[VBA] Verkehrsbeeinflussungsanlage / verkeerssignalering en VMS in Duitsland

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

[VBA] Verkehrsbeeinflussungsanlage / verkeerssignalering en VMS in Duitsland

Bericht door Chris »

Ik zag dat er nog geen algemeen topic over verkeerssignalering in Duitsland is. De Duitse term is VBA = Verkehrsbeeinflussungsanlage

Aanleiding is de verkeerssignalering die ik zag op de A3 bij het naderen van het Mönchhof-Dreieck. Deze installatie is relatief nieuw (2018). Opvallend is dat ze voor elke rijstrook een andere maximumsnelheid tonen terwijl er geen file of werkzaamheden was.

Afbeelding
A3 Mönchhof-Dreieck 01 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A3 Mönchhof-Dreieck 02 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A3 Mönchhof-Dreieck 03 by European Roads, on Flickr
Hajo
2x3 autosnelweg

Re: [VBA] Verkehrsbeeinflussungsanlage / verkeerssignalering in Duitsland

Bericht door Hajo »

^^ Misschien voor een betere doorstroming? Zo kan sneller verkeer langzamer verkeer altijd inhalen zonder achter een langzaam rijder vast te komen zitten.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
omNOMNOMNOM
verkeersader

Bericht door omNOMNOMNOM »

Dat is mij laatst ook al opgevallen, dat is een recente ontwikkeling. Wat de reden ervan is weet ik niet. Ik heb wel wat hypotheses over waar het te maken mee zou kunnen hebben:

- Vanaf de oprit vanaf het vliegveld kort daarvoor gebeuren regelmatig ongelukken met invoegend verkeer. Dat is op dit punt: https://maps.app.goo.gl/A7qbkD4XRoqaJ8cm7
- in Knooppunt Münchhof, wanneer je richting Rüsselsheim rijdt, zit een brug in het knooppunt met een snelheidsbeperking. Daar zijn ze nu een nieuwe aan het bouwen en daar wil het nog wel eens opstropen, wellicht is dat de reden.
- als laatste merk ik er regelmatig is dat mensen niet snappen dat een spitsstrook meestal dicht is en dan duwen ze zich uiteindelijk maar weer langzaam het verkeer in.
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland »

Verschillende maximumsnelheden per rijstrook is niet zo heel nieuw. Sinds minimaal 2012 is dat al op de A5 tussen Gießen en Frankfurt het geval. Bij een groot verkeersaanbod worden die maximumsnelheden zo verschillend ingezet. Als er filevorming is, krijgen alle rijstroken echter weer eenzelfde (lage) Vmax.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
Skoda Fabia
woonerf

Bericht door Skoda Fabia »

Wel een veel mooier en duidelijker systeem dan wat we in Nederland hebben. Het Nederlandse systeem vind ik als weggebruiker vrij simpel. Er kunnen maar een paar vaste waarden worden getoond terwijl je tegenwoordig d.m.v. led techniek veel meer kan doen.
djiwie
stadsweg

Bericht door djiwie »

Welke beeldstanden hebben die Duitse borden allemaal? Heb zelf erg het idee dat het ook wisselt per deelstaat?
Tachi
verkeersader

Bericht door Tachi »

^^
Misschien niet heel erg actueel, maar hier zijn wel een paar voorbeelden te vinden: http://www.autobahn-online.de/images/telematik.jpg
Chris
Moderator

Re: [VBA] Verkehrsbeeinflussungsanlage / verkeerssignalering en VMS in Duitsland

Bericht door Chris »

Micro DRIPs bij Aachen vanwege de afgesloten A544.

Afbeelding
Stefanuzz
verkeersader

Re: [VBA] Verkehrsbeeinflussungsanlage / verkeerssignalering en VMS in Duitsland

Bericht door Stefanuzz »

Twee voorbeelden van wat wij op onze terugreis vanuit Zuid Duitsland tegenkwamen een paar weken terug. Je zag zulke panelen veel meer voorbij komen, vergelijkbaar met wat je in Frankrijk ook ziet op de péage 2km voor elke afrit. Dit zou in Nederland wat mij betreft ook meer toegepast mogen worden. Maar ja, vast een centenkwestie.

Afbeelding

Afbeelding
📸 Freelance Bouwfotograaf.nl / Beeldbank.SVFW.nl
💻 Vrije tijd projecten: HMpaal.nl - MXbord.nl - IMbot.nl
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik heb het idee dat de verkeerssignalering in Duitsland de doorstroming en verkeersveiligheid niet per se verbeterd. Vooral bij de aanduiding 80 of 100 remmen Duitsers overdreven hard en abrupt, waardoor achteropkomend verkeer nog weer harder remt, etc. In Nederland wordt de snelheid bij een filestaart (of ander incident) veel geleidelijker afgebouwd, maar in de Duitse rij-cultuur zie je dat men veel harder remt bij zulke snelheidsbeperkingen, in plaats van dat er uitgerold wordt (wat gezien het verkeersbeeld doorgaans prima kan).
SAN RED
verkeersader

Bericht door SAN RED »

^^ In Vlaanderen wordt de snelheid ook altijd eerst geleidelijk afgebouwd
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Er zou sowieso wel een studie mogen komen in welke mate dit soort tijdelijke snelheidsverlagingen bijdragen aan files. Want vaak zie je dat het verkeer sterk vertraagt bij verlaagde snelheden (tot bijna stilstand), tot het volgende bord de beperking opheft en de file miraculeus verdwenen is. Mensen nodeloos laten afremmen is ook niet veilig te noemen.
Jeff
expressweg

Bericht door Jeff »

Is dat ook niet een beetje oorzaak -> gevolg -> oorzaak
Er is een periode geweest dat veel limieten (in bijv baustelles) straal genegeerd werden (diverse redenen aan te wijzen), als reactie daar op zijn er een hele hoop flitsbunkers neergezet & zijn de boetes een stuk minder grappig geworden.
Stevig remmen blijft dan als goedkoopste keuze over, ook voor baustelle van 50 meter lang.

En correct waargenomen: Stevig remmen veroorzaakt schokgolven, die schokgolven veroorzaken weer stevige files.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

En als aankondiging van werkzaamheden wordt de snelheid al in stapjes afgebouwd. Als je dan niet uitrolt, tja.
IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] »

^^ Om eerlijk te zijn, zijn vaak die afstanden te kort om af te bouwen door uit te rollen. Zeker als je met een automaat rijdt en niet zelf schakelt.
Attietattie
2x5 autosnelweg

Bericht door Attietattie »

Stefanuzz schreef: wo 07 feb 2024, 21:18Dit zou in Nederland wat mij betreft ook meer toegepast mogen worden. Maar ja, vast een centenkwestie.
Stuk goedkoper dan signalering hoor.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
djiwie
stadsweg

Bericht door djiwie »

In DE mag men ook meteen flitsen/bekeuren 0 meter vanaf het bordje, dat zal ook niet meehelpen. In Nederland heb je iig nog honderden meters om je snelheid af te bouwen.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Het is ook een verschil in cultuur.

Een Nederlander ziet verkeerssignalering met flashers, en weet, 'okay, wellicht komen we tot een stop' en laat uitrollen of doorrijden met verhoogde attentie.

Een Duitser ziet een bord 80. En daar ligt dan de enige focus op.
Ger81
autoweg

Bericht door Ger81 »

djiwie schreef: zo 19 mei 2024, 13:01 In DE mag men ook meteen flitsen/bekeuren 0 meter vanaf het bordje, dat zal ook niet meehelpen.
Gebeurt dat ook in de praktijk?
In dat geval zou ik wellicht nog enig begrip op kunnen brengen wanneer er weer iemand vol in de ankers gaat, en het volgen van orders blijkbaar zwaarder weegt dan de verkeersveiligheid.
Ubi volentia est, via est
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

^^ Of dat echt gebeurd, flitsen bij het bord, weet ik niet.
Ger81 schreef: di 21 mei 2024, 17:00
djiwie schreef: zo 19 mei 2024, 13:01 In DE mag men ook meteen flitsen/bekeuren 0 meter vanaf het bordje, dat zal ook niet meehelpen.
(...) en het volgen van orders blijkbaar zwaarder weegt dan de verkeersveiligheid.
Yep, doet het ook. Voor een Duitser dan. Het is "verboten", "nicht erlaubt", dus meteen op de rem. :nahzeg:

Duitsers houden van regeltjes, en die moeten tot op de letter worden opgevolgd.
Attietattie
2x5 autosnelweg

Bericht door Attietattie »

Hajo schreef: di 21 mei 2024, 18:49Duitsers houden van regeltjes, en die moeten tot op de letter worden opgevolgd.
Zoals die van verplicht uiterst rechts rijden?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

^^ Die regel wordt in ieder geval op de Autobahn teniet gedaan door het grote snelheidsverschil, aldus de Duitser. Rechts rijdt het (te) langzaam, dus gaat hij er langs door het langzamere voertuig in te halen.

Met andere woorden: de Duitser vindt dat hij met een inhaalmanoeuvre bezig is, en gezien het snelheidsverschil kan die manoeuvre lang duren. Hij rijdt immers (veel) sneller, het langzame voertuig rijdt 80 (vrachtwagen) of maar 120, dus naar rechts gaan heeft geen zin. Als hij naar rechts gaat, moet hij vrij snel wéér naar links. Dat schiet niet op. ;)
Ger81
autoweg

Bericht door Ger81 »

Hajo schreef: di 21 mei 2024, 18:49 Yep, doet het ook. Voor een Duitser dan. Het is "verboten", "nicht erlaubt", dus meteen op de rem. :nahzeg:

Duitsers houden van regeltjes, en die moeten tot op de letter worden opgevolgd.
Dat is mij bekend ;)

Het ging mij dan ook om het eventueel op te brengen begrip voor die mentaliteit, wanneer toegepast in een situatie die meer gebaat zou zijn bij zelf nadenken en handelen. Niet om de mentaliteit an sich.
Ubi volentia est, via est
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

https://www.hessenschau.de/panorama/rot ... x-100.html

Men heeft in 70 minuten tijd maar liefst 1.325 bestuurders een boete gegeven voor het negeren van een rood kruis bij een Tagesbaustelle op de A3 in de buurt van Frankfurt.

Als we er vanuit gaan dat dit kruis boven 1 rijstrook hing, dan moet toch nagenoeg elke bestuurder dan kruis genegeerd hebben.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

^^ Ach, voor 90 euro en een punt op je rijbewijs... :nahzeg:
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik heb vanmiddag weer door een paar VBA trajecten gereden (A61, A3 en A5), en raak er steeds meer van overtuigd dat deze files veroorzaken of in elk geval verergeren. Duitsers hebben zo'n extreme tunnelvisie op regels dat ze hard op de rem trappen, waardoor de volgende nog harder remt, de signalering naar 60 gaat, men nog abrupter remt, etc. Als iedereen gewoon wat laat uitrollen zou er niet zo'n heftig rem-effect zijn waardoor het uiteindelijk zonder goede reden stil staat.

Een voorbeeld van Duitsers en tunnelvisie: ik reed op de B50, het gaat daar van 120 naar 100 bij Longkamp. Een Duitser was mij aan het inhalen, ziet een bord 100, trapt hard op de rem om de inhaalactie af te breken terwijl er nog kilometers lengte was om uit te rollen of inhalen en dan uitrollen. Zo extreem zie ik dat in Nederland (of Frankrijk of elders) nou niet.
Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak »

Tja, het Befehl ist Befehl zit er nog goed in ;)
Enne gojje mins blieft altied leave.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik heb ook aardig wat trajecten met spitsstroken gehad, maar ze worden wel erg slecht gebruikt. Op de A3 bij Frankfurt was ik en een andere Nederlander de enige die er op reden, de rest bleef op rijstrook 3 (normaal de rechter) hangen. Dus je hebt helemaal een vrije strook, maar rechts inhalen mag natuurlijk niet. Op de A9 en A99 werden ze ook bijna niet gebruikt. Ook campers en voertuigen met aanhanger die rond de 90 reden bleven op de normale rechterrijstrook plakken.

In Duitsland mag je gewoon 120 km/h bij geopende spitsstroken. Ik heb dat gezien op de A3 en A5 bij Frankfurt en de A9 en A99 in de regio München. Ik heb dat jaren geleden ook al eens gezien op de A7 van Hamburg naar Hannover.
sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen »

^^ Rechts inhalen mag niet en o wee als je dat in Duitsland doet dan doen ze alles om het gat dicht te rijden :ongeduldig:
ManuelNeuerFan1
woonerf

Bericht door ManuelNeuerFan1 »

djiwie schreef: vr 15 sep 2023, 17:07 Welke beeldstanden hebben die Duitse borden allemaal? Heb zelf erg het idee dat het ook wisselt per deelstaat?
Ik vond hier nog een afbeelding:

https://web.archive.org/web/20121108042 ... de/96.html

Sommige matrixborden hebben 130 km/u in plaats van 120.
Edit:
Hessen, Saarland, Beieren, Baden-Württemberg, Hamburg: 120
Rijnland-Palts, Nedersaksen: 130
Over de andere deelstaten kan ik niets zeggen. In Berlijn (A100) is de maximumsnelheid sowieso 80 km/u.

Matrixborden voor tunnels kunnen ook :C1: weergeven. Ook voor tunnels staat :J32:, dat normaal gesproken alleen oplicht als het stoplicht op rood staat (tunnel gesloten).

Veelvoorkomende extra tekens zijn: STAUGEFAHR; STAU; NÄSSE; NEBEL; GLÄTTE; UNFALL; 7,5 t; symbolen voor vrachtwagens, bussen en auto's met aanhangers (onder :F1: )

Een belangrijk verschil tussen de Nederlandse en Duitse tunnelsignalering is dat in Duitsland de :DVMGP: :DVMGP: en snelheidsborden ook tijdens normaal gebruik blijven branden, terwijl de Nederlandse signalering (en bijvoorbeeld ook in Zwitserland) het principe "geen nieuws is goed nieuws" hanteert en de matrixborden alleen oplichten wanneer de situatie afwijkt van normaal. In andere landen is het ook gebruikelijk dat stoplichten bij tunnelingangen permanent op groen staan, bijvoorbeeld in Oostenrijk en Luxemburg.
Laatst gewijzigd door ManuelNeuerFan1 op di 26 aug 2025, 2:24, 2 keer totaal gewijzigd.
Contemporary-danser // Contemporary dancer // Contemporary Tänzer // Danseur contemporain

Ik dans, dus ik ben. // I dance, so I am. // Ich tanze, also bin ich. // Je danse, donc je suis.