[I] Sopraelevata di Genova

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

[I] Sopraelevata di Genova

Bericht door Chris » wo 13 sep 2023, 14:05

De Sopraelevata di Genova is een 4,5 kilometer lang viaduct met 2x2 rijstroken in Genova (Genua), tussen het centrum en de industriële haven. Het viaduct heeft een maximumsnelheid van 60 km/h en heeft enkele op- en afritten.

Het viaduct is tussen 1961 en 1965 aangelegd. Het maximaal toelaatbaar gewicht is slechts 2,5 ton!

Ik heb het op de video gezet eerder deze maand:

Link

Ook wat foto's:

Afbeelding
Sopraelevata di Genova 02 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Sopraelevata di Genova 03 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Sopraelevata di Genova 04 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Sopraelevata di Genova 06 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Sopraelevata di Genova 08 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Sopraelevata di Genova 11 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Sopraelevata di Genova 12 by European Roads, on Flickr

poller1
stadsweg

Re: [I] Sopraelevata di Genova

Bericht door poller1 » wo 13 sep 2023, 15:10

Niet meer van deze tijd, maar zeker een van de spectaculairste wegen om over te rijden, als je houdt van een ietwat chaotisch (maar ook mooi) stadsbeeld, met veel zoniet alles erop en eraan (heuvels, haven, zee, stad, industrie....).

Er zijn plannen om deze ondergronds te brengen.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 13 sep 2023, 15:46

Chris schreef: wo 13 sep 2023, 14:05 De Sopraelevata di Genova is een 4,5 kilometer lang viaduct met 2x2 rijstroken in Genova (Genua), tussen het centrum en de industriële haven. Het viaduct heeft een maximumsnelheid van 60 km/h en heeft enkele op- en afritten.

Het viaduct is tussen 1961 en 1965 aangelegd. Het maximaal toelaatbaar gewicht is slechts 2,5 ton!
Met zo'n gewichtslimiet is het ook maar van beperkte waarde in een havenstad, met veel vrachtverkeer...

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 13 sep 2023, 15:49

Er schijnen 80.000 voertuigen per dag overheen te rijden. Dat zijn dus allemaal personenauto's of scooters. Het is eigenlijk meer een bypass van het havengebied, volgens mij zou er voor vrachtverkeer naar de havens ook geen logische ontsluiting zijn naar de Sopraelevata, die rijden onderlangs om de havens te bereiken.

poller1
stadsweg

Bericht door poller1 » wo 13 sep 2023, 16:46

De industriële- en goederenhaven ligt een stuk westelijker, eerder bij Pegli en Voltri. De sopraelevata ontsluit deels wel de cruise- en ferryhaven.

Vergelijk het met de oude Scheldekaaien in centrum Antwerpen, die worden ook niet gebruikt voor goederenvervoer naar de haven die 5 km noordelijker ligt

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 13 sep 2023, 17:09

In de oorspronkelijke haven heb je in het middendeel meer stedelijke/toeristische dingen; aan de buitenkanten klassiekere commerciële activiteiten: de veerboten, een containerterminal. Maar de Sopraelevata kijk ik vooral als een bypass van het centrum. Dat zorgt er ook voor dat ik er zelf nooit over gereden heb - bij bezoek aan de stad moest ik altijd “beneden blijven” om op bestemming aan te komen. De oorspronkelijke Sopraelevata (als tegengesteld aan het nieuwere stuk ten westen van de A7) brengt vooral verkeer van de A7 naar stadsdelen ten oosten van het centrum. Daar ligt geen haven meer en vrachtverkeer heeft er minder te zoeken. Personenauto’s des te meer.

Ik vind het een vraag op zichzelf of de constructie niet meer van deze tijd is. Ja ach, een tunnel voor doorgaand verkeer zou leuker zijn, maar dit viaduct houdt wel de straat beneden, die het centrum ontsluit, op menselijke maat. Bij Seattle was het argument voor sloop van het SR-99 viaduct dat het centrum zo was afgesloten van het water door dat viaduct. Dat ervoer ik in Genova niet zo. Het centrum zelf is al een redelijk gesloten middeleeuws geheel, en dan sta je aan de rand daarvan ineens vlak onder de Sopraelevata, maar de straat beneden is op menselijke maat, en dan sta je zo aan de oude haven. Vond dat eigenlijk prima. Een aantal brugpijlers was ook mooi versierd. Zie Streetview.
Laatst gewijzigd door Pino op wo 13 sep 2023, 18:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 13 sep 2023, 17:10

Langs de Sopraelevata liggen diverse grote industriële havens. Maar dat is niet voor logistiek zoals containers, maar vooral scheepsbouw en reparatie.