Wegnummering gewestwegen België voor 1985

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

JuwaA35
woonerf

Re: Wegnummering gewestwegen België voor 1985

Bericht door JuwaA35 » do 15 feb 2024, 12:27

IQ[] schreef: wo 14 feb 2024, 21:08 Grappig, de A27 is dus eigenlijk afgeleid van de voormalige N27. Weer wat geleerd.
Jazeker! Dat geldt ook (deels nog steeds, A1-A4) voor alle ééncijferige snelwegen, de A10 (N10 = nu N9), de A14 (voorm. N14 Poppel-Mouscron) en de A54 (voorm. N54 Ninove-Charleroi).

En trouwens gesproken over Maaseik, daar liep voorheen de N17 (= nu N78), destijds een lange N-weg van ongeveer 185 kilometer, die liep van de Nederlandse grens bij Kessenich (N273 Napoleonsweg → Venlo) via Riemst, Liège, Huy, Namur en Dinant naar de Franse grens bij Heer-Agimont (N51 → Givet) liep, dus (vrijwel) geheel aan de westoever van de Maas. Hiermee zou je kunnen zeggen dat de N17 voorheen onderdeel zou zijn geweest van een voormalige route van Geldern (via Venlo, Liège, Namur en Charleville-Mezières) naar Reims. Dat waren vroeger twee zeer belangrijke steden; Gelder als hoofdstad van het graafschap Gelre en Reims als hoofdstad van de Champagne (en als oude Romeinse stad).
En dat de Makelaardij N78 het eigenlijk "fout" heeft, want de meeste huizen aan de "N78" zijn natuurlijk van voor 1985, en toen was het dus de N17 :) .

Ook vormde Maaseik het beginpunt van de voomalige N21, een ook lange route van wel 192 kilometer welke hier begon (misschien exact aan de Pater Sangersbrug aan de NL grens?)) en helemaal via Bree (= nu N721), Leopoldsburg, Diest, Tienen en Charleroi naar de Franse grens bij Beaumont liep.
Hiervan heb ik nog meer details toegevoegd op Wegenwiki : zie https://www.wegenwiki.nl/N21_(België) .

Al deze informatie heb ik niet van de bovenstaande link van wegen-routes, ik heb dit allemaal stuk voor stuk zelf uitgezocht.
https://www.wegenwiki.nl/Gebruiker:JuwaA35
"Kijk niet meer om naar de A2 terug" - Dana Winner

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 15 feb 2024, 13:08

JuwaA35 schreef: do 15 feb 2024, 12:27 En trouwens gesproken over Maaseik, daar liep voorheen de N17 (= nu N78), destijds een lange N-weg van ongeveer 185 kilometer, die liep van de Nederlandse grens bij Kessenich (N273 Napoleonsweg → Venlo) via Riemst, Liège, Huy, Namur en Dinant naar de Franse grens bij Heer-Agimont (N51 → Givet) liep, dus (vrijwel) geheel aan de westoever van de Maas. Hiermee zou je kunnen zeggen dat de N17 voorheen onderdeel zou zijn geweest van een voormalige route van Geldern (via Venlo, Liège, Namur en Charleville-Mezières) naar Reims. Dat waren vroeger twee zeer belangrijke steden; Gelder als hoofdstad van het graafschap Gelre en Reims als hoofdstad van de Champagne (en als oude Romeinse stad).
Als je het zo omschrijft volgt het precies Napoleon’s Route Imperiale 3? Er liepen veel historische handelsroutes door het dal van de Maas. Meer dan Reims-Geldern zou ik zeggen dat zo heel Noord-Frankrijk met Noord-Duitsland verbonden werd (van of naar Parijs overigens niet via Reims, maar over een voorloper van de Franse N2).

Archeopendra1234
verkeersader

Bericht door Archeopendra1234 » do 15 feb 2024, 18:31

JuwaA35 schreef: wo 14 feb 2024, 14:14 ^^ Leuk en zeer interessant maar de kaarten van Michelin uit 1981 vind ik toch het duidelijkst, omdat ik denk dat de driecijferige (en daar is het minst bekend over) N-wegen pas gecreëerd zijn eind jaren '70. En de één- en tweecijferige N-wegen zijn pas (zie linkje wegenroutes, bewijs) na de Tweede Wereldoorlog gecreëerd.
De officiele stafkaarten van het Nationaal Geografisch Instituut (van Abdij ter Kameren) bevatten zelfs in zijn geheel géén nummering van wegen, tot midden jaren '90 (maar dit is al te "laat".)
Ik laat mijn vader zijn oude landkaarten nog eens checken en houd rommelmarkten mee in het oog😉

Tommy
autoweg

Bericht door Tommy » ma 19 feb 2024, 18:25

Ik heb de "Guide de la route Europe" (Sélection du Reader's Digest S.A.) uit 1969 er bij genomen. De tweecijferige N-wegen zijn er duidelijke in terug te vinden. Als ik spreek over België, dan zijn de N1 t.e.m. N11 duidelijk vertrekkende uit Brussel:

- N1: Brussel - Vilvoorde - Mechelen - Antwerpen
- N2: Brussel - Leuven - Diest - Hasselt - Maastricht
- N3: Brussel - Leuven - Tienen - Sint-Truiden - Luik - Aken
- N4: Brussel - Overijse - Waver - ...
- N5: Waterloo - Charleroi - Philippeville - Couvin
- N6: Brussel - Nijvel
- N7: Halle - Bergen
- N8: Halle - Doornik - Rijsel
- N9: Brussel - Ninove - Oudenaarde -
- N10: Brussel - Aalst - Gent- Brugge - Oostende
- N11: Asse - Dendermonde
Laatst gewijzigd door Tommy op ma 19 feb 2024, 18:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Tommy
autoweg

Bericht door Tommy » ma 19 feb 2024, 18:33

^^
Hierboven is een niet-gedetailleerde snippet. Ik ga iedere N-weg van toen overlopen en de overeenkomstige huidige N-wegen er naast leggen...
www.vanityplates.be

Joshua
stadsweg

Bericht door Joshua » ma 19 feb 2024, 18:48

ik heb zelf toenmalige Belgische N-wegen van N1 tot N72 maar ik heb geen idee hoe die samen op 1 kaart te zetten.

Joshua
stadsweg

Bericht door Joshua » ma 19 feb 2024, 18:52

Tommy schreef: ma 19 feb 2024, 18:25 Ik heb de "Guide de la route Europe" (Sélection du Reader's Digest S.A.) uit 1969 er bij genomen. De tweecijferige N-wegen zijn er duidelijke in terug te vinden. Als ik spreek over België, dan zijn de N1 t.e.m. N11 duidelijk vertrekkende uit Brussel:

- N1: Brussel - Vilvoorde - Mechelen - Antwerpen
- N2: Brussel - Leuven - Diest - Hasselt - Maastricht
- N3: Brussel - Leuven - Tienen - Sint-Truiden - Luik - Aken
- N4: Brussel - Overijse - Waver - ...
- N5: Waterloo - Charleroi - Philippeville - Couvin
- N6: Brussel - Nijvel
- N7: Halle - Bergen
- N8: Halle - Doornik - Rijsel
- N9: Brussel - Ninove - Oudenaarde -
- N10: Brussel - Aalst - Gent- Brugge - Oostende
- N11: Asse - Dendermonde
De N11 liep vroeger (gebaseerd van plaats tot plaats) min of meer zo: https://www.google.be/maps/dir/Vilvoord ... ?entry=ttu. dat is West Oost terwijl Asse Dendermonde toch echt eerder Noord Zuid liggen van elkaar.

JuwaA35
woonerf

Bericht door JuwaA35 » ma 19 feb 2024, 19:08

Tommy schreef: ma 19 feb 2024, 18:25 - N11: Asse - Dendermonde
Ho eens even, dit is niet waar. De route Asse-Dendermonde is tot de jaren '70 zelfs niet eens genummerd geweest.
Dat zie ik zelfs op Michelinkaart N°2 uit 1954.
De N11 van toen begon in Vilvoorde en liep naar Oudenaarde (zie ook https://www.wegenwiki.nl/N11_(België) ).

Gesproken over de radiale nummering vanuit Brussel; de N1-N5 zijn tot op heden ongewijzigd gebleven. Omdat de N6 (Brussel-Beaumont) is komen te vervallen, (en men de radiale nummering vanuit Brussel wilde behouden in 1985,) is de rest van de gewestwegen vanuit Brussel (N7-N10) met één cijferwaarde verminderd.

Het enige verschil met de radiale N-wegen vanuit Brussel is dat hier en daar de huidige routes iets verlegd zijn (zoals bij de voorm. N9 waarbij de huidige N8 iets is verlegd vanaf Ieper langs Veurne, in plaats van de Franse grens bij Roesbrugge als eindpunt te hebben).

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 19 feb 2024, 19:17

JuwaA35 schreef: ma 19 feb 2024, 19:08Omdat de N6 (Brussel-Beaumont) is komen te vervallen
De reden kan ook zijn dat men niet meer dan 9 radiale wegen wilde hebben, omdat het anders niet past in het systeem van 1e en 2e netwerk (resp. Nx en Nx0):
Afbeelding
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

JuwaA35
woonerf

Bericht door JuwaA35 » ma 19 feb 2024, 19:25

Bijzonder.

Ik denk dat de N6 is komen te vervallen omdat deze een zeer lange dubbelnummering met de (ook huidige) N5 kende en niet echt een enigzins rechte, laat staan logische route vormde, met veel linksaffers (o.a. in La Louvière en Thuin) en ook tussen Gozée en Beaumont dubbelgenummerd was met de N21. De N6 liep niet eens door tot aan de Franse grens.

(Zie voor meer info de beide door mij al bewerkte wegenwikipagina's van de N6 en de N21)

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 19 feb 2024, 19:34

Het kan natuurlijk allebei waar zijn. Harry post volgens mij het systeem dat de Belgische (unitaire) wegbeheerder eind jaren '70 of iets erna heeft uitgedacht, en ze hebben een nummer laten vervallen dat het minst toevoegde aan het netwerk en dus de hernummeringsoperatie ook wat heeft beperkt.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Archeopendra1234
verkeersader

Bericht door Archeopendra1234 » ma 19 feb 2024, 20:07

harry schreef: ma 19 feb 2024, 19:17
JuwaA35 schreef: ma 19 feb 2024, 19:08Omdat de N6 (Brussel-Beaumont) is komen te vervallen
De reden kan ook zijn dat men niet meer dan 9 radiale wegen wilde hebben, omdat het anders niet past in het systeem van 1e en 2e netwerk (resp. Nx en Nx0):
Afbeelding
Misschien werd er toen ook nog rekening gehouden met de groeiende steden destijds door de steenkoolmijnen... wie weet.
Klokgewijs kan ik nog volgen tot N40, vanaf daar word het iets minder overzichtelijk voor de secundaire N-wegen😉

Joshua
stadsweg

Bericht door Joshua » ma 19 feb 2024, 20:18

De N10 tot en met de N50 die zijn goed te volgen maar de N60 wijkt af mede doordat er geen rechtstreekse weg tussen Gent en Mons ligt, anders was het tot en met de N70 te volgen. De N80 en de N90 zijn dan weer gebruikt om de overige rechtstreekse verbindingen tussen provinciehoofdsteden te verbinden.

Dit is dus de rit die je in België kan volgen: https://www.google.com/maps/dir/51.1707 ... ?entry=ttu ruim 10 uur en ongeveer een 538 km.
Laatst gewijzigd door Joshua op ma 19 feb 2024, 20:53, 3 keer totaal gewijzigd.

Tommy
autoweg

Bericht door Tommy » ma 19 feb 2024, 20:43

Mea Culpa. Ik had me laten inspireren door p30 van de atlas. Daar staat 'N-II' bij Opwijk. Ik dacht aan de huidige N47, maar ze doelen dus op de huidige N411! Zie scan!
SPOILER: TOON

Afbeelding
Afbeelding
www.vanityplates.be

JuwaA35
woonerf

Bericht door JuwaA35 » ma 19 feb 2024, 20:58

Allemaal erg interresant.

Ik vind het dan ook erg facinerend hoeveel er op grote schaal in Europa in 1985 veranderd is. Niet alleen de hernummering van de Belgische N-wegen, maar ook de hernummering van het gehele Europese wegennetwerk, waarmee de E-wegen ook enigzins lijken te zijn "verdwenen" uit de volksmond, omdat er toen per land vaak een concrete nationale wegnummering werd ingevoerd.
Ook is 1985 het jaar dat de N8x/N9x-nummering in Nederland verdween.
Hiermee werden ook de Rijkswegenplannen onder het volk bekender, omdat voorheen alleen E- en N-wegen werden bewegwijzerd(?).

Toch is er wel enigzins te zeggen dat er een radiale nummering van alle Autosnelwegen vanuit Amsterdam is.
Kijk maar eens goed; de A1 loopt in oostelijke richting. Vervolgens zijn de Autosnelwegen met de klok mee genummerd tot de A5 (inclusief de nooit aangelegde A3); vervolgens wordt de nummering "overgeheveld" terug in oostelijke richting en zijn de A6-A9(?) tegen de klok in genummerd.

Om het te vergelijken met onze grote buurlanden; hier valt het nogal flink mee. In Duitsland bijvoorbeeld zijn de Bundesstraßen niet tot nauwelijks veranderd. Ditzelfde geldt ook voor de N-wegen in Frankrijk; alleen hier is men al vroeg in de jaren '80 begonnen met het langzaam steeds meer afwaarderen van Nationale routes naar Départementale routes (na 2006 is hier vrijwel niets meer veranderd).

En over Luxemburg gesproken; hier is er ook enigzins sprake van een radiale nummering van zowel A- als N-wegen vanuit Luxembourg, die wel de "1985-klap" hebben overleefd. Hier is ook nauwelijks iets veranderd.

Misschien wordt dit een beetje té off-topic, maar ik vind het goed zolang de nummering van wegen vóór 1985 in dit topic centraal staat.

JuwaA35
woonerf

Bericht door JuwaA35 » ma 19 feb 2024, 21:00

Tommy schreef: ma 19 feb 2024, 20:43 Mea Culpa. Ik had me laten inspireren door p30 van de atlas. Daar staat 'N-II' bij Opwijk. Ik dacht aan de huidige N47, maar ze doelen dus op de huidige N411! Zie scan!

Afbeelding
Afbeelding
Geen probleem. Zoals je het schrijft, doet het me denken aan de N-II (N2) in Spanje :) . Maar oké, da's weer een heel ander onderwerp.
Dit is ook de reden dat ik vrijwel alleen Michelin-kaarten gebruik. Daar staat het wegnummer gewoon uitgetypt boven of onder de weg.

Tommy
autoweg

Bericht door Tommy » ma 19 feb 2024, 21:04

Te zien op de kaart bvb:
- N51 toen is de huidige N25 Oud-Heverlee + N251 Oud-Heverlee - Leuven + N26 Leuven - Mechelen + N14 Mechelen - Lier!
- N16 toen is de huidige N416 Wetteren - Dendermonde + N17 Dendermonde - Willebroek + N183 door Willebroek + N16 Willebroek - Mechelen + N16a (Battelsesteenweg) + N15 Mechelen - Heist-op-den-Berg
- ...
www.vanityplates.be

JuwaA35
woonerf

Bericht door JuwaA35 » di 20 feb 2024, 12:12

Jaja, met dat soort onderzoek ben ik ook veel bezig. Ik ben ook bezig met het bewerken van de Wegenwikipagina's van deze N-wegen, waarbij ik dit soort wegnummergechiedenis toevoeg. Ik ben dit van plan om dit te doen bij alle 72 N-wegen van toen. Ik ben er al een tijdje mee bezig, moet nu verder met de N17. Alle N-wegen hieronder (m.u.v. de ééncijferige behalve N6) heb ik al bewerkt en ook al de N21.

Een klein feitje; er bestaat een manier om op een huidige wegenkaart van België enkele voormalige N-wegen te vinden.
Hiervoor moet men kijken: ziet men in twee verschillende provincies (enigzins) op dezelfde lijn twee gewestwegen die beiden eindigen op dezelfde twee cijfers? Dan is de kans groot dat dit voorheen onderdeel was van die N-weg (de laatste twee cijfers van de tegenwoordige nummering).
Een goed voorbeeld hiervan is de N11, omdat de N211 en N411 enigzins op dezelfde lijn liggen (in twee verschillende provincies).

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » di 20 feb 2024, 12:27

JuwaA35 schreef: ma 19 feb 2024, 20:58Ook is 1985 het jaar dat de N8x/N9x-nummering in Nederland verdween.
Nee, dat was al in 1976 met de invoering van de A/N-nummering op rijkswegen. Die wegnummering verscheen integraal op de bebording, waarbij de E-nummers vanwege de aanstaande systeemwijziging naar ruitertjes (opzetbordjes) werden verplaatst zodat ze makkelijk te vervangen zouden zijn. De oude N8x/9x-nummering verdween hierbij helemaal.

Maar het is inderdaad wel mede gebeurd met een grote systeemwijziging in het E-wegennet in het achterhoofd.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 20 feb 2024, 12:44

JuwaA35 schreef: ma 19 feb 2024, 20:58 Toch is er wel enigzins te zeggen dat er een radiale nummering van alle Autosnelwegen vanuit Amsterdam is.
Kijk maar eens goed
Hier is in het verleden al een hoop over gezegd, onder andere op autosnelwegen.nl. Kijk maar eens goed. :)
JuwaA35 schreef: ma 19 feb 2024, 20:58 Misschien wordt dit een beetje té off-topic, maar ik vind het goed
Dat is niet alleen aan jou. Anderen lezen dit topic ook.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » di 20 feb 2024, 18:45

De oorsprong en het systeem achter de Nederlandse rijkswegnummering heeft René een paar jaar geleden ontrafeld: viewtopic.php?t=19550
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

JuwaA35
woonerf

Bericht door JuwaA35 » di 27 feb 2024, 14:22

Zo, inmiddels net klaar met de wegnummergeschiedenis-info van de N22.

Ik denk dat de N22 wel de meest bijzondere route is ooit bedacht. De route was namelijk ook best wel logisch. De N22 begon op de Nederlandse grens bij Dilsen-Stokkem; daarmee bedoel ik aan de Maas, daar waar er ter plekke nog steeds een voetveer is tussen Berg en Meeswijk. Misschien zou deze oude route aan de Duitse zijde wel verder lopen via de B56.

De N22 volgde vooral de oude routes (wat wel logisch is); de N742 bij Lanklaar, de N723 bij Genk, de N722 bij het Herkdal en de N922 bij Fosses. De N22 lijkt een soort tegenbeweging te zijn van de N17 want de N22 komt de N17 twee keer tegen; aan het begin in Lanklaar en in Namur.

Afbeelding
Ik vind het maar gek dat na de hernummering van 1985 ieder tweecijferig N-nummer benut moest worden. Omdat de provincie Brabant niet zoveel tweecijferige N-wegen bevatte (omdat alle ééncijferige gewestwegen al vanuit Brussel beginnen) hebben ze maar enkele korte ontsluitingswegen in Brussel genummerd als de N22, N23 en N24 (die niet eens allemaal bewegwijzerd worden).
Laatst gewijzigd door JuwaA35 op do 21 mar 2024, 11:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Joshua
stadsweg

Bericht door Joshua » di 27 feb 2024, 15:42

^^ Wat betreft die tweecijferige N-wegen in Brussel, had ik liever aan andere routes toegekend en die huidige een driecijferige wegnummer gegeven.

JuwaA35
woonerf

Bericht door JuwaA35 » ma 25 mar 2024, 18:22

Even terug naar de N22.

Ik heb namelijk iets ontworpen, ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden.
Het is een soort historische pagina van de N22.
(Helaas beetje onscherp, komt natuurlijk door al dat geëdit.)

Afbeelding
Zou dit nuttige informatie kunnen zijn, of niet?

Rustig, ik heb niets gepubliceerd. Dit is slechts een voorbeeld.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 25 mar 2024, 18:34

Franse route nationale pagina's zijn ook vaak zo opgebouwd, omdat ondertussen bijna alles gedeclasseerd is. Bij België is dat minder het geval. Ik zou dit alleen doen in gevallen dat er niks of vrijwel niks meer resteert van een N-weg.

JuwaA35
woonerf

Bericht door JuwaA35 » ma 25 mar 2024, 19:37

Chris schreef: ma 25 mar 2024, 18:34 Ik zou dit alleen doen in gevallen dat er (vrijwel) niets meer resteert van een N-weg.
Dat is 'm nou juist. Deze pagina zou als een soort speciale pagina kunnen worden gezien. Want de tegenwoordige N22 (Evere-Brussel) is slechts 3,2 kilometer lang (en hiermee zelfs de op één na kortste tweecijferige gewestweg). Ook wordt de huidige N22 niet eens bewegwijzerd.
Ik deel 'm wel op een wel heel symbolische tijd..