Werkgedrag: dagen en uren slimmer benutten

Discussieer hier over het mobiliteitsbeleid, de positie van het wegverkeer en de gevolgen voor de wegenplannen.

Moderator: Moderatoren

Robonus
autoweg

Werkgedrag: dagen en uren slimmer benutten

Bericht door Robonus » do 25 jan 2024, 8:30

Daarnaast hebben ze natuurlijk wel gelijk dat we ons wegennet op de maximale intensiteiten inrichten, en er meer budget zou zijn voor broodnodig onderhoud als we de dinsdag en donderdag pieken ietsje omlaag zouden kunnen krijgen door ons gedrag aan te passen.
TOEVOEGING
Inmiddels is deze offtopic discussie afgesplitst naar een nieuw draadje. Het ging om het item tijdens Lubach dat als je de dinsdag en donderdag spitspieken iets omlaag kunnen brengen, dat veel files kan schelen.

(oud) plaatje ter info:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Robonus op vr 26 jan 2024, 9:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Re: Werkgedrag: dagen en uren slimmer benutten

Bericht door Schelpenpaadje » do 25 jan 2024, 10:03

^^ Het zou al schelen als niet iedereen tegelijk rond negen uur begint en rond vijf uur naar huis gaat.

Organisaties met kantooromgevingen kunnen overleggen prima op een vast gedeelte van de werkdag plannen, waar medewerkers hun werkdag flexibel omheen kunnen plannen, zodat ze niet per se op de drukste momenten te hoeven reizen.

Dit is lastig massaal in de praktijk te brengen. Proeven van RWS en NS rond spitsmijden leken hier op aan te sturen maar hebben volgens mij niet zoveel opgeleverd tot nu toe.

Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein » do 25 jan 2024, 10:39

Het zal aan mij liggen, maar ik vind het helemaal niks om bijvoorbeeld eerst twee uur thuis te werken en dan om 10 uur of zo pas naar kantoor te gaan. Dan sta ik nog liever om 8 uur 's ochtends even in de file.

Overigens zitten veel Nederlandse wegen overdag ook buiten de spits overvol. Vaak is het nog net geen file, maar heel erg veel scheelt het soms niet en continu de Vmax rijden zit er op de meeste wegen ook buiten de spits niet in.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 25 jan 2024, 12:12

Rein schreef: do 25 jan 2024, 10:39 Het zal aan mij liggen
Ik ga na 9 uur naar mijn werk (en 's avonds na 18 uur terug). Als ik voor 9 uur zou gaan, heb ik een dubbele reistijd.
Mijn eerste vergaderingen zijn om 10 uur, voor die tijd staat mijn agenda dicht.
Het scheelt natuurlijk dat ik geen gezin heb, dus niemand gaat klagen dat ik laat thuis ben. :mrgreen:
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Rogier
2x2 autosnelweg

Bericht door Rogier » do 25 jan 2024, 12:19

Ik werk 3 dagen vanuit kantoor en 2 dagen thuis.
Ik begin om 7 uur en rond het middaguur ga ik weer naar huis, zodat ik thuis ben, voor dat Amerika wakker wordt.
Anders zit ik mogelijk middenin de avondspits.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » do 25 jan 2024, 12:47

Rein schreef: do 25 jan 2024, 10:39 Het zal aan mij liggen, maar ik vind het helemaal niks om bijvoorbeeld eerst twee uur thuis te werken en dan om 10 uur of zo pas naar kantoor te gaan.
Daarom ga ik om 6 uur naar mijn werk. Men klaagt vaak over vol OV, maar voor 7.30 uur is daarvan nog geen sprake.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » do 25 jan 2024, 15:22

Rein schreef: do 25 jan 2024, 10:39 Het zal aan mij liggen, maar ik vind het helemaal niks om bijvoorbeeld eerst twee uur thuis te werken en dan om 10 uur of zo pas naar kantoor te gaan. Dan sta ik nog liever om 8 uur 's ochtends even in de file.
Zoals hier al wordt gezegd betekent flexibel dat je ook de vrijheid zou kunnen hebben om al vóór 8 uur te beginnen. Zodat je werkdag eerder afgelopen is. Of je begint na negenen 's ochtends en werkt aan het eind wat langer door.

Tot slot zijn er een boel mensen die minder dan 36 uur per week werken en daardoor niet per se een volle werkdag hoeven maken (al zou ik dat zelf liever wel doen als daar meer vrije tijd op een thuiswerkdag of zelfs een vrije dag tegenover staat).

sanderl
autoweg

Bericht door sanderl » do 25 jan 2024, 16:20

Los van het feit dat je met 36 uur ook geen volle werkweek draait, is dat rekenen met uren toch erg ouderwets. Gelukkig gaat het er tegenwoordig steeds meer om dat je gewoon je werk doet. Hoe en wanneer je dat doet regel je zelf maar. Als ik maandag geen zin of tijd heb om te werken, werk ik op dinsdag of woensdag 12 uur als dat nodig is. En als ik aan het einde van de week geen 40 uur heb gewerkt, maar wel alles gedaan heb wat gedaan moest worden is dat ook geen enkel probleem.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » do 25 jan 2024, 16:33

^^ Dat herken ik zeker. Toch verwachten veel werkgevers dat je een minimaal aantal dagen per week fysiek aanwezig bent, en dan ook van 9 tot 5. Dat kan allemaal efficiënter maar veel organisaties zijn zo ver nog niet. Dat er veel meer thuis wordt gewerkt dan vóór corona is in de meeste gevallen al heel wat.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » do 25 jan 2024, 17:11

Ik denk dat met name de HBO's en universiteiten eens wat flexibeler mogen worden met de lestijden. Waarom moeten studenten gratis* reizen in de spits als de treinen al bomvol zitten? En waarom moet een OV-studentenkaart onbeperkt reizen bieden? Met de huidige techniek moet het goed mogelijk zijn er een trajectkaart van te maken, naar keuze van de student tussen onderwijslocatie(s), woonadres en eventueel een tweede thuisadres (ouders). Desnoods deze beperkingen alleen in de spitsuren.

* ja, ik weet dat de kaart niet gratis is en er een maandelijks bedrag wordt ingehouden op de studiebeurs, maar dat is absoluut geen 'commercieel' tarief...

A2Racer
dorpsstraat

Bericht door A2Racer » do 25 jan 2024, 18:33

Er wordt geen maandelijks bedrag ingehouden op de studiebeurs? Het wordt als lening afgedaan die wordt kwijtgescholden als je je diploma haalt.

Overigens kan ik me in je voorstel vinden, maar het is wel weer het zoveelste wat gaat bijdragen aan de generatiekloof.

IIVQ
verkeersader

Bericht door IIVQ » do 25 jan 2024, 18:33

Ik denk dat het aantal studenten dat in de spits in de trein zit anders dan van huis of ouders naar studeer- of stageadres vrij beperkt is (behalve op vrijdagavond).

En voor zeker studenten (zeker MBO'ers) geldt dat ze ook vaak naar steeds wisselende stageadressen moeten kunnen reizen, of voor onderzoek naar verschillende locaties.

Maar idd, de hyperspits lijkt na Corona alleen maar hyperder geworden. Ik reis zelf meestal na de spits (zowel 's morgens als 's avonds) maar ga ook vaak genoeg om 2 of 3 weer naar huis, en dan ook nog eens in de tegenspitsrichting (ik woon in de grote stad en werk in meerdere forenzensteden), maar het valt me op dat hoewel rustig (ik heb altijd wel een tweetje alleen) de treinen nooit echt leeg zijn. Het verbaasd me altijd hoe veel mensen er om 9:12 met.de.stoptrein van Zaandam naar Hoorn gaan, en dit zijn mensen die er niet uitzien als scholoer of student (en ook niet als toerist, waar je tussen Amsterdam en Zaandam een heuse spits hebt in de brede zomermaanden).

hneel
autoweg

Bericht door hneel » do 25 jan 2024, 18:53

Voordat de OV kaart er kwam kreeg je als student nog een reiskostenvergoeding. Die werd toen afgeschaft, dus alleen al in die zin was de kaart zeker niet "gratis". Ik was er daarom destijds fel op tegen, maar ik had het geluk dat het kabinet lubbers II voortijdig viel en de OV kaart daarom werd uitgesteld. Die heb ik dus niet meer mee hoeven te maken.
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst

Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E » do 25 jan 2024, 22:14

Men lijkt te vergeten dat het niet alleen om college/les/tentamens gaat maar ook (afhankelijk van de studie) voor een groot deel stage betreft. Da’s niet per se waar je woont of naar school gaat én op ‘normale’ werktijden. Dan zou je dus het daluren-abonnement wat hier voorgesteld wordt telkens moeten omzetten naar een volwaardig abonnement tijdens stageperiodes. En weer terug als de stage afgelopen is. Mogelijk zijn de administratieve lasten daarvan ook groter dan de potentiële winst…

Komt nog bij dat personeel van de scholen/universiteiten daarmee ook andere uren moet gaan werken en wat dacht je van sportverenigingen/buitenschoolse activiteiten die door het verschuiven van de lestijden later op de avond zouden moeten plaatsvinden? De vraag is of dat gebeurt. Zo niet, dan worden de studenten eigenlijk tweederangs burgers.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 25 jan 2024, 22:30

harry schreef: do 25 jan 2024, 12:12
Rein schreef: do 25 jan 2024, 10:39 Het zal aan mij liggen
Ik ga na 9 uur naar mijn werk (en 's avonds na 18 uur terug). Als ik voor 9 uur zou gaan, heb ik een dubbele reistijd.
Mijn eerste vergaderingen zijn om 10 uur, voor die tijd staat mijn agenda dicht.
Het scheelt natuurlijk dat ik geen gezin heb, dus niemand gaat klagen dat ik laat thuis ben. :mrgreen:
Voor mij hetzelfde. Als ik op kantoor werk, begin ik vaak rond 09:30 uur, dat betekent iets na 09:00 uur vertrekken. Dan is het een stuk rustiger op de weg. En ik werk vaak tot ca. 18:00 uur.
Rein schreef: do 25 jan 2024, 10:39 Het zal aan mij liggen, maar ik vind het helemaal niks om bijvoorbeeld eerst twee uur thuis te werken en dan om 10 uur of zo pas naar kantoor te gaan. Dan sta ik nog liever om 8 uur 's ochtends even in de file.
Ik ben geen ochtendmens. Zeker bij vroege meetings doe ik dat wel: die doe ik vanuit huis, en dan ga ik daarna ergens in de loop van de ochtend naar kantoor. Het is nog altijd de uitzondering, maar het komt toch wel een keer of twee per maand voor.
sanderl schreef: do 25 jan 2024, 16:20 Los van het feit dat je met 36 uur ook geen volle werkweek draait, is dat rekenen met uren toch erg ouderwets. Gelukkig gaat het er tegenwoordig steeds meer om dat je gewoon je werk doet. Hoe en wanneer je dat doet regel je zelf maar. Als ik maandag geen zin of tijd heb om te werken, werk ik op dinsdag of woensdag 12 uur als dat nodig is. En als ik aan het einde van de week geen 40 uur heb gewerkt, maar wel alles gedaan heb wat gedaan moest worden is dat ook geen enkel probleem.
Mijn team zit verspreid over verschillende landen. In Nederland werkt vrijwel iedereen één dag vanaf kantoor en de rest vanuit huis. In andere landen kan dat door lokale regels anders zijn. En ik ga echt niet monitoren hoeveel uur mensen precies aan het werk zijn vanuit huis. Los van het feit dat dat praktisch ondoenlijk is (moet ik dat de hele tijd op Teams in de gaten houden of iemand online is?), gaat het ook om een stukje vertrouwen. Ik ben geen kleuterjuf. Ik wil niet micromanagen en het belangrijkste is inderdaad dat iedereen gewoon zijn fair share van het werk doet. Als iemand de kantjes ervanaf loopt zie ik dat wel, maar dat gebeurt niet.

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » vr 26 jan 2024, 0:42

boe! schreef: do 25 jan 2024, 12:47
Rein schreef: do 25 jan 2024, 10:39 Het zal aan mij liggen, maar ik vind het helemaal niks om bijvoorbeeld eerst twee uur thuis te werken en dan om 10 uur of zo pas naar kantoor te gaan.
Daarom ga ik om 6 uur naar mijn werk. Men klaagt vaak over vol OV, maar voor 7.30 uur is daarvan nog geen sprake.
Tegelijkertijd vraag ik me af wie nou in hemelsnaam voor zijn lol al om 6:00 naar zijn werk gaat :lol:

Voor mijn werk mag ik mijn eigen tijden bepalen maar als ik op locatie wil zijn dan wil ik er vóór 10 uur zijn. Dat betekent dat ik om 7:30 vertrek. Dan kom ik al bij Venlo-Zuid in de file en daarna kom ik tussen pak 'm beet knooppunt Rijkevoort en Valburg vaak nog in de file. Ik neem dat maar voor lief want voor een rit van 2 uur naar Hengelo wil ik niet eerder weg om de spits voor te zijn.
Svenlo

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 26 jan 2024, 6:11

sven_engelen schreef: vr 26 jan 2024, 0:42 Tegelijkertijd vraag ik me af wie nou in hemelsnaam voor zijn lol al om 6:00 naar zijn werk gaat :lol:
Ik :dyn_hyp:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Rogier
2x2 autosnelweg

Bericht door Rogier » vr 26 jan 2024, 7:01

^^

Ik ook en zit om 5:30 in de auto.

Robonus
autoweg

Bericht door Robonus » vr 26 jan 2024, 7:33

Dat ik op een project in Nieuwegein zat (tegenover de Hornbach) begon ik graag om 06.00. Kon ik mooi door de TC voordat die naar 100km/h terugzakte en rond 14.30 weer naar huis want die hoek was in de middag drama om weg te komen. Bijna iedereen begon daar vrijwillig vóór 7 uur.

Dan kan je smiddags thuis nog even een half uurtje liggen en dan is het prima te doen.

maareuhhh... Dit begint wel érg :offtopic: te worden zo :dyn_hyp: [EDIT: topic inmiddels afgesplitst door moderator]
Laatst gewijzigd door Robonus op vr 26 jan 2024, 9:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » vr 26 jan 2024, 8:42

sven_engelen schreef: vr 26 jan 2024, 0:42Tegelijkertijd vraag ik me af wie nou in hemelsnaam voor zijn lol al om 6:00 naar zijn werk gaat :lol:
Ik. Om de files te ontlopen. Tegenwoordig begin ik rond 06:45 op kantoor en betekent dat een vertrek om 06:00 uur (soms iets eerder of later). Maar toen ik nog iedere dag naar Rotterdam en later Capelle a/d IJssel moest, begon ik daar al om 05:45 uur. Dat betekende 04:40 uur van huis, ongeveer en rond 03:50 uur de wekker. Ja, het was een dramatisch ritme, maar als je dan om 14:30 uur naar huis rijdt, weet je dat het het waard is. Want files had ik nooit. Ging ik door een overleg later naar huis (zeg rond 15:30 uur), dan kon de reistijd zomaar oplopen tot ruim twee uur.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » vr 26 jan 2024, 10:20

Wel respect dat je dat kan. Ik ben in mijn leven nog nooit voor 9u op kantoor toegekomen. Ik kan me er fysiek niet toe zetten om voor 7u30 op te staan. Dat zit gewoon niet in mijn ritme. Vroeger zat ik dan wel eens in de file. Maar sinds Covid en het ingeburgerd thuiswerk valt dat allemaal beter mee, en is de filedrukte in de regio hier nog steeds lager dan voorheen.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » vr 26 jan 2024, 10:49

We hoeven dat ook niet allemaal te doen gelukkig want dan staan we om 5.00 alsnog samen in de file :lol:

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 26 jan 2024, 11:36

Schelpenpaadje schreef: do 25 jan 2024, 16:33 ^^ Dat herken ik zeker. Toch verwachten veel werkgevers dat je een minimaal aantal dagen per week fysiek aanwezig bent, en dan ook van 9 tot 5. Dat kan allemaal efficiënter maar veel organisaties zijn zo ver nog niet. Dat er veel meer thuis wordt gewerkt dan vóór corona is in de meeste gevallen al heel wat.
Veel organisaties "zijn er nog niet", andere organisaties zijn ook wat teruggekomen op hun flexibiliteit. Hoewel er best vertrouwen is dat mensen ook goed werk kunnen leveren wanneer ze niet binnen schreeuwbereik van de baas zitten, is ook geconcludeerd dat veel werk dat in teams verloopt veel efficiënter kan worden afgeleverd wanneer mensen tegelijkertijd werken en bij elkaar in de buurt zijn. Het scrum-model dat in de IT bijvoorbeeld best kan werken, ligt voor veel ander werk lastiger. En dan is er nog de component dat je in teams ook van elkaar leert - jongere medewerkers die bij ouderen op de kamer zitten en gecoacht worden. Kortom, een omgekeerd LARGAS (langzaam rijden gaat sneller): als iedereen maximaal zijn flexibiliteit pakt, zijn we allemaal minder efficiënt.

Dat betekent ook dat er een grens zit op "laten we zorgen dat de teamoverleggen worden gepland op gunstige tijden". Want het gaat niet alleen om dat gezamenlijke element, het gaat ook om ongepland maar totaal gewenst dingen samen kunnen aanpakken wanneer een (niet altijd even voorspelbare) situatie daarom vraagt.

Kortom, een zekere herwaardering van het kantoor en de kantooruren. En in de file mogen we dat met zijn allen gaan oplossen ...

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » vr 26 jan 2024, 12:09

^^ Helemaal eens, met de kanttekening dat samenwerken in teams niet betekent dat je per se fysiek op dezelfde locatie moet zitten.

De mogelijkheid van fysiek contact is fijn en zal er in de meeste organisaties ook wel op zekere hoogte (moeten) blijven. Tegelijk bestaan er genoeg hulpmiddelen en methodes om werken in teams te faciliteren zonder bij elkaar te zitten. In deze discussie werden al internationale organisaties genoemd, waarbij teamleden/directe collega's zich in verschillende landen kunnen bevinden.

Gevaar van zo'n conclusie dat werken in teams effectiever is dat managementlagen dit gaan gebruiken als excuus om medewerkers te verplichten fysiek aanwezig te zijn. Een voorbeeld van een argument waarmee discussies binnen een organisatie hoe je werken slimmer kunt organiseren makkelijk platgeslagen kan worden.

Digitale hulpmiddelen komen het best tot hun recht in kleine teams en niet als je met 40 mensen in een teamsvergadering zit. Dat verschilt niet zozeer met fysiek samenwerken en vergaderen. Het voornaamste verschil is dat je iemand niet fysiek op de schouder kunt tikken en dat je in plaats daarvan via een toetsenbord, microfoon en/of camera met elkaar kunt communiceren. Dat werkt beperkend maar is over het algemeen niet onoverkomelijk.

Bij organisaties die hier ambitieus in zijn zie je een focusverschuiving bij wat er aan fysiek contact overblijft. Dit gaat meer om het onderhouden van relaties dan dat de processen zelf er van afhankelijk zijn.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 26 jan 2024, 12:19

Sinds 2019 is de bevolking van Nederland met 700.000 inwoners gegroeid. Het thuiswerken heeft er hooguit nog een dempend effect op, en dan vooral op de trein. De realiteit is dat de bevolking nog steeds substantieel groeit en de al verzadigde huizenmarkt, infrastructuur, natuur, etc. verder overbelast.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 26 jan 2024, 12:25

Schelpenpaadje schreef: vr 26 jan 2024, 12:09 In deze discussie werden al internationale organisaties genoemd, waarbij teamleden/directe collega's zich in verschillende landen kunnen bevinden.
Tja, ik werk in een internationaal opererend bedrijf, dus meen het klappen van die zwepen aardig te kennen. Het vlugge telefoontje naar een buitenlandse collega, allemaal best - we helpen elkaar prima. Maar met elkaar strategie bepalen over Teams? Er zit toch wel heel veel waarde in met elkaar in een ruimte zitten, zodat je elkaar echt kunt lezen. En als je elkaar op kantoor tegenkomt, krijg je toch ook altijd een heel ander soort gesprek (inclusief even afdwalen, op punten informatie uitwisselen die je voor totaal andere momenten weer meeneemt - in het wederzijdse belang) dan wat je zou krijgen als je even videobelt.

Iedere organisatie, ieder team op dit vlak zijn eigen balans. Tegenover het gevaar dat organisaties te makkelijk naar dit soort softe factoren grijpen om niet mee te denken over flexibiliteit staat natuurlijk het gevaar dat organisaties worden geframed als “ze willen het maar niet snappen” waar het gaat om diezelfde factoren. Die echt wel een waarde hebben, maar moeilijk meetbaar zijn - niet alleen voor de buitenwacht maar ook voor sommige leden in het team.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » vr 26 jan 2024, 12:47

Fysiek op kantoor werken is ook prima, maar dat hoeft niet meer 5 dagen per week en dat hoeft ook echt niet altijd maar op de dinsdag en donderdag. De praktijk is echter dat dit de enige dagen zijn waarop iedereen aan het werk is, omdat de maandag en vrijdag vaste vrije of thuiswerkdagen zijn.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » vr 26 jan 2024, 13:09

Wimpie25 schreef: vr 26 jan 2024, 10:20 Wel respect dat je dat kan. Ik ben in mijn leven nog nooit voor 9u op kantoor toegekomen. Ik kan me er fysiek niet toe zetten om voor 7u30 op te staan. Dat zit gewoon niet in mijn ritme. Vroeger zat ik dan wel eens in de file. Maar sinds Covid en het ingeburgerd thuiswerk valt dat allemaal beter mee, en is de filedrukte in de regio hier nog steeds lager dan voorheen.
Je hebt niks te willen, tenzij je ZZP'er bent. Als jouw werkgever wil dat je om 6.00 begint met werken (en in zo een beetje alles in de industrie is dat verre van ongebruikelijk) kun je hoog en laag springen, maar dan is dat wat het is.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 26 jan 2024, 16:23

Snelwegfreak schreef: vr 26 jan 2024, 12:47 Fysiek op kantoor werken is ook prima, maar dat hoeft niet meer 5 dagen per week en dat hoeft ook echt niet altijd maar op de dinsdag en donderdag. De praktijk is echter dat dit de enige dagen zijn waarop iedereen aan het werk is, omdat de maandag en vrijdag vaste vrije of thuiswerkdagen zijn.
Dat is ook een typisch Nederlands 'probleem', dat part-time werken. In andere landen is de vijfdaagse werkweek gewoon standaard, ook voor vrouwen die na zwangerschapsverlof terugkomen. Ik heb mensen in zeven verschillende landen zitten, en alleen in Nederland heb ik mensen in mijn team met een 32-urige werkweek. En ja, dan is de vrijdag, of de woensdag, de vaste vrije dag en iedereen wil op maandag ook het liefste thuiswerken. Dus is de dinsdag in Nederland onze vaste kantoordag.

Ik ben zelf wel vaker dan één dag in de week op kantoor, maar mijn team dus niet.
Jeroen schreef: vr 26 jan 2024, 13:09
Wimpie25 schreef: vr 26 jan 2024, 10:20 Wel respect dat je dat kan. Ik ben in mijn leven nog nooit voor 9u op kantoor toegekomen. Ik kan me er fysiek niet toe zetten om voor 7u30 op te staan. Dat zit gewoon niet in mijn ritme. Vroeger zat ik dan wel eens in de file. Maar sinds Covid en het ingeburgerd thuiswerk valt dat allemaal beter mee, en is de filedrukte in de regio hier nog steeds lager dan voorheen.
Je hebt niks te willen, tenzij je ZZP'er bent. Als jouw werkgever wil dat je om 6.00 begint met werken (en in zo een beetje alles in de industrie is dat verre van ongebruikelijk) kun je hoog en laag springen, maar dan is dat wat het is.
Wimpie heeft het specifiek over kantoorwerk, en dan zijn er genoeg werkgevers waar je flexibele werktijden heb. Op kantoor word ik geacht mijn uren tussen 07:00 uur 's ochtends en 19:00 uur 's avonds te maken, en klok ik in en uit. Ik moet per dag minimaal 5,5 uur aanwezig zijn, anders gaat het van mijn vakantie-uren af, voor de rest heb ik plus-/minuren. Werk ik meer dan acht uur, dan komt er wat bij, ga ik een dag eerder naar huis, dan gaat het van dat saldo af. Als ik om 10:00 uur binnenkom is het ook goed. Al ben ik er meestal wel wat eerder omdat meetings soms eerder gepland zijn, zeker als je in een meeting zit met andere landen waar men minder flexibel is. En ik heb in mijn team mensen in verschillende tijdzones, daar moet ik ook rekening mee houden. Als ik om 06:00 uur zou beginnen met werken, dan ben ik er niet voor mijn teamleden in Zuid-Amerika als ze me nodig hebben. Dat kan ook niet.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » vr 26 jan 2024, 16:48

Jeroen schreef: vr 26 jan 2024, 13:09
Het hangt uiteraard van jouw functie af en of je in een ploegensysteem werkt, maar als jouw job voornamelijk uit kantoor- of telewerk bestaat, valt daar tegenwoordig echt wel over te onderhandelen met de werkgever. Die rigide werkritmes van vroeger, daar ga je tegenwoordig geen kwalitatief personeel meer mee trekken.

Ik vind het bijvoorbeeld helemaal geen probleem om om 10u in de voormiddag te beginnen en tot 19u door te werken. Vele jongere collega's houden zich aan dat ritme. Je hebt dan ook de collega's met kinderen, die starten liever om 7u zodat ze om 15u al kunnen beginnen met afronden en de kinderen van school gaan halen. Allemaal prima dat we dat tegenwoordig kunnen.