[VBA] Verkehrsbeeinflussungsanlage / verkeerssignalering in Duitsland

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

[VBA] Verkehrsbeeinflussungsanlage / verkeerssignalering in Duitsland

Bericht door Chris » do 07 sep 2023, 19:06

Ik zag dat er nog geen algemeen topic over verkeerssignalering in Duitsland is. De Duitse term is VBA = Verkehrsbeeinflussungsanlage

Aanleiding is de verkeerssignalering die ik zag op de A3 bij het naderen van het Mönchhof-Dreieck. Deze installatie is relatief nieuw (2018). Opvallend is dat ze voor elke rijstrook een andere maximumsnelheid tonen terwijl er geen file of werkzaamheden was.

Afbeelding
A3 Mönchhof-Dreieck 01 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A3 Mönchhof-Dreieck 02 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A3 Mönchhof-Dreieck 03 by European Roads, on Flickr

Hajo
2x3 autosnelweg

Re: [VBA] Verkehrsbeeinflussungsanlage / verkeerssignalering in Duitsland

Bericht door Hajo » do 07 sep 2023, 19:27

^^ Misschien voor een betere doorstroming? Zo kan sneller verkeer langzamer verkeer altijd inhalen zonder achter een langzaam rijder vast te komen zitten.
Donateur Vereniging Wegenforum

omNOMNOMNOM
stadsweg

Bericht door omNOMNOMNOM » zo 10 sep 2023, 14:54

Dat is mij laatst ook al opgevallen, dat is een recente ontwikkeling. Wat de reden ervan is weet ik niet. Ik heb wel wat hypotheses over waar het te maken mee zou kunnen hebben:

- Vanaf de oprit vanaf het vliegveld kort daarvoor gebeuren regelmatig ongelukken met invoegend verkeer. Dat is op dit punt: https://maps.app.goo.gl/A7qbkD4XRoqaJ8cm7
- in Knooppunt Münchhof, wanneer je richting Rüsselsheim rijdt, zit een brug in het knooppunt met een snelheidsbeperking. Daar zijn ze nu een nieuwe aan het bouwen en daar wil het nog wel eens opstropen, wellicht is dat de reden.
- als laatste merk ik er regelmatig is dat mensen niet snappen dat een spitsstrook meestal dicht is en dan duwen ze zich uiteindelijk maar weer langzaam het verkeer in.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » ma 11 sep 2023, 23:57

Verschillende maximumsnelheden per rijstrook is niet zo heel nieuw. Sinds minimaal 2012 is dat al op de A5 tussen Gießen en Frankfurt het geval. Bij een groot verkeersaanbod worden die maximumsnelheden zo verschillend ingezet. Als er filevorming is, krijgen alle rijstroken echter weer eenzelfde (lage) Vmax.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Skoda Fabia
polderweggetje

Bericht door Skoda Fabia » vr 15 sep 2023, 12:07

Wel een veel mooier en duidelijker systeem dan wat we in Nederland hebben. Het Nederlandse systeem vind ik als weggebruiker vrij simpel. Er kunnen maar een paar vaste waarden worden getoond terwijl je tegenwoordig d.m.v. led techniek veel meer kan doen.

djiwie
woonerf

Bericht door djiwie » vr 15 sep 2023, 17:07

Welke beeldstanden hebben die Duitse borden allemaal? Heb zelf erg het idee dat het ook wisselt per deelstaat?

Tachi
verkeersader

Bericht door Tachi » vr 15 sep 2023, 23:50

^^
Misschien niet heel erg actueel, maar hier zijn wel een paar voorbeelden te vinden: http://www.autobahn-online.de/images/telematik.jpg