Hoe herken je een weefstrook?

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

A2Racer
dorpsstraat

Hoe herken je een weefstrook?

Bericht door A2Racer » za 06 jan 2024, 15:42

Hoe herken je een weefstrook en onderscheid je die van een invoegstrook? Tot nu toe zoek ik naar een bord dat boven de strook hangt, maar leun ik ook een beetje op het feit dat ik de situatie ter plekke al ken. Ik heb niet iets anders kunnen vinden aan de hand waarvan ik kan zien of het een weefstrook is. Een bord in de verte vind ik niet zo duidelijk, en ik zou graag eerder willen weten dat het een weefstrook is zodat ik beter kan anticiperen. Weet iemand dit?

Rein
2x4 autosnelweg

Re: Hoe herken je een weefstrook?

Bericht door Rein » za 06 jan 2024, 16:04

Weefvakken en -stroken worden niet specifiek aangegeven, je zult echt op de borden moeten letten of een invoegstrook feitelijk een weefstrook is/wordt. En die borden zullen er bij een weefstrook in de praktijk altijd staan, omdat invoegend verkeer immers moet kunnen weten dat ze voor bepaalde doelen op de weefstrook moet blijven rijden.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » za 06 jan 2024, 19:54

Soms is zo'n strook heel erg lang, zoals op de A1 tussen oprit Apeldoorn-Zuid en knp Beekbergen.
Andersom denk ik soms ten onrechte (dankzij een wegwijzer) dat er een weefstrook is.

Er zijn geen duidelijke aanduidingen voor, maar die zouden er wel moeten zijn.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » za 06 jan 2024, 20:05

^^ De aanwijzing zou natuurlijk horen te bestaan uit bewegwijzering: portaalborden boven het weefvak op de snelweg; op het OWN vaak bermborden waarop iedere rijstrook een staande pijl heeft. Heb je zo’n bord niet op zicht, dan zou de conclusie moeten luiden dat je te maken hebt met een gewone invoeger.

Maar goed, ook ik schat zo af en toe verkeerd in, zeker als ik een andere auto voor me heb die het zicht naar voren toe een beetje belemmert. Ikzelf moet hier op de s112 nog wel eens de eerstvolgende afrit hebben en heb hier meer dan eens op het punt gestaan uit te voegen. De invoeger is lang, de afrit dichtbij, je gaat de lange invoeger ten onrechte duiden als weefvak.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » za 06 jan 2024, 22:01

Standaard vanuit gaan dat het geen weefstrook is, tenzij je de situatie ter plekke kent, want in de basis kun je dit inderdaad niet weten. Of er wel of geen borden staan is niet zo relevant. Ook op niet-autosnelwegen en zelfs op stadswegen kunnen korte weefstroken voorkomen.

Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein » za 06 jan 2024, 22:10

Als de invoeger met twee rijstroken bij de hoofdrijbaan komt, kan je er (in Nederland) vaak vanuit gaan dat de invoeger zal overgaan in een weefstrook. Niet altijd overigens, soms tapert de linkerrijstrook in op de hoofdrijbaan en (1) moet de rechterrijstrook van de invoeger later invoegen (zoals bij KP Neerbosch) of (2) wordt de rechterrijstrook van de invoeger de nieuwe rechterrijstrook op de hoofdrijbaan waarna de linkerrijstrook daar afvalt (zoals op KP Raasdorp richting Hoofddorp of de A9 vanaf het Kooimeerplein bij een geopende spitsstrook).

A2Racer
dorpsstraat

Bericht door A2Racer » za 06 jan 2024, 23:38

Veelzeggend dat zelfs actieve gebruikers van dit forum het wel eens verkeerd inschatten. Het zou duidelijker gemaakt kunnen worden. Mijn idee: regulier puntstuk voor een invoegstrook, sergeantstrepen (gevolgd door een puntstuk) als je een weefvak nadert. Eerst dacht ik dat dat hetgene was wat het aangaf. Ik weet niet wat de functie van die sergeantstrepen wel is, maar dit zou het vroegtijdig duidelijk maken voor mij.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » zo 07 jan 2024, 9:01

^^
Ik zou het persoonlijk geen gek idee vinden om de blokmarkering bij invoegstroken te wijzigen, zodat duidelijker wordt dat je daar niet van hoofdrijbaan naar invoegstrook kunt wisselen. De blokken vervangen door haaientanden, of er aan de linkerzijde een doorgetrokken streep aan toevoegen bijvoorbeeld.

hneel
autoweg

Bericht door hneel » zo 07 jan 2024, 10:14

Zoals bv hier.

https://maps.app.goo.gl/Na717XQ36Y2HmUQG9

Wie hier naar Zevenbergen wil en niet echt ter plekke bekend is en die '700m' over het hoofd ziet, zou hier zomaar de invoegstrook op kunnen draaien.
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » zo 07 jan 2024, 10:46

A2Racer schreef: za 06 jan 2024, 23:38Het zou duidelijker gemaakt kunnen worden.
Op de A28 bij Hoogeveen hebben ze voor deze oplossing gekozen.
:arrow: https://www.google.com/maps/@52.7195224 ... &entry=ttu

sanderl
autoweg

Bericht door sanderl » zo 07 jan 2024, 11:43

Dit is inderdaad wel een hiaat in het wegontwerp. Ga daar ook wel eens de mist mee in. Je zou standaard overal een rijstrokenbord neer kunnen zetten met al dan niet een invoegende of uitvoegende pijl er op aan de rechterzijde. Dat lijkt me de meest eenvoudige oplossing. :L6: Zo een dus.

Was ook even aan het denken hoe andere landen het doen. Maar daar schiet me ook nu niet zo snel wat te binnen.

A2Racer
dorpsstraat

Bericht door A2Racer » zo 07 jan 2024, 11:48

Terzijde: ik vind een rangeerbaan veel beter werken. Je moet daar al heel vroeg op snelheid zitten, want je moet weven met uitvoegers voordat je kan invoegen op de hoofdrijbaan. Als je dan zit te kloten heeft dat nog niet zo veel effect op de hoofdrijbaan.

Of zitten daar andere nadelen aan?

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » zo 07 jan 2024, 12:36

sanderl schreef: zo 07 jan 2024, 11:43 Was ook even aan het denken hoe andere landen het doen. Maar daar schiet me ook nu niet zo snel wat te binnen.
In België hebben ze bij invoegstroken een doorgetrokken streep aan de linkerzijde van de rijstrookmarkering liggen, waardoor je dus niet de invoegstrook op mag vanaf de hoofdrijbaan. Het laat ook direct zien dat dit geen weefvak is.

JB81
autoweg

Bericht door JB81 » zo 07 jan 2024, 12:42

Op de A2 ligt zo'n streep om te voorkomen dat de invoeger uit Nieuwegein meteen als weefvak voor Oudenrijn wordt gebruikt. In de praktijk zie ik daar heel veel weggebruikers ook pas na die streep naar links opschuiven. Nederlanders vinden het kennelijk maar lastig, die doorgetrokken strepen. Misschien wel een mooie remedie tegen sufferds die bij het eerste blokje van een invoegstrook al met 83 km/u naar links menen te moeten komen.

A2Racer
dorpsstraat

Bericht door A2Racer » zo 07 jan 2024, 12:46

Als het kan ligt er soms al een lange doorgetrokken streep voordat de blokmarkering begint zoals hier. In principe is bij het eerste blokje invoegen niet verkeerd volgens mij, gaat echt omdat de snelheid. Ik denk dat rangeerbanen wat dat betreft uitkomst bieden.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » zo 07 jan 2024, 19:03

JB81 schreef: zo 07 jan 2024, 12:42 Misschien wel een mooie remedie tegen sufferds die bij het eerste blokje van een invoegstrook al met 83 km/u naar links menen te moeten komen.
A2Racer schreef: zo 07 jan 2024, 12:46 Als het kan ligt er soms al een lange doorgetrokken streep voordat de blokmarkering begint.
Deze liggen er dus voor de sufferds die JB81 bedoelt.
A2Racer schreef: zo 07 jan 2024, 12:46 Ik denk dat rangeerbanen wat dat betreft uitkomst bieden.
Hoe?
--Harry.

A2Racer
dorpsstraat

Bericht door A2Racer » zo 07 jan 2024, 19:59

A2Racer schreef: zo 07 jan 2024, 11:48 Terzijde: ik vind een rangeerbaan veel beter werken. Je moet daar al heel vroeg op snelheid zitten, want je moet weven met uitvoegers voordat je kan invoegen op de hoofdrijbaan. Als je dan zit te kloten heeft dat nog niet zo veel effect op de hoofdrijbaan.
Dit dus, de snelheid moet al eerder matchen met dat van de hoofdrijbaan, voordat je kan invoegen op de hoofdrijbaan.

Maar ik had de tekst van JB81 een beetje verkeerd gelezen. Ik denk dat het een goed idee is.

Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E » ma 08 jan 2024, 11:51

harry schreef: zo 07 jan 2024, 19:03
A2Racer schreef: zo 07 jan 2024, 12:46 Ik denk dat rangeerbanen wat dat betreft uitkomst bieden.
Hoe?
Minder turbulentie op de doorgaande rijbaan lijkt me, en invoegend verkeer heeft meer ruimte om snelheid te maken. Ten minste, ik neem aan dat hij een oplossing zoals bij Zwolle-centrum bedoelt. Vind ‘t zelf wel een prettige oplossing maar het neemt uiteraard wel veel ruimte in beslag.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 08 jan 2024, 12:41

^^ Dan zie ik geen verschil tussen een weefstrook en een extra lange invoegstrook.
--Harry.

Piles
autoweg

Bericht door Piles » ma 08 jan 2024, 13:08

Met het ruimtebeslag van rangeerbanen kun je meer normale rijstroken toevoegen. Meer capaciteit is beter, dus liever dat.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 08 jan 2024, 17:17

Piles schreef: ma 08 jan 2024, 13:08 Met het ruimtebeslag van rangeerbanen kun je meer normale rijstroken toevoegen.
Precies wat ik vaak denk als ik over de A28 door Zwolle rijd. :)
--Harry.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » di 09 jan 2024, 9:14

In het kader van verkeersveiligheid en capaciteit heb ik dan liever dat die plusstrook wordt vervangen door een normale 3e rijstrook van 3,25 m breed. Dat parallelsysteem verwijderen levert op die plek niets op.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 09 jan 2024, 12:30

Kaaiman schreef: di 09 jan 2024, 9:14 dat die plusstrook wordt vervangen door een normale 3e rijstrook van 3,25 m breed.
Daarvoor heb je nu de breedte niet, tenzij je rechts een vluchtstrook en/of weefstrook opoffert.
--Harry.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » di 09 jan 2024, 13:24

^^ Precies. Die breedte valt wel te maken, maar op die plek niet door het parallelsysteem op te heffen.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 09 jan 2024, 17:51

^^ O, ik had de posts van A2Racer en Piles anders gelezen. Ik dacht dat ze met "rangeerbanen" eigenlijk "weefstroken" bedoelden, omdat dit topic daar over gaat...

In Zwolle is een enorme weefstrook tussen Z-Centrum en Z-Noord.
--Harry.