Van 26 juli tot en met 11 augustus 2024 vinden de XXXIII Olympische Spelen plaats in Parijs, Frankrijk; alsmede in een aantal andere Franse steden.
De openingsceremonie zal plaatsvinden in het hart van Parijs, op vrijdag 26 juli 2024. De sluitingsceremonie is op zondag 11 augustus in het Stade de France.
21 van de in totaal 32 Olympische disciplines worden afgewerkt in Parijs, of de zeer directe omgeving van Parijs (grofweg binnen de ring van de A86).
6 disciplines vinden plaats in Versailles, nabij het fameuze paleis.
8 disciplines vinden plaats in de rest van Frankrijk, waarvan bij een aantal slechts de voorrondes, waarbij de medaille finales in Parijs zijn. De steden met Olympische disciplines zijn Lille, Marseille (watersport), Châteauxroux (schietsport), Tahiti (golfsurfen) en in het kader van het Olympische voetbaltoernooi zal er gespeeld worden in Marseille, Lyon, Bordeaux, Saint-Étienne, Nice en Nantes.
Het valt redelijkerwijs te verwachten dat deze evenementen gepaard gaan met extra verkeersdrukte en/of afsluitingen. Diezelfde verhoogde vraag zal gelden voor vervoer over de weg, spoor en door de lucht voor zowel reizen binnen Frankrijk, als internationale reizen van/naar Frankrijk.
Daarnaast zal in de locaties met Olympische activiteiten een verhoogde vraag naar accomodaties zijn, in het bijzonder de regio Parijs / Ile de France.
Het valt te verwachten dat de vakantieganger uit de Lage Landen te maken kan krijgen met extra drukte in de periode van de Spelen, zeker wanneer het reisdoel nabij Parijs ligt, of een passage langs Parijs vereist.
Olympische Spelen Parijs & Frankrijk 2024
Moderator: Moderatoren
-
- stadsweg
Olympische Spelen Parijs & Frankrijk 2024
Laatst gewijzigd door Autostrada op di 29 aug 2023, 19:21, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 4x3 autosnelweg
Re: Olympische Spelen Parijs & Frankrijk 2024
Ik vind het nog lastig om de precieze impact van de OS op doorgaand autoverkeer in te schatten (wie daarentegen met de TGV naar zuidoost of zuidwest wil: beware!). Bij Zomerspelen in het verleden was het meestal zo dat er binnen de stad ruim baan moet worden gemaakt voor voertuigen van de Olympische familie, ook met allerlei doelgroeprijstroken. Maar daarmee is nog niet gezegd dat die tot op de snelwegen zullen komen te liggen. We zullen de berichtgeving moeten afwachten waar ons wat te wachten staat.
Overigens weet ik van London 2012 nog dat de bevolking van de stad op zo’n manier wordt gebombardeerd met hoe vreselijk het allemaal zal zijn in het verkeer en dat ze alternatieven moeten zoeken (vergelijk het met een tweeweekse sluiting van de A10, en dan drie keer meer) dat dat op zichzelf al wat verkeer weghaalt - onder meer van inwoners die de stad ontvluchten.
Ik kan me wel indenken dat de Périférique een doelgroepenstrook krijgt. Het noordelijke einde van de A1 lijkt me ook een zone om in de gaten te houden, met zowel het Stade de France als een sportlocatie direct naast de Porte de la Chapelle. Een vol voetbalstadion heeft altijd wel impact op het verkeer, en dat heb je hier dan twee weken lang (hoewel: het atletiekprogramma is meestal wat meer geconcentreerd in de tweede week). Gedoe aan die kant van de stad raakt ook aan de bruikbaarheid van geliefde alternatieven als Périférique Ouest, al dan niet in combinatie met de N118 door Boulogne-Billancourt. Maar goed, je moet er dan ook maar weer net langskomen als daar iets gaande is -einde middag en begin avond- en dat geldt ook voor de stadions die men gebruikt in andere steden.
Wie over A3-A86 langs Parijs tuft blijft vermoedelijk toch wel redelijk uit de buurt van locaties en daarmee doelgroepstroken. Zelfde uiteraard voor de A104 en de route door de Duplextunnel. Het totaalplaatje betekent vast ook dat je allemaal net wat minder alternatieven zult hebben dan normaal en dus volle impact zult hebben van de eerste de beste aanrijding ergens op een hoofdroute. Dat rechtvaardigt mogelijk net wat meer een ruimschootse omweg.
Hoe dan ook een onderwerp om in de gaten te houden, dank voor het aanstippen.
Overigens weet ik van London 2012 nog dat de bevolking van de stad op zo’n manier wordt gebombardeerd met hoe vreselijk het allemaal zal zijn in het verkeer en dat ze alternatieven moeten zoeken (vergelijk het met een tweeweekse sluiting van de A10, en dan drie keer meer) dat dat op zichzelf al wat verkeer weghaalt - onder meer van inwoners die de stad ontvluchten.
Ik kan me wel indenken dat de Périférique een doelgroepenstrook krijgt. Het noordelijke einde van de A1 lijkt me ook een zone om in de gaten te houden, met zowel het Stade de France als een sportlocatie direct naast de Porte de la Chapelle. Een vol voetbalstadion heeft altijd wel impact op het verkeer, en dat heb je hier dan twee weken lang (hoewel: het atletiekprogramma is meestal wat meer geconcentreerd in de tweede week). Gedoe aan die kant van de stad raakt ook aan de bruikbaarheid van geliefde alternatieven als Périférique Ouest, al dan niet in combinatie met de N118 door Boulogne-Billancourt. Maar goed, je moet er dan ook maar weer net langskomen als daar iets gaande is -einde middag en begin avond- en dat geldt ook voor de stadions die men gebruikt in andere steden.
Wie over A3-A86 langs Parijs tuft blijft vermoedelijk toch wel redelijk uit de buurt van locaties en daarmee doelgroepstroken. Zelfde uiteraard voor de A104 en de route door de Duplextunnel. Het totaalplaatje betekent vast ook dat je allemaal net wat minder alternatieven zult hebben dan normaal en dus volle impact zult hebben van de eerste de beste aanrijding ergens op een hoofdroute. Dat rechtvaardigt mogelijk net wat meer een ruimschootse omweg.
Hoe dan ook een onderwerp om in de gaten te houden, dank voor het aanstippen.
-
- 2x2 autosnelweg

Dat was destijds bij Londen op de omringende snelwegen wel het geval.

-
- 4x3 autosnelweg

-
- Voorzitter

https://www.google.nl/maps/@-22.9887272 ... ?entry=ttu
Dichterbij het Olympisch Dorp kwam (komt) het ook voor, met een rijstrook met een groene doorgetrokken streep en het 'Rio 2016'-logo:
https://www.google.nl/maps/@-23.0068487 ... ?entry=ttu
https://www.google.nl/maps/@-22.9733236 ... ?entry=ttu
Anno 2023 zijn er nog altijd restanten van die markering zichtbaar: https://www.google.nl/maps/@-22.9733218 ... ?entry=ttu
Op beelden van voor de Olympische Spelen zie je die groene doorgetrokken strepen nergens, en ze lijken ook niet te zijn onderhouden.
Het lijkt mij dat ook dit specifieke routes waren voor Olympisch verkeer.
-
- 4x3 autosnelweg
Ik vond onderstaand overzicht van het Olympic Route Network van London 2012. De functie van de verschillende kleuren is te vinden hier; dus van afzetting op de gehele A406 en de A30 en de M40 zou alleen in uitzonderingsgevallen sprake zijn geweest. Los daarvan waren afzettingen beperkt in de tijd zolang het echt nodig was voor de evenementen. Een route naar Broxbourne bijvoorbeeld had alleen een Olympische strook rond momenten dat daar daadwerkelijk Olympisch verkeer naartoe ging. Dat is maar een relatief beperkt deel van de tijd als het om kajakken gaat ...
Olympic Route Network, London 2012 Olympics by Commercial Motor, on Flickr
Als je dit op Parijs 2024 legt, lijkt de A406 me het equivalent van de Périférique (in de stedelijke functie dan). De M25 zou dan eerder equivalent zijn van snelwegen voor doorgaand verkeer. En dan zou je dus in sterke mate praten over verkeer van en naar vliegvelden.

Als je dit op Parijs 2024 legt, lijkt de A406 me het equivalent van de Périférique (in de stedelijke functie dan). De M25 zou dan eerder equivalent zijn van snelwegen voor doorgaand verkeer. En dan zou je dus in sterke mate praten over verkeer van en naar vliegvelden.