Vanochtend kwam ik aan fietsen in Amsterdam (in de buurt van de wibautstraat, of die straat zelf) bij een stoplicht die op groen staat. Nu ik bezig ben met rijlessen ben ik erop bedacht om te kijken of er auto´s zijn die afslaan. Van de overkant kwamen auto´s links afslaan die dermate gang hadden en dichtbij kwamen dat ik maar stopte ondanks dat ik voorrang had.
Gezien er nog niet niemand fietste toen ze afsloegen, hoe hadden ze kunnen weten dat ik groen had en ze mij voor moesten laten gaan, zonder dat ik maar gewoon in rap tempo het kruispunt op kom rijden?
Fietser aan komen rijden deelconflict auto´s
Moderator: Moderatoren
-
- dorpsstraat
Fietser aan komen rijden deelconflict auto´s
Twee chappies in het verkeer gaat niet werken, eentje moet de baas zijn - Mertabi
-
- 2x3 autosnelweg
Re: Fietser aan komen rijden deelconflict auto´s
Bij een volle lens kun je deelconflicten verwachten, bij een pijl niet.
Maar ik zou daar niet blindelings op vertrouwen. Ten eerste, heel veel automobilisten in Nederland komen zelden deelconflicten tegen. Ten tweede is het gemiddelde wegbeheer van de gemeentes zwaar onder de maat.
Maar ik zou daar niet blindelings op vertrouwen. Ten eerste, heel veel automobilisten in Nederland komen zelden deelconflicten tegen. Ten tweede is het gemiddelde wegbeheer van de gemeentes zwaar onder de maat.
-
- expressweg
Of je nou op de fiets, scooter, in de auto of je gewoon op straat loopt: Ik zou op kruisingen ook al hebben die verkeerslichten en kun je geen deelconflicten verwachten, altijd bedacht zijn op mensen die zichzelf op 1 zetten en andere weggebruikers op de laagste plek. Zelfs als er geen deelconflicten zijn kun je te maken hebben met roodlichtrijders of mensen die last minute toch van richting verander o.i.d.
Svenlo
-
- 2x2 autosnelweg
Met name bij vrachtwagens en andere grote voertuigen die rechtsaf slaan is het zeker niet verkeerd om er niet altijd vanuit te gaan dat je voorrang krijgt in zo'n geval, ook al heb je dat wel. De combinatie van grote hoeken en druk verkeer maakt dat je wel eens gemist kan worden door een chauffeur. Wees er als voetganger en fietser (en als andere tweewieler) van bewust hoe kwetsbaar je bent in het verkeer.
Edit: met linksafslaand verkeer is het wel een iets ander verhaal, al blijft het ook dan oppassen. Ik mis in Nederland nog wel eens een extra oranje-knipper of groene pijl naar links achter de kruising, zoals die in andere landen vaak toegepast worden.
Edit: met linksafslaand verkeer is het wel een iets ander verhaal, al blijft het ook dan oppassen. Ik mis in Nederland nog wel eens een extra oranje-knipper of groene pijl naar links achter de kruising, zoals die in andere landen vaak toegepast worden.
-
- 2x4 autosnelweg
Zolang je ze niet sloopt, mag dat volgens mij gewoon.
In Amsterdam heb je ze heel veel. Maar elders inderdaad veel minder of zelfs helemaal niet.
Ik, als eenwielerbestuurder, voel me gediscrimineerd.

'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
- 2x3 autosnelweg
Kleine aanvulling:Jeroen schreef: ↑wo 06 sep 2023, 9:45 Met name bij vrachtwagens en andere grote voertuigen die rechtsaf slaan is het zeker niet verkeerd om er niet altijd vanuit te gaan dat je voorrang krijgt in zo'n geval, ook al heb je dat wel. De combinatie van grote hoeken en druk verkeer maakt dat je wel eens gemist kan worden door een chauffeur. Wees er als voetganger en fietser (en als andere tweewieler) van bewust hoe kwetsbaar je bent in het verkeer.
Velen hebben vast weleens van dode hoek spiegels en camera's gehoord; maar ik denk dat velen zich niet realiseren dat je ten eerste zoveel spiegels hebt i.c.m. zoveel ruimte die je moet overzien dat het bij drukte nog niet triviaal is alles te zien en dat ten tweede achter die spiegels weer dingen verborgen kunnen zitten.
-
- expressweg
Ik snap hoe je je voelt... ik als beenganger voel me ook gediscrimineerd

Svenlo