[VIDEO] Filmpjes Tim

Foto- en videoreportages van Nederlandse autowegen

Moderator: Moderatoren

A2Racer
stadsweg

Re: [VIDEO] Filmpjes Tim

Bericht door A2Racer »

Over minder dan twee weken heb ik mijn examen voertuigbeheersing bij het CBR. Ik moet onder andere een noodstop maken, uitwijken bij 50 km/u en een denkbeeldige acht rijden. Hier staan alle oefeningen beschreven.

Er zit ABS op de lesmotor, maar als die inschakelt wordt de remweg langer. Bij de noodstop moet je dus "threshold braken". Je legt zowel de voorrem als de achterrem aan, en dan verplaatst het gewicht van de motor naar voren. Je gebruikt geleidelijk minder de achterrem en steeds meer de voorrem omdat de voorbanden dus steeds meer grip krijgen. Als je goed uitknijpt aan het einde komt het achterwiel zelfs van de grond, waardoor de remweg nog korter wordt.

Bij de denkbeeldige acht moet je de motor goed afschuinen. Als je een bocht naar links wilt maken moet je het stuur naar rechts toe blijven duwen zodat de motor naar links valt. Tegensturen heet dat. Omdat je een lage snelheid (12-15 km/u) hebt moet je balanceren door tegen hangen. Verder pak je lichtjes de achterrem erbij, daardoor druk je namelijk de achterkant in de grond en kan je de bocht strakker maken. Hier een voorbeeld:

Link
A2Racer
stadsweg

Bericht door A2Racer »

Een rijles van vijf maanden geleden (iets van 30 uur rijles gehad). Hier had ik ook een maand pauze tussen de vorige en deze rijles.
Bouke Bergsma schreef:We ontmoeten Tim. Tim wilde wel eens een lesje bij iemand anders doen. Deze video is nog opgenomen vóór de 30-zones in Amsterdam.

Tim rijdt makkelijk en ongedwongen, maar heeft nog best wat te oefenen met de voertuigbeheersing. Dat gaan we doen in Westpoort, met hard optrekken en remmen. Dan gaan we een stukje A10 doen.

Waarbij ik zelf hopeloos in de knoop raak als ik probeer de rijstroken uit te leggen.
Link
Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak »

Misschien klink ik nu wel als een heel oude l*l, maar kun je je niet beter focussen op het halen van je rijbewijs in plaats van al deze video's? :shutup: :lol:
Enne gojje mins blieft altied leave.
A2Racer
stadsweg

Bericht door A2Racer »

^^ Tja, het duurt weer vier maanden voor ik een auto examen kan doen..
Attietattie
2x5 autosnelweg

Bericht door Attietattie »

Snelwegfreak schreef: vr 29 mar 2024, 10:19 Misschien klink ik nu wel als een heel oude l*l, maar kun je je niet beter focussen op het halen van je rijbewijs in plaats van al deze video's? :shutup: :lol:
Het is toch echt wel leerzaam om eens terug te kijken wat je nu goed/fout hebt gedaan. Die ervaring heb ik zelf in ieder geval wel.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
A2Racer
stadsweg

Bericht door A2Racer »

Geslaagd voor de voertuigbeheersing! Het was uiteindelijk appeltje eitje. De rit naar het examenterrein toe was een stuk spannender.. tijdens de warming up bakte mijn medelesser niks van het tegenleunen en de instructeur nam nog alle tijd om het goed proberen te krijgen. Uiteindelijk was hij toch gezakt. Maar goed we moesten nog via de Ring A10 Zuid en de A4 naar een parkeerplaats in de buurt van Schiphol. Gezien we zonder file al te laat waren en overal file stond moesten we flink doorrijden. “Rijd maar achter mij aan” zei de instructeur. Het tussen de file door rijden blijkt dan weer behoorlijk mee te vallen.

Nu even bijkomen, het kostte allemaal behoorlijk wat energie :yes: .
Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak »

Netjes, gefeliciteerd! :top:
Enne gojje mins blieft altied leave.
A2Racer
stadsweg

Bericht door A2Racer »

Eind Mei het laatste examen voor de motor ;). Ik merk dat ik nu in de auto ook wat vlotter rijd, maar auto’s zijn doorgaans niet zo goed in drempels als motors :lol: .

Hier reed ik nog niet zo vlot, alhoewel de smalheid van de straatjes leende zich er niet echt aan.
Deel 2 van de videoles met Tim! (Deze video is nog opgenomen vóór de 30-zones in Amsterdam.)

Het is een mooie rit, met een paar stukken snelweg, veel lastige kruispunten, en een paar lastige nauwe straatjes. Aan het eind praten we nog even na bij station Sloterdijk.
Link
A2Racer
stadsweg

Bericht door A2Racer »

Afbeelding

Geslaagd voor het motor rijbewijs! De route.

De examinator zei dat hij wou dat ik vlot door ging rijden. "Dus dat ga je ook doen :?: ". Ik: :yes: .

Toen we gingen invoegen op de A5 zag ik mijn kan schoon: achter me kwamen auto's vlot aan rijden, voor me reed iemand traag. Dus ik ging vol gas op de invoegstrook diegene rechts inhalen, invoegen en kort daarna helemaal naar links de vrije ruimte in en vrachtwagens inhalen. Na deze actie zag ik dat de auto van de examinator heel ver achter me zat, waarschijnlijk klem op rechts. Toen wist ik al dat ik geslaagd zou zijn.

Bij een van de laatste kruisingen stond ik op de linkerstrook voor rechtdoor. Toen we groen kregen zag ik dat een fatbike door rood aan het fietsen was, en de auto's naast mij begonnen al te rijden. Toen gaf ik á la Attietattie flink gas bij een slippende koppeling zodat ik langzaam zou kruipen. Ze schrokken zich te pletter, maar ze leven nog :top: .

Alles was prima verlopen, maar ik was toch een beetje bang hoe die laatste actie geïnterpreteerd zou worden. Nadat hij zei dat ik geslaagd was vroeg ik het en de examinator zei "tja, minpuntje. Je had ze omver moeten rijden :mrgreen: .".

Afbeelding
Attietattie
2x5 autosnelweg

Bericht door Attietattie »

A2Racer schreef: di 21 mei 2024, 16:44"tja, minpuntje. Je had ze omver moeten rijden :mrgreen: .".
:lol: Lekker, man! Gefeliciteerd!! :worship:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
A2Racer
stadsweg

Bericht door A2Racer »

Als je vanaf de A1 de bocht naar de Ring A10-Oost maakt ligt in het midden van het wegdek een scheur. Op vier wielen geen probleem, voor mij als onervaren motorrijder minder fijn. A1 4,7 Li rijstrook een.
Link
A2Racer
stadsweg

Bericht door A2Racer »

Diploma B is nu ook binnen :woop: .

Bij de start van het examen liep een andere examinator tegen de opzet buitenspiegel aan (die voor de instructeur/examinator is). Dus ik heb vijf minutjes zitten chillen terwijl mijn instructeur de sleutel pakte om de spiegel weer goed te monteren en alle andere kandidaten al van het terrein af gingen. Bij de Petroleumhavenweg moest ik keren door drie keer te steken en toen zetten we de navigatie aan naar de Sieg Vaz Diasstraat. Aldaar moest ik recht achteruit rijden. Gedaan, en terug naar het CBR. Het spannendste was dat ik bij toerit 1 Hemhavens achter een vrachtwagen zat die behoorlijk aan het roken was. Maar ik hield sowieso al afstand zodat ik met de derde versnelling nog veel snelheid kon maken de snelweg op en direct helemaal naar links om vrachtwagens in te halen.

Bedankt aan iederen die het afgelopen jaar mijn vragen hebben beantwoordt.

Route
Afbeelding
A2Racer
stadsweg

Bericht door A2Racer »

De toeter was van mij omdat ik het aan zag komen. Het kan zijn dat de chauffeur naar Rotterdam wilde, maar de Fiat haalde de chauffeur weer ineens in. Dat probleem zullen chauffeurs wel vaker hebben als ze links moeten "uitvoegen".
Link
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

Wat een geklooi daar. En die bestuurder/ster van die Fiat heeft echt het verkeersinzicht van een stoeptegel. :facepalm:
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 »

Naar links uitvoegen is voor vrachtwagenchauffeurs ook wel een uitdaging als bestuurders van de langzamere voertuigen op de snelweg. Helemaal als je vanuit een tunnel omhoog moet. Ook niet voor niets dat ze veelal al redelijk vroeg meer naar links gaan rijden om geen twee of meer stroken over te hoeven steken eenmaal bij het uitvoegpunt. Als mooi voorbeeld ook de A1 bij de knooppunten Diemen en Muiderberg, voor richting de A6 of in de andere richting doorgaand op de A1 gaan ze al onder het aquaduct veelal al richting het midden om in de klim vanuit het aquaduct niet nog meerdere stroken te hoeven kruisen. Richting Muiderberg valt het dan nog mee aangezien het gros van het vrachtverkeer de A1 blijft volgen en rechts kan blijven. Scheelt al een hoop als andere automobilisten daar beetje rekening mee houden wanneer vrachtwagen op links peilen. Al zijn er uiteraard ook weer chauffeurs tussen die redelijk laat richting aangeven en het kolos naar links knikkeren. Het moet wel van beide kanten komen natuurlijk.