Mechelen-Chiusi-Bardolino-Mechelen

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

borglevens
polderweggetje

Mechelen-Chiusi-Bardolino-Mechelen

Bericht door borglevens » do 24 aug 2023, 17:23

Een relaas (en wat bedenkingen) van de vakantie naar Italië in juli. Heenreis was op 14/15 juli richting Chiusi. Het begon op vrijdagochtend met wederkerende controle aan de Luxemburgse grens om vrachtverkeer richting Frankrijk tegen te houden (Is er echt geen ander systeem?!?). Vervolgens reed het vlotjes door tot Basel, mits een tussenstop op de relatief nieuwe Aire de la Bruche op de A355. Die was relatief rustig, het lijkt dat voor veel mensen 'eraf rijden' toch een extra drempel blijft. Wat me daar opviel: achteruit inparkeren, met volgepakte wagens of fietsendragers op de trekhaak niet altijd even simpel. Bij Basel een uur file gehad zonder echte aanleiding. Ik was al via de A36 gereden om via Duitsland binnen te rijden want vanuit Frankrijk stond de tunnel onder Basel ook volledig vast, maar uiteindelijk was ik niet veel beter af. ik vermoed een combinatie van forenzen die op vrijdag de stad uit gaan en samenkomen met al het transitverkeer (?). Tot de Gotthard ging het dan weer goed en de 12km file grotendeels vermeden via de pas. We logeerden in Lugano, maar vanaf Bellinzona heeft ons dat nog anderhalf uur gekost. om geregelde tijdstippen werd het verkeer stop gezet: kwartier wachten, 3 km rijden, weer een kwartier wachten. In totaal toch meer dan 3 uur verloren die dag. Zaterdag ging zonder uitzonderlijke vertragingen: 15min Chiasso, nog eens 10 bij Grandate, het klassieke uur extra tussen Milaan en Bologna bij Piacenzaen de lichte vertragingen op in de lange tunnels tussen Bologna en Firenze. Bijna alle file gevoelige stukken waarbij niet sneller dan 80 wordt gereden, blijf ik op rechter rijstrook, dat rijdt het rustigste en veelal is dat ook gewoon sneller.
Het valt mij op dat bij de verbreding tussen Calenzano en Mugello die nog bezig is, de rijbaan soms aan de linkerkant ligt. gaat dat zo blijven als het klaar is, of gaat men dan alsnog ergens de richtingen omdraaien? of zijn daar stukken bij die nog volledig op de schop gaan? Ook ten zuiden van Firenze wordt er nog druk gewerkt aan de derde rijbaan in beide richtingen door redelijk moeilijk terrein.
iets wat mij altijd opvalt: buitenlanders die bij alle afritten (tot soms diep in Italië) telkens naar rechts omdat ze denken dat de rechtse rijbaan de afrit is. na 1 of 2 keer moet je dat toch door hebben? Zelfs bij de vele verkeerswisselaars blijft het aantal doorgaande rijbanen gelijk. Uitzondering is van de A1 naar de A22 (waar ze dan eigenlijk beter ineens 2 rijbanen hadden laten afslaan).
Wat me ook meer en meer opvalt zijn de soms ongelukkig ingeplande verzorgingsplaatsen met soms te korte in- en uitvoegers. Zo is Secchia -die toch bijzonder druk is- net voor de verkeerswisselaar. Milanesi die stoppen moet dan door de file richting Brenner weven. Garda Ovest is net naast het drukke Affi. Montealto is vanuit Venetië bergop invoegen net voor het drukke Desenzano. En qua in- en uitvoegen is Cantagallo op de A1 ook niet geweldig, zeker die aan de binnenkant van de bocht niet, dat is met 30-40 per uur de autostrade op en af. In mindere mate is er dan nog Viloresi, maar ik durf niet te zeggen of er op dat stuk eigenlijk wel ergens een goeie plaats is. Wat dat betreft licht Lario Est veel beter, maar is belachelijk klein (er lijkt nochtans plaats).
Op 22 juli van Chiusi naar Bardolino gereden zonder uitzonderlijke problemen. De A1 geeft in juli onder Firenze zelden problemen, een vergelijkbaar verkeersbeeld met pakweg a71-a75 dat Parijs vooral bedient: pas als de Italianen zelf in vakantie gaan wordt het druk. Momenteel is noordwaards enkel de flessenhals boven Firenze een probleem (je hebt op drukke dagen snel een uur aan je been).
Tot slot op 29 juli een kort ritje van Bardolino naar Lugano met een stop aan het Alfa museum in Arese. ze hebben daar ook een eetcafé met dakterras en zicht op de A8. De overnachting in Lugano is bij ons een klassieker geworden, op zondagochtend op tijd ontbijten en dan ben je voor 11 uur voorbij Basel.

Pino
4x3 autosnelweg

Re: Mechelen-Chiusi-Bardolino-Mechelen

Bericht door Pino » do 24 aug 2023, 19:41

Veel herkenbare observaties. Op de terugweg relatief kort voor de Gotthard overnachten heeft zin. De file aan de zuidkant begint zich meestal pas om een uur of 10 te vormen en met een goed geplande overnachting kun je hem maar voorbij zijn. Wijzelf hebben hem al meerdere malen randje Milaan gepakt en dan daar rond zevenen weg (ontbijt op de achterbank); geen centje pijn. Ook wel eens een hotel gehad bij Ponte Tresa. Dat werkte qua Gotthard goed, maar daar staat op werkdagen wel een vaste forensenfile tot aan Lugano, die meer vertraging geeft dan de A2 rond Lugano. Varianten genoeg.

Wat betreft verzorgingsplaatsen in Italië: ik denk dat men ze ooit heel strategisch heeft neergelegd bij die knooppunten, want dan bedien je een zo groot mogelijke doelgroep. Het zijn regelmatig ook de ruimst gesorteerde servizi, Secchia voorop. Maar ja, je praat over infrastructuur ontworpen in de jaren ‘50. Nu levert het met regelmaat de weefproblemen op die je omschrijft.

Laatste opmerking over Basel zelf: ik heb daar vroeger op vakantieritten nooit zulke problemen gehad -je moest zorgen er buiten de spits te zijn- maar het is wel een structureel pijnpunt aan het worden. De route buitenom langs Rheinfelden wil dan nog wel eens een redelijk (minder slecht) alternatief zijn.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 24 aug 2023, 20:07

borglevens schreef: do 24 aug 2023, 17:23iets wat mij altijd opvalt: buitenlanders die bij alle afritten (tot soms diep in Italië) telkens naar rechts omdat ze denken dat de rechtse rijbaan de afrit is. na 1 of 2 keer moet je dat toch door hebben?
Ik denk dat dit in de jaren '90 of eerder al wel besproken werd in de Kampioen of KCK of dergelijke uitgaves.

Toch blijft dit kennelijk een probleem. Er is ook niet echt gepoogd om de Italiaanse bewegwijzering beter te maken. Als je het hebt over slechte elementen op de bewegwijzering in Europa, dan zijn pijlen die niet overeenkomen met de werkelijke situatie toch wel één van de meest duidelijke problemen.

In zowat elk ander land betekent dit dat er 3 rijstroken rechtdoor gaan en de rechter slaat af. Behalve dan in Italië, waar men het volstrekt logisch vindt dat alle rijstroken rechtdoor gaan bij dit soort borden.
Afbeelding

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 24 aug 2023, 21:23

^^ Ik heb alleen nooit het idee gehad dat buitenlanders “massaal” naar links weven in zulke gevallen. Maar ook nooit de Autosole naar het zuiden gereden op een absolute topdag voor buitenlanders.

Ten opzichte van historische klaagzangen: toen had je deze portaal-voorwegwijzers nog niet. In de klassieke situatie had je alleen de uitsmijter boven de weg. Daarop dan boven de rechterstrook een uitsmijter met pijl schuin naar beneden, die dus wees naar de uitvoegstrook die daar begint. Dat laat zich nog redelijk volgen. Het praktisch gevolg dat de breedte van die uitsmijter geen ruimte laat voor een vallende (rechtdoor)pijl boven die rechterstrook geeft dan een aparte combinatie maar het kan uit. Een voorwegwijzer met afbuigende pijl boven de rechterstrook vind ik dan vele malen verwarrender, ook omdat je echt nul zicht hebt op de situatie op het beslispunt. Door veel vrachtverkeer is het wel goed dat die vaker boven de weg verschijnen, maar dat is wel next level onlogisch ontwerpen.

borglevens
polderweggetje

Bericht door borglevens » do 24 aug 2023, 22:04

Massaal gebeurt het ook niet, maar vooral op de A9 richting Milaan waar het effe wennen is voor velen, en verder in Italië bij verkeerswisselaars omdat men dan toch echt wel schrik heeft dat men anders op de verkeerde rijbaan komt. Als de gemiddelde Italiaan dan ook al nooit rechts rijdt en óf 50 óf 150 rijdt, dan loopt de capaciteit van de autoweg wel heel snel terug. Men probeert met aanzetten tot 'piu a destra' het tij te keren maar het blijft vechten tegen de bierkaai. Wat ik nog wou toevoegen: de meeste vzp's zijn krap op het gelijkvloers: een bar en een smalle drukke winkel waar iedereen door moet, maar de laatste jaren is er wel een inhaalbeweging wat sanitair betreft. Dikwijls is het zeer proper en voorzien voor hele bussen tegelijk. En de stukken pizza zijn best ok. Twee keer boven de rijbaan in Cantagallo gegeten en dat viel reuze mee (zelfs op zaterdagmiddag zaten we rustig boven). Ook Monte Baldo bij Verona is nieuw en proper, uitgebaat door Bauli