Gewenst gedrag bij verdrijfpijl

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

fleppenstein
stadsweg

Re: Gewenst gedrag bij verdrijfpijl

Bericht door fleppenstein »

Attietattie schreef: di 26 sep 2023, 10:12
Egbert schreef: di 26 sep 2023, 9:42Dus als er ruimte is mag je er toch gewoon voorbij? Geldt ook voor auto's natuurlijk, maar die zijn wat breder dus je komt er wat minder makkelijk voorbij.
Geldt hetzelfde voor voordringen bij het verkeerslicht. Als een motorrijder dat mag, mag een automobilist dat ook. :p
Link
En dit mag volgens mij dus niet.
a. Je overschrijdt de blokkenlijn 2x, een keer om uit jouw voorsorteervak naar het voorsorteervak te gaan voor rechtdoor, en daarna weer terug. Volgens mij mag je een blokkenlijn maar 1x overschrijden, bovendien als je eenmaal voorgesorteerd staat mag je dan niet zomaar weer veranderen.
b. Bij het teruggaan naar het vorsorteervak overschrijdt je een dubbel doorgetrokken streep, die je vooraf aan je manoerve wel kon zien. Je kon dus van te voren weten dat je een dubbel doorgetrokken lijn ging overschrijden.
fleppenstein
stadsweg

Attietattie schreef: di 26 sep 2023, 0:02
timwassink schreef: ma 25 sep 2023, 22:50 Ik heb ook ergens gelezen dat je op 300m niet meer mensen op de rechterrijstrook in moet halen. Klopt dat?
Ik heb overigens iemand gevonden die het wel met je eens is. :p

Link
En dit mag dus volgens mij ook niet. Voordat je je inhaalmanoeuvre inzet ben je al 2 verdrijfpijlen gepasseerd op de linkerstrook, en dan prak je hem er toch nog even voorbij.
Als je de verdrijfpijlen gezien hebt, mag je wel opschuiven naar de rechter gelegen strook, niet meer een inhaalactie beginnen.
Wees blij dat die BMW alleen maar knippert met zn lichten, niet janken "Oh doe ik het nu ineens fout" :wijsvinger: Ja jij doet het fout.
keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer »

fleppenstein schreef: di 26 sep 2023, 13:17 Als je de verdrijfpijlen gezien hebt, mag je wel opschuiven naar de rechter gelegen strook, niet meer een inhaalactie beginnen.
Ik ben daar wel mee bekend met uitvoegpijlen op weefstroken maar niet met ritspijlen? Waar staat dat in de wet?
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 »

fleppenstein schreef: di 26 sep 2023, 13:17 En dit mag dus volgens mij ook niet. Voordat je je inhaalmanoeuvre inzet ben je al 2 verdrijfpijlen gepasseerd op de linkerstrook, en dan prak je hem er toch nog even voorbij.
Als je de verdrijfpijlen gezien hebt, mag je wel opschuiven naar de rechter gelegen strook, niet meer een inhaalactie beginnen.
Staat dat ook in het RVV? Dan had ik graag een verwijzing.
Wees blij dat die BMW alleen maar knippert met zn lichten, niet janken "Oh doe ik het nu ineens fout" :wijsvinger: Ja jij doet het fout.
Die klungel in de BMW slaapt in een rijstrook waar hij met z'n getreuzel niks te zoeken heeft en lokt daarmee de inhaalactie uit. Dan meent hij ook nog dat hij politie-agentje moet spelen.
Maar verder doet hij niks fout hoor.
A2Racer
stadsweg

Bericht door A2Racer »

Attietattie schreef: di 26 sep 2023, 10:12
Egbert schreef: di 26 sep 2023, 9:42Dus als er ruimte is mag je er toch gewoon voorbij? Geldt ook voor auto's natuurlijk, maar die zijn wat breder dus je komt er wat minder makkelijk voorbij.
Geldt hetzelfde voor voordringen bij het verkeerslicht. Als een motorrijder dat mag, mag een automobilist dat ook. :p
Link
Wat betekent dat grote driehoek op het wegdek die je op 0:22 linksonder ziet trouwens?
keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer »

^^ Dat is gewoon een :B6: die op het wegdek geschilderd is om aan te geven dat je bij de volgende kruising voorrang moet verlenen (in dit geval indien de verkeerslichten uit staan).
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

In de Belgische gewesten is het verplicht om de gehele lengte van de afvallende rijstrook te gebruiken. Er wel verschillende gewestelijke campagnes rond gevoerd geweest, dus in andere regio's buiten Vlaanderen ga je andere gedragingen zien.

Afbeelding
Attietattie
2x5 autosnelweg

Bericht door Attietattie »

fleppenstein schreef: di 26 sep 2023, 13:17En dit mag dus volgens mij ook niet.
Oh okee. Nou, volgens mij wel. Zolang je niet met wetgeving kunt komen dat het tegendeel bewijst, blijft dat ook zo.
fleppenstein schreef: di 26 sep 2023, 13:17Voordat je je inhaalmanoeuvre inzet ben je al 2 verdrijfpijlen gepasseerd op de linkerstrook, en dan prak je hem er toch nog even voorbij.
Ik prak helemaal niets. Als ik 1mm langs het verdrijvingsvlak rijd, rijd ik over de rijbaan en doe ik niets fout.
fleppenstein schreef: di 26 sep 2023, 13:17Als je de verdrijfpijlen gezien hebt, mag je wel opschuiven naar de rechter gelegen strook, niet meer een inhaalactie beginnen.
Dit verzin je ter plekke. Deze regel bestaat niet. Zoals eerder gezegd zal vast iedere rij-instructeur hetzelfde zeggen, maar het RVV geldt, niets meer en niets minder.
fleppenstein schreef: di 26 sep 2023, 13:17Wees blij dat die BMW alleen maar knippert met zn lichten, niet janken "Oh doe ik het nu ineens fout" :wijsvinger: Ja jij doet het fout.
Ik ben echt reuzeblij dat de BMW alleen maar knippert. En voor jouw info: nee, ik doe weinig fout (alleen te hard rijden) en de BMW is de jankerd.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
Attietattie
2x5 autosnelweg

keokiracer schreef: di 26 sep 2023, 14:34 ^^ Dat is gewoon een :B6: die op het wegdek geschilderd is om aan te geven dat je bij de volgende kruising voorrang moet verlenen (in dit geval indien de verkeerslichten uit staan).
Nuance: het is de voorwaarschuwing voor een :B6: . Op zichzelf is de verf op straat helemaal niets.
Attietattie
2x5 autosnelweg

fleppenstein schreef: di 26 sep 2023, 13:11Je overschrijdt de blokkenlijn 2x, een keer om uit jouw voorsorteervak naar het voorsorteervak te gaan voor rechtdoor, en daarna weer terug. Volgens mij mag je een blokkenlijn maar 1x overschrijden,
Ik mag de blokkenlijn 100x overschrijden als ik dat wil. Geen idee waar je dat vandaan hebt, want het klopt niet.
fleppenstein schreef: di 26 sep 2023, 13:11bovendien als je eenmaal voorgesorteerd staat mag je dan niet zomaar weer veranderen.
Ook dat staat nergens! Ik moet de richting volgen van de voorsorteerstrook waar ik me op bevind. En dat is dan ook precies wat ik heb gedaan.
fleppenstein schreef: di 26 sep 2023, 13:11b. Bij het teruggaan naar het vorsorteervak overschrijdt je een dubbel doorgetrokken streep, die je vooraf aan je manoerve wel kon zien. Je kon dus van te voren weten dat je een dubbel doorgetrokken lijn ging overschrijden.
Hm, zelfs deze durf ik wel ter discussie te stellen, ook al geef ik hem direct toe als je gelijk hebt. Maar even een vraag aan iedereen: hoe lang schatten we dat die streep is? :dyn_hyp:

Edit: ik heb het opgemeten. 14 meter! Dus nee, ik heb geen doorgetrokken streep overschreden, want die beginnen bij 20m. Dus, nul overtredingen gemaakt! :)<>:
Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen »

Chris schreef: ma 25 sep 2023, 18:51 Ik zie dat best wel vaak bij filevorming eigenlijk. Ook in het buitenland. Op de N50 hebben chauffeurs er ook een handje van om middenop het 2+1 deel te rijden.
Voor dat soort concullega's heb ik echt plaatsvervangende schaamte. Ook als ik er over in discussie ga met collega's lijken sommigen het echt niet te snappen.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Attietattie schreef: di 26 sep 2023, 17:00
fleppenstein schreef: di 26 sep 2023, 13:11Je overschrijdt de blokkenlijn 2x, een keer om uit jouw voorsorteervak naar het voorsorteervak te gaan voor rechtdoor, en daarna weer terug. Volgens mij mag je een blokkenlijn maar 1x overschrijden,
Ik mag de blokkenlijn 100x overschrijden als ik dat wil. Geen idee waar je dat vandaan hebt, want het klopt niet.
fleppenstein schreef: di 26 sep 2023, 13:11bovendien als je eenmaal voorgesorteerd staat mag je dan niet zomaar weer veranderen.
Ook dat staat nergens! Ik moet de richting volgen van de voorsorteerstrook waar ik me op bevind. En dat is dan ook precies wat ik heb gedaan.
Mwa, alhoewel ik (zoals vrijwel altijd het geval is als het om dit soort RVV-gerelateerde zaken gaat) voor een heel eind meega in jouw redenatie, is de bedoeling van artikel 78 dat als je eenmaal voorgesorteerd hebt, je niet meer wisselt naar een rijstrook in een andere richting. Je staat hier al in een rechtsafslaande strook, je schuift op naar de strook voor rechtdoor/linksaf, en daarna weer terug. Je bent de pijlen die aangeven dat je rechtsaf gaat al gepasseerd, mijn interpretatie is dat je dan gewoon in de rijstrook moet blijven. Want ik zou niet weten waarom de voorsorteerstrook voor rechtsaf niet tevens een uitrijstrook is.
Attietattie
2x5 autosnelweg

Ten eerste, een uitrijstrook is dit.
uitrijstrook: door een blokmarkering van de doorgaande rijbaan afgescheiden weggedeelte dat is bestemd voor bestuurders die de doorgaande rijbaan verlaten;
dus een afrit van een snelweg of autoweg. Geen voorsorteerstrook. Die wordt namelijk in lid 1 behandeld.

En ten tweede: je mag er prima nog een paar keer wisselen, zolang je die richting maar op gaat. Anders zou ik niet weten waarom er een blokkenlijn ligt en geen doorgetrokken streep. :dontknow:
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

Dat heb ik altijd een grappig verschil gevonden, blokmarkering kennen wij niet, dubbel doorgetrokken strepen op het OWN ook niet en op- en afritten zijn geen gedefinieerde begrippen in de wegcode. Onze opritten zijn namelijk gemarkeerd als een afvallende rijstrook met een verdrijfpijl :)
hneel
autoweg

Bericht door hneel »

Dit is toch blokmarkering?

Dubbele doorgetrokken streep heeft in NL vziw geen extra betekenis t.o.v. enkele. Alleen om de afstand tussen de stroken wat verder uit elkaar te leggen.
Het is nou niet echt dat het hier extra gevaarlijk is om in te halen.
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

^^ dit is gewoon blokmarkering hoor. Al zijn de blokjes net iets minder dik dan bij ons.
https://maps.app.goo.gl/KRRedtFXw129xrfB6?g_st=ic
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

Dat is de zogenaamde Naderingsmarkering. Bij uitvoegstroken op de autosnelwegen is die dikker uitgevoerd en heeft ze dezelfde breedte als de rechterkantlijn (officiële benaming: denkbeeldige rand van de rijbaan). Maar een opzichzelf bestaande blokmarkering zoals in Nederland kennen we in België niet. Bij ontwerpstandaarden die uit jullie land worden overgenomen, worden op die locaties Naderingsmarkeringen gebruikt.

Wegcode https://www.wegcode.be/nl/regelgeving/1 ... j6siwtihko

Officiële documentatie met meer info op pagina 16

https://wegenenverkeer.be/sites/default ... ijlage.pdf
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

^^ zelfde markering, ander naampje.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Ik had altijd gedacht dat er inherente regelgeving toegeschreven was aan jullie blokmarkering, maar als het ook een factotum is zoals onze Naderingsmarkering, dan zijn ze inderdaad familie.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

^^ hier zie je trouwens onze blokjes naadloos overlopen in jullie naderingsmarkering ;)
https://maps.app.goo.gl/KWBvt5MT31L8iE3S9?g_st=ic
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Jeroen schreef: di 26 sep 2023, 18:16
Chris schreef: ma 25 sep 2023, 18:51 Ik zie dat best wel vaak bij filevorming eigenlijk. Ook in het buitenland. Op de N50 hebben chauffeurs er ook een handje van om middenop het 2+1 deel te rijden.
Voor dat soort concullega's heb ik echt plaatsvervangende schaamte. Ook als ik er over in discussie ga met collega's lijken sommigen het echt niet te snappen.
Het zijn niet alleen vrachtwagenchauffeurs, maar ook wel vaak automobilisten. Op de N50 heb ik ooit meegemaakt dat ik aan kwam rijden over de linker rijstrook en iemand die dat niet kon hebben hem zo ineens naar links gooide. Ik kon er nog net bij langs, maar het was een idiote actie. Zelfs als iemand vindt dat ik voordring, is het domweg enorm risicovol om zomaar naar links op te schuiven.

Op de A12 bij Arnhem heb ik bij werkzaamheden ooit meegemaakt dat mijn voorganger (we reden al op de rechter rijstrook) ooit enorm ver naar links ging rijden om te blokkeren dat mensen nog een kilometer doorreden totdat de rijstrook daadwerkelijk afviel. Op een gegeven moment zat hij zover naar links dat ik mij moest inhouden om er niet rechts aan voorbij te gaan, het had makkelijk gekund qua ruimte. Ik vind dat afblokken zo kinderachtig.
hneel
autoweg

Bericht door hneel »

Tja, ritsblokkeerders. Daar heb ik nog wel een paar oude filmpjes van.

Mijn stanpunt is: vanaf het bord "Ritsen vanaf hier". Ik vertik het om vroeger te ritsen.

https://www.youtube.com/watch?v=pCz-oJBE2Qw

Ik rij hier naar mijn idee met gepaste snelheid. Alleen ter hoogte van die vrachtwagen gaf ik even wat meer gas om te voorkomen dat hij me alsnog links klem zou zetten. Dat vond hij niet leuk,en wou me vervolgens via de vluchtstrook terug inhalen.

https://youtu.be/ydfgRgncVN8

Eentje uit de goede oude tijd dat de A4 nog niet was doorgetrokken en de dagelijkse file naar Steenbergen zo ongeveer ter hoogte van de Dintel begon. Hier was er eentje zo druk bezig mijn voorganger te blokken dat ik er zelf rechts langs kon.
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

paolie schreef: di 26 sep 2023, 19:40 ^^ hier zie je trouwens onze blokjes naadloos overlopen in jullie naderingsmarkering ;)
https://maps.app.goo.gl/KWBvt5MT31L8iE3S9?g_st=ic
Aan de nieuwe putten te zien daar, is dat al zo naadloos niet meer!

Maar bij opritten doen we het dan weer anders omdat - om terug aan te knopen bij het onderwerp - men daar hier een afvallende rijstrook uit de voorrang van maakt. ;)

https://maps.app.goo.gl/fYThK8NWGn3oTJtJA?g_st=ic
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 »

Lui die al een strook opschuiven omdat ze op grote afstand de flashers van de verdrijfpijl al zien vernachelen de wegcapaciteit.
Gewoon onder de pijl doorrijden en op het stuk tussen de verdrijfpijl en het kruis opschuiven is prima. Je moet voor het kruis van de strook af zijn, dat hoeft niet al voor de verdrijfpijl

Bij afstreping van rijstroken schuif je ook pas terug in het gedeelte met de pijlen. Je mag het verdrijvingsvlak niet overschrijden.
Dit soort situaties zie je ook na kruispunten waar de extra rijstrook afvalt.
Dan zijn er mensen op het kruisingsvlak zelf al willen opschuiven. Dan werkt het ritsen dus niet optimaal.
Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza »

Jackbauer1350 schreef: wo 27 sep 2023, 12:43 Dan zijn er mensen op het kruisingsvlak zelf al willen opschuiven. Dan werkt het ritsen dus niet optimaal.
Of nog erger: al massaal voor de VRI op de strook gaan staan die niet afvalt en vervolgens beledigd zijn als jij wél de andere strook gebruikt bij de VRI en wilt ritsen na de kruising...
Tachi
verkeersader

Bericht door Tachi »

In dit topic twee video's van Attietattie, waarbij de inhaalactie bij de verkeerslichten niet de schoonheidsprijs verdient. Je lijkt niet over de doorgetrokken streep te rijden, dus het mag wat je doet.
Maar de inhaalactie waarbij je net voor de middenplakker de auto voor zet is ronduit asociaal en gevaarlijk. :nuts: Dat was overduidelijk geen gewenst gedrag bij een verdrijfpijl.
Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza »

Tachi schreef: wo 27 sep 2023, 19:39 Maar de inhaalactie waarbij je net voor de middenplakker de auto voor zet is ronduit asociaal en gevaarlijk. :nuts:
Ik ben het zeker niet altijd eens met hoe Attietattie dingen oplost op de weg, maar in dit geval geef ik hem groot gelijk. Wellicht had ik het zelf anders opgelost en was gewoon rechts aan die asociaal en gevaarlijk rijdende BMW voorbij gegaan :dyn_hyp: ;)
Attietattie
2x5 autosnelweg

Tachi schreef: wo 27 sep 2023, 19:39 In dit topic twee video's van Attietattie, waarbij de inhaalactie bij de verkeerslichten niet de schoonheidsprijs verdient. Je lijkt niet over de doorgetrokken streep te rijden, dus het mag wat je doet.
Er is geen verschil met wat motorrijders doen in mijn optiek. En inderdaad, dat verdient geen schoonheidsprijs als ze dat doen.
Tachi schreef: wo 27 sep 2023, 19:39Maar de inhaalactie waarbij je net voor de middenplakker de auto voor zet is ronduit asociaal en gevaarlijk. :nuts: Dat was overduidelijk geen gewenst gedrag bij een verdrijfpijl.
Asociaal is subjectief. Maar eerlijk, dat ben ik met je eens. Maar actie-reactie. Dat praat het niet goed, maar is wel de oorzaak. Verder zie ik echt op geen enkele manier hoe dit gevaarlijker is dan iedere andere inhaalactie. Dat het ongewenst is, geloof ik meteen. Maar daar kan ik niets mee. Dat middenplakken is ook nogal ongewenst.
Seat Ibiza schreef: do 28 sep 2023, 12:13 Ik ben het zeker niet altijd eens met hoe Attietattie dingen oplost op de weg, maar in dit geval geef ik hem groot gelijk. Wellicht had ik het zelf anders opgelost en was gewoon rechts aan die asociaal en gevaarlijk rijdende BMW voorbij gegaan :dyn_hyp: ;)
Dan had ik die auto op rijstrook 3 moeten afsnijden want die liep er heel langzaam op in. En ik wil er in zo'n situatie absoluut niet iemand anders bij betrekken. ;)
Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E »

Ik snap niet wat Attie hier anders had moeten doen. Het was dit of seinend erachter hangen tot ie aan de kant gaat. Dat was bij deze “chauffeur” (lees: prutser) in een brakecheck geëindigd schat ik zo in. Gewoon opbokken naar de rechterstrook slaapkop. :heygrr:
fleppenstein
stadsweg

^^
Misschien had attie zich wat beter aan de snelheid moeten houden. Want hoewel zijn eigen snelheid niet in het filmpje vermeld wordt, rijdt attie wel beduidend harder dan de andere voertuigen die hij inhaalt .
Bovendien geeft attie het zelf toe;
Attietattie schreef: di 26 sep 2023, 16:51 Ik ben echt reuzeblij dat de BMW alleen maar knippert. En voor jouw info: nee, ik doe weinig fout (alleen te hard rijden) en de BMW is de jankerd.
Dus we hebben het hier wellicht wel over een linksplakkende BMW, maar nog niet perse over een te langzaam rijdende BMW.
Als attie normale snelheid had aangehouden, loopt tie ook niet zo absurd in op de BMW.
Ik blijf het een asociale actie vinden, subjectief of niet.
Maar misschien, attie, moet je de tijdlijn in het filmpje er nog eens op nakijken, en de strepen op de weg nameten, wellicht kom je dan op jouw gereden snelheid in 3 cijfers achter de komma.. Ik ga dat in ieder geval niet nameten.