schoolplichtig hé. Ja, we kunnen voor een oplossing zorgen dat ze niet hele dagen alleen hoeft door te brengen, maar we proberen die toch tot een minimum te beperken. Daar komt ook nog eens bovenop dat zo'n huwelijksfeest ons geen extra budgetering dient te kosten.
Een overnachting die ik zelf wel zie zitten, zit in Argelès, da's heel goed te doen - en zoals gezegd is rond Perpignan - vandaar is het nog 800, daar ga ik niet van wakker liggen. Ook op de terugweg lijkt me dat leuk - even een Fruits de Mer meenemen als diner en de volgende dag naar huis, gewoon omdat het kan.
Tweede reden waarom er weer niet een extra relaxte tour van maken is omwille van de dochter maar ook omdat onze zomervakantie dan al achter de rug is. Extra vakantiedagen opnemen is op zich geen probleem, voor beide van ons betekent gewoon wat minder op het einde van de maand, dat zal geen probleem geven. Het budget is tegen dan al tamelijk verkleind. Het is niet de bedoeling om even 2000+ euro of meer te droppen. Want daar lijkt het momenteel wel op uit te draaien. Terug dat is niet het einde van de wereld, maar het blijft wel een smak geld.
Een overnachting die ik zelf wel zie zitten, zit in Argelès, da's heel goed te doen - en zoals gezegd is rond Perpignan - vandaar is het nog 800, daar ga ik niet van wakker liggen. Ook op de terugweg lijkt me dat leuk - even een Fruits de Mer meenemen als diner en de volgende dag naar huis, gewoon omdat het kan.
Tweede reden waarom er weer niet een extra relaxte tour van maken is omwille van de dochter maar ook omdat onze zomervakantie dan al achter de rug is. Extra vakantiedagen opnemen is op zich geen probleem, voor beide van ons betekent gewoon wat minder op het einde van de maand, dat zal geen probleem geven. Het budget is tegen dan al tamelijk verkleind. Het is niet de bedoeling om even 2000+ euro of meer te droppen. Want daar lijkt het momenteel wel op uit te draaien. Terug dat is niet het einde van de wereld, maar het blijft wel een smak geld.
-
- 2x3 autosnelweg
De route via Bordeaux en Madrid is net wat sneller dan via Lyon / Barcelona en zal (buiten de passage van Parijs) een stuk rustiger zijn dan die laatste route. Zie ook de feedback van Autostrada over de veel drukker geworden AP-7 tussen de Franse grens en Alicante. Tussen Cambrils en nabij Valencia is die weg 2x2 en erg druk met (inhalend) vrachtverkeer. Ook rond Valencia is het behoorlijk congestiegevoelig. De route via Madrid lijkt mij veel rustiger en beter doorrijden.
-
- 4x3 autosnelweg

Heen over Madrid is dan wellicht grappig. Houd je voor de terugweg die fruits de mer over. En zeker op heenweg kun je de rit wel zo timen dat je drukke punten als Parijs, Bordeaux en Madrid buiten spits passeert.
Voortschrijdende gedachte: het lijkt ook te rijden met een avond en een lange dag rijden. Zeg: Gent-Poitiers in een avond is ongeveer 6.5 uur. Dan crashen voor een vlugge nacht slaap. Volgende dag nog een 14.5 uur. Je ragt jezelf af, geen leuk diner, maar binnen een krap schema kom je een eind.
-
- 2x3 autosnelweg
Ook van mij nog een voortschrijdende gedachte: wellicht is het raadzaam om de terugweg reeds op zondag aan te vangen en dan de AP-7 af te wikkelen. Ik reed vorige week dinsdag op Maria Hemelvaart over de AP-7 in noordelijke richting en op die nationale feestdag was het relatief rustig en goed te rijden. Een paar keer terug naar 90 vanwege toch nog wat inhalende vrachtwagens, maar niet zo vervelend rijden als Autostrada blijkbaar heeft meegemaakt op een ‘gewone’ doordeweekse dag.
-
- 2x3 autosnelweg
Fwiw, maar met nog een jaar te gaan en redelijke flexibiliteit waar je naartoe vliegt, Malaga, Alicante, Granada, Almeria zelf, moet het wel haalbaar zijn om vliegtickets van 150 à 200 euro te vinden.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
-
- stadsweg
Persoonlijk zou ik gaan vliegen. Je bent meer aan het rijden dan dat je ter plaatse bent. Zo’n bruiloft in Spanje duurt tot in de late uurtjes en dan kom je al gesloopt aan en moet je ook nog direct terug.
Vliegtickets komen doorgaans 1 jaar van te voren in de verkoop, maar bij de low cost vaak pas iets later. Het is gebruikelijk dat rond kerst de verkoop voor de zomer daarop pas echt volledig geopend is. Dat is ook ruim op tijd.
Vanuit Brussel vliegen TUI (Zaventem) en Ryanair (Charleroi) direct op Almería. Zij hebben beide hun aanbod voor de zomer van 2024 nog niet beschikbaar gesteld. Er zal ook talrijk aanbod zijn op Alicante en Malaga - prima te rijden vanaf Almería.
Wacht dus nog even en boek zo eind november tot begin december een ticket.
Vliegtickets komen doorgaans 1 jaar van te voren in de verkoop, maar bij de low cost vaak pas iets later. Het is gebruikelijk dat rond kerst de verkoop voor de zomer daarop pas echt volledig geopend is. Dat is ook ruim op tijd.
Vanuit Brussel vliegen TUI (Zaventem) en Ryanair (Charleroi) direct op Almería. Zij hebben beide hun aanbod voor de zomer van 2024 nog niet beschikbaar gesteld. Er zal ook talrijk aanbod zijn op Alicante en Malaga - prima te rijden vanaf Almería.
Wacht dus nog even en boek zo eind november tot begin december een ticket.
-
- Voorzitter
Eens met Autostrada en Ds79m hierboven. Vliegen plus een huurauto zal veel sneller en goedkoper zijn. Door de hoge toltarieven in Frankrijk en het feit dat je ook nog een overnachting nodig hebt op weg naar Spanje, plus de brandstofkosten, is vliegen naar de meeste Spaanse bestemmingen vrijwel altijd goedkoper, ook als je met z'n tweeën bent. En inderdaad, reken 150-200 euro voor een retourticket als je tijdig boekt. September is geen hoogseizoen meer, maar wacht ook niet tot het laatste moment om een ticket te boeken. De datum van de bruiloft staat vast, dus wacht gewoon tot de tickets in de verkoop gaan en boek dan.
TUI fly Belgium vanaf Brussel en Ryanair vanaf Charleroi vliegen inderdaad rechtstreeks naar Almería, maar de luchthaven heeft wel een kleiner aanbod dan de veel grotere luchthavens van Málaga en Alicante. Aangezien die vluchten van België naar Almería bij mijn weten niet dagelijks zijn, kan het als je aan bepaalde dagen vastzit zin hebben om naar Málaga of Alicante te vliegen, want naar die luchthavens zijn wel (vrijwel) dagelijkse vluchten. Ook kan het zijn dat huurauto's juist in Málaga of Alicante wat goedkoper zijn, want er is op die plekken een enorm aanbod en het is geen hoogseizoen meer.
Naar Alicante heb je vanaf Brussel vluchten van Brussels Airlines, Transavia, TUI fly Belgium en Vueling; vanaf Charleroi met Ryanair; vanaf Antwerpen en Oostende met TUIfly Belgium.
Naar Málaga heb je vanaf Brussel vluchten van Brussels Airlines, Ryanair, TUI fly Belgium en Vueling; vanaf Charleroi met Ryanair; vanaf Antwerpen en Oostende met TUIfly Belgium; vanaf Lille met Volotea.
Keuze genoeg dus, en als je voor een redelijke prijs van een kleinere luchthaven als Oostende, Antwerpen of Lille kan vliegen is dat wellicht ook de moeite waard.
TUI fly Belgium vanaf Brussel en Ryanair vanaf Charleroi vliegen inderdaad rechtstreeks naar Almería, maar de luchthaven heeft wel een kleiner aanbod dan de veel grotere luchthavens van Málaga en Alicante. Aangezien die vluchten van België naar Almería bij mijn weten niet dagelijks zijn, kan het als je aan bepaalde dagen vastzit zin hebben om naar Málaga of Alicante te vliegen, want naar die luchthavens zijn wel (vrijwel) dagelijkse vluchten. Ook kan het zijn dat huurauto's juist in Málaga of Alicante wat goedkoper zijn, want er is op die plekken een enorm aanbod en het is geen hoogseizoen meer.
Naar Alicante heb je vanaf Brussel vluchten van Brussels Airlines, Transavia, TUI fly Belgium en Vueling; vanaf Charleroi met Ryanair; vanaf Antwerpen en Oostende met TUIfly Belgium.
Naar Málaga heb je vanaf Brussel vluchten van Brussels Airlines, Ryanair, TUI fly Belgium en Vueling; vanaf Charleroi met Ryanair; vanaf Antwerpen en Oostende met TUIfly Belgium; vanaf Lille met Volotea.
Keuze genoeg dus, en als je voor een redelijke prijs van een kleinere luchthaven als Oostende, Antwerpen of Lille kan vliegen is dat wellicht ook de moeite waard.
Dat denk ik ook. Als ik zou gaan rijden, zou ik ook eerder neigen naar een route over Bordeaux en Madrid. Het zal simpelweg relaxter rijden.Rein schreef: ↑di 22 aug 2023, 21:09 De route via Bordeaux en Madrid is net wat sneller dan via Lyon / Barcelona en zal (buiten de passage van Parijs) een stuk rustiger zijn dan die laatste route. Zie ook de feedback van Autostrada over de veel drukker geworden AP-7 tussen de Franse grens en Alicante. Tussen Cambrils en nabij Valencia is die weg 2x2 en erg druk met (inhalend) vrachtverkeer. Ook rond Valencia is het behoorlijk congestiegevoelig. De route via Madrid lijkt mij veel rustiger en beter doorrijden.
-
- 4x3 autosnelweg
Als ik er zo over nadenk, vind ik ook de 1000 euro als prijs van de rit wat aan de lage kant. Tol over Perpignan is wat lager dan over Biarritz: in het ene geval ietsje minder dan 100 euro enkele reis, in het andere ietsje erboven. Je hebt natuurlijk tol-verminderende maatregelen zoals de N10, maar ga je daar ook aan beginnen als je 2000 kilometer weg te zetten hebt in twee dagen?
Maar de grootste kostenpost wordt brandstof. Hier zal veel afhangen van het daadwerkelijke verbruik en het soort brandstof, en wat in september 2024 de literprijs zal zijn in Frankrijk en Spanje. Voor gewone benzine reken ik dan zo vlug op gemiddeld 1.90 euro (Spanje vermoedelijk wat minder, Frankrijk meer - maar ten opzichte van huidige prijs komt er vast nog wel inflatie). En wat is dan je verbruik op de 4100 kilometer die je gaat rijden? Ikzelf moet rekenen met iets van 8 liter per 100 kilometer, en dat brengt me dan naar een 328 liter tegen 625 euro. Met diesel zou het goedkoper worden.
Maar die 625 euro plus 200 euro tol plus overnachting en eten gaat toch rapido door de 1000 euro heen. Ben je nog niet eens begonnen aan afschrijving auto.
In het geval van Km357 komt daar dan natuurlijk ook nog de "kost" bij van twee dagen geen omzet hebben.
Maar de grootste kostenpost wordt brandstof. Hier zal veel afhangen van het daadwerkelijke verbruik en het soort brandstof, en wat in september 2024 de literprijs zal zijn in Frankrijk en Spanje. Voor gewone benzine reken ik dan zo vlug op gemiddeld 1.90 euro (Spanje vermoedelijk wat minder, Frankrijk meer - maar ten opzichte van huidige prijs komt er vast nog wel inflatie). En wat is dan je verbruik op de 4100 kilometer die je gaat rijden? Ikzelf moet rekenen met iets van 8 liter per 100 kilometer, en dat brengt me dan naar een 328 liter tegen 625 euro. Met diesel zou het goedkoper worden.
Maar die 625 euro plus 200 euro tol plus overnachting en eten gaat toch rapido door de 1000 euro heen. Ben je nog niet eens begonnen aan afschrijving auto.
In het geval van Km357 komt daar dan natuurlijk ook nog de "kost" bij van twee dagen geen omzet hebben.
-
- verkeersader
Ik heb eind juli nog Almeria-België gereden. De brandstof -en tolkosten waren ongeveer 315 euro (waarvan 37,5 tol) met een benzineauto (verbruik 7,4/100 km bij gemiddeld 120 km/h volgens de boordcomputer). Ik ben via Moulins gereden, wat grotendeels tolvrij is, en steeds bij een afrit getankt. Dat scheelde in Frankrijk toch minstens 20 cent per liter. Langs de snelweg zag ik prijzen varieren van 1,95 tot 2,20.
-
- stadsweg
De route over Nemours levert aan tol kosten het volgende op:
Lille - Paris CDG: 17,50
Fonteinebleau - Montargis A77: 9,10
Passage Myennes A77: 4,10
A79 tot aan Deux Chaises: 1,10
A79 Deux Chaises - Gerzat: 7,10
Viaduc de Millau: 12,50
Béziers - Le Boulou: 14,80
Totaal prijspeil 2023 dus zo’n 65 euro. Dit is veruit de goedkoopste passage door Frankrijk qua tol in verhouding tot het aantal kilometers autoroute, maar alsnog 130 euro op retour basis; prijspijl 2024 waarschijnlijk eerder tegen de 140 euro. Je redt het niet met 35 euro qua tol, ook niet via Nemours - tenzij je substantieel binnendoor gaat rijden. In dat laatste geval lijkt me Almería voor een weekendje een behoorlijke mijl op zeven…
Totaal prijspeil 2023 dus zo’n 65 euro. Dit is veruit de goedkoopste passage door Frankrijk qua tol in verhouding tot het aantal kilometers autoroute, maar alsnog 130 euro op retour basis; prijspijl 2024 waarschijnlijk eerder tegen de 140 euro. Je redt het niet met 35 euro qua tol, ook niet via Nemours - tenzij je substantieel binnendoor gaat rijden. In dat laatste geval lijkt me Almería voor een weekendje een behoorlijke mijl op zeven…
-
- Voorzitter
Tolwegen vermijden kan, maar het maakt een al lange rit nog langer, en het rijdt minder prettig. Natuurlijk, als je tussen Poitiers en Bordeaux de N10 pakt heb je een vrij goede weg waarmee je twee tientjes bespaart en tien minuten langer onderweg bent, maar het rijdt wel minder prettig dan de A10 tussen beide plaatsen. Voor zo'n lange rit is dat toch echt minder fijn. Is dat die twee tientjes besparing waard?
Je kunt nog meer binnendoor rijden, zoals via Moulins. Meer besparing, maar de reis wordt dan in tijd nog weer een stuk langer, en minder ontspannend. Die 2100 km van Gent naar Almería kost je al twee lange dagen aan rijden.
Ook het tanken: ik snap het punt dat het langs het OWN 20 ct/l goedkoper is, maar op basis van 300 liter praten we dan over zes tientjes aan besparingen. Het scheelt zo'n 10% in de brandstofkosten.
Kortom, de berekening van Pino klopt. 600 voor brandstof, 200 euro voor tol, 200 euro voor overnachtingen en eten er nog bij zit je inderdaad zo op 1000 euro of wat meer om met de auto op en neer te rijden. Plus dat het je heen en terug telkens een extra dag kost om te reizen, en wellicht een extra dag om vrij te nemen. En je zult vermoeider zijn, want het is toch een flinke rit.
En op die 1000 euro kun je alles bij elkaar misschien iets van 100, maximaal 150 euro besparen door de goedkoopste opties te kiezen mits het redelijk blijft. Heel misschien 200 euro bij die route via Moulins, als je ook overal een goedkope pomp weet te vinden, eet bij goedkope restaurants en overnacht in een Formule 1, Première Classe, Ibis Budget of soortgelijk hotel.
Want alle tol vermijden gaat ook niet lukken; dan kost het je namelijk al gauw weer een extra hotelovernachting omdat het dan wel heel uitdagend wordt om in twee dagen te rijden. Het is ook de vraag welke prijs comfort je waard is. Nu ik tegen de veertig ben neem ik ook wel vaker een tolweg die niet altijd heel veel sneller is dan het tolvrije alternatief, maar wel veel comfortabeler rijdt. Terwijl ik tien jaar geleden mijn hand er niet voor omdraaide om lange ritten door Europa te maken en dat zo goedkoop mogelijk te doen.
Eenzelfde berekening maakte ik toen ik in februari 2020 naar Barcelona ging, en dat is dan nog eens een stuk dichterbij dan Almería. Ook daar kon het niet uit om te rijden. Te duur qua benzine en tol, te lang om in één dag te rijden, dus dan zou een overnachting nodig zijn geweest. Vliegticket was 125 euro p.p. voor een retourtje, plus een huurauto erbij en de kosten van de rit naar de luchthaven en parkeren aldaar. Onder de streep scheelde het enorm in kosten, en scheelde het ons beiden gewoon twee dagen aan reizen. Ik vind autorijden leuk, maar vliegen kan soms een stuk praktischer en goedkoper zijn.
Je kunt nog meer binnendoor rijden, zoals via Moulins. Meer besparing, maar de reis wordt dan in tijd nog weer een stuk langer, en minder ontspannend. Die 2100 km van Gent naar Almería kost je al twee lange dagen aan rijden.
Ook het tanken: ik snap het punt dat het langs het OWN 20 ct/l goedkoper is, maar op basis van 300 liter praten we dan over zes tientjes aan besparingen. Het scheelt zo'n 10% in de brandstofkosten.
Kortom, de berekening van Pino klopt. 600 voor brandstof, 200 euro voor tol, 200 euro voor overnachtingen en eten er nog bij zit je inderdaad zo op 1000 euro of wat meer om met de auto op en neer te rijden. Plus dat het je heen en terug telkens een extra dag kost om te reizen, en wellicht een extra dag om vrij te nemen. En je zult vermoeider zijn, want het is toch een flinke rit.
En op die 1000 euro kun je alles bij elkaar misschien iets van 100, maximaal 150 euro besparen door de goedkoopste opties te kiezen mits het redelijk blijft. Heel misschien 200 euro bij die route via Moulins, als je ook overal een goedkope pomp weet te vinden, eet bij goedkope restaurants en overnacht in een Formule 1, Première Classe, Ibis Budget of soortgelijk hotel.
Want alle tol vermijden gaat ook niet lukken; dan kost het je namelijk al gauw weer een extra hotelovernachting omdat het dan wel heel uitdagend wordt om in twee dagen te rijden. Het is ook de vraag welke prijs comfort je waard is. Nu ik tegen de veertig ben neem ik ook wel vaker een tolweg die niet altijd heel veel sneller is dan het tolvrije alternatief, maar wel veel comfortabeler rijdt. Terwijl ik tien jaar geleden mijn hand er niet voor omdraaide om lange ritten door Europa te maken en dat zo goedkoop mogelijk te doen.
Eenzelfde berekening maakte ik toen ik in februari 2020 naar Barcelona ging, en dat is dan nog eens een stuk dichterbij dan Almería. Ook daar kon het niet uit om te rijden. Te duur qua benzine en tol, te lang om in één dag te rijden, dus dan zou een overnachting nodig zijn geweest. Vliegticket was 125 euro p.p. voor een retourtje, plus een huurauto erbij en de kosten van de rit naar de luchthaven en parkeren aldaar. Onder de streep scheelde het enorm in kosten, en scheelde het ons beiden gewoon twee dagen aan reizen. Ik vind autorijden leuk, maar vliegen kan soms een stuk praktischer en goedkoper zijn.
-
- 4x3 autosnelweg
De goedkoopste opties zijn vaak echt vlak naast de snelweg, bij de hypermarchées. Daar kun je dan nog wel een klein beetje moeite voor doen. Vlakbij je overnachting heb je altijd wel een optie, en dan moet je nog een keertje halverwege de dag. Doe dat dan niet in de rimboe, maar zoek even een centre commercial uit bij een plaats als Bordeaux of Tours, waar je de snelweg kunt verlaten zonder dat je langs de tol hoeft. Als je jezelf ergens midden op het Franse platteland bedenkt dat je moet gaan tanken, is een goedkope pomp zoeken een stuk bewerkelijker en ligt een pomp op een aire de service meer voor de hand. In Spanje zul je sowieso van de snelweg af moeten, maar daar staan de pompen ook goed aangegeven vanaf de snelweg (en heb je meen ik ook veel minder prijsverschil).Coen Tunnel schreef: ↑wo 23 aug 2023, 12:20 Ook het tanken: ik snap het punt dat het langs het OWN 20 ct/l goedkoper is, maar op basis van 300 liter praten we dan over zes tientjes aan besparingen. Het scheelt zo'n 10% in de brandstofkosten.
Nog over tolvrije routes: ik zou op zo'n lange rit zelfs de N10 al teveel van het goede vinden. Maar ik weet ook dat er mensen zijn op dit forum die de N10 wel even een leuke afwisseling vinden wat later op de dag; die juist opleven van het even ietsje beter moeten opletten en het bochtenwerk van zo'n stuk weg. En als ik het goed heb, is Km357 iemand die bij uitstek die afwisseling zoekt. Dus dan kan de N10 uitkomen, kun je zelfs nog denken aan bij Millau de brug overslaan en voor 12,50 euro besparing door het dal te gaan.
-
- Voorzitter

Een kort stukje als afwisseling doe ik ook wel eens: de B1 door Dortmund, de verbinding door Nürnberg tussen beide delen van de A73, de oude route door Luik, de D910 tussen de BP en N118 bij Parijs, de A12 tussen Antwerpen en Brussel. Maar de N10 is toch een stuk langer, met op een aantal delen nog gelijkvloerse kruisingen, en bij Angoulême een flitspaal die me al een keer te pakken heeft gehad (daar gaat je besparing qua tol!).
Maar onder de streep is mijn punt simpelweg dat je her en der wel het nodige kan besparen bij een autorit; het zal altijd duurder zijn en je twee dagen extra kosten ten opzichte van vliegen. Je zou het hooguit doen als je autorijden veel leuker vindt en/of een hekel hebt aan vliegen, maar als het puur een financiële beslissing is, dan is vliegen de logische optie.
-
- verkeersader
Ik heb een fout gemaakt. Het daadwerkelijke bedrag was €62,3, dus komt in de buurt wat jij zegt. Dat maakt de totaalkosten ongeveer 340 in mijn geval. Een aantal transacties werden pas de volgende werkdag overgeschreven, was die even vergeten mee te tellen.Autostrada schreef: ↑wo 23 aug 2023, 12:18 De route over Nemours levert aan tol kosten het volgende op:
-
- stadsweg

-
- verkeersader
Ik ben over de A2 via Valenciennes gereden, dat verklaart volgens mij het verschil, maar goed dat is idd niet relevant hier.
-
- 2x2 autosnelweg
Sowieso weet het koppel dat gaat trouwen momenteel ook enkel de locatie, ze moeten eigenlijk nog alles gaan plannen. Misschien vinden zij zelfs iets beters voor ons als gasten want wij zijn vast niet de enige die momenteel serieus in het ongewisse zijn van het best gaat worden.
Momenteel lijkt het er op dat het vliegtuig wel kan, maar duur kan zijn, en dat de auto ook kan, maar wel vermoeiend en niet zo heel veel goedkoper zal worden. Onze 159 verbruikt bij 130-140 net 6ltr, da's niet veel. Tenzij er tegen volgend jaar budget is voor een Giulia (dat wordt nu gebudgeteerd, maar dat valt nog te bezien of het diesel of benzine wordt) en daar weet ik het verbruik niet van.
Momenteel lijkt het er op dat het vliegtuig wel kan, maar duur kan zijn, en dat de auto ook kan, maar wel vermoeiend en niet zo heel veel goedkoper zal worden. Onze 159 verbruikt bij 130-140 net 6ltr, da's niet veel. Tenzij er tegen volgend jaar budget is voor een Giulia (dat wordt nu gebudgeteerd, maar dat valt nog te bezien of het diesel of benzine wordt) en daar weet ik het verbruik niet van.
-
- 2x4 autosnelweg
Voor goedkope vluchten moet je denk ik nog even wachten.
Zojuist nog even nagekeken op de website van Transavia, maar die tonen nog geen vluchten voor september 2024. Pas komende winter zullen vermoedelijk beschikbaar zijn en dan zul je merken dat de prijzen veel goedkoper liggen (duurdere maatschappijen kun je denk ik verder vooruit boeken). Eventueel kun je naar Alicante, Valencia of Malaga vliegen en vanaf daar met een huurauto naar Almeria rijden.
Zelf vond ik het vorig jaar een leuke rit om helemaal naar Andalucie (ik zat in de buurt van Malaga) met de auto te rijden. Uiteraard moet je daar wel van houden, anders is het een heel lange rit.
Als jij er wat tegenop ziet om zo'n afstand te rijden zou ik even wachten tot komende winter voor je een beslissing neemt. Dan zijn de tarieven voor het vliegtuig bekend en kun je op basis daarvan alsnog een keuze maken voor het vliegtuig (al dan niet i.c.m. een huurauto) of zelf met de eigen auto naar Almeria rijden.
Zojuist nog even nagekeken op de website van Transavia, maar die tonen nog geen vluchten voor september 2024. Pas komende winter zullen vermoedelijk beschikbaar zijn en dan zul je merken dat de prijzen veel goedkoper liggen (duurdere maatschappijen kun je denk ik verder vooruit boeken). Eventueel kun je naar Alicante, Valencia of Malaga vliegen en vanaf daar met een huurauto naar Almeria rijden.
Zelf vond ik het vorig jaar een leuke rit om helemaal naar Andalucie (ik zat in de buurt van Malaga) met de auto te rijden. Uiteraard moet je daar wel van houden, anders is het een heel lange rit.
Als jij er wat tegenop ziet om zo'n afstand te rijden zou ik even wachten tot komende winter voor je een beslissing neemt. Dan zijn de tarieven voor het vliegtuig bekend en kun je op basis daarvan alsnog een keuze maken voor het vliegtuig (al dan niet i.c.m. een huurauto) of zelf met de eigen auto naar Almeria rijden.
-
- 2x2 autosnelweg
Goh, de afstand naar Alméria rijden en terug is een avontuur op zich, dat is zeker het probleem niet.
Maar zoals hier wel begrepen is het een driehoek van dochter niet te lang alleen laten, budgetair en tijdrovend en daar de balans tussen vinden.