Het artikel beschrijft dat de BMW rijder volledig in het fout is, zonder relevante verkeersregels te benoemen. Op TikTok is er een discussie gaande tussen mensen die zeggen dat de BMW voorrang heeft en niet. Ikzelf twijfel ook over deze situatie, vandaar deze vraag.
Mijn allereerst reactie was dat beide auto's groen licht hebben, de BMW zich al op de weg bevind voor het samenkomen van de verkeersstromen en daarom de oprijdende auto's de BMW voor moeten laten gaan vanwege de haaientanden. Echter gaan volgens artikel 64 verkeerslichten boven de haaientanden.
Dan kom je al snel uit bij artikel 54:Artikel 64
Verkeerslichten gaan boven verkeerstekens die de voorrang regelen.
Het samenvoegen van de verkeersstromen is zo'n 30/35 meter verwijderd van waar de BMW keert. Deze afstand is voor mij de rede van de twijfel, behoort dit verkeer nog onder "het overige verkeer" of is artikel 54 niet meer relevant omdat de bijzondere manoeuvre dan al lang en breed is afgerond en de BMW zich op de doorgaande rijbaan bevind?Artikel 54
Bestuurders die een bijzondere manoeuvre uitvoeren, zoals wegrijden, achteruitrijden, uit een uitrit de weg oprijden, van een weg een inrit oprijden, keren, van de invoegstrook de doorgaande rijbaan oprijden, van de doorgaande rijbaan de uitrijstrook oprijden en van rijstrook wisselen, moeten het overige verkeer voor laten gaan.
Als ik ergens keer en 30/35 meter verderop is een zijstraat zou ik er niet aan denken verkeer uit die zijstraat voorrang te verlenen, of is dat in deze situatie anders omdat het gezien wordt als onderdeel van 1 kruising.
Kortom, hoe zit het met deze situatie? Wie heeft er voorrang? Is hier sprake van "overig verkeer" volgens artikel 54?