Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.
Moderator: Moderatoren
-
T-hijs
- verkeersader
Bericht
door T-hijs » do 14 sep 2023, 12:14
Hoi,
Nog ruim 4 maanden voordat het zover is, maar ik houd van voorpret.
Zaterdag 27 januari vertrek ik met vrienden richting Galtür (en weer terug op zaterdag 3 februari). Er zijn een paar geijkte routes met wat variaties:
- Linksrheinisch of Rechtsrheinisch
Deze routes ken ik allemaal al en mijn keuze zou hoogstwaarschijnlijk de Linksrheinische route zijn met vervolgens de A6 naar Heilbronn, de A81 naar Stuttgart, de A8 naar Ulm en dan de A7 naar beneden. Alternatief bij file op de Albaufstieg: A6 doorrijden tot Kreuz Crailsheim en daarvandaan de A7 naar beneden. Keuze Fernpaß of Arlbergtunnel afhankelijk van drukte en weersomstandigheden. En ja, veel lieden hier hebben een uitgesproken voorkeur voor de A3, maar ik heb een buitengewoon hartgrondige hekel aan het stuk Köln - Frankfurt.
Wat zouden jullie doen en waarom?
Laatst gewijzigd door T-hijs op di 28 nov 2023, 13:44, 2 keer totaal gewijzigd.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.
-
Jeff
- expressweg
Bericht
door Jeff » do 14 sep 2023, 12:23
De keuze tussen de 2x3 of een 2x2 autobahn is hier toch vrij snel gemaakt en daarom krijgt de BAB3 regelmatig de voorkeur
-
T-hijs
- verkeersader
Bericht
door T-hijs » do 14 sep 2023, 12:30
De argumenten voor de A3 ken ik; de route trouwens ook. Volledig (minstens) 2x3 in plaats van grotendeels 2x2 of 2+3, en gedeeltelijk
freie Fahrt. Maar het alignment, de vele wisselingen van maximumsnelheid en de onrust op de A3 maken dat ik dat geen fijne weg vind. Liever rijd ik via de A61, waar ik over het algemeen (en zeker op een vroege zaterdagmorgen) de cruise-control veelvuldig op 140 kan zetten (134 echte km's) en veel uitgeruster de eerste helft van mijn route afleg.
Het ging mij echter veel meer om andere alternatieven. Zou het bijvoorbeeld een optie zijn om via A2 - (B) E40 - E42 - (D) A60 - A1 - A62 - B10 - A65 - A8 naar Ulm te rijden? Levert dat überhaupt wat op, behalve hoogstwaarschijnlijk flinke vertraging bij Pforzheim?
Dat soort dingen dus.

Laatst gewijzigd door T-hijs op di 28 nov 2023, 13:45, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Jeff
- expressweg
Bericht
door Jeff » do 14 sep 2023, 12:37

Ik ken niet alle Tempolimiten uit m'n (das alweer even geleden dat ik daar gereden heb), maar als het vaak wisselen naar 80 - 100- 120-100 is, snap ik goed dat het vervelend is.
---
Wou je de rit in 1 dag doen of sta je open voor een overnachting?
Waar ik mij eerder zorgen over maak is het verkeerslicht in/aan de B179 (Reutte) ; zoals eerder op het forum besproken ben je dan makkelijk een half uur of meer kwijt.
-
sanderl
- autoweg
Bericht
door sanderl » do 14 sep 2023, 12:43
Nou zowat iedere keer als ik toch maar eens de A3 pak heb ik spijt dat ik niet voor de A61 ben gegaan. A3 is veel chaotischer, bochtiger, op-en-af, stop & go etc. Wat voor mij toch de A61 veel relaxter rijden maakt. Voordeel van de A3 vind ik wel dat je via Würzburg kunt rijden, dat is wel om, maar ook een relaxte weg. Maar ik rijd naar wintersport eigenlijk altijd 's nachts heen en in de late middag en avond terug, dus het is wellicht niet heel representatief.
-
T-hijs
- verkeersader
Bericht
door T-hijs » do 14 sep 2023, 12:45
Jeff schreef: ↑do 14 sep 2023, 12:37

Ik ken niet alle Tempolimiten uit m'n (das alweer even geleden dat ik daar gereden heb), maar als het vaak wisselen naar 80 - 100- 120-100 is, snap ik goed dat het vervelend is.
---
Wou je de rit in 1 dag doen of sta je open voor een overnachting?
Waar ik mij eerder zorgen over maak is het verkeerslicht in/aan de B179 (Reutte) ; zoals eerder op het forum besproken ben je dan makkelijk een half uur of meer kwijt.
Inderdaad veel van dat soort wisselingen.
Het doel is om het in één dag te rijden; dat kan ook gemakkelijk. En ik kijk nog even wat het kost om de trein te nemen; dat is ook best een comfortabele optie, als DB een beetje wil meewerken.
-
sanderl
- autoweg
Bericht
door sanderl » do 14 sep 2023, 12:46
T-hijs schreef: ↑do 14 sep 2023, 12:30
Het ging mij echter veel meer om andere alternatieven. Zou het bijvoorbeeld een optie zijn om via A2 - (B) E40 - E42 - (D) A60 - A1 - A62 - B10 - A65 - A8 naar Ulm te rijden?
Zo ben ik een keer naar Zwitserland gereden, toen wel overdag. Nooit spijt van gehad en zeker aan te raden. Heerlijk rustig! Ook inderdaad gewoon de B10 pakken en niet omrijden over de A6.
-
T-hijs
- verkeersader
Bericht
door T-hijs » do 14 sep 2023, 12:47
sanderl schreef: ↑do 14 sep 2023, 12:43
Nou zowat iedere keer als ik toch maar eens de A3 pak heb ik spijt dat ik niet voor de A61 ben gegaan. A3 is veel chaotischer, bochtiger, op-en-af, stop & go etc. Wat voor mij toch de A61 veel relaxter rijden maakt. Voordeel van de A3 vind ik wel dat je via Würzburg kunt rijden, dat is wel om, maar ook een relaxte weg. Maar ik rijd naar wintersport eigenlijk altijd 's nachts heen en in de late middag en avond terug, dus het is wellicht niet heel representatief.
Dat gedoe op de A3 is precies de reden dat ik veel liever de A61 neem. Ook ik heb vaak spijt als ik toch weer eens de A3 heb genomen.
Mijn vertrek is overigens op zaterdag rond 5 uur 's ochtends; hoe laat de terugreis een week later begint weet ik nu nog niet.
-
T-hijs
- verkeersader
Bericht
door T-hijs » do 14 sep 2023, 12:49
sanderl schreef: ↑do 14 sep 2023, 12:46
Zo ben ik een keer naar Zwitserland gereden, toen wel overdag. Nooit spijt van gehad en zeker aan te raden. Heerlijk rustig! Ook inderdaad gewoon de B10 pakken en niet omrijden over de A6.
Maar dan rijd ik veel liever via Saarbrücken, Strasbourg en Mulhouse (ervan uitgaande dat je bij Basel Zwitserland binnen wilt gaan).
-
sanderl
- autoweg
Bericht
door sanderl » do 14 sep 2023, 12:51
Ook wel eens gedaan, maar wilde wat nieuws proberen.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Bericht
door Pino » do 14 sep 2023, 13:29
T-hijs schreef: ↑do 14 sep 2023, 12:47sanderl schreef: ↑do 14 sep 2023, 12:43
Dat gedoe op de A3 is precies de reden dat ik veel liever de A61 neem. Ook ik heb vaak spijt als ik toch weer eens de A3 heb genomen.
Op wat rustiger tijdstippen kan de A3 Köln-Frankfurt bepaald okee zijn. Als je niet enorm tussen het verkeer zit, heb je feitelijk wat meer ruimte voor al die "chaos-elementjes". Is het ook maar iets drukker, dan remt iedereen bij al die elementen een beetje af en heb je op zijn minst onrustig wegbeeld - als het nog wat drukker is meteen een harmonica-filetje.
Vroeg genoeg op een niet-vakantie-zaterdagochtend als 27 januari zou A3 dan nog wel uitkunnen, maar ik begrijp volledig waarom Linksrheinisch je base case is. Vanaf daar inderdaad zoals je het zelf al omschreef: A6-A81-A8-A7-Fernpass met uitwijk naar A6-A7 bij file Albaufstieg en met uitwijk naar Arlberg bij file Fernpass. Terugweg op zaterdagmiddag lijkt me vervolgens een moment bij uitstek om de A3 te vermijden. Misschien als je heel laat vertrekt, en pas in de avond in de Rhein-Neckar-regio komt, zou je met enige geloofwaardigheid alsnog voor Rechtsrheinisch kunnen kiezen.
Kijk je naar andere alternatieven: over de E42 kan natuurlijk best voor de grap. Maar het is 50 kilometer extra inclusief dat stuk B10. Ik weet ook niet of je dan echt ontspannener aankomt dan over een wat drukkere A61 rijden, die echter niet totaal zal vastlopen. Dat doe je dan echt alleen voor de afwisseling, en is dát je het waard? Komt bij dat deze route je min of meer vastpint op Karlsruhe, dus dat is dan verplicht het bouw-gedeelte bij Pforzheim en de Albaufstieg. Je kunt voor de grap nog vanaf Köln de A4-A45 pakken? Moet je bij Giessen kiezen tussen A5 afzakken naar Frankfurt-Mannheim of A45 vervolgen en dan afzakken vanaf Würzburg. Eerste iets korter, laatste vermoedelijk rustiger. Is een 70 kilometer extra, maar ik zou hem denk ik liever doen voor de afwisseling dan de E42.
-
T-hijs
- verkeersader
Bericht
door T-hijs » do 14 sep 2023, 13:47
Het E42-alternatief zie ik ook zeker niet als een serieuze optie, en al helemaal niet in de winter.
A4-A45 zou nog een goed alternatief kúnnen zijn, ware het niet dat via rechtsrheinisch al langer is dan via linksrheinisch en de route via de A45 daar nog eens extra kilometers aan toevoegt. Hoe zit het trouwens met de werkzaamheden op de A45? In juli 2021 heb vanaf iets ten zuiden van Recklinghausen de A45 afgereden tot de A3 en daar zaten toen veel Baustellen tussen. Weet alleen niet of dat alleen ten noorden van de A4 was of ook ten zuiden.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Bericht
door Pino » do 14 sep 2023, 13:59

Beide stukken. Wat ik zei: ik zie het niet als een echt alternatief, je zou het alleen voor de afwisseling doen (en de extra kilometers dus op de koop nemen).
-
Chris
- Moderator
Bericht
door Chris » do 14 sep 2023, 14:01
Wat ook wat tegen de A3 spreekt is dat het tussen Oberhausen en de aftakking naar Bonn zó vaak bal is. Plus nog dat hectische stuk tot Frankfurt, ik heb daar vorige week nog een stuk van gereden (tot aan Dreieck Dernbach) en ik herken dat chaotische goed, de weg is bochtig, met flipperende maximumsnelheden, de 'jagers' die hard willen rijden en het wegdek is nogal eens hobbelig. Echt een totaal andere beleving dan het stuk tussen Frankfurt en Würzburg, wat nu wel lekker rijdt.
Maar goed, 27 januari is een zaterdag en volgens mij niet eentje met een massale schoolvakantie-uittocht. Als je vroeg vertrekt kan het best nog meevallen op de A3.