[B][N063] N63 Liège - Marche-en-Famenne (E46)

Discussies over planning, aanleg en reconstructies van Gewestwegen (en Gemeentelijke Wegen)

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

[B][N063] N63 Liège - Marche-en-Famenne (E46)

Bericht door Chris » vr 13 okt 2023, 14:10

Tot mijn verrassing was er nog geen topic over de N63, de dubbelbaans weg (quasi autosnelweg) van Liège naar Marche-en-Famenne. Deze weg is onderdeel van de E46.

https://www.wegenwiki.nl/N63_(Belgi%C3%AB)

Men is nu bezig met een grote renovatie van het Viaduc de Somme-Leuze, waar ze kennelijk het complete brugdek van vervangen.

Het viaduct is 330 meter lang en 33 meter hoog. De brug heeft overspanningen van 10 x 33 meter (wat relatief klein is). De brug is begin jaren '80 aangelegd.

Het werk duurt tot juni 2025.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vinny
4x5 autosnelweg

Re: [B][N063] N63 Liège - Marche-en-Famenne (E46)

Bericht door Vinny » vr 13 okt 2023, 19:43

Dat is niet het enige dalviaduct dat ze in Wallonië de afgelopen jaren zijn gaan vervangen. Je gaat toch denken dat ze bij aanleg al te slecht ontworpen waren voor het gebruik.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » vr 13 okt 2023, 20:14

Goh, het viaduct van Wilsele dat quasi een kopie is van het hierbovenstaande exemplaar en dat tevens ook begin jaren 80 is gebouw, heeft onlangs toch ook een grootschalig onderhoud gekregen. Er wordt wel eens gezegd dat de kwaliteit van het bouwmateriaal uit die periode niet top was.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 13 okt 2023, 20:17

Op het Viaduc de Huccorgne van de E42 hebben ze ook hetzelfde gedaan, maar die brug is wel zo'n 10 jaar ouder.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 13 okt 2023, 20:27

^^ Tja, de Ardense expreswegen zijn toch de superstrade van België. Alles tegen minimale kosten gedaan, dus als de bruggen van de N63 het eerder begeven dan die van de echte autosnelwegen - ook dat is dan weer net Italië.

Overigens staat de N63 mij minder bij als “quasi-autosnelweg” dan de N4 (in ieder geval het bijna kaarsrechte stuk Namur-Champlon). Maar dat komt misschien juist wel door die N4-rechtstanden.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 13 okt 2023, 21:40

Vooral het stuk ten zuiden van Luik heeft daarvoor teveel verkeerslichten en versmallingen om de N63 een hoogwaardige te noemen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 14 okt 2023, 15:26

Allebei zijn het hoofdwegen die langzaam werden uitgebouwd in de jaren '70 en '80, maar uiteindelijk zijn vervangen door de snelwegen die er nu liggen.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » za 14 okt 2023, 16:28

^^ Toch blijft dat ergens een bijzonder verhaal. In de jaren ‘70 was het principiële besluit al genomen om volwaardige autosnelwegen Luik-Luxemburg en Namen-Luxemburg aan te leggen. Aan uitbouw van de N4 en N63 werd ongeveer tegelijk gewerkt als de aanleg van de E25 en E411. Al waren de goedkoop aangelegde expreswegen, over bestaand tracé, natuurlijk wel eerder klaar.

Je kunt ook wel zeggen dat N4 en N63 (en in mindere mate de N89 tussen Libramont-Chevigny en Barrière de Champlon) wel handige “inprikkers” vormen naar het deel van de Ardennen tussen E25, E42 en E411. Toch een stuk met veel toerisme en een wat grotere plaats als Marche. Dat rechtvaardigt wel een expresweg naast de snelwegen.
waldo79 schreef: vr 13 okt 2023, 21:40 Vooral het stuk ten zuiden van Luik heeft daarvoor teveel verkeerslichten en versmallingen om de N63 een hoogwaardige te noemen.
Eerste stuk Luik-uit is het probleem niet; dat ziet er best goed uit. Maar dan passeer je plaatsen als Nandrin, Neupré en Condroz, door de bebouwde kom en tegenwoordig ook met rotondes. En daarna wordt het weer beter.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » za 14 okt 2023, 18:19

Pino schreef: za 14 okt 2023, 16:28 ^^ Toch blijft dat ergens een bijzonder verhaal. In de jaren ‘70 was het principiële besluit al genomen om volwaardige autosnelwegen Luik-Luxemburg en Namen-Luxemburg aan te leggen. Aan uitbouw van de N4 en N63 werd ongeveer tegelijk gewerkt als de aanleg van de E25 en E411. Al waren de goedkoop aangelegde expreswegen, over bestaand tracé, natuurlijk wel eerder klaar.

Je kunt ook wel zeggen dat N4 en N63 (en in mindere mate de N89 tussen Libramont-Chevigny en Barrière de Champlon) wel handige “inprikkers” vormen naar het deel van de Ardennen tussen E25, E42 en E411. Toch een stuk met veel toerisme en een wat grotere plaats als Marche. Dat rechtvaardigt wel een expresweg naast de snelwegen.
Daar drinken we een glaasje Exota van De Gruyter op :yes:

(Want de argumentatie klopt wel, maar is helaas in de jaren ‘70 ten onder gegaan)
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » za 14 okt 2023, 20:21

^^ Joepie de poepie!

Geef Chris er alsjeblieft ook een, want hij was het die pas een opmerking maakte over de tijd van aanleg/uitbouw. Ik ken helaas geen bronnen waar ik de redenering kan vinden over wat zorgde voor deze combinatie. Ik wil niet uitsluiten dat de uitbouw van de expreswegen uiteindelijk ruim langzamer liep dan was voorzien, terwijl de uitbouw van de snelwegen ruim sneller liep dan was voorzien. Bekend is in ieder geval dat de provincie Luxembourg geld dat oorspronkelijk bedoeld was voor de A28 Arlon-Messancy om wist te leiden naar de E25. De kans lijkt me vrij groot dat het niet zo was gepland zoals ik het omschreef.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 14 okt 2023, 20:29

Ik vind het meer vreemd dat er überhaupt plannen geweest zijn voor een autosnelweg langs deze as, en dat er blijkbaar al de nodige kunstwerken voor gebouwd zijn en in functie. Tot gisteren wist ik niet dat er een autosnelwegwaardig dalviaduct zat in deze weg. Op veel oude kaarten is het slechts een gele weg. Echter, de weg heeft niet voor niets een E nummer, het lijkt er dus wel op dat de weg in het hoofd van een aantal ambtenaren al als autosnelweg gezeten heeft.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » za 14 okt 2023, 20:41

^^ Als je in de Ardennen de snelweg verlaat, wordt het al snel een tijdrovend verhaal. Dus ik kan me wel voorstellen dat ze dat gebied geen ondoordringbare jungle wilden laten zijn. Met een snelweg naar Marche maak je relatief weinig kilometers, door ook niet zo moeilijk landschap, op de verbinding Luik-Luxemburg. Al is het nu wel enigszins vlees noch vis, als het gaat om de potentiële bijvangst van een vlotte route naar Dinant of Bouillon-Reims. Dus waarom het 2x2-netwerk uiteindelijk zo gebouwd is als het er nu ligt, is mij ook niet helemaal duidelijk.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 14 okt 2023, 21:01

Vinny schreef: za 14 okt 2023, 20:29 Tot gisteren wist ik niet dat er een autosnelwegwaardig dalviaduct zat in deze weg.
Een aardig stuk van de N63 is snelwegachtig uitgebouwd: met gescheiden rijbanen, 2x2 rijstroken en ongelijkvloerse aansluitingen. Er zijn wel een paar gelijkvloerse kruisingen gebleven, en op het noordelijk en zuidelijk deel is het profiel smaller en deels afgewaardeerd, maar de N63 is over een behoorlijk deel hoogwaardiger aangelegd, alhoewel niet als volledige autosnelweg (deels wel een reservering daarvoor).

Dit is wel zo'n route waar je niet zal komen als je geen bestemming in die streek hebt, dus het feit dat daar zo'n lange 2x2 verbinding ligt, is vrij onbekend buiten de regio.

Ik vraag mij af of de N63-N4 vroeger nog gebruikt werd voor verkeer tussen Liège en Luxemburg, voordat de E25 gereed kwam, of dat men toch de N30 nam. Op een gegeven moment was in de jaren '80 de E25 dermate ver compleet dat stukjes N30 minder problematisch waren dan voorheen.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » za 14 okt 2023, 21:12

^^ Precies dat. Er is een tijd geweest dat Luik-Marche-N4 de snelste route was. Toen begon de E25 wat te vorderen en reed je E25 en N-wegen tot kort voor Bastogne. Daarna nog wel N4 langs Martelange, want de route over Neufchateau behoorde tot de laatste delen E25 die gereed kwam. Vóór Bastogne heb je nog wel een tijd gehad dat de passage van de Baraque de Fraiture en van de zuidkant van Houffalize tot Bastogne nog niet over snelweg gingen. Maar dat was dan enkelbaans maar ook kaarsrecht doorrijden zonder dat je iets tegenkwam dat je werkelijk vertraagde. Ik denk dat zo 1983-84 wel het moment was dat je de E25 nam en niet langer over Marche reed (Paolie kan daar denk ik meer over vertellen).
Ds79m schreef: za 14 okt 2023, 20:41 Al is het nu wel enigszins vlees noch vis, als het gaat om de potentiële bijvangst van een vlotte route naar Dinant of Bouillon-Reims. Dus waarom het 2x2-netwerk uiteindelijk zo gebouwd is als het er nu ligt, is mij ook niet helemaal duidelijk.
De N63 heeft wel zijn nut, wat heeft gezorgd voor de E46 (cq dat het een weg naar Reims moest zijn) vind ik wel een raadsel. Ik heb hier wel eens eerder gezegd dat er in het grid 1975 wel het een en ander zit aan verbindingen naar staal- en aluminium-industrie. Dat verklaart een E44 bijvoorbeeld en misschien ook wel een flink stuk E46 - naar Sedan en dan door naar Luik. Alleen jammer dat die industrie ongeveer instortte in de tijd dat het Verdrag van Genève 1975 werd getekend. Andere factoren die een rol kunnen hebben gespeeld waren dat de Fransen juist deze keuze voor een grid zagen als excuus om wat lijntjes te kunnen trekken in hun dunstbevolkte gebieden waar nog geen E-wegen liepen. En dan kun je zo’n weg natuurlijk niet laten eindigen in Sedan op de E46, dus weet je wat, hij moet naar Luik!

Als het je in de Ardennen meer om een netwerk te doen was, had men het misschien wel kunnen combineren met de ooit geplande snelweg Eindhoven-Huy. En die dan doortrekken vanaf de E42 met een hoge brug over de Maas richting N63. Het was een mooie noord-zuid geweest voor ons Nederlanders (vermoedelijk eerder nutteloos voor alle rest van de wereld).
Laatst gewijzigd door Pino op za 14 okt 2023, 21:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » za 14 okt 2023, 21:43

^^ Het is hier wat off-topic, maar het gebrek aan noord-zuidverbindingen tussen de E19 en E25-route is in België best wel een probleem voor het gebied ertussen. Al zou Hasselt-Huy als taalgrens-overschrijdende route natuurlijk geen verkeersmagneet zijn, dus een combinatie daarmee om de N63 wat nuttiger te maken, gaat hem ook niet worden.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » za 14 okt 2023, 21:54

^^ Die route naar Huy is er niet voor niets nooit gekomen. Net als Perkpolder naar Mons. Maar ik heb hier vaker gezegd dat een noord-zuid van pak ‘m beet Sint Job in ‘t Goor naar Wavre, wat verder buiten stedelijk gebied, best had gekund en nog best wat verlichting had kunnen geven op de R1 en R0. Dichterbij de N63: ik heb me ook wel eens verbaasd over de preciese route van de E25. Ik snap dat je met een snelweg naar Bastogne een provinciehoofdstad bedient vanuit Luik, maar was een route aftakkend naar de E42 nabij Huy en dan over de E42-corridor niet makkelijker geweest? Je had Bastogne ontsloten over de inprikker N4 en je had de snelwegen wat beter verdeeld over de Ardennen. Nu liggen E25 en E42 best dicht bij elkaar en begint ten westen van de E25 de grote leegte die je met zoveel woorden benoemt.

Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa » za 14 okt 2023, 21:56

Ds79m schreef: za 14 okt 2023, 21:43 ^^ Het is hier wat off-topic, maar het gebrek aan noord-zuidverbindingen tussen de E19 en E25-route is in België best wel een probleem voor het gebied ertussen. Al zou Hasselt-Huy als taalgrens-overschrijdende route natuurlijk geen verkeersmagneet zijn, dus een combinatie daarmee om de N63 wat nuttiger te maken, gaat hem ook niet worden.
Er is ook een goede reden waarom die verbinding er niet is: er zijn nauwelijks grote steden in dat gebied te vinden. De vraag voor een noord-zuid-verbinding ontbreekt simpelweg. Zo'n verbinding is vooral handig voor Nederlanders, maar dat zal uiteraard niet de primaire drijfsfeer zijn om een weg aan te leggen.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » za 14 okt 2023, 23:11

^^ Daar wreekt zich ergens hoe dunbevolkt een streek als de Haspengouw is. Anderzijds is de verkeersproblematiek in dichtbevolkt België, en Antwerpen en Brussel in het bijzonder, bekend. Als een corridor door de provincie, ook al trekt die geen ladingen verkeer, dat een beetje kan helpen oplossen, zou er toch eens naar gekeken moeten worden. Of in federaal België een serieus onderzoek van de grond kan komen? Mogelijk niet.

Punt blijft dat ik zo’n nieuwe noord-zuid eerder wat westelijker voor me zie dan door de Haspengouw. Lier, oostelijk langs Mechelen, westelijk langs Leuven, richting Wavre-Charleroi.

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » zo 15 okt 2023, 0:06

Wat je eigenlijk ziet is dat de bouw van snelwegen in België heel vroeg is stilgevallen. Daardoor is enkel het kernnetwerk voltooid en ontbreken veel verbindingen tussen middelgrote steden.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 15 okt 2023, 10:21

Ik weet niet zeker of het gebrek aan noord-zuidverbindingen echt problematisch is. Er zijn wel wat plannen geweest, zoals de A 24. Maar afgelopen zomer ben ik dus van Namen naar Eindhoven via Hasselt gereden, en in Wallonië is dat wel te doen. Af en toe een dorpspassage en het wegdek is vaak ook niet zoals we dat in Nederland gewend zijn, maar verder reed het goed. Alleen dus het gedeelte in Vlaanderen (vooral Hasselt en dan dat stukje noordelijk) is irritant vanwege veel verkeerslichten.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » zo 15 okt 2023, 10:41

^^ Met dat stukje A24 heb je dan ook meteen de enige ongelijkvloerse noord-zuid verbinding te pakken. Maar in het algemeen zijn dit wegen met veel dorpspassages, veel gelijkvloerse kruisingen en ringwegen met een overmaat aan verkeerslichten. Daardoor ligt je gemiddelde snelheid altijd erg laag, en bij de minste verkeersdrukte stromen dat soort wegen helemaal vol.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 15 okt 2023, 14:17

^^ Tja, het zou nooit een superdrukke weg zijn geworden, de A24. Maar zolang men blijft kijken volgens het model “we bouwen alleen als bestaande verbindingen overlopen”, zal alle transit over de corridors tussen de grote steden blijven gaan - en dan dus ook langs die grote steden moeten. En heel gek, daar is de verkeersdruk al het grootste, is nieuwe infra aanleggen (zelfs extra rijstroken) extra lastig, en ziedaar het Belgische wegennet zoals het is. Je zult nooit helemaal kunnen modelleren wat nou meer oplevert, een Oosterweelverbinding of een Grand Contournement, maar discussies zijn wel erg dichtgetikt nu.

Terug naar de N63: ook hier had uitbouw van deze route wat druk in het Luikse kunnen voorkomen. Ook al is het niet zo dat de wegen daar overlopen, ook daar vergde het feit dat de E25 vol werd aangelegd op Luik-Centrum dat er uiteindelijk ook een moeilijke A602 moest komen, met tunnels en lagere maximumsnelheid (om maar niet te beginnen over de niet-aangelegde delen van de Ring). Een autosnelweg door de N63-corridor had mooi westelijk langs de stad kunnen lopen: als het niet over een nieuwe Maas-oversteek Huy-Nandrin was, dan nog steeds over de huidige route langs Seraing en industriegebieden langs de Maas.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » zo 15 okt 2023, 14:30

Valt wat voor te zeggen, de N63 sluit niet lekker aan richting de A604.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 15 okt 2023, 15:10

^^ Ik denk niet dat dat ooit het doel van de A604 is geweest. Die ligt er voor Seraing en de bijbehorende industrie.

In de tijd dat de N63 nog heel belangrijk was op weg naar het zuiden had je vanuit het centrum van Luik en de route over de Quais de Derivation ook best een goede aansluiting naar de N63 - als ik me goed herinner met de verwijzing Ardennes. Vanaf Visé gaat het volgens mij ook nog steeds sneller over die route dwars door de stad dan over de A604 naar het begin van de expresweg bij Sclessin. Kom je meteen weer uit op mijn eerdere punt dat het Belgische wegennet niet handig in elkaar zit. Google Maps zegt dan weer wel dat het naar Nandrin sneller is om de A604 af te rijden en dan N90-N677 te rijden om dan vlak na Neupré op de N63 uit te komen. Zelf geen ervaring met die route, maar die N677 lijkt me dan weer wel de plek waar de genoemde doorsteek E42-N63 had kunnen liggen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 15 okt 2023, 15:30

waldo79 schreef: zo 15 okt 2023, 14:30 Valt wat voor te zeggen, de N63 sluit niet lekker aan richting de A604.
Die aansluiting staat wel in de Lekturama-atlas van 1984 als zijnde gepland, maar is zoals bekend niet gerealiseerd.

Overigens Google Maps stuurt je wel over de N 63 naar Marche-en-Famenne. De route is inderdaad 10 kilometer korter dan via de E 25, maar is blijkbaar ook een kwartier sneller. Zo beroerd is de aansluiting op de A 604 dus ook niet..., want het stukje OWN rijdt best lekker door.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 15 okt 2023, 15:52

^^ Daar kun je je inderdaad geen buil aan vallen; de weg langs de Maas is ruim uitgebouwd. Maar de doorstroming is vooral goed omdat er vrij weinig verkeer is. Met de stoplichten en linksaffers moet er niet al teveel verkeer A604-Marche zijn. Overigens gaat de bewegwijzerde route over de zuidelijke oever van de Maas, terwijl ikzelf eerder de noordelijke zou pakken. Scheelt toch twee rotondes.

Wat stond er in de Lekturama-atlas gepland? Het bekende idee dat de A604 de westelijke tak van de Ring van Luik moest worden of iets anders? Nu weet ik dat die westelijke tak uiteindelijk met een tunnel moest lopen van het dal van de Maas naar Beaufays onder Sart Tilman door, maar wat was er in het dal van de Maas gepland? Uitbouw van de weg langs de rivier naar autosnelweg? Noordoever of Zuidoever?

Teetje
verkeersader

Bericht door Teetje » ma 16 okt 2023, 12:26

Een noord-zuid route (NL A69 – BE A24 – F A34) zou, Nederlands vakantieverkeer buiten beschouwing latend, b.v. ook een optie kunnen geven om vrachtverkeer (al was het maar gedeeltelijk) weg te leiden van de drukke assen Antwerpen-Brussel-Charleroi, Antwerpen-Gent-Lille en Antwerpen-Eindhoven-Duisburg. Verkeer van en naar de havens van zowel Rotterdam als Antwerpen zouden hier gebruik van kunnen maken.

Het mooie is dat je bij Reims zowel richting ZW (A4) als Z-ZO (A4-A26-A5) kunt. Een vergelijkbare splitsing van richtingen heb je in omgekeerde richting t.h.v. Luik. Ik zou me dan kunnen voorstellen dat ook vrachtverkeer richting Ruhrgebied (en verder richting Polen) hier gebruik van zou maken, om zo de overbelaste as E34-E17 te vermijden. Overbelast niet alleen qua filedruk, maar ook m.b.t. de voorzieningen en parkeerplaatsen onderweg.

Voorwaarde voor zo’n nieuwe route zou natuurlijk wel zijn dat er voldoende voorzieningen aangelegd worden, met name ook de huidige A34 in Frankrijk schiet daarin te kort momenteel.

Dat een dergelijke weg door leeg gebied loopt is dan juist ook een voordeel. Daarbij: veel andere landen hebben snelwegen door leeg gebied, denk aan Polen, Spanje en grote delen van Frankrijk. Punt is natuurlijk wel dat deze wegen uiteindelijk toch gewoon van A naar B lopen en binnen de grenzen van dat land blijven. En daar zit hem nu net het verschil: de N63 als snelweg in een groter verband, helpt vooral andere landen en Vlaanderen en waarom zou je dan als Wallonië daar de kosten voor willen dragen?

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » ma 16 okt 2023, 13:25

^^ Het probleem is dat zulk langeafstandsverkeer maar een beperkt deel uitmaakt van het totale verkeer. En dan heb je nog het nadeel dat een Prins Willem Alexanderbrug in Nederland heeft, dat de route toch wat afgelegen ligt ten opzichte van de overbelaste verbinding die geholpen moet worden.

Op zich zou er in ontwikkelde landen als Nederland en België best ruimte moeten zijn voor een A69-A24 tussen Eindhoven en Hasselt. Dat trekt voldoende lokaal verkeer en ook het nodige doorgaande verkeer. En er moet sowieso al iets gebeuren aan de leefbaarheid in Houthalen, en van daar naar de E313 richting Luik is ook een complexe route langs Hasselt die verbetering verdient, met een stuk of 20 verkeerslichten. Dan kan je vanaf daar via Luik naar de N63.

Maar goed, dat gaat natuurlijk nooit gebeuren. En sowieso zou ik in de groep “nijpende noord-zuidverbindingen” de N19 tussen Turnhout en Aarschot en de N16-N26 St.Niklaas-Mechelen-Leuven nog wat meer (niet bestaande) prioriteit geven.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 16 okt 2023, 13:54

^^ Nou is die laatste niet echt een noord-zuid, maar een oost-west (doet ook denken aan plannen voor de A2/E314 die nooit zijn gerealiseerd).

Maar ik deel je gedachte verder volledig. Hoe dichter je zoekt bij de Vlaamse Ruit, hoe groter de kans dat er nog eens iets van de grond zou kunnen komen. (Tilburg-)Turnhout-Aarschot (-Wavre-E42) heeft meer kans dan een noord-zuid door dunbevolkt Limburg en westelijk langs Luik - terwijl Luik geen echt grote verkeersproblemen kent.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » ma 16 okt 2023, 16:43

^^
En bovendien kom je dan bij Limburg terug op het feit dat daar wel een redelijk robuust OWN ligt met redelijk wat degelijk uitgebouwde 2x2 wegen. Men heeft daar ooit het plan gehad een grootschalig grid uit te rollen.