[foto] [F] Noord-Frankrijk

Moderator: Moderatoren

harry
Wegnummerfotograaf

[foto] [F] Noord-Frankrijk

Bericht door harry » di 24 okt 2023, 12:47

harry schreef: ma 16 okt 2023, 19:45 Afbeelding
Foto's van dag 2 (Arlon-Fontainebleau) en dag 3 (Fontainebleau-Nantes) staan op deze pagina:
https://wegnummers.nl/france/fr2023a.html
Vooral veel nogal saaie foto's van het OWN in Noord-Frankrijk.

Opvallende dingen:

Afbeelding
Het centrum van Chartres. De N10 loopt hier niet meer, maar er is geen ander wegnummer dus blijft het oude nummer hier maar staan.

Afbeelding
Één bordje waar N1153 op staat. Dus ofwel de brug achter dit bordje is de N1153, ofwel men is vergeten het bordje weg te halen.

Afbeelding
Ook in Frankrijk problemen met oude borden.

Afbeelding
De Voie Sacrée is de naam van de weg tussen Bar-le-Duc en Verdun. Het was van februari tot september 1916 de belangrijkste aanvoerlijn voor het Franse leger in de eerste wereldoorlog.
Niet helemaal toevallig heeft de weg officieel het nummer D1916, maar de wegwijzers geven dus alleen de naam aan.

Afbeelding
La Francilienne is de naam van de N104.

Afbeelding
Een wiskundige zou dit D15625 noemen.

Afbeelding
De N23 is overal verdwenen. Maar ik zag het nog op 2 borden op de A11, waar dit er een van is.

Afbeelding
Werkzaamheden op de ring van Nantes. Bijna alles is afgeplakt. (N 7 is N137.)

Afbeelding
De M-routes rond Nantes zijn vaak wit in plaats van blauw.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

harry
Wegnummerfotograaf

Re: [foto] [F] Noord-Frankrijk

Bericht door harry » di 24 okt 2023, 13:03

Foto's van dag 4 en 5 (en een klein stukje van dag 6) staan op deze pagina:
https://wegnummers.nl/france/fr2023b.html

Opvallende dingen:

Afbeelding
Pont de Saint-Nazaire.

Afbeelding
Drie stroken. Op dit moment was de middenstrook in beide richtingen afgekruist.

Afbeelding
Zoutwinning. De N92 loopt door een groot gebied met dit soort "vijvers".

Afbeelding
Bretagne: tweetalig. Ik heb in Gwened overnacht.

Afbeelding
Pleurtuit. Zusterstad van Pleurt-op?
Het regende in ieder geval flink op die plek.

Afbeelding
In deze hoek van Frankrijk zag ik vaker dit soort km-bordjes. 35 is het nummer van het departement waar de weg in ligt.
Ik weet niet waarom er een G bij staat.

Afbeelding
In Bayeux nog diverse oude wegwijzers. Deze is nog bijna intact...

Afbeelding
... andere zijn soms flink beschadigd.

Afbeelding
De ring van Caen. Een van de weinige plekken waar N814 te zien is. Zelfs op de hm-bordjes van de weg zelf staat alleen "périphérique".

Afbeelding
E43 zal wel E46 moeten zijn.
--Harry.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 24 okt 2023, 13:23

De rest van dag 6 en dag 7 staan op deze pagina:
https://wegnummers.nl/france/fr2023c.html

Opvallende dingen:

Afbeelding
Het weer werd er niet beter op, die laatste dagen.

Afbeelding
De brug in Rouen (Rouaan) die volgens diverse administraties N1338 is. Maar ik heb daar geen bordjes van gevonden.

Afbeelding
Rouen. Vrij zeldzaam: een rood A-schildje op een voorverwijzingsbord.

Afbeelding
Meestal vergeelt iets als het lang in de zon staat. Maar gele D-nummers worden juist verwit.

Afbeelding
De N27 heeft geen afritnummers. Daarom gebruiken ze maar een D-nummer in het afritsymbooltje. :knetter:

Afbeelding
Een antiek uitziende wegwijzer. Ook het bordje aan de muur ziet er vrij oud uit.
Misschien is de bewoner een liefhebber en is alles eigenlijk namaak.

Afbeelding
Dit is in de plaats Eu. Ook dit ziet er oud uit, misschien zat het oorspronkelijk op een muur.

Afbeelding
Een toeleidende weg naar de A16 heet N416. Dit is de enige wegwijzer waar dat nummer op staat.

Afbeelding
Dit is in de buurt van Saint Omer (Sint-Omaars).
Een behoorlijk eind van de kust af, maar misschien wel de eerste plek waar Engelse auto's een weg met tegenliggers op rijden.

Afbeelding
Autoweg is kennelijk ook niet zo bekend hier, dus moeten ze nog maar eens uitleggen welk verkeer er niet op mag.
(D300)

Afbeelding
M-routes bij Lens. Wellicht van Metropool Lille.
--Harry.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 24 okt 2023, 15:58

harry schreef: di 24 okt 2023, 13:03 Afbeelding
In deze hoek van Frankrijk zag ik vaker dit soort km-bordjes. 35 is het nummer van het departement waar de weg in ligt.
Ik weet niet waarom er een G bij staat.
De letters D en G horen bij gescheiden rijbanen. Droit en gauche, dus vergelijkbaar met onze Re en Li. Op de expreswegen op andere plaatsen wordt gewerkt met omhoog of omlaag wijzende pijltjes/driehoekjes om de rijbanen te onderscheiden, waarbij omhoog dan (gelijk D en onze Re) oploopt vanuit het vertrekpunt van de route. Ergens apart dat de Fransen op autosnelwegen geen van beide systemen inzetten…

Het nummer van het departement hoort op zich niet op het bord. Maar het is op N-wegen gangbaar dat op de departementsgrenzen weer op nul wordt begonnen, dus is geen rare toevoeging. Je ziet het ook op meer plaatsen verschijnen op deze zelfde plek. Ik zou het ontwerp denk ik chiquer hebben gevonden met een regulier wegnummer bovenin en departementnummer boven de D/G of pijl. De D/G kan dan meteen wat kleiner worden uitgevoerd.
harry schreef: di 24 okt 2023, 13:23 Afbeelding
De brug in Rouen (Rouaan) die volgens diverse administraties N1338 is. Maar ik heb daar geen bordjes van gevonden.
N1xxx nummers zijn tijdelijk, in afwachting van een definitief nummer. Dus met de bewegwijzering zal men wel wachten totdat dat er is. Volgens Wikisara is het wachten op de afronding van wat werken rondom de brug, en dan wordt de oude N338 door de stad afgewaardeerd en wordt de N1338 onderdeel van de N338. Zou het trouwens mooi vinden als ze ook de N138 binnen dat nummer brengen, zodat je één wegnummer houdt tussen A13 en A150.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 24 okt 2023, 17:18

Pino schreef: di 24 okt 2023, 15:58 N1xxx nummers zijn tijdelijk, in afwachting van een definitief nummer. Dus met de bewegwijzering zal men wel wachten totdat dat er is.
Uiteraard is dit Frankrijk, dus zijn er op diverse andere N1xxx-wegen wel bordjes geplaatst.
Zie bijvoorbeeld N1153 hierboven.
--Harry.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » di 24 okt 2023, 17:29

De poteau Michelin is authentiek en de Plaque de cocher tegen de muur in blauw met wit ook, maar vast wel gerestaureerd.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 24 okt 2023, 17:47

harry schreef: di 24 okt 2023, 17:18
Pino schreef: di 24 okt 2023, 15:58 N1xxx nummers zijn tijdelijk, in afwachting van een definitief nummer. Dus met de bewegwijzering zal men wel wachten totdat dat er is.
Uiteraard is dit Frankrijk, dus zijn er op diverse andere N1xxx-wegen wel bordjes geplaatst.
Zie bijvoorbeeld N1153 hierboven.
Uiteraard. Maar bij N1xxx-nummers ben ik toch altijd minder verbaasd als ze niet verschijnen.

Heb het idee dat de keuze om wel of geen N1xxx te bewegwijzeren per geval verschilt. Zelfs binnen DIRs geen bestendige lijnen. En dat is dan mogelijk ook omdat het ene project dat een tijdelijk nummer nodig heeft het andere niet is. Nummers als N1019 en N1057 in het oosten zijn heel lang nodig geweest. Mogelijk ook dat ze hier in Rouen kiezen voor “we ruiteren het definitieve nummer wel als het kan”, terwijl men elders nog wel eens een geruiterd nummer plaatst met een tijdelijk plaatje over het toekomstige nummer - wat ze dan t.z.t. heel vlug weg kunnen halen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 25 okt 2023, 12:16

Ik meen dat de regel was:
1xxx: Wegnummer wordt in de toekomst onderdeel van de xxx, in afwachting van de voltooiing van het project kan het nummer indien nodig worden aangegeven.
2xxx: Wegnummer xxx komt te vervallen, in afwachting van de voltooiing van het project kan het nummer indien nodig worden aangegeven.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 25 okt 2023, 19:40

^^ Ik vraag me af of N1153 in Thionville in dat systeem past.
--Harry.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 25 okt 2023, 20:27

Die weg is dan ook een uiterst curieus geval.
Volgens Wikisara:
In 1973 werd de N 53-bis, die liep van Thionville naar Schengen de N 153.
In 1995 werd de rondweg om Yutz geopend, dat werd onderdeel van de N 153, de oude weg werd D 953a.
In 2001 werd het gedeelte tussen de A 31, afrit 8 en de Pont des Alliés N 1153
In 2006 werd het gedeelte ten zuiden van de rotonde onderdeel van de D 1, de N 153 werd ook overgedragen en omgenummerd naar D 654.

Wat er vervolgens met het weggedeelte met de twee bruggen erin gebeurd is, is me niet geheel duidelijk. Het is blijkbaar niet overgedragen aan het departement of de gemeente, dus het zou mij niets verbazen als het nummer formeel nog bestaat.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.