Apeldoorn - Villeneuve-sur-Lot 13/14-10

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Pindaklaas
dorpsstraat

Apeldoorn - Villeneuve-sur-Lot 13/14-10

Bericht door Pindaklaas » wo 06 sep 2023, 10:20

Voor het weekend van 14 oktober ben ik de mogelijkheden aan het verkennen om een lang weekend naar Villeneuve-sur-Lot te gaan met het gezin. We rijden met een leaseauto, waarmee ik ook in het buitenland mag tanken op kosten van de baas. Tol moet ik wel zelf betalen.

Dit is eerste weekend van de herfstvakantie voor regio midden en zuid. België en Frankrijk hebben dan nog geen vakantie.
Waarschijnlijk kunnen wij om 14:00 wegrijden uit Apeldoorn, eerder zal niet lukken i.v.m. schoolverplichtingen voor een van de kinderen. In Janville, halverwege Parijs en Orleans heb ik een appartementje gereserveerd voor een overnachting. Aankomsttijd daar is niet zo van belang, sleutel zit in een kluisje, dus kan ook later op de avond aankomen. Op zaterdag willen we verder vanaf Janville naar Villeneuve.

Ik ben benieuwd naar tips en ervaringen voor de beste route. De zaterdag is vrij simpel. Hier zijn 3 opties mogelijk. Vanaf Limoges helemaal binnendoor. Scheelt tol, is 50 km korter maar een kwartier langer rijden, maar ik heb weinig zin om met het gezin eindeloos binnendoor te rijden. Vanaf Brive kan ik dan nog kiezen om via Périgueux of via Cahors te rijden. Verschil is 1 minuut en 4 km volgens Google Maps. Route via Périgueux ken ik al, via Cahors zou dus leuk zijn voor de afwisseling.

Da vrijdag zal uitdagender zijn, met 4 kinderen achterin. Omdat regio zuid ook vakantie krijgt, verwacht ik dat het bij Antwerpen heel druk zal zijn. Ik overweeg de route via Maastricht en de E25/E42 te nemen, 12 minuten en 44 km langer op rustige momenten. Zoals gezegd maken de kilometers mij niks uit en die 12 minuten compenseer ik natuurlijk ruimschoots als ik hierdoor niet in de file kom bij Antwerpen.
Ik verwacht via deze route zeker niet voor 20:00 bij Parijs te zijn. Kan ik ervan uit gaan dat de drukte dan al verdwenen is, of loopt de avondspits daar lang door? Zijn er verder nog vaste punten met kans op file die ik hierbij over het hoofd zie?

Coen Tunnel
Voorzitter

Re: Apeldoorn - Villeneuve-sur-Lot 13/14-10

Bericht door Coen Tunnel » wo 06 sep 2023, 10:49

In de herfstvakantie gaan mensen normaal gesproken niet heel ver weg, maar Antwerpen is inderdaad zo'n plek waar het dan wel druk kan worden. Met Parijs verwacht ik minder problemen. De avondspits ijlt daar altijd wel wat na, maar rond 20:00 uur zou het ergste achter de rug moeten zijn en zul je op de A3/A86 en wat verderop op de A6b en A10 wellicht nog een korte file tegenkomen, maar de vertraging is normaliter beperkt. Mocht er wel veel vertraging zijn, dan kun je nog nadenken over een route over de A86 en N118 westelijk langs de stad, door de Duplextunnel. Maar ik denk dat dat niet nodig is.

Naar de A10 is het ook een optie de A1 uit te rijden, de westelijke Périphérique te nemen, bij de Porte de Saint-Cloud af te slaan naar de D910 door Boulogne-Billancourt, links houden bij de tunneltjes onder de kruispunten, en dan rij je even verderop zo de N118 op, die vanzelf overgaat in de A10. Dat is geen verkeerde route, en in mijn beleving over het algemeen wat minder filegevoelig dan de A3/A86 oostelijk langs de stad. Al hangt alles van de situatie op dat specifieke moment af.

Via Maastricht kan inderdaad een interessante omweg zijn, maar je moet er wel rekening mee houden dat die route tot aan Luik best druk kan zijn met vakantieverkeer, omdat dichterbij gelegen bestemmingen als Zuid-Limburg, de Eifel, de Ardennen en Luxemburg in trek zijn voor de herfstvakantie. De A2 tussen Echt en Geleen is op dat soort dagen een bottleneck en rijdt dan meestal niet prettig. Bij een incident kan de vertraging flink oplopen en dan is er, zeker richting de E42, niet een alternatief. Ook voor knooppunt Cheratte bij Luik, waar je komende vanaf Maastricht moet afslaan naar de E42 richting Namen/Parijs, kan wat file ontstaan. Eerder op de route kunnen er soms ook wat vetragingen zijn op de A73 bij Nijmegen, al zullen dat eerder enkele minuten zijn die je daar verliest omdat het verkeer wat stroperig doorrijdt.

Aan de andere kant is de ring van Antwerpen niet altijd een drama. Je hebt misschien een halfuur vertraging, en ook dat kan meer worden bij een incident. Maar je hebt eventueel nog de route via de Liefkenshoektunnel, dat kan soms sneller zijn. Het is meer dat de route via Maastricht ook niet gegarandeerd vrij is van vertragingen, en dat het lastig te zeggen is dat het per definitie de beste keuze is. Maar het is wel een alternatief dat vanaf Apeldoorn voor de hand ligt.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 06 sep 2023, 10:59

Ik zou ook naar Maastricht neigen. Vanaf Apeldoorn passeer je Arnhem/Nijmegen nog vroeg in de middagspits, dus dat is overzichtelijk. Rond Echt/Maastricht zal het dan op zijn drukst zijn, maar dat zit ik liever uit dan een opeenvolging van Utrecht, de A27, Antwerpen en dan hetzij Brussel hetzij Lille. Het is ook lekker rechtdoor rijden, zo'n E42. Ik snap Coen Tunnel zeker wel waar hij benoemt dat de weg door Zuid-Limburg ook de weg is naar veel herfstvakantie-locaties, maar je komt geen keiharde bottlenecks tegen zo en het alternatief is reguliere vrijdagdrukte in dichtbevolkt gebied. Kiezen tussen twee kwaden. Een ongeval dat grote vertraging veroorzaakt en waarvoor je weinig alternatief hebt kan ook op alle routes gebeuren - door een ongeluk bij Antwerpen heb ik op een vergelijkbare vrijdagmiddag voor de meivakantie bijvoorbeeld wel eens drie kwartier verloren op de E19, voordat ik überhaupt kon afslaan richting alternatief Liefkenshoek.

Wat betreft Parijs: daar is om 20.00 uur de avondspits zeker nog niet afgelopen, maar je bent over het hoogtepunt heen en kunt er wel wat mee spelen. Ken je opties, check waar de files staan en kies wat voor je werkt (ik heb hem hier vaak genoemd: download de SYTADIN app, zet er de opties tussen Roissy en Les Ulis op, en kijk bij het naderen welke reistijd er per route staat aangegeven). Spelen met je etenstijd kan ook helpen - zoek een paar leuke adressen een beetje aan de noordkant van Parijs en bepaal al zittend aan tafel of je nog even blijft hangen ;)

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » wo 06 sep 2023, 20:26

@Pindaklaas, even wat algemene tips:

1) Kijk even in de papieren voor de leaseauto of er iets staat over "vermindering bijtelling door kosten berijder". Op deze manier kan je bonnetjes indienen voor bijv tolwegen of brandstof om zo je maandelijkse bijtelling te verlagen (tot max van 0 euro/maand) -- effectief krijg je dan ~35% van je gemaakte kosten terug (toch ietsje leuker op vakantie gaan of dagtripjes maken(

2) Ondanks dat je in het buitenland mag tanken, wil ik alsnog adviseren om een tankstation in de grensstreek op te zoeken en daar vol te gooien. Uiteraard ook met de gedachte om de kids en/of partner even de beentjes te laten strekken / naar de wc te laten gaan.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 06 sep 2023, 20:32

Pindaklaas schreef: wo 06 sep 2023, 10:20 Vanaf Limoges helemaal binnendoor. Scheelt tol, is 50 km korter maar een kwartier langer rijden, maar ik heb weinig zin om met het gezin eindeloos binnendoor te rijden.
Hier zou ik ook niet aan beginnen. Dat is echt een eind en Franse D-wegen liggen vol met rotondes, fikse drempels in bebouwde kommen en zijn bochtig. Dat rijdt helemaal niet relaxt, terwijl je op de A20 gewoon de kilometers wegtikt zonder er veel erg in te hebben (ook je passagiers).

Zelfs vanaf Cahors is het meer dan lang genoeg binnendoor denk ik. Vanaf Périgueux is het ook nog wel een fiks eind secundaire wegen, Villeneuve-sur-Lot ligt toch behoorlijk ver van de autosnelwegen.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » wo 06 sep 2023, 20:38

^^ Aan het slot van de rit nog eindeloos binnendoor rijden, door aangenaam maar ook weer niet heel spectaculair landschap, lijkt mij ook geen winnaar. Dat is misschien meer iets voor terug. Beginnen met een paar uurtjes toeristische route, en dan verstand op nul en blik op oneindig op de snelweg richting huis.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 06 sep 2023, 20:58

^^ Nou ja, dat "slot van de rit" valt ook wel weer mee als je 's ochtends vertrekt van een punt kort noordelijk van Orléans. Vanaf daar zit je met drie uur bij Limoges, met 4.30 uur bij Cahors. Dus dan kan het nog wel even uit.

Dat gezegd hebbende: ik zie niet zoveel lol in binnendoor rijden vanaf LImoges. Zie post Chris waarom, ook al zou het op de N21 nog mee kunnen vallen (is toch een van de weinige overgebleven N-wegen, dus vanwege haar belang mogelijk nog niet heel hard geraakt door het declasseringsvirus - zou je nader moeten onderzoeken). Via Cahors lijkt me leuker, naar ik vermoed ook leuker dan via Perigueux. Weet verder niet in hoeverre tol een overweging is, maar als Limoges in je opkomt om die te kunnen vermijden, zou ik denk ik eerder de A20 volgen tot Brive en dan vanaf daar over de D704 rijden. Dat is volgens Google Maps maar twee minuten langzamer dan binnendoor rijden vanaf Limoges, maar je rijdt veel langer over de snelweg - dus meer ontspanning. Kan me daarbij trouwens ook wel voorstellen dat er nog een paar minuten winst te behalen valt door een klein stukje A89-tol mee te pakken bij Brive alvorens je afslaat richting D704.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 06 sep 2023, 21:09

Sinds 2010 zijn heel veel wegen door dorpen heringericht, de tijd dat je gewoon 2 rijstroken zonder beperkingen anders dan 50 km/h door bebouwde kommen had is voorbij. De wegen zijn vaak versmald, er zijn meer minirotondes, splitsingen, chichanes en vooral: heel veel drempels. De maximumsnelheid ter hoogte van zo'n drempel is dan kort 30 (beter dan alles 30), maar die drempels zijn vaak zo steil dat je met 30 tegen het dak vliegt, zelfs met 15 km/h of het langzaamste wat je nog in de 2 kan doen zonder stil te vallen is vaak nog steeds een fikse drempel. Vroeger was dat veel minder zo.

Het Franse platteland is wel leuk om te touren, zeker in het zuiden of in heuvelachtige / berggebieden, maar als functionele doorgaande weg is het wel meer een 'drag' geworden dan het vroeger was.

Het is een stuk minder comfortabel rijden. Er valt natuurlijk genoeg te zeggen om die wegen her in te richten vanuit lokaal perspectief, maar met name die vele steile drempels zijn wel too much wat mij betreft. Zulke steile drempels horen mijns inziens niet op doorgaande wegen thuis.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 06 sep 2023, 21:34

Net even een paar plaatsen langs de N21 bekeken, en je ziet inderdaad op meerdere plaatsen werken om die te versmallen. Maar het feit dat het nog steeds een belangrijke hoofdweg is zie je dan wel ergens terug in geen enorme ladingen rotondes en drempels. Vanaf daar zit je een beetje op een hellend vlak. Hoe later een huidige RD is gedeclasseerd, des te meer regionaal belang heeft hij nog en des te minder snel zit hij vol met drempels.

Algemene stelregel blijft toch: hoe minder dorpjes langs je route hoe beter. Daarom blijft een route door de Jura naar Pontarlier via Baume-les-Dames ook redelijk bruikbaar, al gaat hij over D-wegen niet zelfs nooit N-status hebben gehad ...

Boeck536
dorpsstraat

Bericht door Boeck536 » do 07 sep 2023, 10:27

^^ De N21 tussen Limoges en Villeneuve-sur-Lot heb ik toevallig de laatste tijd een aantal keer gereden. Ik kan bevestigen dat het voor een Route Nationale aardig doorrijdt. Alleen de passage van Périgueux is wat vervelend, door het gebrek aan een fatsoenlijke rondweg. Dat kun je nog vermijden door de A20 te blijven volgen tot aan Brive, en dan de A89 te pakken tot aan de N21 ten zuiden van Périgueux. De route via Bergerac naar het zuiden rijdt vervolgens goed door.

Maar als het gaat om snel kilometers wegtikken en zo kort mogelijk over niet-snelwegen te rijden, dan wint de route via Cahors het. De D653, D656 en D661 zijn fatsoenlijk uitgebouwd en er is weinig verkeer. Ook zijn er weinig kommen. Op Google Maps staat het wat vreemd ingetekend, maar bij Sauzet is een rondweg.

Pindaklaas
dorpsstraat

Bericht door Pindaklaas » ma 11 sep 2023, 13:49

Dank voor alle adviezen! De reis is inmiddels definitief in de agenda gezet.

De eindbeoordelaar hier thuis lijkt het ook een goed idee om eens een keer langs Maastricht en Namen te rijden. Die route zal het op dag dus wel worden, mits geen onvoorziene omstandigheden op die route. Ergens in Noord Frankrijk gaat er een stapel pannenkoeken bij het gezelschap naar binnen en dan maar hopen dat de drukte in Parijs wat voorbij is. SYTADIN kan ik niet op mijn telefoon krijgen. Mijn Android versie is te nieuw voor de app... Dan maar Google Maps in de gaten houden als we Parijs naderen.

Op dag twee zie we wel even hoe de vlag erbij hangt. Als we zin hebben in 'Frankrijk ervaren' wordt het 200 km binnendoor vanaf Limoges. Ik heb die route wel eens gereden en hoewel het best vlot doorrijdt, kost zo'n route mij heel wat meer energie dan dom doorstampen over de snelweg. Waarschijnlijk wordt het dus via Cahors.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 11 sep 2023, 15:51

Pindaklaas schreef: ma 11 sep 2023, 13:49 SYTADIN kan ik niet op mijn telefoon krijgen. Mijn Android versie is te nieuw voor de app... Dan maar Google Maps in de gaten houden als we Parijs naderen.
Meestal is je Android/iOS te oud - zou t.z.t. nog even kijken of er niet inmiddels een update beschikbaar is gekomen.

Probleem van Google Maps vind ik dat ik moeite heb om al het rood rond Parijs nou echt op waarde te schatten. Juist dat maakt die app dan weer handig. Als de app hebt niet doet, heb je altijd nog de webpagina www.sytadin.fr ter beschikking. Daar staat het verkeersbeeld op de voorkant in ieder geval wat beter gestyleerd weergegeven.

Pindaklaas
dorpsstraat

Bericht door Pindaklaas » ma 11 sep 2023, 15:57

Pino schreef: ma 11 sep 2023, 15:51
Pindaklaas schreef: ma 11 sep 2023, 13:49 SYTADIN kan ik niet op mijn telefoon krijgen. Mijn Android versie is te nieuw voor de app... Dan maar Google Maps in de gaten houden als we Parijs naderen.
Meestal is je Android/iOS te oud - zou t.z.t. nog even kijken of er niet inmiddels een update beschikbaar is gekomen.
In dit geval is mijn Android niet te oud. Nieuwe update installeer ik altijd meteen. Als ik de app wil downloaden krijg ik de melding dat de app is ontwikkeld voor een oudere versie van Android en daardoor niet geïnstalleerd kan worden.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 11 sep 2023, 16:25

^^ Ik snap je zo. Maar in tegenstelling tot mensen die NIET downloaden en dan op een gegeven moment een te oude iOS/Android hebben voor een bepaalde app, zou ik denken dat jouw probleem van tijdelijke aard is. Als SYTADIN zijn app bruikbaar wil houden voor het grote publiek (en waarom zouden ze niet), dan moeten ze nu door-ontwikkelen. Redding zou dus nabij moeten zijn - daarom dus mijn suggestie om tzt nog even te kijken of die update er is.

EDIT: zie dat de app al sinds 2021 niet meer is bijgewerkt. Misschien is die redding toch weer niet zo nabij ...

Pindaklaas
dorpsstraat

Bericht door Pindaklaas » do 19 okt 2023, 16:30

Nog even een terugkoppeling met de ervaringen tijdens deze rit.
Vrijdag zijn we om iets na 15:00 uur vertrokken van huis. We hebben gekozen voor de route via Maastricht, mede omdat we deze route naar Parijs nog niet eerder hadden gedaan. Bij Nijmegen en Venlo was het druk, kostte bij elkaar een half uurtje extra. Door het latere vertrek en de files begonnen de kinderen net boven Maastricht honger te krijgen. Na een korte maaltijd op de verzorgingsplaats aldaar gauw weer de auto in, omdat het hard begon te waaien en kort daarna ook hard ging regenen.
De rest van de reis tot aan de tussenstop ging buitengewoon vlot. Parijs gepasseerd via de A3 en de BP. Stroomde goed door. Uiteindelijk iets na 22:00 aangekomen op de overnachtingslocatie. Eigenlijk precies zo laat als we van tevoren al hadden gehoopt.

De volgende dag de A20 naar het zuiden afgezakt tot aan Cahors en vanaf daar binnendoor. De route binnendoor viel mij wel wat tegen. Was toch bochtiger en smaller dan verwacht.
De terugreis (maandag) hebben we via Bergerac gedaan. Voor mijn gevoel minder kronkelig en wat bredere wegen. Doordat het hoogseizoen al lang gepasseerd is, viel de drukte mij ook alles mee. Voor een volgende keer heeft deze route wel mijn voorkeur.
De verdere terugreis was weinig noemenswaardig. Voor de spits door Parijs heen gereden, rond de staart van de spits Lille gepasseerd via Doornik. Vervolgens via Antwerpen en Eindhoven weer naar huis. Op de hele route maar een paar minuten vertraging opgelopen door files.