djiwie schreef: vr 15 sep 2023, 17:07
Welke beeldstanden hebben die Duitse borden allemaal? Heb zelf erg het idee dat het ook wisselt per deelstaat?
Ik vond hier nog een afbeelding:
https://web.archive.org/web/20121108042 ... de/96.html
Sommige matrixborden hebben 130 km/u in plaats van 120.
Edit:
Hessen, Saarland, Beieren, Baden-Württemberg, Hamburg: 120
Rijnland-Palts, Nedersaksen: 130
Over de andere deelstaten kan ik niets zeggen. In Berlijn (A100) is de maximumsnelheid sowieso 80 km/u.
Matrixborden voor tunnels kunnen ook

weergeven. Ook voor tunnels staat

, dat normaal gesproken alleen oplicht als het stoplicht op rood staat (tunnel gesloten).
Veelvoorkomende extra tekens zijn: STAUGEFAHR; STAU; NÄSSE; NEBEL; GLÄTTE; UNFALL; 7,5 t; symbolen voor vrachtwagens, bussen en auto's met aanhangers (onder

)
Een belangrijk verschil tussen de Nederlandse en Duitse tunnelsignalering is dat in Duitsland de

en snelheidsborden ook tijdens normaal gebruik blijven branden, terwijl de Nederlandse signalering (en bijvoorbeeld ook in Zwitserland) het principe "geen nieuws is goed nieuws" hanteert en de matrixborden alleen oplichten wanneer de situatie afwijkt van normaal. In andere landen is het ook gebruikelijk dat stoplichten bij tunnelingangen permanent op groen staan, bijvoorbeeld in Oostenrijk en Luxemburg.
Contemporary-danser // Contemporary dancer // Contemporary Tänzer // Danseur contemporain
Ik dans, dus ik ben. // I dance, so I am. // Ich tanze, also bin ich. // Je danse, donc je suis.