Concrete vragen:
- Staat er zodat je rechts mag inhalen, of heeft het ook nog een andere functie?
- Mag rijstrook drie (tellen van links naar rechts toch?) na het verkeerslicht op de derde rijstrook uitkomen richting Rotterdam/Haarlem?
- Afhankelijk van het vorig antwoord heb ik de vraag waar rijstrook een en twee uit moeten komen. De belijning lijkt te suggereren wederom op rijstrook een en twee.
- Waarom staan op rijstrook een dan wel twee van de rotonde twee richtingen op de pijlen van het wegdek? Lijkt me niet dat je vanaf die strook zomaar de rechterbaan kan pakken.
Laatst gewijzigd door A2Racer op zo 08 okt 2023, 10:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden:Originele versie van bericht
Ik vind jouw vragen een beetje ingewikkeld gesteld, in ieder geval een stuk ingewikkelder dan dat de rotonde is.
Rottepolderplein is eigenlijk heel simpel. Als je aan het begin goed voorsorteert, kom je vervolgens zonder van rijstrook te verwisselen goed uit. Vanaf Halfweg komend sorteer je voor de richting A9 Amstelveen voor op rijstrook 1 of 2 en vervolgens kom je als je gewoon op de betreffende rijstrook door blijft rijden verderop op de rotonde automatisch uit op rijstrook 2 of 3 en vervolgens komen die goed uit op de oprit naar de A9 (waarbij de linkerrijstrook dan afvalt).
timwassink schreef: zo 08 okt 2023, 10:20
- Staat er zodat je rechts mag inhalen, of heeft het ook nog een andere functie?
Het heeft ook de functie dat je de rotonde tegen de wijzers van de klok in gaat rijden en niet gaat spookrijden en dan ander verkeer tegenkomt.
Rein schreef: zo 08 okt 2023, 10:33Ik vind jouw vragen een beetje ingewikkeld gesteld, in ieder geval een stuk ingewikkelder dan dat de rotonde is.
Toch wil ik opnieuw de vraag stellen omdat ik dit meemaakte met rijles (wou het eerst niet posten, maar ik denk dat het de vraag duidelijker maakt). Link
Ik ging oorspronkelijk goed voorsorteren, maar mijn instructeur zei dat ik rechts moest gaan staan (kan gebeuren). Stonden we verkeerd en mijn plan was om maar gewoon de richting te volgen (waar van ik dacht dat ik verplicht was die te volgen). Maar toch duwde de instructeur mij de richting op die we in wilden. Dus mocht dit?
Laatst gewijzigd door A2Racer op wo 06 dec 2023, 20:15, 6 keer totaal gewijzigd.
Dit is dus overduidelijk niet hoe je het Rottepolderplein voor driekwart moet nemen. Sterker, je staat voorgesorteerd naar rechts en had vanaf die rijstrook (zoals je duidelijk ook wilde) de invoegstrook richting Alkmaar op moeten gaan. Zoals je het nu moest doen is volslagen belachelijk, niet volgens de regels en bovendien ook nog eens levensgevaarlijk voor andere weggebruikers die niet rekenen op dit soort onbesuisde acties. Ik schrik er echt van dat je rij-instructeur je dit blijkbaar aan probeert te leren. Doe dit alsjeblieft NIET wanneer je eenmaal je rijbewijs hebt.
timwassink schreef: wo 18 okt 2023, 12:57
Ik ging oorspronkelijk goed voorsorteren, maar mijn instructeur zei dat ik rechts moest gaan staan (kan gebeuren). Stonden we verkeerd en mijn plan was om maar gewoon de richting te volgen (waar van ik dacht dat ik verplicht was die te volgen). Maar toch duwde de instructeur mij de richting op die we in wilden.
OMG
Dit is toch wel prutswerk van de bovenste plank. Hoe haal je het in je hoofd als instructeur om dit zo aan te willen leren? Denk ook dat je direct gezakt bent op een examen als je dat zo uitvoert...
Dank voor de snelle reacties, ik ben blij dat ik het alsnog gepost heb. Toen ik vijf reacties zag dacht ik al direct dit is mis haha.
Ik laat nog weten wat ik uiteindelijk doe. Het is wel mooi een kut situatie zo vlak voor ik een examen moet boeken.
Laatst gewijzigd door A2Racer op wo 18 okt 2023, 14:15, 1 keer totaal gewijzigd.