[VIDEO] Filmpjes Tim

Foto- en videoreportages van Nederlandse autowegen

Moderator: Moderatoren

Coen Tunnel
Voorzitter

Re: [VIDEO] Filmpjes Tim

Bericht door Coen Tunnel » ma 13 nov 2023, 17:40

Snelwegfreak schreef: za 04 nov 2023, 19:58
timwassink schreef: Ook een ideaal moment om te schakelen met tussengas, als je dat goed kan?
Zou ik wel doen, aangezien je veel meer toeren gaat maken. Geef je geen gas als je op hoge snelheid twee versnellingen terugschakelt, dan krijgt je bak een enorme klap. Koppeling in, in een of twee lagere versnelling zetten (bijvoorbeeld 3 i.p.v. 5), toefje gas en tegelijkertijd de koppeling weer op laten komen. Vereist weinig kunde, dat moet iedereen kunnen.
Eens, je moet terugschakelen en gas bijgeven. Maar dat is toch niet wat tussengas is? Tenminste, ik heb die term nog nooit gebruikt daarvoor. Of begrijp ik het nu verkeerd? :dontknow:

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » ma 13 nov 2023, 17:49

Ik vermoedde dat Tim bedoelde wat ik zei, omdat het ouderwetse tussengas (dubbel klutsen) al heel wat decennia niet meer nodig is.
Enne gojje mins blieft altied leave.

A2Racer
dorpsstraat

Bericht door A2Racer » ma 13 nov 2023, 17:55

^^ Klopt. Ik wist niet dat tussengas ook dubbel klutsen in hield. Maar ik bedoelde simpelweg gas geven tijdens terugschakelen inderdaad. Volgensmij is "rev matchen" wel correct.
Twee chappies in het verkeer gaat niet werken, eentje moet de baas zijn - Mertabi

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » ma 13 nov 2023, 20:41

A2Racer schreef: za 04 nov 2023, 15:41 Niet mijn eigen video natuurlijk, maar dit lijkt mij een stuk veiligere manier van inhalen dan dat ik andere weggebruikers zie doen:
  • Drie seconden volgafstand houden zodat je veel beter voor je kan kijken.
  • Als de weg vrij wordt eerst gas erop.
  • Daarna naar de andere weghelft. Door de ruime volgafstand zou je nog terug naar rechts kunnen.
  • Er voorbij rijden en zodra je met je zitplek voorbij de bumper bent van de auto rechts van je kan je met snelheidsverschil terug naar rechts sturen.
Ik vroeg me af hier mensen mee oneens zijn. Het is namelijk helaas niet echt te oefenen met rijles.

PS. Er was helemaal niks te regelen bij het CBR dus nu heb ik een examendatum in februari en ga ik dan pas weer verder met rijles :facepalm: .
- 3 seconden afstand is naar mijn mening best veel en je ziet in dat filmpje ook dat ze daardoor juist extra ruimte en tijd nodig hebben. Neem genoeg afstand zodat je goed kunt zien en ruimte hebt om te versnellen, maar overdrijf het niet. Kan ik daar een getal op plakken? Nee, het hangt af van de weg, het verkeer, je auto, je voorligger,...

- Kijk en denk goed vooruit, je kunt rustig vaart beginnen maken voordat de tegenligger gepasseerd is, zodat je zodra die foetsie is naar links kunt, dan heb je de kleinste gaten nodig. Heeft natuurlijk wat oefening nodig. Edit: Let hierbij een beetje op, als je voorligger in de ankers zou gaan moet jij er veel meer snelheid uitremmen./edit

- Makkelijker om in te schatten wanneer je naar rechts kunt, tip van ons pap toen ik op mijn 19e een rit van 700km maakte over veel 1x2 wegen, is naar rechts gaan zodra je een stuk van de voorkant van het ingehaalde voertuig in je rechter buitenspiegel ziet.

- Zoals Snelwegfreak aangaf: Bij twijfel NIET inhalen.
Maar ook: Tijdens je actie, NIET naast de ander gaan zitten twijfelen. Ofwel hou je je gaspedaal in het tapijt of desnoods breek je gedecideerd en rap af; maar NOOIT naast de ander gaan zitten twijfelen want je zet jezelf daarmee alleen maar meer klem op een plek waar je op zo'n moment absoluut niet klem mag zitten. Ik had laatst bijna een frontaal ongeluk door zo'n malloot die naast een trekker ging zitten twijfelen terwijl het MAKKELIJK had gepast als ie gewoon het gas in het tapijt gehouden had.

- Bij de rijopleiding zou dit gewoon geleerd moeten worden, vind ik. Maar met de Nederlandse Jip, Janneke en de zuinige boekhouder wegen is dat ook wel weer lastig. Resultaat is dat veel Nederlandse bestuurders het niet goed kunnen.
Attietattie schreef: za 04 nov 2023, 17:22 Mja. Ik blijf het liefst zo lang mogelijk op de eigen rijstrook.
Ik ook, maar het criterium daarbij is voor mij het zicht. Als ik de beslissing heb genomen om in te halen en het daarvoor gevonden gat daar is, is het in principe vrij en kan ik naar links, dus ik ga naar links zodra rechts blijven mijn zicht zou beperken.

Als ik jouw filmpjes zie, zitten we qua manier van inhalen niet heel ver uit elkaar, maar was ik wel soms een fractie eerder naar links gegaan. Edit:Waarbij de dashcam wellicht niet helemaal laat zien wat jij ziet, dus het is maar een ruwe inschatting/edit.
Attietattie schreef:Mee eens. Toch durf ik nooit de invorderingsgrens te overschrijden.
In bijna alle gevallen waarin je inhaalt zal je snelheidsverschil dan ook al zeer flink zijn en ben je tegen het halen van die snelheid ook al een aardig eind op weg in je actie. De meesten zullen zeer zelden mensen inhalen die al ver boven Vmax rijden. Stel dat je iemand gaat inhalen die 90@80 doet, dan ga je tijdens de actie max 130, verschil van 40km/h is 11m/s. Dat zou toch genoeg moeten zijn zou je denken.
Hajo schreef: zo 05 nov 2023, 19:43 Dat filmpje laat inderdaad correcte inhaal manoeuvres zien. Als je dit wilt oefenen, kun je dat aan je rijinstructeur vragen. Daarbij dienen jullie je natuurlijk wel aan de verkeersregels te houden, het filmpje is gemaakt door de politie tijdens een oefenrit in het kader van onderwijs.
Als je ziet hoe weinig inhalen routine is, zouden de gewone rijinstructeurs daar wel scherp in zijn?
Voor mij is het ook alleen maar routine omdat ik regelmatig buiten Nederland op de weg zit...
Wesso schreef: za 04 nov 2023, 23:49En als de voorligger niet extreem sloom gaat of er zijn te veel tegenliggers blijf ik erachter en zet een rustig muziekje op. Ik heb ook niet altijd zin in een toerenfestijn.
Top in principe. Twee maren:

- Als je op een weg zit met zo nu en dan een tegenligger, hou dan aub minimaal 3s afstand als je achter een treuzelaar zit, zodat een ander die niet zoveel tijd heeft in etappes kan inhalen.

- Als het voertuig ervoor echt langzaam is en mensen erachter blijven hangen, kan dat ertoe leiden dat zich een trein vormt waar anderen bijna niet meer langs komen. Heb dat hier in de buurt vaak met een trekker gevolgd door angsthazen en brave borsten. Dan is het toch wel fijn voor de mensen na je, als jij, en de mensen na jou, bij gelegenheid inhalen.