Tunnel Nolet

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Palance
4x5 autosnelweg

Tunnel Nolet

Bericht door Palance »

Onder de Buitenhaven in Schiedam blijkt al 15 jaar een tunnel te liggen, en geen kleintje ook. Deze is 85 meter lang en 7 meter breed. Hij is bedoeld om de twee delen van de jeneverstokerij van Nolet met elkaar te verbinden: Deze kan alleen voor goederen en personeel (te voet of per fiets) worden gebruikt, niet voor auto's. En is dus helaas niet toegankelijk voor het publiek.

Ik zag afgelopen week vanaf een fluisterboot deze 2 bordjes aan weerszijden van de Buitenhaven hangen.

Afbeelding

Afbeelding

Navraag bij de gids leerde dus dat hier een 'echte' tunnel ligt. Het is dus niet dat hier enkel wat kabels lopen oid.

Ik heb kunnen vinden dat dit de 'langste private tunnel' van Nederland zou moeten zijn. Er zijn niet veel foto's te vinden, maar zo zou hij er van binnen uit moeten zien
Afbeelding

Afbeelding

Op OSM is er niks van te vinden trouwens, op GMaps al helemaal niet.

De website van Nolet vermeldt nog dit:
Al 330 jaar zorgt onze thuisbasis Schiedam voor werkgelegenheid in de regio. Door maatschappelijk verantwoord te ondernemen dragen wij graag ons steentje bij. Zoals met een 85 meter lange tunnel onder de Schiedamse Buitenhaven, tussen onze distilleerderij en het logistiek centrum: de langste private tunnel van Nederland. Voor de productie worden door de tunnel onze grondstoffen en verpakkingsmaterialen aangevoerd. De andere kant op worden onze verpakte producten naar het logistiek centrum gebracht vanwaar het over de hele wereld wordt gedistribueerd. Met deze tunnel zorgen we voor een minimum aan verkeersbewegingen in buurt waar Nolet Distillery is gevestigd. Onze tunnel is niet onopgemerkt gebleven. Het werd genomineerd voor de eerste Nederlandse Bouwpluim en het won in 2007 de Schreudersprijs voor bijzondere prestaties voor ondergronds bouwen.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Mark
Forumbeheerder

Re: Tunnel Nolet

Bericht door Mark »

Interessant, nooit geweten. Of het de langste private tunnel is, weet ik niet. Mogelijk zou je LSNed (de beheerder van de Buisleidingstraat van Rotterdam naar Antwerpen + aftakkingen) ook als private beheerder kunnen zien (het is een stichting zie ik)? En zelf weet ik dat er wel een ondergronds gangenstelsel bestaat (of bestond) onder diverse locaties van de Universiteit Leiden op het BioScience Park.
mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas »

Bijzonder.
Is de tunnel onder de Buitenveldertbaan van Schiphol ook niet een private tunnel?
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

^^ zo kan je het zien en die is zo lang dat hij zelfs onder de Tunnelwet valt.
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

In Amsterdam onder de Keizersgracht, nabij de Vijzelstraat, ligt een 50 meter lange tunnel tussen twee kantoorpanden die ooit van ABN waren. Deze is echter niet meer in gebruik, maar ligt er nog wel.
Vahalis
autoweg

Bericht door Vahalis »

Het UMCU in Utrecht kent een tunnel naar het WKZ-gebouw. Lengte zo’n 300 meter. Er is niet zoveel over te vinden. Ik ken ‘m echter uit eigen ervaring.

https://vbcn.nl/nl/collecties/universit ... mc-utrecht
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

De voormalige ziekenhuizen Daniël de Hoedkliniek en het Zuiderziekenhuis in Rotterdam hadden als buren ook een ondergrondse verbinding. Alleen niet onder water :)
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Het Drents Museum in Assen heeft een tunnel onder de Kloosterstraat, om het nieuwe deel van het museum met het oude deel te verbinden.

Niet in Nederland, maar in Vaasa in Finland heb ik tweemaal in een hotel gezeten dat een 40 meter lange tunnel onder de straat heeft om twee gebouwen met elkaar te verbinden. Daar is deze kunstzinnige constructie om nog wat daglicht in de tunnel te krijgen.
Lekkere Kwal
autoweg

Bericht door Lekkere Kwal »

^^ Zo’n kleinschalige tunnel bevindt zich ook onder de Carel van Bylandtlaan in Den Haag, aangelegd toen Shell de gebouwen aan beide kanten ging gebruiken.
Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E »

Onder de Schapenmarkt/Minderbroederspad in Den Bosch ligt een tunnel tussen de beide panden die vroeger samen de V&D vormden.
MaartenE
verkeersader

Bericht door MaartenE »

Het Winkelcentrum Woensel in Eindhoven had een klein tunneltje onder het winkelcentrum door voor auto's om van het ene deel van de parkeerplaats naar het andere deel van de parkeerplaats te komen. Helaas is deze verwijderd tijdens een grootschalige verbouwing van het gehele complex.

Afbeelding
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.
RikB
verkeersader

Bericht door RikB »

In Amsterdam op het terrein van de VU is ook een tunnelsysteem. Niet onder water, maar heeft weleens onder water gestaan.
https://youtu.be/CiEVMq4Fbww?t=42
mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas »

Nog een onbekende tunnel: De tunnel onder het Melkpad in Hilversum tussen Theater & Studio de Vioolkist en het voormalige AVRO pand aan de overkant van de weg.
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/324061/v ... umentendag

De tunnel is zelfs te bezoeken bij de Open Monumentendag en is een rijksmonument. :!:
omNOMNOMNOM
verkeersader

Bericht door omNOMNOMNOM »

Ik vermoed dat de langste 'private' tunnel in Nederland in Maastricht te vinden is, 650 meter lang en in 1928-1932 gebouwd voor het vervoer van kalksteen van een groeve naar de Maas:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Van_Scha%C3%AFktunnel

Niet meer in gebruik sinds begin jaren 60. In de directe nabijheid ervan heeft in de Tweede Wereldoorlog nog o.a. de Nachtwacht van Rembrandt opgeslagen gelegen: https://nl.wikipedia.org/wiki/Kunstbunk ... ietersberg
math1985
dorpsstraat

Bericht door math1985 »

In Utrecht loopt er een tunnel onder het Amsterdam-Rijnkanaal. Deze tunnel is in eigendom van Eneco en verbond vroeger de oude en nieuwe elektriciteitscentrales met elkaar. https://www.usine-utrecht.nl/gemeentera ... -objecten/
Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark »

Rein schreef: za 02 sep 2023, 16:06 In Amsterdam onder de Keizersgracht, nabij de Vijzelstraat, ligt een 50 meter lange tunnel tussen twee kantoorpanden die ooit van ABN waren. Deze is echter niet meer in gebruik, maar ligt er nog wel.
Deze “Poentunnel” gaat tijdens Open Monumentendag open: https://archive.ph/RIwFI (Parool)
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

^^ Vandaag was het open Monumentendag en al rond 10:15 stond er een rij wachtenden van dik 150 meter en was de vertraging meer dan twee uur. File voor (en feitelijk ook boven) de Poentunnel dus. De organisatie raadde rond het middaguur af om nog in de rij aan te sluiten.

Afbeelding
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje »

Coen Tunnel schreef: za 02 sep 2023, 20:55 Het Drents Museum in Assen heeft een tunnel onder de Kloosterstraat, om het nieuwe deel van het museum met het oude deel te verbinden.
Een vergelijkbare tunnel ligt er onder de Turfmarkt in Leeuwarden. De tunnel verbond verschillende panden in gebruik van het Fries Museum met elkaar voordat het museum verhuisde naar nieuwbouw aan het Wilhelminaplein.

Van de tunnel zijn nog twee "lichtkoepels" te zien tussen de relatief nieuwe gebouwen die hij met elkaar verbond:
https://maps.app.goo.gl/WekzcEjwoDpUZpaM8?g_st=ac

De panden hebben inmiddels verschillende functies gekregen. De tunnel is voor zover mij bekend niet meer in gebruik.
Coen Tunnel
Voorzitter

Rein schreef: za 14 sep 2024, 14:16 ^^ Vandaag was het open Monumentendag en al rond 10:15 stond er een rij wachtenden van dik 150 meter en was de vertraging meer dan twee uur. File voor (en feitelijk ook boven) de Poentunnel dus. De organisatie raadde rond het middaguur af om nog in de rij aan te sluiten.
Ah, dat heb ik niet meegekregen. Ik sta inmiddels ruim een uur in de rij. Maar inmiddels op de Vijzelstraat, dus de ingang van De Bazel komt in zicht. Toen we aansloten werd 2,5 uur wachttijd genoemd, maar ik heb de indruk dat het iets minder is.

Er werd gezegd dat er op last van de brandweer eigenlijk maar 10 personen tegelijkertijd in de tunnel mogen zijn en dat ze daar al boven zitten omdat er 15 personen tegelijkertijd worden toegelaten.

De rij is nog niet gesloten, en er werd gezegd dat iedereen die nu in de rij staat ook de kans krijgt om binnen te kijken. Morgen wordt het wellicht nog drukker.
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

De NOS had deze week een korte reportage over de Poentunnel.

https://nos.nl/video/2536786-mysterieuz ... er-geopend
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

^^ Je kan beter schrijven welk medium deze week geen aandacht aan die tunnel heeft besteed. ;)

Deze vele aandacht voor die tunnel, zal de voornaamste reden zijn dat het vandaag absurd druk was.
Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman »

Coen Tunnel schreef: za 14 sep 2024, 15:10Ik sta inmiddels ruim een uur in de rij. Maar inmiddels op de Vijzelstraat, dus de ingang van De Bazel komt in zicht. Toen we aansloten werd 2,5 uur wachttijd genoemd, maar ik heb de indruk dat het iets minder is.
En, heb je de tunnel bereikt? Hoe was het? Dermate levensveranderend dat je voortaan onder de naam Poen Tunnel verder gaat op dit forum? :mrgreen:
🇳🇱🇪🇺
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
Coen Tunnel
Voorzitter

^^ Ik heb de tunnel bereikt! En het was een leuke ervaring, maar niet zodanig dat ik mijn naam hier na al die jaren ga veranderen. :lol: Ik zal binnenkort wel wat foto's plaatsen.
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

Ik wilde het vanmorgen nogmaals proberen, maar om 9:45 was de rij al net zo lang als gisterochtend. Ik heb hem toch maar weer overgeslagen, want geen zin in twee uur wachten. Momenteel wel ca 1 uur in de wacht bij de IJtunnel trouwens.
IIVQ
autoweg

Bericht door IIVQ »

Ik ben vandaag in het kader van Monumentendag naar 2 tunnels* in Amsterdam geweest:
"Tunnel Vision".
Dit is een tunnel onder het Open Havenfront. De entree naar de fietsenstalling heeft behalve roltrappen ook een trap, als je die halverwege afgaat en dan een u-bocht maakt dan kom je bij een deur uit. Daarachter is een vierkante ruimte waarvan een hoek (rechts van je) afgerond is.
Aan het einde links kan je een trappetje af, daar is een ruimte ongeveer 5m breed en 2,5m hoog, die in een steeds scherper wordende bocht ongeveer 90° naar links draait, met een deur met 4 briefjes erop "NIET OPENDOEN".
Deze tunnel is waarschijnlijk onder de lage kade voor de rondvaartboten gebouwd. Volgens de mensen van monumentenzorg wilde de rondvaarders er een toilet- en opslagruimte van maken, maar zijn ze in conflict gekomen met de gemeente en weet nu eigenlijk niemand van wie de ruimte nu is, van NS (uitbater van de fietsenstalling) of van de gemeente. Achter de deur met niet opendoen kom je kennelijk bij het nooddeurtje op de lage kade.

Afbeelding
SPOILER: TOON

De ruimte waar je binnenkomt van rechts naar links, linksachter het trappetje
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het trappetje, terugkijkend naar de entreehal
Afbeelding

De tunnel onder de lage kade
Afbeelding

Deur aan het einde
Afbeelding

De tunnel, terugkijkend
Afbeelding

Entree
Afbeelding

Bovengronds overzicht van de tunnel. De nooddeur zit net onder de linkerkop van de tram.
Afbeelding
Bij de tunnel was ook het boek Tunnel Vision (zie url voor meer info) te koop, en hoewel ik veel van gare kunstprojecten, urban exploring, metrotunnels, grafitti (niet om te doen, alleen om te zien) en koffietafelboeken houd, vond ik €60 een beetje te gortig voor wat ik voor €1,83 kan zien.

Schuilplaats metrostation Weesperplein
Hiervoor heb ik 2h18 in de rij gestaan, er mochten steeds maximaal 10 personen in de tunnel aanwezig zijn, waaronder de monumenten-vrijwilliger en een GVB-begeleider, dus maar 8 bezoekers. Maar het was het wel waard.

Deze schuilplaats was geschikt voor 12000 mensen die er 14 dagen zouden kunnen verblijven na een atoomaanval. De ruimte was niet geschikt voor voltreffers, maar eerder om de eerste contaminatie uit te zitten. Het geheel stond onder commando van de BB. Er was sanitair en zand-luchtfilters, en naar verluid ook stoelen, tafels (de platen die voor de verbouwing in de hal aan het plafond hingen, waren echter geluidsisolerende platen dus niet, zoals veel beweerd werd, deze tafels) en veldbedden. Bovendien was het plan dat er metrostellen in de tunnel gereden zouden worden voor meer plek. Maar er was géén voorraad eten en drinken, die moest dus bij hoge dreiging nog aangelegd worden.
SPOILER: TOON

De wachtrij begon rechts (achter de man in het grijs) ging daarna met een U helemaal tot de Mauritskade en terug tot aan de metro-ingang. Niet eens zo lang in meters, wel in tijd)
Afbeelding

Niveau -1: Toegangsdeur.
Hier was (en is nog steeds) een zware, gasdichte toegangsdeur tot de metroverdeelhal. Naast de toegang zit een ruimte die grotendeels in tweeën gedeeld wordt door de geopende deur, als de deur dicht is, dan is het één grotere ruimte. Dit is de "Sluis" met 3 deuren naar de "vuile" en 3 naar de "schone" zijden. Voorheen waren hier ontsmettingsdouches. Je kleren werden in een stortkoker gestort, je kreeg nieuwe kleren.
Afbeelding
Afbeelding
In het zwart de gasdichte deur.
Afbeelding

Niveau -2: metroperrons.
Via de metroperrons gingen we door een deur, met daarachter trappen, ik schat zo'n 6m lager.
Afbeelding
Afbeelding

Niveau -3: Sanitairruimte
Hier was een ruimte waar vroeger een zandfilter (een voor het filteren van lucht, de ander voor water) zat. Enkele tientallen jaren geleden was er een lekkage die alleen door al het zand te verwijderen was te repareren was. Al het zand dat er nog was is met de hand in emmers geschept en omhoog getild, aangezien hier geen lift is.

Onder de huidige metrosporen waren 2 ruimtes die elk door schotten in 4en gedeeld waren, in elke sectie waren 12 dekseltjes waarop een RVS toiletpot zonder WC-bril gestaan had. Het waren geen waterclosetten, de uitwerpselen kwamen in een reservoir er recht onder (er stond nog water in). Dit zou leeggepompt worden als het vol was. Per ruimte waren er denk ik 7 wasbakken.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Aan het begin en einde nog een ruimte met daarachter een deur (grijze deur achter de monumentenzorgvrijwilliger, met het rode shirt) naar het perron voor de oost-westmetrobuis. Hier mochten we niet naar binnen, zelfs de GVB'ers mochten hier niet binnen kijken. Naar verluid omdat er veel losdwarrelend asbest aangetroffen is.

Waarschijnlijk is er dus nooit meer een mogelijkheid deze ruimte te betreden voordat deze ruimte gesaneerd wordt, en ik acht de kans dat dat gebeurt nihil, tenzij er ooit een oost-westlijn aangelegd gaat worden.
Afbeelding

Daarna gingen we weer 3 trappen omhoog en kwamen we bij het ándere metroperron weer uit een deur, waarna ik naar boven ben gegaan om weer in te checken en nog net de groep na mij (de állerlaatste van de dag) kon vastleggen.
Afbeelding
(Leuk SNUP-spel: de sticker ontbrak hier. Ontdek op welke metrostations de stationsaanwijzers in de Amsterdamse metro al voorbereid is!):

* Nouja, eigenlijk meer, gezien ik vandaag ook via de London Tunnels 1 en 2, North Downs Tunnel, Maidstone Tunnel, Tranchée couverte de Lille, Tunnel de Bruyelle, Tunnel van Hal, Noord-Zuidverbinding (Brussel), Tunnel van Mortsel, Noord-Zuidverbinding (Antwerpen), Spoortunnel Peerdsbos, Tunnel Dordtse Kil, Kap van Barendrecht, Willemsspoortunnel, Tunnel Rotterdam Noordrand, Groene Harttunnel, Schipholspoortunnel en uiteraard Oostlijnbuis ben gekomen.
IIVQ
autoweg

Bericht door IIVQ »

Op https://indebuurt.nl/apeldoorn/genieten ... weg~80841/ lees ik een zinsnede
De spoorbaan liep door naar de Ugchelenseweg (het interne fabrieksvervoer ging met een tunnel onder de spoorbaan door, deze tunnel is er nog steeds)
Ik kan niet vinden waar precies deze tunnel zou zijn en of die nog bestaat... Weet iemand meer?
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

Het spoor, de fabriekweg en de tunnel zijn er niet meer.
IIVQ
autoweg

Bericht door IIVQ »

Weet jij meer over waar die tunnel was? Is daar documentatie van?
Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza »

^^
Afgaande op Topotijdreis, denk ik dat het hier moet zijn:
https://www.topotijdreis.nl/kaart/1976/ ... 7553,11.13

Op de plek waar nu een politiebureau is.
MaartenE
verkeersader

Bericht door MaartenE »

Volgens Wikipedia had het PGEM hoofdkantoor aan de Utrechtseweg in Arnhem een tunnel om twee losse delen te verbinden.

Afbeelding
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.