De Rogfast is een geplande onderzeetunnel in het zuidwesten van Noorwegen. Deze tunnel heeft een geplande lengte van 25,5 kilometer, krijgt 2x2 rijstroken en ligt 392 meter beneden zeeniveau. Het wordt de langste tweebuizige wegtunnel ter wereld.
De Rogfast is een geplande onderzeetunnel in het zuidwesten van Noorwegen. Deze tunnel heeft een geplande lengte van 25,5 kilometer, krijgt 2x2 rijstroken en ligt 392 meter beneden zeeniveau. Het wordt de langste tweebuizige wegtunnel ter wereld.
Is het daarmee sowieso niet de langste wegtunnel ter wereld?
Dat eilandje, Kvitsøy, heeft minder dan 550 inwoners. Snap niet helemaal wat het doel dan is van die aansluiting. Maarja, de Noren basrsten van het geld, dus waarom ook niet hè? Erg mooi filmpje trouwens, zie ik de Nederlanders nog niet doen.
Emil schreef:Dat eilandje, Kvitsøy, heeft minder dan 550 inwoners. Snap niet helemaal wat het doel dan is van die aansluiting. Maarja, de Noren basrsten van het geld, dus waarom ook niet hè? Erg mooi filmpje trouwens, zie ik de Nederlanders nog niet doen.
Volgens mij is het instandhouden van een veerdienst voor 550 inwoners en een paar toeristen veel duurder
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
De Finnøytunnelen is een 5,6 kilometer lange onderzeetunnel die naar een klein eiland met iets van 1.000 inwoners gaat. In Noorwegen zijn dat soort grote publieke werken voor een klein aantal gebruikers heel gewoon. Hier rijden maar iets van 500 voertuigen per etmaal.
Chris schreef:De Finnøytunnelen is een 5,6 kilometer lange onderzeetunnel die naar een klein eiland met iets van 1.000 inwoners gaat. In Noorwegen zijn dat soort grote publieke werken voor een klein aantal gebruikers heel gewoon. Hier rijden maar iets van 500 voertuigen per etmaal.
Dat is zo, maar dat is nog enigszins een doorgaande weg met de pont vanuit Judaberg. Maar misschien dat een pont onderhouden inderdaad duurder is zoals hierboven ook wordt geroepen.
Emil schreef:Dat eilandje, Kvitsøy, heeft minder dan 550 inwoners. Snap niet helemaal wat het doel dan is van die aansluiting. Maarja, de Noren basrsten van het geld, dus waarom ook niet hè? Erg mooi filmpje trouwens, zie ik de Nederlanders nog niet doen.
Tja, het is simpel een kwestie van een zijtunneltje van een paar kilometer maken naar dat eilandje. Als je dan toch al bezig bent... In Noorwegen zie je dat wel meer, en soms zijn dat soort kruisingen in tunnels ook gewoon gelijkvloers.
Ds79m schreef: Een ongelijkvloerse kruising zou daar inderdaad niet in het vlakke landschap passen.
Mis ik een emoticon die de ironie van deze uitspraak moet ondersteunen? Of heb jij toch niet goed gelezen? Het gaat om een volledig ondergrondse ongelijkvloerse aansluiting...
Een korte video van de E39, onderdeel Rogfast-project. Hier komt een tunnel onder het Boknafjord, die 392 meter onder zeeniveau komt te liggen en tweebuizig is met 2x2 rijstroken. Deze tunnel ligt 100 meter dieper dan de huidige diepste tunnel. De tunnel wordt circa 25 kilometer lang.
Chris schreef:E39 Rogfast. Deze tunnel ligt 100 meter dieper dan de huidige diepste tunnel. De tunnel wordt circa 25 kilometer lang.
Bizar groot project zeg! Ik zie dat ze een zelfde soort ontwerp toepassen als in de Learsdaltunnel, waar om de zoveel kilometer een soort van zonlicht gecreeerd wordt om de aandacht er bij te houden.
Ben benieuwd hoe ze die aansluiting in het midden van het traject op dat eiland gaan vormgeven, of dat lange invoegstroken en uitvoegstroken krijgt.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
Misschien een stukje off-topic, maar Noorwegen geeft wel degelijk geld aan de EU. Anders krijgt men namelijk geen vrije toegang tot de EU-markt.
Daarnaast wordt Noorwegen gedwongen om vrijwel alle Europese wetgeving in haar nationale wetgeving op te nemen.
De grote sommen hebben volgens mij 2 oorzaken:
- Lage werkloosheid, waardoor maar weinig geld nodig is om de sociale zekerheid in stand te houden.
- De rendementsinkomsten uit het olie \ gasfonds.
Geen lid van de EU en toch geld eraan spenderen; doet Zwitserland dat dan ook?
Beste MINI, volgens mij gaat dit topic over Noorwegen en niet over Zwitserland. Gelieve het daarom bij Noorwegen te houden. Overigens is het ook niet nodig om hele berichten die direct boven je staat volledig te quoten, dat kan ook met de dubbele ^-tekens. Dank je wel
Niet verder off-topic. Het gaat hier over Noorwegen
Moderator Snelwegfreak
Wel vind ik dat de Noren hun energiegeld stukken beter besteden dan Nederland: investeringen doen in projecten waar je heel lang plezier van hebt zoals al die tunnels, bruggen en andere infrastructuur. Dit in tegenstelling tot NL waar we de aardgasbaten er liefst zo snel mogelijk doorheen jagen in de lopende uitgaven.
Inderdaad, die infrastructuur is duur. Maar het blijft ook lang liggen. Lang vermogen wordt aangewend om uitgaven te doen die leiden tot iets voor de lange termijn. Zo hoort het. En het zijn natuurlijk superprojecten
Zo heel veel energiegeld wordt er overigens ook weer niet in gestoken. Het gros van het wegenbudget bestaat tegenwoordig uit tolheffing, bijna alle projecten zijn voor 50 - 80% uit tolheffing betaald. Onderhoud wordt wel gewoon met belastinggeld betaald.
As of December 31st 2012 its total value is NOK 4.182 trillion* ($712.7 billion), holding one percent of global equity markets. With 1.78 percent of European stocks, it is said to be the largest stock owner in Europe.
* € 550 miljard, bijna ter omvang van de Nederlandse economie.
Een nieuwe Engelstalige video over de aanleg van het project Rogfast, bestaande uit de 25,5 kilometer lange 2x2 Boknafjordtunnel en een 4 kilometer lange zijtunnel naar Kvitsøy. Link
De scope van de Boknafjordtunnel is gewijzigd. Besloten is om Europese richtlijnen in acht te nemen voor deze belangrijke tunnel en de hellingsgraad te reduceren van 7 naar 5%. De helling is zo'n 12 kilometer lang en daardoor zouden vrachtwagens nauwelijks nog snelheid kunnen maken. De tunnel wordt hierdoor 1 kilometer langer en 400 miljoen NOK (€ 52 miljoen) duurder. De procedures worden nu aangepast, wat betekent dat de tunnel een jaar later zal openen dan gepland, namelijk in 2023. De helling van de zijtunnel naar het eiland Kvitsøy blijft wel 7% vanwege het geringe belang voor vrachtverkeer. De lengte van de tweebuizige tunnel wordt nu 26,5 kilometer.