IJmuiden (NL) - Moliets-et-Maâ (F)

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

RoamingRichard
zandpaadje

IJmuiden (NL) - Moliets-et-Maâ (F)

Bericht door RoamingRichard » do 31 aug 2023, 9:23

Besten,

Komende nacht vrijdag op zaterdag rijd ik richting een surfvakantie in ZW Frankrijk. Ik ben van plan rond middernacht te vertekken.
Omdat ik alleen vaak in NW en NO/ZO Frankrijk ben geweest ben ik benieuwd wat jullie qua route adviseren.

Ik reis zonder sleurhut, zo'n 110/120 km/h cruisecontrol is de bedoeling omdat het toch wel een eind is daarheen.
Tot aan Parijs lijkt de route me redelijk straightforward (Antwerpen, Gent, Lille) om dan via A1, A3, stukje binnenring BP naar de A6 en vervolgens A10 te komen.
Mijn idee is gezien het rustiger routeverloop, beter landschap en een flinke slok minder tol om bij Orleans door te rijden op de A71, een stuk A20 te nemen en dan richting Bordeaux te gaan via de A89. Afhankelijk van de files daar (zal rond 14.00 daar zijn vermoedelijk), ben ik benieuwd wat het handigste is. Ik overweeg die nieuwe rondweg te gebruiken, ook al is het iets langer, lijkt me die wel veel beter door rijden en ook minder vermoeiend.
Ik ben lang stukken rijden wel gewend, maar kies doorgaans wel voor tijden/routeswaar de verkeersdruk niet te hectisch is.

Vermoedelijk hebben jullie wel ervaring met de A10/A20 afweging en ook wel wat rond Bordeaux het handigste is.

Na Bordeaux rijd ik de A63 af richting bestemming (met nog een stukje binnenweg om het open tolstation te bypassen en wat verse boodschappen te scoren daar in de buurt).

Thanks!

Pino
4x3 autosnelweg

Re: IJmuiden (NL) - Moliets-et-Maâ (F)

Bericht door Pino » do 31 aug 2023, 9:40

Als eerste: als je in de nacht Parijs wilt passeren, moet je even kijken of er toevallig nachtafsluitingen zijn die je zouden kunnen raken. De route die je omschrijft is de meest directe, maar soms dwingt dat je om bijvoorbeeld op de A86 te blijven en zo de A10 te benaderen.

Wat betreft opties tussen Orléans en Bordeaux, je hebt er vier:
- A10 afrijden
- A10 tot Poitiers, expresweg N10 tot kort boven Bordeaux.
- A71/A20 tot La Souterraine, doorsteken naar de N10 over N141 en N145
- A71/A20 tot Brive, A89 naar Bordeaux

De derde is de goedkoopste, maar heeft een langer stuk enkelbaans. Dat rijdt echter goed door (kom er maar in, Coen Tunnel), maar is daardoor ook favoriet van de vrachtwagens. Optie 4 is goedkoper dan 1 en 2, maar je maakt wel veel extra kilometers. Reken daar zeker drie kwartier extra voor. Maar hij is best grappig om te doen! Optie 2 is een kwartiertje langer dan 1, 3 gaat denk ik ook wel naar de drie kwartier.

Bij Bordeaux rijdt de westelijke rondweg meestal beter door inderdaad. Maar als je vanaf de A89 komt, zou het wel gek zijn om die nog te pakken.

RikB
stadsweg

Bericht door RikB » do 31 aug 2023, 11:07

Er zit een enkel kort 90 stuk in de N10, verder Vmax 110.
RoamingRichard schreef: do 31 aug 2023, 9:23 ... zo'n 110/120 km/h cruisecontrol is de bedoeling...
Wel veel camera's op de N10, dus even niet de cruisecontrol naar 120 ;)
In deze omstandigheden is optie 2 niet langer dan optie 1!

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 31 aug 2023, 13:13

^^ Optie 2 is sowieso twintig kilometer korter dan 1. Als je je houdt aan de maximumsnelheid, is hij alleen dat kwartier trager. Simpelweg het verschil tussen de 130 van de A10 en de 110/90 van de N10 over ongeveer 200 kilometer. Dat kwartier kun je natuurlijk proberen te reduceren door structureel harder te rijden op de N10 en dan op tijd te remmen voor de flitsers. Maar dat is, als hier wel vaker geconstateerd, tricky business. Één flits betekent toch dat je alle bespaarde tol weer kwijt bent aan de boete…

Nog als aanvulling op de opmerking in mijn vorige post over nachtafsluitingen bij Parijs. Zie het schema daarvoor op http://www.sytadin.fr/sys/fermetures_nocturnes.jsp.html

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 31 aug 2023, 15:10

Pino schreef: do 31 aug 2023, 9:40Wat betreft opties tussen Orléans en Bordeaux, je hebt er vier:
- A10 afrijden
- A10 tot Poitiers, expresweg N10 tot kort boven Bordeaux.
- A71/A20 tot La Souterraine, doorsteken naar de N10 over N141 en N145
- A71/A20 tot Brive, A89 naar Bordeaux

De derde is de goedkoopste, maar heeft een langer stuk enkelbaans. Dat rijdt echter goed door (kom er maar in, Coen Tunnel), maar is daardoor ook favoriet van de vrachtwagens.
Dat valt wel mee, want op de D951 tussen Bellac en de N141 bij Chasseneuil-sur-Bonnieure (een weg die inderdaad prima doorrijdt) geldt een verbod voor de zwaarste vrachtwagens boven de 19 ton, en dus rijden daar in de praktijk bijna geen vrachtwagens. Ook is dit een D-weg waar je 90 km/u mag.

Als je flink tol wil besparen en ongeveer 1,5 uur extra reistijd voor lief neemt, dan zou ik optie 3 nemen - de hierboven genoemde optie over de A71, A20, N145, N147, D951, N141 en N10.

Optie 2 bespaart je ongeveer twee tientjes tol en kost je een kwartier extra, het rijdt wel wat onrustiger. Meer vrachtverkeer, meer aansluitingen, en nog twee delen met gelijkvloerse kruisingen. Ook opletten voor de flitspaal bij Angoulême.

Via Brive is in afstand het langste (80 km langer dan optie 3), dus je geeft meer aan brandstof uit, en als ik nu op Maps kijk is deze route in tijd ook niet sneller dan via Bellac en Angoulême (route 3). Ook betaal je hier meer tol dan bij optie 3. Het voordeel is dat het volledig autosnelweg is, afgezien van het laatste stukje N89 tussen Libourne en Bordeaux, dat een expressweg is. Ik heb zelf geen ervaring met deze route, alleen met de eerste drie opties.

Kortom: optie 1 is het duurst, maar ook het meest comfortabel. De A10 is echter doodsaai.

Optie 2 scheelt aanzienlijk in tol, terwijl je maar heel weinig extra reistijd hebt. Wel rijdt het iets minder ontspannend.

Optie 3 is een prima optie als je flink wil besparen, omdat je vanaf Vierzon geen cent tol meer betaalt. Daar staat een relatief lang deel over enkelbaans wegen tegenover, maar zeker de D951 is prima te doen, met rondwegen om de grotere dorpen en slechts een paar gehuchten waar de weg kortstondig door de bebouwde kom gaat. Het minpuntje is hier meer de N145 van La Souterraine naar Bellac en de N147 rond Bellac, maar dat is op zich geen heel lang stuk. Als je 1,5 uur extra geen probleem vindt, is dit in mijn optiek de beste route.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 31 aug 2023, 15:19

Ik heb ervaring met A20-A89. Genomen op een vrijdag aan het begin van een zwart weekend, om zo lang mogelijk van de A10 weg te blijven. De route is min of meer zoals je zou verwachten. A20 relatief rustig en tuft gewoon lekker door; en dan sla je bij Brive af naar de A89 die een vrij nieuwe snelweg is en je vrij gemoedelijk door het heuvelland brengt richting Bordeaux. Behoorlijk rustig ook. Laatste stukje N89 voor Bordeaux is drukker en van lagere standaard, maar het geheel is niet zo schokkend.

Redenen voor mij om indertijd te kiezen voor A89 in plaats van doorsteek van optie 3 was dat we hadden gedacht te stoppen in de buurt van St Emilion (een stop die er uiteindelijk nooit gekomen is), dus daar lag A89 wat meer voor de hand. En we reden met het gezin, en ik merk toch altijd dat over snelweg rijden meer rust in de tent brengt. Weinig hoeven remmen, weinig bochten, weinig acceleratie, iedereen blij.

Laatste gedachte nog over de optie 3-doorsteek: nu de N141 vanaf Limoges steeds meer 2x2 wordt (wat natuurlijk ook de reden is dat de vrachtwagens niet langer over de D951 mogen), kom je zo langzaam op een punt waar het aantrekkelijker is om vanaf La Souterraine de A20 nog even te volgen tot Limoges en dan over de N141 naar het westen te rijden? Optie 3a zeg maar?

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 31 aug 2023, 17:57

Pino schreef: do 31 aug 2023, 15:19Laatste gedachte nog over de optie 3-doorsteek: nu de N141 vanaf Limoges steeds meer 2x2 wordt (wat natuurlijk ook de reden is dat de vrachtwagens niet langer over de D951 mogen), kom je zo langzaam op een punt waar het aantrekkelijker is om vanaf La Souterraine de A20 nog even te volgen tot Limoges en dan over de N141 naar het westen te rijden? Optie 3a zeg maar?
Ik denk dat we nog niet op dat punt zitten dat het aantrekkelijker is. Eerder wat meer gelijkwaardig. De N141 heeft gelukkig niet meer de dorpspassage van Chabanais sinds de N141 om het dorp heen is geopend, maar nog wel altijd Roumazières-Loubert. En de enkelbaans N520 als noordelijke rondweg van Limoges is in mijn herinnering een drukke weg die niet lekker doorrijdt, met het nodige vrachtverkeer.

Via Limoges (A20-N520-N141) is 16 km langer. Maar als ik nu op Google Maps kijk wordt er ook 6 minuten extra voor gerekend. Toegegeven, het is meer snelweg en expressweg, maar de N-wegen die je ervoor terugkrijgt zijn druk en onprettig. Ik heb beide routes geprobeerd, maar de N141 voor het laatst toen je nog door Chabanais moest. Maar mijn voorkeur ging altijd uit voor de route via de D951 over Bellac, simpelweg omdat het sneller was en minder vervelend. Persoonlijk zou ik de N141 pas de voorkeur geven als dat laatste deel tussen Chabanais en Chasseneuil-sur-Bonnieure ook gereed is. En hopelijk wordt de N520 dan ook nog een keer verdubbeld.
Pino schreef: do 31 aug 2023, 15:19 Ik heb ervaring met A20-A89. Genomen op een vrijdag aan het begin van een zwart weekend, om zo lang mogelijk van de A10 weg te blijven. De route is min of meer zoals je zou verwachten. A20 relatief rustig en tuft gewoon lekker door; en dan sla je bij Brive af naar de A89 die een vrij nieuwe snelweg is en je vrij gemoedelijk door het heuvelland brengt richting Bordeaux. Behoorlijk rustig ook. Laatste stukje N89 voor Bordeaux is drukker en van lagere standaard, maar het geheel is niet zo schokkend.

Redenen voor mij om indertijd te kiezen voor A89 in plaats van doorsteek van optie 3 was dat we hadden gedacht te stoppen in de buurt van St Emilion (een stop die er uiteindelijk nooit gekomen is), dus daar lag A89 wat meer voor de hand. En we reden met het gezin, en ik merk toch altijd dat over snelweg rijden meer rust in de tent brengt. Weinig hoeven remmen, weinig bochten, weinig acceleratie, iedereen blij.
Dat is natuurlijk wel een voordeel, en wat ook nog kan schelen is dat je Bordeaux dan vanuit het oosten benadert. Op een dag met zeer veel verkeer op de A10 vanaf Parijs loopt het einde van de A10 voor de ring van Bordeaux ook vast, dan kan het relaxter zijn om dat punt over te slaan. Maar ik denk dat dat dit weekend niet echt meer een probleem gaat zijn.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » do 31 aug 2023, 18:16

^^ Het is eigenlijk wel jammer dat je Bordeaux redelijkerwijs niet kan vermijden, ook al kom je vanaf de A89 voor een lang stuk oost-west. Maar er zijn daar geen doorgaande wegen.

Overigens is een rit uit West-Nederland naar deze bestemming uiteraard ook mogelijk via een route langs de kust (Gent > Oostende > Calais > Rouen > Tours). Weliswaar iets langer, maar leuk rijden en je vermijdt in elk geval Parijs.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 31 aug 2023, 18:44

^^ Inderdaad, ook nog een optie. Kan ook als je vanaf de A1 over de A29 richting Amiens doorsteekt, dat is nog wat korter dan via Calais. Maar het stukje Franse A16 langs de kust ten zuiden van Boulogne is best aardig en de beperkte omweg waard.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 31 aug 2023, 18:52

^^ Ik had het pas met mijn ouders over die optie, toen zij beten op mijn hint “Grand Contournement”. Antwoord: mooi stuk voorbij Calais mag zijn, maar Duinkerke-Calais is vreselijk met de vluchtelingen. Dus mooi dat die over Amiens gingen.
Ds79m schreef: do 31 aug 2023, 18:16 ^^ Het is eigenlijk wel jammer dat je Bordeaux redelijkerwijs niet kan vermijden, ook al kom je vanaf de A89 voor een lang stuk oost-west. Maar er zijn daar geen doorgaande wegen.
Er is daar geen lekkere bypass inderdaad. Vermoedelijk het gevolg van het feit dat er twee rivieren lopen en dat alles natuurlijk op Bordeaux is gericht. Als dat nog niet lastig genoeg is kom je dan ook nog eens in de uitgestrektheid terecht van de bossen van Les Landes, wat tot ver in de negentiende eeuw één grote moerasrimboe was zonder wegen - en dat gebrek aan wegen doet zich op bepaalde manieren nog steeds gelden.

Op de rit die ik omschreef was het uiteindelijke doel bij Pau, dus toen zijn we wel doorgestoken van de A89 naar de A65. Zo bij Libourne heb je daar wel een bruikbare optie voor (hoewel de navigatie me ook toen bleef pushen naar de ring van Bordeaux toe). Maar goed, wat naar de A65 nog kan werken, is naar de A63 eigenlijk kansloos door de manier waarop Les Landes in elkaar steekt.

RoamingRichard
zandpaadje

Bericht door RoamingRichard » vr 01 sep 2023, 8:04

Dank voor de vele opties en mitsen/maren, toch leuk om te zien hoe jullie deze regio van Frankrijk hebben doorkruist.

Aangezien het aardig weer is, verwacht ik de route 3 met een paar stukken RN/Goed uitgebouwde RD te nemen. Ergens in deze omgeving is het ook wel geschikt om een stop in te passen en lokaal wat te eten in plaats van op een Aire o.i.d. waar doorgaans weinig sfeer in zit.

De landschappelijke route van DS79m (westelijk van Parijs) is inderdaad ook tof, maar aangezien het een deel van m'n reis dan nog donker is, schiet ik nu maar langs Parijs. Handige site trouwens ook voor die (nacht)werkzaamheden daar, thanks!

Gelukkig gaat met Waze in Frankrijk het doorgaans wel goed qua radar-zones.

Zal van de week eens een update sturen hoe het ging qua routeverloop/ervaring etc. Helaas geen foto's, want ik rij het stuk alleen.