Nieuwe vliegtuigen voor Transavia

Praat hier over de luchtvaart, het goederenvervoer, de logistieke sector en de eigen infrastructuur (vliegvelden, water, rail).

Moderator: Moderatoren

Taran 5
stadsweg

Nieuwe vliegtuigen voor Transavia

Bericht door Taran 5 » wo 20 dec 2023, 22:09

De huidige vloot Boeing 737-700 en 800 gaan komende jaren vervangen worden door de Airbus A321 Neo(nieuw engine option). De 312 Neo staat bekend om zijn zuinige motoren, klanten kunnen kiezen tussen de CFM Leap of International Aero Engines V2500.
Tevens zijn de motoren stiller(net zo stil als de 195 E2?).
https://corporate.transavia.com/nl-NL/n ... rbus-a321/
Laatst gewijzigd door Taran 5 op zo 07 jan 2024, 19:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Re: Nieuwe vliegtuigen voor Transavia

Bericht door Attietattie » wo 20 dec 2023, 23:23

Taran 5 schreef: wo 20 dec 2023, 22:09Tevens zijn de motoren stiller(net zo stil als de 195 E2?).
In absoute zin misschien, maar bij mijn weten zijn dit de enige vliegtuigen die aan categorie S7 voldoen en zijn daarmee relatief de stilsten.

Mooie ontwikkeling! Meer stoelen, breder, zuiniger, stiller. Mooi lijstje met pluspunten zo! :top:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Durashift
expressweg

Bericht door Durashift » wo 20 dec 2023, 23:46

^^ nou nou, wat een positiviteit. ;) Die geluidsreductie is voor het menselijk oor maar matig waar te nemen, verwacht men
NOS schreef:(..)De nieuwe vliegtuigen leiden inderdaad tot minder geluidsbelasting, zegt hoogleraar Dick Simons, expert in vliegtuiggeluid en verbonden aan de TU Delft. Simons onderzoekt onder andere de relatie tussen hinder en geluidsbelasting. Hij vindt de strategie van KLM en Transavia "op zich goed", maar het gaat volgens hem niet alleen om de luidheid van vliegtuigen. "Het gaat ook om aspecten als het soort geluid. Als daar bijvoorbeeld hoge tonen in zitten, ervaren mensen dat als meer overlast."

Dat merkt ook Alfred Blokhuizen, omwonende en voorzitter van stichting Schiphol Watch. Hij zegt dat de Airbus een fluittoon maakt bij het landen. "Dat is best irritant en doordringend." Blokhuizen denkt niet dat de nieuwe, stillere vliegtuigen zullen leiden tot een verlaging van het aantal decibellen dat zij horen rond Schiphol.

Volgens hoogleraar Simons moet je de nieuwe vloot zien als stiller, maar betekent dat niet minder overlast voor omwonenden. Zo levert een verlaging van 3 decibel de helft minder geluid op, maar dat ervaren mensen niet zo. "Daarvoor heb je ongeveer 10 decibel nodig."
https://nos.nl/artikel/2502185-vlootver ... p-schiphol

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » wo 20 dec 2023, 23:50

Prima. Maar als je met hetzelfde geluid en hetzelfde verbruik (aanname, geen idee) meer mensen comfortabeler kunt vervoeren, zijn er volgens mij alleen maar winnaars.

Zelf merk ik in ieder geval enorme verschillen tussen vliegtuigen. Ik woon in Almere, ze komen hier op ongeveer 3000 voet over vliegen, dus ik hoor ze altijd. Nou ben ik niet iemand die snel last heeft van vliegtuigen, maar ik begrijp goed dat omwonenden iedere stap in de goede richting zullen omarmen.

Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein » do 21 dec 2023, 8:27

Ik woon zoals men zegt onder de rook van Schiphol, maar bij mij komen niet heel veel vliegtuigen over. Echter wat er over mijn hoofd heen komt is wel behoorlijk wat stiller dan wat er 10 tot 15 jaar geleden overvloog, met name door de uitfasering van de B747. Voor mijn gevoel is de overlast, zo je daar al van kunt spreken, met 80% afgenomen.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » do 21 dec 2023, 8:41

Dat idee heb ik ook. Heel soms komt er een 747 uit China of Rusland over (cargo) en dan pak ik meteen de radar erbij om te kijken wat er overvliegt. Het verschil met andere types is enorm.

Piles
autoweg

Bericht door Piles » do 21 dec 2023, 10:26

Vergeet ook de MD-11 niet. Man, wat een bak herrie maken die. Maar de oudere 747's doen het ook wel ja.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 21 dec 2023, 14:58

Durashift schreef: wo 20 dec 2023, 23:46 ^^ nou nou, wat een positiviteit. ;) Die geluidsreductie is voor het menselijk oor maar matig waar te nemen, verwacht men
NOS schreef:(..)De nieuwe vliegtuigen leiden inderdaad tot minder geluidsbelasting, zegt hoogleraar Dick Simons, expert in vliegtuiggeluid en verbonden aan de TU Delft. Simons onderzoekt onder andere de relatie tussen hinder en geluidsbelasting. Hij vindt de strategie van KLM en Transavia "op zich goed", maar het gaat volgens hem niet alleen om de luidheid van vliegtuigen. "Het gaat ook om aspecten als het soort geluid. Als daar bijvoorbeeld hoge tonen in zitten, ervaren mensen dat als meer overlast."

Dat merkt ook Alfred Blokhuizen, omwonende en voorzitter van stichting Schiphol Watch. Hij zegt dat de Airbus een fluittoon maakt bij het landen. "Dat is best irritant en doordringend." Blokhuizen denkt niet dat de nieuwe, stillere vliegtuigen zullen leiden tot een verlaging van het aantal decibellen dat zij horen rond Schiphol.

Volgens hoogleraar Simons moet je de nieuwe vloot zien als stiller, maar betekent dat niet minder overlast voor omwonenden. Zo levert een verlaging van 3 decibel de helft minder geluid op, maar dat ervaren mensen niet zo. "Daarvoor heb je ongeveer 10 decibel nodig."
https://nos.nl/artikel/2502185-vlootver ... p-schiphol
Alfred Blokhuizen van Schiphol Watch kan ik moeilijk serieus nemen. Elke verbetering weet hij te bagatelliseren. Het is ofwel niet goed, ofwel het deugt niet. Die man is pas tevreden als Schiphol helemaal gesloten wordt.

De vloot van Transavia en KLM wordt door de grote investeringen de komende jaren hoe dan ook schoner en minder luidruchtig. Het zijn aantoonbare verbeteringen. De impact per reiziger gaat echt drastisch omlaag. De volgende stap moet zijn dat Schiphol nog meer differentiatie gaat toepassen met de landingsgelden, zodat het voor luchtvaartmaatschappijen niet meer interessant is om de oudere, meer vervuilende en luidruchtige toestellen in te zetten naar Schiphol. De 747's zijn voor passagiersvervoer al verdwenen van Schiphol, maar worden nog wel voor vracht ingezet, net als de MD11's. Hopelijk gaat dat ook veranderen, zodat ook voor vracht tweemotorige toestellen gebruikt gaan worden, liefst zo nieuw mogelijk. En voor passagiers zie je bij de narrowbody's bij veel maatschappijen de switch naar de Airbus A320neo-serie, of naar de Boeing 737MAX. Ook de A220 kent een groeiende populariteit, en het is een toestel dat bij passagiers geliefd is. De Embraer E195-E2 is ook een verbetering ten opzichte van de oudere E190. De A220 en E195-E2 kunnen ook een vervanging zijn voor de Airbus A318/A319 en de Boeing 737-700.

Voor widebody's helpt dat er geen nieuwe A380's meer bijkomen (al valt de impact per passagier voor dat toestel nog wel mee), en daar zijn met de Airbus A350, de A330neo en de Boeing 787 inmiddels ook minder belastende alternatieven. De Boeing 777-8/777-9 komt er ook aan, maar dat heeft vertraging opgelopen. Kort gezegd: Airbus heeft momenteel zijn zaakjes beter voor elkaar dan Boeing. Wat Boeing vooral mist is een opvolger van de 757. Die is er niet. Dat deel van de markt, narrowbody's die over langere afstand gebruikt kunnen worden (bijvoorbeeld voor vluchten van Europa naar de Amerikaanse oostkust) is nu vrijwel volledig het domein van Airbus met de A321neoLR/A321neoXLR. En dat type biedt ook kansen voor dunnere verbindingen van bv. Europa naar het Midden-Oosten of Noord-Afrika. Riyadh, Dubai, Muscat, Douala, Lagos, Accra zouden geen probleem moeten zijn met zo'n toestel, maar zelfs steden als Mumbai, Delhi, Almaty en Tashkent liggen makkelijk binnen het bereik van een A321neoXLR.

Dit soort toestellen kunnen (net als bv. Play op IJsland) strategisch gelegen eilandnaties ook een voordeel geven omdat ze met narrowbody's een interessant overstapnetwerk kunnen opzetten. Er zijn wel eens plannen geweest voor zo'n luchtvaartmaatschappij op Sal in Kaapverdië. Vanaf daar kun je een groot deel van Europa, een groot deel van Afrika, de hele Amerikaanse oostkust van Saint John's tot Miami, het Caribisch gebied, en Brazilië, Colombia, Ecuador en Peru met narrowbody-toestellen bereiken, zeker met de A321neoXLR. Je zou daarmee de transatlantische markt verder kunnen openbreken, met veel lagere kosten per passagier.

Taran 5
stadsweg

Bericht door Taran 5 » do 21 dec 2023, 21:28

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » vr 22 dec 2023, 8:57

Fokker heeft ook weer plannen. Maar niet in Nederland: https://www.quotenet.nl/zakelijk/a46174 ... rt-zetten/

Ik heb me nooit verdiept in wat waterstof en de bijbehorende motorisering doen in gewicht.

sanderl
autoweg

Bericht door sanderl » vr 22 dec 2023, 12:05

De energiedichtheid is veel lager dan kerosine. Dus met dezelfde hoeveelheid kom je simpelweg een stuk minder ver. Was volgens mij wel een factor 4, maar dat doe ik even uit het hoofd.

de_Aristocraat
stadsweg

Bericht door de_Aristocraat » zo 31 dec 2023, 10:57

Attietattie schreef: do 21 dec 2023, 8:41 Dat idee heb ik ook. Heel soms komt er een 747 uit China of Rusland over (cargo) en dan pak ik meteen de radar erbij om te kijken wat er overvliegt. Het verschil met andere types is enorm.
Zelf sta ik nog wel eens langs de start- en landingsbaan op Schiphol, en het klopt zeker dat er een enorm verschil qua geluid is in vliegtuigen die pakweg tussen 1990 en 2010 zijn gebouwd, en vliegtuigen die na die tijd zijn gebouwd. Heeft destijds ook een flinke ontwikkeling in straalmotoren plaatsgevonden, waardoor de 3- en 4-motorige toestellen eigenlijk al hun voordelen verloren en door efficientere 2-motorige toestellen zijn vervangen.

Als je ze op de startbaan na elkaar hoort gaan, dan is het inderdaad qua geluidsbelasting een significant verschil (ook bijv de 737 NG vs. 737 Max of de iets kleinere Embraer 195-2).

En dan ben ik inmiddels oud genoeg om mij te beseffen dat de toestellen van 1990 tot 2010, die wij nu herriebakken noemen, in de tijd dat ze nieuw waren juist geroemd werden om hun geluidsreductie. Want de herriebakken, ja, dat waren toch echt die oude toestellen uit de jaren 60 / 70 (Boeing 707, 727, 747 Classic, MD-80, DC-9, A300, Tu-154, DC-10 en vul maar aan). Daarom voelt het raar dat de technologisch als verbetering geprezen toestellen van toen de probleemtoestellen van nu zijn. :|

Weliswaar was er toen minder verkeer, maar dat was echt een geluidsniveau wat nog een flink trapje hoger lag dan wat hierboven is beschreven (in Geilenkirchen en net over de grens bij de oude AWACS kan je het nog eens beleven. ;) ).

Het lijkt wel een eeuwigdurende discussie.

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » zo 31 dec 2023, 11:23

^^ Tegelijkertijd is het wel zo dat er 30 jaar geleden minder vliegtuigen van Schiphol vertrokken waardoor de totale hoeveelheid geluidsoverlast voor de omwonenden misschien wel lager was.

Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein » zo 31 dec 2023, 11:26

^^ Nou geloof mij maar dat 30 keer een lichte achtergrondruis waarbij je een vliegtuig hoort maar waarbij je buiten nog gewoon een gesprek kan voeren, heel veel minder overlast geeft dan in eenzelfde periode 3x een herriebak over je heen te krijgen waarbij je je oren zo ongeveer moet dichtduwen.

Tegenwoordig hoor ik in huis zelden nog een vliegtuig, terwijl 20 jaar terug in datzelfde huis meerdere keren per dag de kopjes in de kast stonden te trillen. Echt een ongekend verschil.

Overigens is de hoeveelheid vliegverkeer op Schiphol tussen 2003 en 2019 (pre corona) met ca 25% toegenomen. Dat is zeker een toename, maar het is ook weer niet dat het vliegverkeer bijvoorbeeld verdubbeld is of zo. En dan is in 2003 ook nog de Polderbaan geopend waardoor ook het feitelijk aantal gehinderden een stuk is afgenomen.

Per saldo kan je moeilijk stellen dat de geluidsoverlast in de afgelopen 30 jaar gelijk is gebleven (of is toegenomen).

Taran 5
stadsweg

Bericht door Taran 5 » zo 31 dec 2023, 16:20

^^ Opmerkelijk dat alleen Schiphol genoemd wordt want Transavia vliegt ook op Rotterdam en Eindhoven en ik zag ook video´s van MightyMkl voorbij komen startend/landend vanaf Eelde. Persoonlijk kan ik geen verschil horen aangezien ik zelf nauwelijks vliegverkeer op lage hoogtes voorbij hoor komen, weleens een 737 en route naar Rotterdam maar dat is zeldzaam. Huis hobbelt alleen als er een zware goederentrein langs komt :woop:
Toen ik laatst op Schiphol was op het terras viel me wel op dat vooral de nieuwste type´s heel stil zijn en ik heb zelf met de E2 naar Denemarken gevolgen en die was heel stil zeker in vergelijking met de voorganger,de 195,die ik op de terugweg had.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 31 dec 2023, 18:01

^^ De A321neo's zullen als eerste op Schiphol gestationeerd worden. Later in 2024 worden wel enkele diensten van/naar Rotterdam met het toestel uitgevoerd, maar vooralsnog zal vanaf Rotterdam, Eindhoven en Groningen vooral de B737 gebruikt worden.