[VIDEO] Filmpjes Tim
Moderator: Moderatoren
-
- dorpsstraat
Re: [VIDEO] Filmpjes Tim
Om de depressie van mijn andere filmpje van vandaag weg te werken hier maar weer een leuk filmpje.
Terwijl ik de bocht neem zie ik een auto met lichten aan achteruit geparkeerd staan. Ik spiegel direct en schuif op naar links. Dit blijkt niet genoeg en ik ga nog meer naar links. Het was nog mooier geweest als ik eerder aan de toeter had gehangen.
Link
Terwijl ik de bocht neem zie ik een auto met lichten aan achteruit geparkeerd staan. Ik spiegel direct en schuif op naar links. Dit blijkt niet genoeg en ik ga nog meer naar links. Het was nog mooier geweest als ik eerder aan de toeter had gehangen.
Link
Laatst gewijzigd door A2Racer op wo 18 okt 2023, 18:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Twee chappies in het verkeer gaat niet werken, eentje moet de baas zijn - Mertabi
-
- 2x4 autosnelweg
Hier moet je niet toeteren maar remmen.
Tuurlijk, officieel heeft de uitparkeerder geen enkel recht. Maar even stoppen en voor laten gaan is wel de nette en gebruikelijke versie.
Tuurlijk, officieel heeft de uitparkeerder geen enkel recht. Maar even stoppen en voor laten gaan is wel de nette en gebruikelijke versie.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
- dorpsstraat
Ik dacht juist goed assertief te rijden zoals jij dat ook doetAttietattie schreef: ↑wo 18 okt 2023, 18:14 Hier moet je niet toeteren maar remmen.

Twee chappies in het verkeer gaat niet werken, eentje moet de baas zijn - Mertabi
-
- dorpsstraat
Link
Korte video deze keer. Even de tijd genomen om te leren videos in en uit te faden, jullie zijn het waard.
Fietsertje door rood aan het begin dus ik hield maar even in.
Bij 0:12, los van het feit dat ik ervoor al 100 had moeten rijden, was het denk ik beter geweest voor de doorstroming om vóór die auto's uit te voegen voor de doorstroming? En dan pas bij het paseren van die autos richting naar rechts -> uitvoegen.
Korte video deze keer. Even de tijd genomen om te leren videos in en uit te faden, jullie zijn het waard.
Fietsertje door rood aan het begin dus ik hield maar even in.
Bij 0:12, los van het feit dat ik ervoor al 100 had moeten rijden, was het denk ik beter geweest voor de doorstroming om vóór die auto's uit te voegen voor de doorstroming? En dan pas bij het paseren van die autos richting naar rechts -> uitvoegen.
-
- dorpsstraat
En even wat anders:
https://youtu.be/1otOH-nl8_4?si=rC0Ma3rKTzIKIGG2&t=348
Rijdt deze meneer nou tegen de richting in? Eerst zie je verkeersbord
en daarna
.
https://youtu.be/1otOH-nl8_4?si=rC0Ma3rKTzIKIGG2&t=348
Rijdt deze meneer nou tegen de richting in? Eerst zie je verkeersbord

-
- 2x4 autosnelweg

-
- 2x3 autosnelweg
Dat deed je prima zo. Net als bij de achteruit rijdende auto had de fietser eigenlijk moeten stoppen, maar is het verstandiger dat je zelf even inhoudt En waar je bij die auto nog doorreed, hield je hier keurig in. Zodra je eenmaal je rijbewijs hebt, mag je in dit soort situaties ook nog je claxon gebruiken.timwassink schreef: ↑vr 20 okt 2023, 0:20 Fietsertje door rood aan het begin dus ik hield maar even in.

Het is een vrij lang weefvak en voor je zat verder weinig verkeer. In die zin had je ook best eerst voorbij die auto's kunnen rijden.timwassink schreef: ↑vr 20 okt 2023, 0:20 Bij 0:12, los van het feit dat ik ervoor al 100 had moeten rijden, was het denk ik beter geweest voor de doorstroming om vóór die auto's uit te voegen voor de doorstroming? En dan pas bij het paseren van die autos richting naar rechts -> uitvoegen.
Maar het hangt echt van de situatie af (en je eigen inschatting) wat het beste is. Stel dat er 100 meter voor je nog een vrachtwagen had gereden, dan had je eigenlijk geen ruimte om nog even door te rijden en had je dus wel moeten inhouden.
En vergeet niet dat invoegend verkeer soms best snel snelheid maakt en dat je het risico kan lopen dat als je eenmaal naast ze rijdt, ze ongeveer net zo snel als (of sneller dan) jij rijden. Dat kan weer een andere lastige situatie opleveren: gas bij om er nog voorlangs te kunnen (en dan nog wat gas bij), inhouden of plotseling remmen om achterlangs te gaan (met risico dat weggebruikers achter je niet echt blij worden). Bij dit soort weefvakken is het gewoonweg elke keer anders.
Kijk ook eens dit filmpje wat er ook kan gebeuren wanneer je denkt nog gauw er voorbij te kunnen gaan.......

-
- 2x3 autosnelweg
Dat kun je ook doen omdat het netjes is om een ander ook een keer ruimte te gunnen.timwassink schreef: ↑vr 20 okt 2023, 0:16Ik dacht juist goed assertief te rijden zoals jij dat ook doetAttietattie schreef: ↑wo 18 okt 2023, 18:14 Hier moet je niet toeteren maar remmen.
Tuurlijk, officieel heeft de uitparkeerder geen enkel recht. Maar even stoppen en voor laten gaan is wel de nette en gebruikelijke versie.. Maar goed, hier stop je dus omdat het bij achteruit uitrijden relatief lastig is om zicht te krijgen op verkeer?
-
- Hoofdmoderator

Ik moet toegeven dat ik in mijn beginjaren mij ook wel heb laten "inspireren" door zijn filmpjes: soms ten goede, soms wat minder

Enne gojje mins blieft altied leave.
-
- 2x3 autosnelweg

Daarnaast nog een ding: Attietattie heeft ten eerste heel erg veel rijervaring en ten tweede zie je op zijn filmpjes ook dat hij heel goed weet wat er om hem heen gebeurd en hoe daarop te anticiperen.
Als beginnende bestuurder heb je die ervaring per definitie niet en dat omgevingsbewust zijn en anticiperen op anderen begin je net een klein beetje te leren maar kun je zonder die ervaring en oefening ook nog lang niet zo goed.
-
- dorpsstraat
Ander type filmpje dan gebruikelijk. In een videospel met tussengas/rev-matching oefenen. Ik zal het niet uitleggen dus indien je het niet kent is dit denk ik een goede uitleg van wat ik oefen en hier staat uitgelegd waarom het vroeger noodzakelijk was.
Link
In het eerste geval komt er een harde schok op de auto omdat bij 25 km/u wordt teruggeschakeld naar de eerste versnelling. In het tweede geval lukt het ondanks een snelheid van 30 km/u om terug te schakelen naar de eerste versnelling zonder snelheidsverlies. Lijkt me gaaf als je dat in een echte auto goed kan, en al helemaal heel-toe downshiften.
Link
In het eerste geval komt er een harde schok op de auto omdat bij 25 km/u wordt teruggeschakeld naar de eerste versnelling. In het tweede geval lukt het ondanks een snelheid van 30 km/u om terug te schakelen naar de eerste versnelling zonder snelheidsverlies. Lijkt me gaaf als je dat in een echte auto goed kan, en al helemaal heel-toe downshiften.
-
- 2x4 autosnelweg
Ik rij inderdaad graag assertief. Maar dat doe ik voornamelijk wanneer het onnozele mensen betreft. Hier kan de uitparkeerder er weinig aan doen, anders dan vooruit inparkeren. En je wéét dat je hier in conflict gaat komen, want de bestuurder gaat jou te laat kunnen zien en jij past er dan (hopelijk) met moeite achterlangs.timwassink schreef: ↑vr 20 okt 2023, 0:16Ik dacht juist goed assertief te rijden zoals jij dat ook doetAttietattie schreef: ↑wo 18 okt 2023, 18:14 Hier moet je niet toeteren maar remmen.
Tuurlijk, officieel heeft de uitparkeerder geen enkel recht. Maar even stoppen en voor laten gaan is wel de nette en gebruikelijke versie.. Maar goed, hier stop je dus omdat het bij achteruit uitrijden relatief lastig is om zicht te krijgen op verkeer?
-
- 2x3 autosnelweg
Je bedoeld achteruit inparkeren (zodat hij vooruit weg kan)?Attietattie schreef: ↑za 21 okt 2023, 12:52Hier kan de uitparkeerder er weinig aan doen, anders dan vooruit inparkeren.
-
- 2x4 autosnelweg
-
- dorpsstraat
Gaat lekker. Het enige dat tussen mij en mijn rijbewijs in zit zijn de wachttijden van het CBR. Mijn instructeur probeert het te regelen.
Link
Link
Ik was net de snelweg op vanaf een rangeerbaan en moest Rotterdam volgen. Niemand anders had hier denk ik moeite mee gehad, maar deze regel is hier wel van toepassing toch? Ik kon niet eerder naar links vanwege het busje die voorlangs in beeld kwam, dus ging ik wat later opschuiven. Mijn instructeur zei dat je dit liever niet doet maar dat het prima is, en dat deze regel er is voor mensen die een file voorbij proberen te rijden.RVV 1990 Artikel 78.2 schreef:Bestuurders die de doorgaande rijbaan verlaten en daartoe een uitrijstrook volgen, zijn ter hoogte van de daarin aangebrachte pijlen verplicht om de richting te volgen die de uitrijstrook waarop zij zich bevinden, aangeeft.
-
- verkeersader

Keurig gedaan zo, met de werkelijkheids-pet op bekeken.
Of je dit tijdens je examen ook zo kan doen weet ik niet, omdat je strikt genomen een verkeersregel overtreedt.
Edit: Zie antwoord Snelwegfreak.
Laatst gewijzigd door Ger81 op wo 25 okt 2023, 12:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Ubi volentia est, via est
-
- Hoofdmoderator
Die regel geldt alleen voor verkeer dat de doorgaande rijbaan verlaat. Jij betreedt juist die doorgaande rijbaan. Dus als je invoegt op de hoofdrijbaan hoef je die pijlen niet te volgen.timwassink schreef: ↑di 24 okt 2023, 16:30 Ik was net de snelweg op vanaf een rangeerbaan en moest Rotterdam volgen. Niemand anders had hier denk ik moeite mee gehad, maar deze regel is hier wel van toepassing toch? Ik kon niet eerder naar links vanwege het busje die voorlangs in beeld kwam, dus ging ik wat later opschuiven. Mijn instructeur zei dat je dit liever niet doet maar dat het prima is, en dat deze regel er is voor mensen die een file voorbij proberen te rijden.
-
- dorpsstraat
Niet mijn eigen video natuurlijk, maar dit lijkt mij een stuk veiligere manier van inhalen dan dat ik andere weggebruikers zie doen:
PS. Er was helemaal niks te regelen bij het CBR dus nu heb ik een examendatum in februari en ga ik dan pas weer verder met rijles
.
- Drie seconden volgafstand houden zodat je veel beter voor je kan kijken.
- Als de weg vrij wordt eerst gas erop.
- Daarna naar de andere weghelft. Door de ruime volgafstand zou je nog terug naar rechts kunnen.
- Er voorbij rijden en zodra je met je zitplek voorbij de bumper bent van de auto rechts van je kan je met snelheidsverschil terug naar rechts sturen.
PS. Er was helemaal niks te regelen bij het CBR dus nu heb ik een examendatum in februari en ga ik dan pas weer verder met rijles

-
- Hoofdmoderator

* volgens sommigen is het niet correct omdat je tijdens het inhalen de maximumsnelheid overschrijdt. Persoonlijk vind ik dat totaal onbelangrijk bij een inhaalmanoeuvre: die moet je zo snel mogelijk afronden. Je wilt immers zo kort mogelijk op de andere rijhelft aanwezig zijn.
-
- autoweg
Methode lijkt me correct, en dat toont het filmpje ook. Het filmpje toont ook de onzin van al die dubbele doorgetrokken strepen op Nederlandse wegen.
-
- 2x4 autosnelweg
Mja. Ik blijf het liefst zo lang mogelijk op de eigen rijstrook.
Link
Link
Link
Link
Mee eens. Toch durf ik nooit de invorderingsgrens te overschrijden. Ook hier niet: LinkSnelwegfreak schreef: ↑za 04 nov 2023, 16:27* volgens sommigen is het niet correct omdat je tijdens het inhalen de maximumsnelheid overschrijdt. Persoonlijk vind ik dat totaal onbelangrijk bij een inhaalmanoeuvre: die moet je zo snel mogelijk afronden. Je wilt immers zo kort mogelijk op de andere rijhelft aanwezig zijn.
-
- dorpsstraat
Ook een ideaal moment om te schakelen met tussengas, als je dat goed kan? In een automaat heb je gewoon kickdown als ik het goed begrepen heb van familie.Snelwegfreak schreef: ↑za 04 nov 2023, 16:27 Vergeet, voordat je volgas geeft, niet nog één of twee versnellingen terug te schakelen. Dat geeft een stuk meer power dan je hoogste versnelling.
Even voor het idee: reden die andere auto's wel onder of dichtbij de Vmax?Attietattie schreef: ↑za 04 nov 2023, 17:22 Mee eens. Toch durf ik nooit de invorderingsgrens te overschrijden.
-
- Hoofdmoderator
Zou ik wel doen, aangezien je veel meer toeren gaat maken. Geef je geen gas als je op hoge snelheid twee versnellingen terugschakelt, dan krijgt je bak een enorme klap. Koppeling in, in een of twee lagere versnelling zetten (bijvoorbeeld 3 i.p.v. 5), toefje gas en tegelijkertijd de koppeling weer op laten komen. Vereist weinig kunde, dat moet iedereen kunnen.timwassink schreef: Ook een ideaal moment om te schakelen met tussengas, als je dat goed kan?
-
- 2x4 autosnelweg
Het is jaren geleden. Maar als ik de video kijk, neem ik aan dat ze rond de Vmax reden.
-
- 2x3 autosnelweg
Zo kort erop (ik weet niet hoe erg het beeld vertekent) vind ik dus echt niet veilig en oncomfortabel. Misschien ervaar je het zelf niet zo, maar je eventuele bijrijder en zeker de voorligger kan ervan schrikken. Ik zit liever wat langer vrij dicht achter een sukkelaar en trap dan het gaspedaal helemaal in als er een groot gat valt, dan deze aanloop zo uit te voeren. Als ik hem doe, dan ga ik echt wel eerder naar de andere weghelft. Dan weet de voorligger ook waar die aan toe is.Attietattie schreef: ↑za 04 nov 2023, 17:22 Mja. Ik blijf het liefst zo lang mogelijk op de eigen rijstrook.
https://youtu.be/PmjOsJvzHs0?si=wHNCH9apw8pcxs5K
https://youtu.be/kcpgiQ-v2p0?si=6krXN8NA56OA82WQ
-
- 2x4 autosnelweg
Dan zit je dus op de naastgelegen rijstrook zonder op snelheid te zitten. Dan zit je véél langer op de 'gevaarlijke' strook en die tijd moet je juist zo kort mogelijk houden. Daarbij heb je gigantisch veel meer zicht als je op afstand zit.
-
- 2x3 autosnelweg

-
- 2x3 autosnelweg
Dat filmpje laat inderdaad correcte inhaal manoeuvres zien. Als je dit wilt oefenen, kun je dat aan je rijinstructeur vragen. Daarbij dienen jullie je natuurlijk wel aan de verkeersregels te houden, het filmpje is gemaakt door de politie tijdens een oefenrit in het kader van onderwijs.A2Racer schreef: ↑za 04 nov 2023, 15:41 Niet mijn eigen video natuurlijk, maar dit lijkt mij een stuk veiligere manier van inhalen dan dat ik andere weggebruikers zie doen:
- Drie seconden volgafstand houden zodat je veel beter voor je kan kijken.
- Als de weg vrij wordt eerst gas erop.
- Daarna naar de andere weghelft. Door de ruime volgafstand zou je nog terug naar rechts kunnen.
Ik vroeg me af hier mensen mee oneens zijn. Het is namelijk helaas niet echt te oefenen met rijles.
- Er voorbij rijden en zodra je met je zitplek voorbij de bumper bent van de auto rechts van je kan je met snelheidsverschil terug naar rechts sturen.
Donateur Vereniging Wegenforum
-
- Hoofdmoderator
Zoveel plekken om dit legaal te oefenen zijn er niet meer.
-
- 2x3 autosnelweg