In de oorspronkelijke haven heb je in het middendeel meer stedelijke/toeristische dingen; aan de buitenkanten klassiekere commerciële activiteiten: de veerboten, een containerterminal. Maar de Sopraelevata kijk ik vooral als een bypass van het centrum. Dat zorgt er ook voor dat ik er zelf nooit over gereden heb - bij bezoek aan de stad moest ik altijd “beneden blijven” om op bestemming aan te komen. De oorspronkelijke Sopraelevata (als tegengesteld aan het nieuwere stuk ten westen van de A7) brengt vooral verkeer van de A7 naar stadsdelen ten oosten van het centrum. Daar ligt geen haven meer en vrachtverkeer heeft er minder te zoeken. Personenauto’s des te meer.
Ik vind het een vraag op zichzelf of de constructie niet meer van deze tijd is. Ja ach, een tunnel voor doorgaand verkeer zou leuker zijn, maar dit viaduct houdt wel de straat beneden, die het centrum ontsluit, op menselijke maat. Bij Seattle was het argument voor sloop van het SR-99 viaduct dat het centrum zo was afgesloten van het water door dat viaduct. Dat ervoer ik in Genova niet zo. Het centrum zelf is al een redelijk gesloten middeleeuws geheel, en dan sta je aan de rand daarvan ineens vlak onder de Sopraelevata, maar de straat beneden is op menselijke maat, en dan sta je zo aan de oude haven. Vond dat eigenlijk prima. Een aantal brugpijlers was ook mooi versierd. Zie
Streetview.