Het viaduct was van 1972, las ik (geeft meteen wat inzicht in de uitbouwgeschiedenis, voor de Wegenwiki). Dan kun je de rest wel uittekenen.
Het is ergens een bizarre oplossing, hoe ze de N63 hier indertijd vorm hebben gegeven. Er is een weg om het dorp heengelegd, maar verkeer van Marche naar Huy moest nog steeds door het dorp. Dat wordt nu tenminste weggenomen doordat ze de aansluiting N63/N66 een rotonde maken. Maar zoals Vinny terecht opmerkt: waarom werd die nieuwe aansluiting met de N66 aan de westkant van het dorp niet volledig gemaakt? Hoeveel duurder is zoiets, wanneer de brug toch al wordt aangelegd? Maar het ergste in mijn optiek is de gelijkvloerse kruising aan de noordkant van het dorp. Daarvoor mag verkeer vanuit Tinlot gewoon lekker de N63 oversteken. En dan dwingt men ook niet het verkeer van Luik naar Tinlot om gebruik te maken van de centrale aansluiting, maar je staat ze gewoon toe om linksaf te slaan op datzelfde gelijkvloerse punt
Als je het plat slaat: waarom moet die Rue de Tilesse richting Scry nou toegankelijk blijven vanuit Tinlot en de N63? Aan de weg zelf zijn nauwelijks erftoegangen. Verkeer tussen Scry en Luik gaat via Nandrin; verkeer tussen Scry en Marche kan prima via de N66 en de ongelijkvloerse aansluiting aan de westkant van Tinlot. In landen waar wat meer aandacht bestaat voor verkeersveiligheid, was allang een knip gezet tussen de Rue de Tilesse en de N63 -zoniet bij aanleg, dan toch tenminste ergens in de afgelopen decennia. En als dat niet haalbaar was, was de zijtak alleen toegankelijk van/naar de rijrichting Luik-Marche, zodat je tenminste van overstekers en linksaffers af bent. Wat doet men echter nu, ook hier wordt een (tweede) rotonde van gemaakt: als gezegd heeft toegang tot de Rue de Tilesse dus minieme waarde, dus dat doe je vooral om verkeer tussen Luik en Tinlot lekker makkelijk het dorp in en uit te laten rijden. Dat vind ik dan toch zeer treurig.
In de vergelijking met Tagnon in Frankrijk en het laatste voorbeeld van Vinny: daar bestaat die laatste doodzonde tenminste niet. Er bestaat daar niet meer dan een situatie waarin de baan die het dichtste langs het dorp gaat onvolledige aansluitingen heeft aan weerszijden van het dorp. Op het punt waar de bypass begint, kun je via de oude Route Nationale het dorp in; op het punt waar de bypass eindigt kun je via de oude RN het dorp uit. En op de nieuwe baan is vervolgens een klassieke aansluiting gecreëerd nabij het dorp. Dit is voor de verkeerssituatie binnen het dorp mogelijk niet heel handig -en ook hier vraag ik me af wat men nu precies bespaard heeft door de halve aansluiting westelijk van het dorp niet volledig te maken- maar het creëert niet die onveiligheid als op de N63.