Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe
Moderator: Moderatoren
-
Chris
- Moderator
Bericht
door Chris » vr 16 dec 2005, 17:06
nu.nl schreef:PRAAG - Tsjechië gaat met ingang van 2007 tol heffen voor vrachtwagens van meer dan 12 ton. Daartoe heeft de Tsjechische Kamer van Afgevaardigden vrijdag besloten. De Senaat moet het betreffende wetsontwerp nog goedkeuren.
De regering heeft al opdracht gegeven voor het installeren van een tolsysteem zoals Oostenrijk kent. Het bedrag van de heffing is nog niet vastgesteld. Het huidige verplichte vignet voor voertuigen van minder dan 12 ton blijft ten minste tot 2012 bestaan.
Tsjechie gaat dus Duitsland achterna. Opvallend is dat ze al een vignetsysteem hebben, maar geld dat niet voor vrachtwagens ofzo?
Overigens is het Tsjechische snelwegennet in het algemeen van goede kwaliteit, vergelijkbaar met de normale Duitse snelwegen.
-
Rene
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Rene » vr 16 dec 2005, 23:32
Tolheffing voor zwaar vrachtverkeer vind ik terecht. Wel zou ik graag zien dat trucks met een dubbele, niet intrekbare achteras korting krijgen. Als meer landen zulke eisen gaan stellen, dan gaan de expediteurs in hun afweging wellicht weer vaker voor de duurdere truck met dubbele achteras kiezen, omdat de exploitatie daarvan dan toch goedkoper is dan de enkelasser. Maar maatschappelijk is het nog véél voordeliger, want een lagere asdruk scheelt heel wat nodeloze beschadiging van het wegdek.
-
DjIdee
- autoweg
Bericht
door DjIdee » ma 19 dec 2005, 9:51
Mogen ze in nederland ook wel gaan doen. Valt mij vooral op de A50 heel erg op, dat sinds de invoering van de maut in duitsland, er veel oost europese truck-oplegger combi's rijden. De meesten zijn gloedje nieuw, maar sommige komen niet door een keuring heen vrees ik. En dat zullen ook wel de meest vervuilende zijn (geen euro3/4 motoren etc)
-
Jeroen
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Jeroen » ma 19 dec 2005, 12:42
Hoe zit dat daar nu trouwens mee, rijdt nu veel vrachtverkeer pas bijvoorbeeld op de A76 de grens over in verband met die maut? De A77 lijkt er iig (nóg) rustiger op te zijn geworden.

-
Willem
- 2x4 autosnelweg
Bericht
door Willem » do 22 dec 2005, 10:47
Of vrachtwagens nemen grensovergangen op binnenwegen.