Ik ben vandaag in het kader van Monumentendag naar 2 tunnels* in Amsterdam geweest:
"Tunnel Vision".
Dit is een tunnel onder het Open Havenfront. De entree naar de fietsenstalling heeft behalve roltrappen ook een trap, als je die halverwege afgaat en dan een u-bocht maakt dan kom je bij een deur uit. Daarachter is een vierkante ruimte waarvan een hoek (rechts van je) afgerond is.
Aan het einde links kan je een trappetje af, daar is een ruimte ongeveer 5m breed en 2,5m hoog, die in een steeds scherper wordende bocht ongeveer 90° naar links draait, met een deur met 4 briefjes erop "NIET OPENDOEN".
Deze tunnel is waarschijnlijk onder de lage kade voor de rondvaartboten gebouwd. Volgens de mensen van monumentenzorg wilde de rondvaarders er een toilet- en opslagruimte van maken, maar zijn ze in conflict gekomen met de gemeente en weet nu eigenlijk niemand van wie de ruimte nu is, van NS (uitbater van de fietsenstalling) of van de gemeente. Achter de deur met niet opendoen kom je kennelijk bij het nooddeurtje op de lage kade.
- SPOILER: TOON
De ruimte waar je binnenkomt van rechts naar links, linksachter het trappetje

Het trappetje, terugkijkend naar de entreehal

De tunnel onder de lage kade

Deur aan het einde

De tunnel, terugkijkend

Entree

Bovengronds overzicht van de tunnel. De nooddeur zit net onder de linkerkop van de tram.
Bij de tunnel was ook het boek
Tunnel Vision (zie url voor meer info) te koop, en hoewel ik veel van gare kunstprojecten, urban exploring, metrotunnels, grafitti (niet om te doen, alleen om te zien) en koffietafelboeken houd, vond ik €60 een beetje te gortig voor wat ik voor €1,83 kan zien.
Schuilplaats metrostation Weesperplein
Hiervoor heb ik 2h18 in de rij gestaan, er mochten steeds maximaal 10 personen in de tunnel aanwezig zijn, waaronder de monumenten-vrijwilliger en een GVB-begeleider, dus maar 8 bezoekers. Maar het was het wel waard.
Deze schuilplaats was geschikt voor 12000 mensen die er 14 dagen zouden kunnen verblijven na een atoomaanval. De ruimte was niet geschikt voor voltreffers, maar eerder om de eerste contaminatie uit te zitten. Het geheel stond onder commando van de
BB. Er was sanitair en zand-luchtfilters, en naar verluid ook stoelen, tafels (de platen die voor de verbouwing in de hal aan het plafond hingen, waren echter geluidsisolerende platen dus niet, zoals veel beweerd werd, deze tafels) en veldbedden. Bovendien was het plan dat er metrostellen in de tunnel gereden zouden worden voor meer plek. Maar er was géén voorraad eten en drinken, die moest dus bij hoge dreiging nog aangelegd worden.
- SPOILER: TOON
De wachtrij begon rechts (achter de man in het grijs) ging daarna met een U helemaal tot de Mauritskade en terug tot aan de metro-ingang. Niet eens zo lang in meters, wel in tijd)

Niveau -1: Toegangsdeur.
Hier was (en is nog steeds) een zware, gasdichte toegangsdeur tot de metroverdeelhal. Naast de toegang zit een ruimte die grotendeels in tweeën gedeeld wordt door de geopende deur, als de deur dicht is, dan is het één grotere ruimte. Dit is de "Sluis" met 3 deuren naar de "vuile" en 3 naar de "schone" zijden. Voorheen waren hier ontsmettingsdouches. Je kleren werden in een stortkoker gestort, je kreeg nieuwe kleren.

In het zwart de gasdichte deur.

Niveau -2: metroperrons.
Via de metroperrons gingen we door een deur, met daarachter trappen, ik schat zo'n 6m lager.

Niveau -3: Sanitairruimte
Hier was een ruimte waar vroeger een zandfilter (een voor het filteren van lucht, de ander voor water) zat. Enkele tientallen jaren geleden was er een lekkage die alleen door al het zand te verwijderen was te repareren was. Al het zand dat er nog was is met de hand in emmers geschept en omhoog getild, aangezien hier geen lift is.
Onder de huidige metrosporen waren 2 ruimtes die elk door schotten in 4en gedeeld waren, in elke sectie waren 12 dekseltjes waarop een RVS toiletpot zonder WC-bril gestaan had. Het waren geen waterclosetten, de uitwerpselen kwamen in een reservoir er recht onder (er stond nog water in). Dit zou leeggepompt worden als het vol was. Per ruimte waren er denk ik 7 wasbakken.

Aan het begin en einde nog een ruimte met daarachter een deur (grijze deur achter de monumentenzorgvrijwilliger, met het rode shirt) naar het perron voor de oost-westmetrobuis. Hier mochten we niet naar binnen, zelfs de GVB'ers mochten hier niet binnen kijken. Naar verluid omdat er veel losdwarrelend asbest aangetroffen is.
Waarschijnlijk is er dus nooit meer een mogelijkheid deze ruimte te betreden voordat deze ruimte gesaneerd wordt, en ik acht de kans dat dat gebeurt nihil, tenzij er ooit een oost-westlijn aangelegd gaat worden.

Daarna gingen we weer 3 trappen omhoog en kwamen we bij het ándere metroperron weer uit een deur, waarna ik naar boven ben gegaan om weer in te checken en nog net de groep na mij (de állerlaatste van de dag) kon vastleggen.

(Leuk SNUP-spel: de sticker ontbrak hier. Ontdek op welke metrostations de stationsaanwijzers in de Amsterdamse metro al voorbereid is!):
* Nouja, eigenlijk meer, gezien ik vandaag ook via de London Tunnels 1 en 2, North Downs Tunnel, Maidstone Tunnel, Tranchée couverte de Lille, Tunnel de Bruyelle, Tunnel van Hal, Noord-Zuidverbinding (Brussel), Tunnel van Mortsel, Noord-Zuidverbinding (Antwerpen), Spoortunnel Peerdsbos, Tunnel Dordtse Kil, Kap van Barendrecht, Willemsspoortunnel, Tunnel Rotterdam Noordrand, Groene Harttunnel, Schipholspoortunnel en uiteraard Oostlijnbuis ben gekomen.