[VIDEO] Filmpjes Tim
Moderator: Moderatoren
-
- dorpsstraat
[VIDEO] Filmpjes Tim
Twee chappies in het verkeer gaat niet werken, eentje moet de baas zijn - Mertabi
-
- 4x5 autosnelweg
Re: [VIDEO] Filmpjes Tim
Ik moet zeggen dat het al gauw 1,5 a 2 jaar geleden moet zijn dat ik hier gereden heb, maar die geslotenverklaring kan ik me niet herinneren. Die zal relatief nieuw zijn?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- dorpsstraat
Klopt: https://www.google.com/maps/@52.3845055 ... ?entry=ttu Augustus 2021 kon je nog doorrijden getuige google street view geschiedenis. Er staat ook een zuinige zeven keer aangegeven dat doorrijden een boete geeft, zal wel vaak fout gaan nog zoals bij die auto vóór mij op het filmpje.
Twee chappies in het verkeer gaat niet werken, eentje moet de baas zijn - Mertabi
-
- dorpsstraat
Hier maakt de taxi m.i. wel een gevaarlijke maneuvre, die had volgensmij slecht zicht toen hij naar de andere strook uitweek. Als ik gas niet los liet en dichterbij was denk ik dat hij hetzelfde had gedaan.
Link
Verder hindert iemand op 3:45 wel maximaal. Auto ervoor pleuren, geen communicatie dat die wilt parkeren en door duwen door zijn neus uit te laten zwaaien.
Highlight rijles: 5:00, lowlight: 8:36
Verder wilt mijn rijinstructeur soms dat ik mijn richting aanzet ter communicatie dat je wilt in/uitvoegen i.p.v. wanneer je van rijstrook gaat wisselen, zoals 6:58. Daar zit een auto links van me die ik eerst voorbij wou voordat ik mijn richting aanzette. Doen jullie dat ook zo wel eens? Ik had het idee dat je dan je richtingaanwijzer als toverstafje gebruikt.
CBR Rijprocedure b1 zegt wel het volgende:
Link
Verder hindert iemand op 3:45 wel maximaal. Auto ervoor pleuren, geen communicatie dat die wilt parkeren en door duwen door zijn neus uit te laten zwaaien.
Highlight rijles: 5:00, lowlight: 8:36
Verder wilt mijn rijinstructeur soms dat ik mijn richting aanzet ter communicatie dat je wilt in/uitvoegen i.p.v. wanneer je van rijstrook gaat wisselen, zoals 6:58. Daar zit een auto links van me die ik eerst voorbij wou voordat ik mijn richting aanzette. Doen jullie dat ook zo wel eens? Ik had het idee dat je dan je richtingaanwijzer als toverstafje gebruikt.
CBR Rijprocedure b1 zegt wel het volgende:
Maar goed dit is geen regel maar hoe het CBR het graag ziet. En mijn rijinstructeur wilt ook dat ik eerder aan geef bij een korte invoegstrook op een drukke snelweg (spits ring A10).Invoegen
Het richting aangeven mag nimmer gebruikt worden als dwangmiddel.
Bij gecombineerde invoeg-/uitrijstroken kan het nodig zijn eerder
richting aan te geven om het overige verkeer beter op de situatie te
kunnen laten anticiperen.
Het richting aangeven beëindigen zodra met het gehele voertuig de
blokmarkering overschreden is.
-
- 2x3 autosnelweg
Leuk om die filmpjes te zien van een voor mij vrij bekende omgeving. Daar in de westelijke tuinsteden leer je wel redelijk goed rijden denk ik zo. Veel aparte verkeerssituaties, drukte, veel mensen die de regels niet goed kennen, veel mensen die de regels op hun eigen manier toepassen etc. In jouw filmpje zie je daar ook een paar typische voorbeelden van, zoals die bus die uit de uitrit komt en dan direct gaat parkeren. Als je eenmaal daar in Nieuw-West kunt rijden, dan kan je het overal. 
Wat betreft je laatste vraag: zelf hou ik me redelijk strikt aan de regel dat je pas richting aangeeft waneer er ook ruimte is om te gaan. Een uitzondering is wel wanneer ik dreig klem te komen te zitten, bijvoorbeeld als een weefvak, een ritsvak of een invoegstrook ophoudt. Op een gegeven moment moet je in die situaties wel nadrukkelijk kenbaar maken dat je een zijwaartse beweging wilt/moet maken. Helaas hebben heel veel andere weggebruikers last van knipperitus en knipperen ze maar wat raak (dan wel knipperen ze juist niet wanneer het moet) Erg irritant, net als bijvoorbeeld het feit dat het gros van de mensen bij een lang weefvak per sé in de eerste 100 meter de zijwaartse beweging willen maken terwijl ze dat ook 500 meter verder kunnen doen.

Wat betreft je laatste vraag: zelf hou ik me redelijk strikt aan de regel dat je pas richting aangeeft waneer er ook ruimte is om te gaan. Een uitzondering is wel wanneer ik dreig klem te komen te zitten, bijvoorbeeld als een weefvak, een ritsvak of een invoegstrook ophoudt. Op een gegeven moment moet je in die situaties wel nadrukkelijk kenbaar maken dat je een zijwaartse beweging wilt/moet maken. Helaas hebben heel veel andere weggebruikers last van knipperitus en knipperen ze maar wat raak (dan wel knipperen ze juist niet wanneer het moet) Erg irritant, net als bijvoorbeeld het feit dat het gros van de mensen bij een lang weefvak per sé in de eerste 100 meter de zijwaartse beweging willen maken terwijl ze dat ook 500 meter verder kunnen doen.
-
- dorpsstraat
Jep, er zijn denk ik niet veel verkeerssituaties te bedenken die hier niet voorkomen en elders in Nederland wel.
In Ede zal het heel veel makkelijker zijn, maar het zal wel wennen zijn voor mijn familie als ik een rijbewijs heb en hen ga vervoeren in de auto.
Voor mij is het dus ook een stuk gekker om als passagier in de auto te zitten nu ik door heb wat er om me heen gebeurd. Veel relaxter als je geen flauw benul hebt.
Laatst gewijzigd door A2Racer op vr 20 okt 2023, 13:47, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 2x3 autosnelweg
Mwah, Ede heeft verkeerssituaties die elders niet (meer) voorkomen. Knullige en onlogische structuur. Dat maakt het in mijn ogen niet bepaald de makkelijkste plaats om in te rijden. Maar goed, het is natuurlijk niks vergeleken met Amsterdamtimwassink schreef: ↑wo 11 okt 2023, 14:31 Jep, er zijn denk ik niet veel verkeerssituaties te bedenken die hier niet voorkomen en elders in Nederland wel.
In Ede zal het heel veel makkelijker zijn

-
- dorpsstraat
Ede heeft gewoon deelconflicten bij verkeerslichten, maar die lijken mij wel handig. Heb je voorbeelden van situaties die elders niet meer voorkomen? Ben ik wel benieuwd naar.Wesso schreef: ↑wo 11 okt 2023, 22:57Mwah, Ede heeft verkeerssituaties die elders niet (meer) voorkomen. Knullige en onlogische structuur. Dat maakt het in mijn ogen niet bepaald de makkelijkste plaats om in te rijden. Maar goed, het is natuurlijk niks vergeleken met Amsterdamtimwassink schreef: ↑wo 11 okt 2023, 14:31 Jep, er zijn denk ik niet veel verkeerssituaties te bedenken die hier niet voorkomen en elders in Nederland wel.
In Ede zal het heel veel makkelijker zijn![]()
-
- dorpsstraat
Ik vraag me af waar ik hier het beste kon invoegen: 0:55
voor die station wagen (auto voor de zwarte jaguar) zie je al ver van te voren veel ruimte liggen. Was het verstandig geweest hier gewoon door te gassen en er voor in te voegen? Uiteindelijk koos ik een plekje waar de tussenafstand niet denderend is. Als ik door was gereden ging die station wagon wel uitvoegen, maar daar had ik m.i. geen rekening mee hoeven houden gezien die geen richting aangeeft.
voor die station wagen (auto voor de zwarte jaguar) zie je al ver van te voren veel ruimte liggen. Was het verstandig geweest hier gewoon door te gassen en er voor in te voegen? Uiteindelijk koos ik een plekje waar de tussenafstand niet denderend is. Als ik door was gereden ging die station wagon wel uitvoegen, maar daar had ik m.i. geen rekening mee hoeven houden gezien die geen richting aangeeft.
-
- expressweg
Ik zou al bij het puntstuk inhouden om achter de zwarte jaguar in te voegen en daarna eventueel naar de middelste rijstrook te gaan als ie te langzaam zou rijden. Het is een stuk met trajectcontrole daar op de A10 West dus flink gas geven om even vóór die jaguar te komen had ik niet gedaan. Als er geen trajectcontrole zou zijn had ik die gok wel genomen. Ik kan ook niet in je dode hoek kijken maar waarom hield je in bij het naar links komen? Zat er nog een ander voertuig in jouw dode hoek?
Svenlo
-
- dorpsstraat
Niet in mijn dode hoek, maar ik zou wel iemand vlak achter me hebben zitten. Nadat ik hem afbrak had ik geen plan meer en deed ik maar wat (gas los), maar de auto schuin achter me liet ook gas los om ruimte te maken.sven_engelen schreef: ↑do 12 okt 2023, 2:12 Ik kan ook niet in je dode hoek kijken maar waarom hield je in bij het naar links komen? Zat er nog een ander voertuig in jouw dode hoek?
En dat daar een trajectcontrole zit verklaart in ieder geval waarom die Jaguar bang is voor het gaspedaal.
-
- 2x3 autosnelweg
Deelconflicten bij verkeerslichten zijn er niet zo veel (gelukkig). Wel andere bijzondere of onhandige situaties:timwassink schreef: ↑wo 11 okt 2023, 23:41 Ede heeft gewoon deelconflicten bij verkeerslichten, maar die lijken mij wel handig. Heb je voorbeelden van situaties die elders niet meer voorkomen? Ben ik wel benieuwd naar.
Fietsers op een voorsorteervak in het midden:
https://maps.app.goo.gl/xPpJKWnakh42MwuD8
Linkerrijstroken die zonder aankondiging een afslaande richting worden:
https://maps.app.goo.gl/4kuzGo6H6Lw9txsf6
Een overgedimensioneerd kruispunt als dit zie je niet vaak meer:
https://maps.app.goo.gl/LgAt8fLuAySf6RBK8
En onlangs is de Generaal Hackettlaan geopend met voorrangspleintjes (LARGAS).
https://maps.app.goo.gl/1otTo1tox5yp4oeA6
Dat betekent in mijn geval dat ik met een soort u-bocht linksaf moet slaan, voorrang verlenen en dan gelijk weer rechtsaf. Komt niet veel voor, behalve hier in Ede weet ik dat ze in Hilversum voorkomen.
-
- 2x3 autosnelweg
Die voorrangspleintjes komen op wel meer plaatsen in Nederland voor hoor, zoals een aantal in Hoofddorp, Heerhugowaard en twee in Utrecht. Zie ook deze draad op het forum. En ook bubeko komen ze op meerdere plaatsen voor.
Zelf ben ik behoorlijk gecharmeerd van die dingen en wat mij betreft mogen ze nog heel veel meer worden toegepast.
Zelf ben ik behoorlijk gecharmeerd van die dingen en wat mij betreft mogen ze nog heel veel meer worden toegepast.
-
- dorpsstraat
Is dat niet hier gedaan: https://www.google.com/maps/@52.0442785 ... ?entry=ttu . Of zijn er duidelijkere manieren om aan te kondigen dat het een afslaande richting wordt?Wesso schreef: ↑do 12 okt 2023, 11:00 Linkerrijstroken die zonder aankondiging een afslaande richting worden:
-
- 2x4 autosnelweg

'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
- 2x2 autosnelweg

Dat zou m.i. suggereren dat er eerst een invoeger van rechts bij komt, maar dat is daar niet het geval.
We hebben deze 'discussie' al eens eerder gehad op het forum, maar ik heb geen idee meer waar. Mijn suggestie was / is om de pijl van de strook (of stroken) die erbij komen korter van lengte te maken.
-
- 2x3 autosnelweg
Je hebt gelijk, het is wel aangegeven met borden. Maar ik zie genoeg mensen die alsnog moeite hebben met zo'n situatie (soms omdat ze niet op de borden letten, of haast, of het verkeer zit niet mee).timwassink schreef: ↑do 12 okt 2023, 12:32Is dat niet hier gedaan: https://www.google.com/maps/@52.0442785 ... ?entry=ttu . Of zijn er duidelijkere manieren om aan te kondigen dat het een afslaande richting wordt?Wesso schreef: ↑do 12 okt 2023, 11:00 Linkerrijstroken die zonder aankondiging een afslaande richting worden:
Op de W. Dreeslaan vlak voor de aansluiting met de A12 zag ik dat vooral toen er nog tijdelijke borden stonden:
https://maps.app.goo.gl/eNgT5L13bVTstDVLA
-
- 2x4 autosnelweg
Ik heb er echt mijn best op gedaan, maar ik denk dat mijn uitleg toch niet duidelijk genoeg was.Seat Ibiza schreef: ↑do 12 okt 2023, 14:40![]()
Dat zou m.i. suggereren dat er eerst een invoeger van rechts bij komt, maar dat is daar niet het geval.

-
- 2x2 autosnelweg
-
- 2x3 autosnelweg

Ik zou 45 graden doen:Attietattie schreef: ↑do 12 okt 2023, 13:19 Onderste helft van de rechter pijl 30 graden met de klok mee bijdraaien. Dan is het duidelijk dat je nu op de twee linkerstroken rijdt en de rechter erbij komt.

En dan iets netter afgewerkt:

Goed gezien hoor, het was mij nog niet opgevallen. Ik zie op Streetview nog vier van deze borden op de route en die geven dus allemaal de situatie niet goed weer. Drie rijstroken op elk wegvak, zou wat zijn zeg.

-
- 2x4 autosnelweg
Nah. Dan is het een gecombineerde rechtsaf-rechtdoorstrook. Niet de bedoeling.
-
- 2x3 autosnelweg

Heb je een voorbeeld van hoe het dan wel zou moeten?
Sorry voor het kapen van je topic, Tim...
-
- Hoofdmoderator
Zoals het nu buiten staat is prima. Het doel van het bord is weergeven hoe de uiteindelijke voorsorteersituatie is en niet hoe deze ontstaat.
Enne gojje mins blieft altied leave.
-
- 2x4 autosnelweg
Nee. Maar zoals ik (blijkbaar slecht) uitlegde. De rechter pijl handhaven, maar de onderste helft van de verticale stok schuin doen. Of je m dan aansluit, maakt niet veel uit. Zou ik zelf niet doen.
Het kan duidelijker, dus doe je het duidelijker.Snelwegfreak schreef: ↑do 12 okt 2023, 18:18 Zoals het nu buiten staat is prima. Het doel van het bord is weergeven hoe de uiteindelijke voorsorteersituatie is en niet hoe deze ontstaat.

Je weet simpelweg niet op welke strook je ter hoogte van het bord moet rijden om rechtdoor te gaan.
-
- dorpsstraat
Als er een discussie op gang komt ben ik juist heel blij

-
- autoweg
Zo?Seat Ibiza schreef: ↑do 12 okt 2023, 14:40![]()
We hebben deze 'discussie' al eens eerder gehad op het forum, maar ik heb geen idee meer waar. Mijn suggestie was / is om de pijl van de strook (of stroken) die erbij komen korter van lengte te maken.
-
- dorpsstraat

Hier reden we met rijles gewoon door..
Het bouwverkeer (dat is de tekst op het gele bord) zat dan ook louter in een rechter zijtak. Maar we mogen hier toch gewoon niet in?
-
- autoweg

Met vriendelijke groet,
Peter Schoeber uit Remmerden
Peter Schoeber uit Remmerden
-
- 2x3 autosnelweg

Maar dit lijkt me een compleet verkeerd geplaatste bordencombi waarbij je je gezonde verstand moet gebruiken. Er staan geparkeerde auto's, er rijdt verkeer, dus negeren die troep.
-
- dorpsstraat
Dank! Ik had al een gevoel dat de borden niet klopten. Enige idee wat ze wilden aangeven? Bouwverkeer weren lijkt me nog gekker. In de zijtak staat
met daaronder in/uitrit bouwveerkeer op een geel bord.
Edit: Getuige street view wordt er sowieso met bord
gestrooid. Die lijkt hier nu al vier jaar te staan? En door dat bord aan de overkant van de inrit vermoed ik dat ze niet eens de weg bedoelen waar je op rijdt, maar de weg die je met de inrit in rijdt.

Edit: Getuige street view wordt er sowieso met bord