[B][N063] N63 Liège - Marche-en-Famenne (E46)
Moderator: Moderatoren
-
paolie
- expressweg
Re: [B][N063] N63 Liège - Marche-en-Famenne (E46)
-
JuwaA35
- dorpsstraat
Ik moet eerlijk zijn, al mijn andere kaarten tonen inderdaad aan dat de E9 inderdaad over de N15 (huidige N30) verliep. Echter, al die andere kaarten zijn nieuwer (+-1983), na de openstelling van de A26 tot aan Werbomont. En eentje uit 1970 vertelt ook hetzelfde.
Dus als het onbetrouwbaar bevonden wordt, inderdaad dan maar weghalen.
Dus als het onbetrouwbaar bevonden wordt, inderdaad dan maar weghalen.
Laat dit a.u.b. geen reden zijn om al de door mij toegevoegde wegnummergeschiedenis weg te halen, ik controleer z.v.m. altijd meerdere kaarten van verschillende kaarten-uitgevers van dat gebied of allen hetzelfde nummer tonen over dezelfde weg.
Met mijn 228 berichten wellicht niet de grootste, maar wel de ambetantste.
Waar ik ook ben, Holwerd, Vasse of Gaanderen, mijn hart verlangt voor altijd naar Vlaanderen.
Waar ik ook ben, Holwerd, Vasse of Gaanderen, mijn hart verlangt voor altijd naar Vlaanderen.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Daarom is het forum handig dan kun je zaken verifiëren. Met kaarten, feitelijke wegwijzers en informatie van de wegbeheerder kun je een heel eind komen. Er blijven, zeker in Wallonië, altijd nog wel losse eindjes over.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
-
Jump
- autoweg
-
Joshua
- autoweg
Beelden maken van meerdere wegwijzers met de duidelijke wegnummers en dan alsnog de fout maken. Het zou spectaculairder zijn met E46.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Is de huidige staat nu dat je weer 2x2 kunt doorrijden? Laatste beelden suggereren dat. Da’s dan nog even winst voor ze de rotonde gaan neerleggen …
-
Teetje
- verkeersader
Op welke kaart heb jij het gezien?Pino schreef: za 15 jun 2024, 11:41De bron is een Michelinkaart, dus da’s wel een van de betrouwbaardere.
Ik heb mijn verzameling er op nagekeken: kaart 987, Benelux-Duitsland-Oostenrijk (uitgave 1975) laat zien dat de E9 ten zuiden van Luik via de N35 naar de N4 liep en dan samen met de N4-E40 richting Arlon en Luxemburg.
Ga ik echter naar de detailkaarten van België kijken, dan valt op dat kaart nummer 2, Antwerpen-Luik (uitgaven 1971, 72, 73 en verder) de E9 ten zuiden van Luik over de N15 laten lopen. Op kaart nummer 4, Mons-Luxembourg (uitgave 1972) laat de E9 over de toenmalige N35 lopen, de uitgave van een paar jaar later weer via de N15.
Nu is mijn ervaring dat Michelin over het algemeen wel dicht op de (juiste) bron zit, maar soms wat op de muziek vooruit loopt. Zou het kunnen dat België destijds het plan had de E9 (tijdelijk) via de N35 te laten lopen in afwachting van een toekomstige snelwegverbinding? Maar dit wellicht toch nooit heeft uitgevoerd?
paolie schreef: za 15 jun 2024, 14:54Wij reden die route heel frequent tussen ongeveer 1980 en 1988, waarbij mijn actieve herinneringen ongeveer in 1982 starten. Voor zover ik mij herinner heeft op deze route nooit E9 op de wegwijzers gestaan. Wel was het destijds absoluut de voorkeursroute voor (vracht)verkeer tussen Luik en Luxemburg, dus in die zin is de vermelding van Michelin wel verklaarbaar.
Begrijp ik je goed dat je het dan over de toenmalige N35 hebt? En stond de E9 überhaupt bewegwijzerd ten zuiden van Luik in de tijd vóór de A26?
-
JuwaA35
- dorpsstraat
N°4 editie 1980 (zie ook Geschiedenis weergeven op die WW-pagina)
-
Teetje
- verkeersader
We gaan er eens een plaatje bij p(l)akken, daarmee krijgen we in één oogopslag de hele E9 tussen Luik en Luxemburg te zien.JuwaA35 schreef: vr 21 jun 2024, 16:12Wow. (Dus toch.)
N°4 editie 1980 (zie ook Geschiedenis weergeven op die WW-pagina)
Kaart 411 België, uitgave 1976.
Wat opvalt is dat direct ten zuiden van Luik, tot aan de grens van de gelijknamige provincie, de eerste kilometers A26 het nummer E9 hebben en waar de snelweg ophoudt het traject volgt van de toenmalige N15.
Het heeft er (op de kaart althans) alle schijn van dat in de Waalse provincie Luxembourg, de E9 tussen Bastogne (N15) en Marche-en-Famenne (N35), de N4 volgt. De kaart laat echter géén nummer E9 zien op de N35:

De diverse uitgaven 987 laten de E9 wél over de N35 lopen, maar óók over de A26....
Conclusie: we worden er weinig wijzer van helaas...
Laatst gewijzigd door Teetje op vr 21 jun 2024, 17:22, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Chris
- Moderator
Er staat wel een E9 net ten noorden van Marche-en-Famenne aangegeven.
-
Teetje
- verkeersader
Maar dus niet consequent doorgenummerd tot aan Luik. Terwijl de in aanbouw zijnde snelweg evenmin genummerd is. Het roept toch bij mij de vraag op of er in die jaren niet een tijd is geweest waarin de E9 überhaupt niet/of slechts in beperkte mate bewegwijzerd is geweest in dat gebied.Chris schreef: vr 21 jun 2024, 17:04Er staat wel een E9 net ten noorden van Marche-en-Famenne aangegeven.
En het feit dat Michelin het op diverse kaarten, gedurende een langere periode (pakweg 1972 tot 1982-83) zo weergegeven heeft, geeft mij het gevoel dat er wel degelijk 'iets' mee is geweest. Ja, kaartenmakers maken fouten, maar zó lang, op meerdere kaarten, dat lijkt me niet waarschijnlijk.
-
JuwaA35
- dorpsstraat
WOWOWOW! Sorry, maar waar denken jullie waar ik naar zou kijken? Niet naar een m.a.r. (met alle respect) saaie oude Europaroute, maar alles er omheen! Wat een letterlijke schat aan wegnummergeschiedenis!
Sorry, 'k kon 't niet laten dit te zeggen.
Oké, om on-topic te blijven, heb ik eerlijk gezegd nog nooit gereden over de N35, sorry ik bedoel N63 ;) benoorden afrit Bailonville (N29) (sorry ik bedoel met een 9 ervoor ;))
-
Teetje
- verkeersader
JuwaA35 schreef: vr 21 jun 2024, 18:09WOWOWOW! Sorry, maar waar denken jullie waar ik naar zou kijken? Niet naar een m.a.r. (met alle respect) saaie oude Europaroute, maar alles er omheen! Wat een letterlijke schat aan wegnummergeschiedenis!
Sorry, 'k kon 't niet laten dit te zeggen.
There's more where that came from.
Stuur me maar een PM als je belangstelling hebt in meer
-
Joshua
- autoweg
Ik ook niet maar dat zou ik heel graag eens doen. Ik heb ze zelf alleen nog maar overbrugt.JuwaA35 schreef: vr 21 jun 2024, 18:09 Oké, om on-topic te blijven, heb ik eerlijk gezegd nog nooit gereden over de N35, sorry ik bedoel N63benoorden afrit Bailonville (N29) (sorry ik bedoel met een 9 ervoor
)
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
-
JuwaA35
- dorpsstraat
Oké, laatste keer. Ik reageerde te overdreven, alles onder Sougné heb ik al. bovendien is dit niet kaart N°2.
Bovendien heb ik het gedeelte tussen waar de N(6)36 op uitkomt en de Maas al wél bereden.
Je had m.a.r. dat kaartgedeelte misschien beter ook in het wegnr.gesch.kunnen plaatsen
-
paolie
- expressweg
Doen! En hier friet eten! https://maps.app.goo.gl/c3f2hNXTUxENsd3K6?g_st=icJoshua schreef: vr 21 jun 2024, 18:28Ik ook niet maar dat zou ik heel graag eens doen. Ik heb ze zelf alleen nog maar overbrugt.JuwaA35 schreef: vr 21 jun 2024, 18:09 Oké, om on-topic te blijven, heb ik eerlijk gezegd nog nooit gereden over de N35, sorry ik bedoel N63benoorden afrit Bailonville (N29) (sorry ik bedoel met een 9 ervoor
)
(Al was het destijds een echt “kot”)
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Uiterst merkwaardig. Wellicht kijken we naar sporen van een geplande snelweg Huy-Strée-Terwange: een eveneens mysterieus wegenplan dat ooit op de website van het Waals gewest pontificaal werd gebracht als 'de verbetering in het wegennet waar de wereld op zit te wachten', maar waarvan ik op geen enkele kaart ooit een tracé heb kunnen vinden.Chris schreef: vr 21 jun 2024, 17:04 Er staat wel een E9 net ten noorden van Marche-en-Famenne aangegeven.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
-
Teetje
- verkeersader
Even nog een zijspoor: je ziet op dit kaartfragment ook de recentelijk nog besproken verbinding tussen de E40 en de E25 in planning weergegeven staan ten oosten van Luik.
-
Joshua
- autoweg
Update van Viaduc(t) van/de Somme-Leuze:
Bron en meer: https://sofico.org/app/uploads/2024/08/ ... ase-cp.pdf.Wallonie Infrastructures SOFICO schreef:PERSBERICHT
N63: Rehabilitatie van het viaduct Somme-Leuze: Einde van de operaties richting Luik en overdracht van de site naar de rijstroken richting Marche.
12 augustus 2024
Vanaf woensdag 14 augustus gaat het rehabilitatieproject van het viaduct Somme-Leuze zijn tweede fase in. De rehabilitatie van het dek dat de sporen naar Luik ondersteunt, is nu voltooid. Daar wordt het verkeer omgeleid. De werkzaamheden zullen zich nu concentreren op het dek dat de sporen richting Marche-en-Famenne ondersteunt.
-
JuwaA35
- dorpsstraat
(^^) Recent heb ik nog de N63 geheel bereden in noordelijke richting. Het is niet aan te raden als alternatieve route. Momenteel zijn er meerdere werkzaamheden, allemaal in noordelijke richting, en dan praat ik nog niet over het slechte wegdek, waar soms zelfs onkruid tussen de rijbaan groeit.
-
Joshua
- autoweg
Bron en meer: https://sofico.org/app/uploads/2024/10/ ... s-cp-1.pdf.Wallonie Infrastructures SOFICO schreef:PERSBERICHT
Tinlot-N63:
Voortgang van de bouwplaats en wijziging van de verkeersomstandigheden
14 oktober 2024
De werkzaamheden voor de aanleg van twee rotondes en een carpoolparkeerplaats aan de N63 in Tinlot gaan door. De Levooz-rotonde is sinds deze zomer toegankelijk. De verkeerswissel op de eerste helft van de nieuw aangelegde rotonde, op het kruispunt tussen de N63 en de N66, staat gepland op 23 oktober. Om de aanleg van de andere helft van de rotonde en de carpoolparkeerplaats aan de Strée-zijde mogelijk te maken, wordt de N66 vanaf dinsdag 15 oktober afgesloten vanaf de rotonde Saint-Vitu (N66/N636).
- SPOILER: TOON
-
Joshua
- autoweg
Bron en meer: https://sofico.org/app/uploads/2025/01/ ... fin-cp.pdf.Wallonie Infrastructures SOFICO, Commune de Neupré schreef:PERSBERICHT
N63/route du Condroz – Neupré: einde van de renovatie van het kruispunt “Chêne Madame”
30 januari 2025
De werkzaamheden voor de herinrichting van de weg N63/route du Condroz bij het kruispunt “Chêne Madame” in Rotheux (Neupré) zijn bijna voltooid. De gehele nieuwe wegconfiguratie zal de komende dagen toegankelijk zijn, zodra de verkeerslichten in gebruik zijn genomen.
![]()
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
-
Steyn_E
- autoweg
Heb even op streetview gekeken; dat gedeelte was met recht 'nostalgisch' te noemen met de oude VRI en de intern verlichte handwijzers op die kruising. En ze hebben het voor 4mln weten te verbouwen, wat mij betreft een prestatie op zich als je de prijzen van bouwprojecten in NL ziet.
-
Joshua
- autoweg
Bron en meer: https://sofico.org/app/uploads/2025/04/ ... ion-cp.pdf.Wallonie Infrastructures SOFICO schreef:PERSBERICHT
Nandrin/N63:
Transformatie tussen Saint-Séverin en Yernée –
Bijwerken van de bouwplanning
30 april 2025
De werkzaamheden voor de ombouw van de N63/Route du Condroz tussen Saint-Séverin en Yernée gaan de laatste fase in. De aanleg van de laatste laag wegdek voor de rotonde Saint-Séverin zal tijdens de voorjaarsvakantie worden uitgevoerd, zodat geprofiteerd kan worden van de afgenomen verkeersdrukte. Vanwege de plaatsing van tijdelijke verkeerslichten zal het verkeer op de N63 afwisselend rijden. Na extra werkzaamheden aan de waterleidingen zal het gedeelte tussen de rotonde van Monastère en de rotonde van Yernée uiterlijk in juli vrijgemaakt worden.
Ze worden uitgevoerd in samenwerking met de technische partner SPW Mobilité et Infrastructures, projectleider.
Het bedrijf Willemen Infra werd via een overheidsopdracht aangewezen om de werkzaamheden uit te voeren.
-
Teetje
- verkeersader
-
Chris
- Moderator
https://fr.wikipedia.org/wiki/Carrefour_giratoire
Volgens de Franse Wikipedia is de term 'giratoire' wel gebruikelijk, maar in België (Wallonië) zou rond-point de officiële term zijn, terwijl dit in Frankrijk ook de naam van de volksmond zou zijn. In Vlaanderen wordt 'rondpunt' gebruikt als letterlijke vertaling, in Nederland is die term niet gangbaar.
Volgens de Franse Wikipedia is de term 'giratoire' wel gebruikelijk, maar in België (Wallonië) zou rond-point de officiële term zijn, terwijl dit in Frankrijk ook de naam van de volksmond zou zijn. In Vlaanderen wordt 'rondpunt' gebruikt als letterlijke vertaling, in Nederland is die term niet gangbaar.
-
Joshua
- autoweg
Beide zijn officieel Frans(talig) en gebruikelijk.Teetje schreef: wo 30 apr 2025, 12:56Voor de Franssprekenden onder ons: ik zie hier het woord 'giratoire' gebruikt worden om een rotonde aan te duiden, maar ik dacht dat rotonde in het Franse vertaalt als 'rond-point'? Is dit soms een typisch Waals woord, of worden beiden door elkaar gebruikt?
Frans:
Giratoire & Rond-Point;
Gelijk het Vlaams:
Rotonde & Rondpunt.