Damdoorbraak Maastricht

Praat hier over de luchtvaart, het goederenvervoer, de logistieke sector en de eigen infrastructuur (vliegvelden, water, rail).

Moderator: Moderatoren

martwout2
dorpsstraat

Damdoorbraak Maastricht

Bericht door martwout2 » do 04 jan 2024, 10:05

Door de hoge waterstand is bij Maastricht een woonboot tegen de brug gevaren. Het is de brug in de stuwweg. Via https://www.telegraaf.nl/nieuws/1583178 ... instorting kan je een foto zien. 1 van de pijlers staat scheef en de brug dreigt in te storten. Als ik Google Maps zie, is het een zeer lokale brug. Ik ben geen expert maar zou zo'n pijler niet meer moeten kunnen hebben?

PeterSchoeber
autoweg

Re: De conditie van bruggen in Nederland

Bericht door PeterSchoeber » do 04 jan 2024, 11:00

^^ Ik lust geen cookies van de Telegraaf dus dat filmpje ken ik niet. Wel eentje van De Limburger, https://www.limburger.nl/cnt/dmf20240104_93093050 waarop te zien is dat de tweelaags woonboot deels onder de brug door is geduwd door de kolkende watermassa. Ook het filmpje in De Gelderlander https://www.gelderlander.nl/binnenland/ ... ~a0ccaccf/ laat aan duidelijkheid niets te wensen over.

Dit is geen doorgaande scheepvaartroute dus de pijler zal niet berekend zijn op botsende schepen laat staan op woonboten die deels in de doorstroomopening liggen tegen de pijler aan. Water is, net als vuur, een van de oerkrachten die onberekenbaar sterk kunnen zijn in dit soort omstandigheden. In het filmpje van De Limburger is duidelijk te zien dat de brug beweegt onder het geweld van het water.

Ik ben bang dat wij deze brug als verloren kunnen beschouwen.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Rogier
2x2 autosnelweg

Bericht door Rogier » do 04 jan 2024, 11:04

Ik vrees hetzelfde, maar wel vreemd dat men geen bodembescherming rondom de pijlers gebouwd heeft, onder de aanname dat het water de pijler heeft weggeslagen. Belangrijk leerpunt.

PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber » do 04 jan 2024, 11:29

^^ Als je deze foto van Google, https://www.google.com/maps/@50.8703707 ... &entry=ttu, bekijkt dan trek ik daaruit de conclusie dat dit een soort van overlaat is waar eigenlijk niet zoveel water komt. Probleem is ontstaan door het kapotgaan van de dam waardoor er veel meer water komt dan voorzien. Voor een beekje hoef je geen vergaande bodembescherming aan te leggen.
Met vriendelijke groet,

PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber » do 04 jan 2024, 12:18

Nog een aanvullend filmpje, https://www.limburger.nl/cnt/dmf20240103_95339790, met daarop o.a. de woonboot die nu deels onder de brug ligt. Is een bakbeest van een woonboot die de doorstroomopening flink blokkeert waardoor er gigantische krachten op de brugpijlers komen waarvoor ze feitelijk niet op berekend zijn
Met vriendelijke groet,

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » do 04 jan 2024, 12:32

De dam/stuw/overlaat in de watergang waar de woonschepen liggen heeft het begeven door de hoge waterstand (lees: heel veel water over de stuw) en mogelijk ook door materiaal dat door dit water wordt meegevoerd.

Zo te zien bestaat deze overlaat uit een aarden wal die is verhoogd met een soort smalle damwand van staal, hout of steen. Je kunt je afvragen of de constructie niet beter bestand had moeten zijn tegen dit soort omstandigheden.

Wat ik mij echter vooral afvraag: de waterstand in dit deel van de Maas wordt gereguleerd door het naastgelegen Stuw- en sluiscomplex Borgharen. Had Rijkswaterstaat de schuiven van deze stuw niet verder moeten laten zakken om de druk op de overlaat bij de woonschepen te verlagen?
PeterSchoeber schreef: do 04 jan 2024, 11:29 Probleem is ontstaan door het kapotgaan van de dam waardoor er veel meer water komt dan voorzien.
Preciezer geformuleerd: door het kapotgaan van de dam is de stroomsnelheid/kracht aan de hoge zijde veel hoger geworden dan gebruikelijk, waarop de afmeerlijnen van de woonboot het hebben begeven.

PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber » do 04 jan 2024, 13:30

^^ In de naastgelegen stuw, die van Borgharen, het volledig zou doen had het probleem misschien voorkomen kunnen worden. Echter volgens De Gelderlander zijn er bij de stuwen van Lith en Borgharen, https://www.gelderlander.nl/west-maas-e ... ~a29d8d8d/, problemen met het strijken van beide stuwen.

Hoogwater in de Maas komt wel eens vaker voor dus dat mag eigenlijk geen probleem zijn.
Met vriendelijke groet,

Egbert
expressweg

Bericht door Egbert » do 04 jan 2024, 13:33

En dat terwijl de afvoer nog niet eens extreem is. 1600 m3 op dit moment. In 2021 was dit meer dan 3000 m3.
De vraag is hoe de waterstanden bij die afvoer waren. Als je een flink verval hebt krijg je natuurlijk een flinke afvoer door die overlaat. Op dit moment is het verval in Borharen 21 cm. Kan me niet indenken dat dat zo hoog is als je de stuw strijkt.

PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber » do 04 jan 2024, 13:41

^^ Juist door het strijken van de stuwen wordt het verval praktisch nihil omdat de stuwen, in normale gesloten stand, het water vast houden en opstuwen.
Met vriendelijke groet,

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 04 jan 2024, 13:43

Het probleem is kennelijk dat de stuw van Borgharen niet volledig gestreken kan worden. Daardoor is de waterstand achter de stuw hoger dan zou moeten.

PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber » do 04 jan 2024, 13:50

^^ Ik was de link naar de problemen met de stuw bij Borgharen vergeten. Bij deze https://www.gelderlander.nl/west-maas-e ... ~a29d8d8d/
Met vriendelijke groet,

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » do 04 jan 2024, 13:57

^^
Ik ben lokaal bekend en kan nog aanvullend melden dat de overlaat in 2021 ook al problemen had. Toen is met zandzakken voorkomen dat er een gat in zou vallen. Ik weet niet of men daarna de overlaat definitief en grondig hersteld heeft, maar gezien het scenario dat zich nu voltrokken heeft, heb ik daar ernstige twijfel over...

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 04 jan 2024, 14:04

Volgens mij is het probleem hier terugschrijdende erosie van de overlaat. Dat kan behoorlijk snel gaan als de erosie eenmaal gestart is en er veel water overheen gaat. Normaal zou je een overstort / overlaatdam hier op ontwerpen maar kennelijk is dat niet voldoende gedaan. Zelfs hele grote betonnen overstorten kunnen eroderen, zoals hier.

Omdat er normaal niet veel water doorheen gaat en al helemaal geen scheepvaart, heeft die brug geen aanvaarbeveiliging en grote funderingen om een grote waterafvoer te weerstaan. Die brug geeft alleen toegang naar die woonboten. Er zal wel een kosten/batenanalyse voor gedaan zijn toen die brug is aangelegd.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » do 04 jan 2024, 14:12

^^
Klopt inderdaad. Die brug is overigens nog niet zo heel oud in mijn herinnering. Ik weet in elk geval nog dat er voorheen een simpel houten bruggetje lag. Maar of het nu 10 jaar of alweer 20 jaar geleden is dat de betonnen brug (die nu beschadigd is) gebouwd werd, weet ik niet meer...

MaartenE
verkeersader

Bericht door MaartenE » do 04 jan 2024, 14:35

Denk ook dat men bij het ontwerp simpelweg geen rekening gehouden heeft met een scenario dat er "vuil" van het formaat woonboot door kon komen.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Egbert
expressweg

Bericht door Egbert » do 04 jan 2024, 14:52

Chris schreef: do 04 jan 2024, 14:04 Volgens mij is het probleem hier terugschrijdende erosie van de overlaat. Dat kan behoorlijk snel gaan als de erosie eenmaal gestart is en er veel water overheen gaat. Normaal zou je een overstort / overlaatdam hier op ontwerpen maar kennelijk is dat niet voldoende gedaan.
Zo te zien is het "slechts" en stukje natuur, zonder enige versteviging. Nu is de Maasbodem dat ook, maar daar heb je naast erosie ook weer depositie van materiaal. Dat zal hier dan weer niet zijn omdat er normaal nooit veel water doorheen komt.
Dus alleen erosie.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » do 04 jan 2024, 19:11

Chris schreef: do 04 jan 2024, 13:43 Het probleem is kennelijk dat de stuw van Borgharen niet volledig gestreken kan worden. Daardoor is de waterstand achter de stuw hoger dan zou moeten.
Dat is natuurlijk vervelend, maar juist daardoor kon het doorbreken van de overlaat niet geheel een verrassing zijn.

Er is op het oog niets gedaan om hierop te anticiperen. Geen noodversterkingen aan de overlaat en de schepen zijn niet weggehaald of beter vastgelegd. Gelukkig zijn wel de bewoners tijdig geëvacueerd, al is het eerder mazzel dat er niet korter na de doorbraak al ongelukken zijn gebeurd.

Op Google Maps valt sowieso op dat de bevestiging van het losgeslagen schip wat dubieus is. Één van de lijnen/kabels lijkt stroomafwaarts aan de wal vast te zitten in plaats van stroomopwaarts. Ik ken de recente feitelijke situatie niet maar als dit klopt dan helpt dat natuurlijk niet wanneer er flinke krachten op het schip komen. Zodra de achterkant "uitbreekt" is er geen houden meer aan.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 05 jan 2024, 15:29

Nog een luchtbeeld van Rijkswaterstaat:

Afbeelding

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » vr 05 jan 2024, 22:47

Vandaag was in het nieuws dat het peil bij de Sint Pietersberg weer aan het dalen is.

Iets zegt me dat het ongeluk met deze overloop daarbij een handje geholpen heeft.

Ook mooi hoe er wordt gecommuniceerd over de beschadigde brug. Zinnen als "stabiel maar met instortingsgevaar" en een brug die tijdelijk niet te gebruiken is, terwijl op beelden te zien is dat een volledige middenpijler is losgekomen van zowel de fundering als de brugdekken die deze hoort te ondersteunen. Lijkt me niet dat je de verzette constructiedelen 'gewoon' weer recht op elkaar zet waarna de brug weer veilig gebruikt kan worden. Dat wordt echt vervangen.
Laatst gewijzigd door Schelpenpaadje op vr 05 jan 2024, 22:55, 1 keer totaal gewijzigd.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » vr 05 jan 2024, 22:54

^^ Die kan ik even niet volgen, aangezien dit aan de noordzijde van Maastricht is en de Sint Pietersberg aan de zuidzijde ligt. Of doel je op de stroomsnelheid die mogelijk toeneemt? Ik denk dat het voor het peil niet zo bijster veel uitmaakt. Het is wel echt significant afgenomen en dat komt denk ik vooral door een stuk minder aanvoer en niet zozeer de afvoer.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » vr 05 jan 2024, 22:56

^^ Door de doorgebroken dam is de afvoer toegenomen, waardoor het peil in dit pand daalt. Zie de foto van Chris, het peil aan beide zijden van de dam is bijna even hoog. Terwijl aan de lage kant eerst (bijna) geen water stond. Daar is het afgelopen etmaal serieus veel water weggelopen.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » vr 05 jan 2024, 23:11

^^ Je ziet op de foto niet de Maas zelf nog en aan de stroming te zien is er toch nog een aardig verval. Als ik de grafieken zo even bekijk voor zowel Sint Pieter als Eijsden dan valt het effect nog wel mee. Sterker nog het peil is zelfs ook weer even toegenomen door meer aanvoer, voordat het weer afnam.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 05 jan 2024, 23:22

Of een waterstandverlaging bij een stuw ook stroomopwaarts meetbaar is ligt aan het verval van de rivier op dat stuk. Op een gegeven moment is dat effect weg.

Ik ben wel benieuwd waar deze overlaat dan op ontworpen is. Je zou denken dat een situatie zoals deze eigenlijk juist de bedoeling daarvan is. Het is afgaande op Topotijdreis gebouwd toen ook het Julianakanaal werd aangelegd in 1934. Maar het is niet een oude bedding zo te zien.

Overigens wel spectaculair, morgen gaat defensie met de CH-47 Chinook rotsen in de overlaat storten om zo een dam te bouwen.

Durashift
expressweg

Bericht door Durashift » za 06 jan 2024, 0:41

Seat Ibiza schreef: do 04 jan 2024, 13:57 ^^
Ik ben lokaal bekend en kan nog aanvullend melden dat de overlaat in 2021 ook al problemen had. Toen is met zandzakken voorkomen dat er een gat in zou vallen. Ik weet niet of men daarna de overlaat definitief en grondig hersteld heeft, maar gezien het scenario dat zich nu voltrokken heeft, heb ik daar ernstige twijfel over...
Hmm, heeft Pointer hier van het najaar geen radio uitzending over gemaakt? Dat was eigenlijk, als ik mij herinner, ergens bij Itteren.
Opmerkelijk was dat omwonenden vragen om een waterkering in betonwanden, soort barrier, waarin ook geïnvesteerd is door Rijkswaterstaat.. maar dat het bij de ingeschakelde aannemer onduidelijk is welke barriers nu van Rijkswaterstaat zijn, qua eigendom en dus zeggenschap, en die van derden/ de aannemer zelf. Wat mij dus bevreemde.. want RwS kan toch een beeldmerk in het beton laten gieten wanneer men nieuwe barriers besteld bij de betonleverancier?

Even gezocht en gevonden: gaat om een verdwenen dijk. :schrikreactie: :s
In het Limburgse Horn zou een nooddijk worden aangelegd om de bewoners te beschermen tegen het water. Bij de overstromingen van 2021 gaat het mis. Als het water stijgt vragen de bewoners waar de nooddijk is gebleven. Niemand weet het. De dijk is zoek. (..)
https://pointer.kro-ncrv.nl/de-verdwenen-dijk

Zal dus iets anders zijn dan waar Seat Ibiza op doelt.. maar het verhaal deed mij wel bevreemden.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 06 jan 2024, 17:30

Met twee CH-47 Chinook helikopters zijn 100 netten met elk 4 ton breuksteen gedropt om een dam te bouwen. Morgen gaat dit verder.

In het slechtste geval kan deze doorbraak het diepste punt van de Maas worden en dus de rivier zijn bedding verleggen. De erosie is afgaande op het beeld nog steeds krachtig.

Het herstel van de stuw Borgharen wordt pas verwacht in de loop van 2024.

Afbeelding

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » za 06 jan 2024, 19:46

Durashift schreef: za 06 jan 2024, 0:41 Zal dus iets anders zijn dan waar Seat Ibiza op doelt.. maar het verhaal deed mij wel bevreemden.
Ik heb nog even gezocht naar een nieuwsbericht uit 2021 en dit gevonden:

https://nieuws.nl/algemeen/20210717/lek ... -defensie/

Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein » za 06 jan 2024, 21:29

Durashift schreef: za 06 jan 2024, 0:41 Hmm, heeft Pointer hier van het najaar geen radio uitzending over gemaakt? Dat was eigenlijk, als ik mij herinner, ergens bij Itteren.
Opmerkelijk was dat omwonenden vragen om een waterkering in betonwanden, soort barrier, waarin ook geïnvesteerd is door Rijkswaterstaat.. maar dat het bij de ingeschakelde aannemer onduidelijk is welke barriers nu van Rijkswaterstaat zijn, qua eigendom en dus zeggenschap, en die van derden/ de aannemer zelf. Wat mij dus bevreemde.. want RwS kan toch een beeldmerk in het beton laten gieten wanneer men nieuwe barriers besteld bij de betonleverancier?

Even gezocht en gevonden: gaat om een verdwenen dijk. :schrikreactie: :s
In het Limburgse Horn zou een nooddijk worden aangelegd om de bewoners te beschermen tegen het water. Bij de overstromingen van 2021 gaat het mis. Als het water stijgt vragen de bewoners waar de nooddijk is gebleven. Niemand weet het. De dijk is zoek. (..)
https://pointer.kro-ncrv.nl/de-verdwenen-dijk
Dat ging om dit dijkje waar bij 'laag water' wat gaten in zitten om achterliggend land te kunnen bereiken. Wanneer er hoger water wordt verwacht zouden daar dan blijkbaar betonblokken bij- en tussen gestopt moeten worden en het probleem in 2021 was dus dat bleek dat niemand wist waar ze waren.

In 2021 heeft men daar met wat plastic en zandzakken een noodijk neergelegd, maar die brak dus door waarna er in de achterliggende huizen enkele tientallen centimeters water is komen te staan.

In dit filmpje is het wel goed te zien.

Chris
Moderator

Re: Damdoorbraak Maastricht

Bericht door Chris » zo 07 jan 2024, 15:05

Men is twee tijdelijke dammen aan het bouwen, eentje voor en eentje na de woonboten.

Afbeelding

Zo te zien bouwen ze dit:
Afbeelding

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » zo 07 jan 2024, 15:49

^^
Klopt inderdaad Chris. De dam op de plek van de overlaat wordt door de Chinooks gebouwd. Imposant gezicht om deze vanaf de Noorderbrug af en aan te zien vliegen.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » zo 07 jan 2024, 20:45

De dam op de plek van de overlaat schijnt bedoeld te zijn om de stroomsnelheid te verlagen, zodat de andere gebouwd kan worden.

Ik neem aan dat men na de bouw van de tweede tijdelijke dam stroomopwaarts wil beginnen aan het herstel van de brug en de overlaat.

Een ander scenario is een definitieve dam/overlaat op de tweede locatie. De boten komen dan achter de nieuwe overlaat in een smallere, kalmere arm te liggen, waarover een kleinere brug of zelfs een duiker volstaat. Maar dat gaat wellicht te ver, helemaal om in zo'n korte tijd toe te besluiten, en is ook niet per se veiliger dan de oude situatie, zeker bij calamiteiten rond de nieuwe dam.