Pijlen Belgische borden

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Mwise2012
woonerf

Pijlen Belgische borden

Bericht door Mwise2012 »

Hallo, ik reed laatst in België :vlag-be: en ik vraag me af waarom Belgische wegen van die lelijke, puntige pijlen hebben.

Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door Mwise2012 op za 02 mar 2024, 9:27, 2 keer totaal gewijzigd.
Autisme of AS(S) is geen stoornis!!
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Re: Pijlen Belgische wegen

Bericht door Wimpie25 »

Dat is een stijlkeuze geweest die je nog in enkele andere landen ziet.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Ik hoop dat er met de nieuwe 'Wegcode' de toekomstige "Code van de openbare weg" ook een nieuwe soort pijl gaat komen.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak »

Uhm, over welke pijlen hebben we het hier? Kan topicstarter wat specifieker zijn? En vanwaar de vraag? :dontknow:
Enne gojje mins blieft altied leave.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

De nieuwe borden zullen blijkbaar open pijlen hebben, dat schept weinig vertrouwen:

Afbeelding
Mwise2012
woonerf

Bericht door Mwise2012 »

Snelwegfreak schreef: vr 01 mar 2024, 16:47 Uhm, over welke pijlen hebben we het hier? Kan topicstarter wat specifieker zijn? En vanwaar de vraag? :dontknow:
Ik reedt laatst in belgië en ik vroeg me af waarom dus ik dacht ik vraag het ff
Mwise2012
woonerf

Bericht door Mwise2012 »

Joshua schreef: vr 01 mar 2024, 16:10 Ik hoop dat er met de nieuwe 'Wegcode' de toekomstige "Code van de openbare weg" ook een nieuwe soort pijl gaat komen.
Ja, dat hoop ik ook
Mwise2012
woonerf

Bericht door Mwise2012 »

Ik vraag me ook af: Waarom gebruiken we nieuwe pijlen in steeds meer delen van nederland?
Afbeelding
zie afbeelding ^^
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

^^ Voor in Vlaanderen zou ik dat zelf nog zien zitten. Maar in Wallonië zie ik liever zoiets als de Duitse, Luxemburgse of Zwitserse verschijnen.
Alfa schreef: vr 01 mar 2024, 17:17 De nieuwe borden zullen blijkbaar open pijlen hebben, dat schept weinig vertrouwen:

Afbeelding
In veel landen gebruiken ze zelf ook meerdere pijlen, Frankrijk en Duitsland bijvoorbeeld. En zelfs in België zelf ook al.
Laatst gewijzigd door Joshua op vr 01 mar 2024, 18:02, 3 keer totaal gewijzigd.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

^^ Je zou denken dat een nieuwe wegcode en een algemeen herontwerp van de verkeersborden een goed moment is om dat te homogeniseren. Maar je ziet bij de voorbeelden van de nieuwe verkeersborden ook al twee verschillende pijlen opduiken.
Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Mwise2012 schreef: vr 01 mar 2024, 17:30Ik reedt laatst in belgië en ik vroeg me af waarom dus ik dacht ik vraag het ff
Prima, maar het gaat dus om de pijlvorm op verkeersborden en bewegwijzering. Helder.
Mwise2012 schreef: vr 01 mar 2024, 17:30Ik vraag me ook af: Waarom gebruiken we nieuwe pijlen in steeds meer delen van nederland?
We gebruiken in Nederland juist weer steeds minder pijlvormen. We hebben een periode van 1997 tot 2014* gehad waarin de meest rechter pijlvorm de standaard is geweest. Daarvoor was en daarna werd gelukkig de oude, volle hartkoppijl weer de standaard.

*Op Rotterdam na, maar dat zou nog maar even moeten duren...
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

Alfa schreef: vr 01 mar 2024, 17:58 ^^ Je zou denken dat een nieuwe wegcode en een algemeen herontwerp van de verkeersborden een goed moment is om dat te homogeniseren. Maar je ziet bij de voorbeelden van de nieuwe verkeersborden ook al twee verschillende pijlen opduiken.
In Duitsland is dat niet anders hoor. Daar gebruikt men ook twee verschillende pijlvormen.
Mwise2012
woonerf

Bericht door Mwise2012 »

Oh ik dacht dat dat juist nieuwe pijlen waren bijvoorbeeld op de A325 knooppunt ressen, daar heb ik ze ook gezien.
En zou iemand mij misschien wat meer kunnen vertellen over het anwb redisign project?

Bedankt voor alle antwoorden!
Snelwegfreak
Hoofdmoderator

^^ Heb je hier al gekeken?
:arrow: https://www.wegenwiki.nl/Redesign
Mwise2012
woonerf

Bericht door Mwise2012 »

Ja net gekeken, bedankt voor de info
Laatst gewijzigd door Mwise2012 op za 02 mar 2024, 16:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

Alfa schreef: vr 01 mar 2024, 17:58 ^^ Je zou denken dat een nieuwe wegcode en een algemeen herontwerp van de verkeersborden een goed moment is om dat te homogeniseren. Maar je ziet bij de voorbeelden van de nieuwe verkeersborden ook al twee verschillende pijlen opduiken.
Bovendien, vanaf een bepaalde grootte is het beter en duidelijker om met open ipv gestyleerde of volle vormen te gaan werken. Zoals in het geval van het bord "vrij-door-rood" voor fietsers. Da's echt een basisprincipe.

Voor zover ik kan zien blijft onze huidige pijlvorm behouden.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

^^ Bij de Nederlandse verkeersborden is er geen enkel bord waar een open pijl gebruikt wordt. Ook de huidige Belgische verkeersborden gebruiken allemaal een gesloten pijl. Dan wordt het inconsequenter als er bij de nieuwe ontwerpen afwisselend open en gesloten pijlen gebruikt worden.
verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 »

^^ Verkeerslichten gebruiken wel overal een open pijl. De groene pijl zoals die in Duitsland gebruikt wordt komt van het idee dat het zonde is om een verkeerslicht 24/7 dezelfde kleur te laten tonen, en dat je dan beter een metalen bord kan ophangen.
Dit Belgische bord is daar weer doorontwikkeling van. De open pijlen refereren nog steeds naar de open pijlen van het verkeerslicht, waardoor de betekenis (hopelijk) sneller duidelijk is.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

^^ Dat is een mooie uitleg, ik vraag me af of dat werkelijk het geval is waarom er voor open pijlen gekozen is bij dit bord. We zullen dat maar zien als we een volledig overzicht krijgen van alle verkeersborden en zien of er nog meer open pijlen gebruikt zijn.

Overigens gebruikt het huidige bord ook een gesloten pijl. De vormgeving is integraal overgenomen uit Frankrijk. Het bord zoals opgenomen in de nieuwe code van de openbare weg is dus een doorontwikkeling van dat Franse bord.
Afbeelding

Dat gezegd zijnde vind ik het nieuwe bord eigenlijk nog meer op een gewoon voorrangsbord lijken, ik vind het onbegrijpelijk dat ze de omgekeerde driehoeksvorm behouden hebben. Het wel goed dat de gekke gele fiets verdwijnt en vervangen wordt door een standaardfiets.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Als je op die grootte voor volle pijlen kiest, verdwijnt een groot stuk van de leesbaarheid. Dat is ook de reden waarom men in vele landen de pijlkoppen in de verkeerslichten los maakt van de pijlstok.

Wat die bordjes voor fietsers betreft, het is logisch dat die een voorrangsbordvorm hebben. Je dient immers des te meer altijd op te passen en voorrang te verlenen als je de toestemming hebt om door het rood licht te rijden.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

^^ Ik vind het verwarrend omdat die soms ook op voorrangswegen geplaatst worden waardoor het verwarring geeft met een standaard B1-bord. Dat je voorrang moet geven aan kruisend verkeer bij het naar rechts rijden is nogal wiedes, dat moet niet zo prominent weergegeven worden. Ook zonder die omgekeerde driehoek zou de boodschap overkomen en zou er tenminste geen verwarring zijn met bord B1. In het eerder vernoemde Duitse voorbeeld worden die pijlen trouwens ook niet in een voorrangsbord gezet.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Maar wel op de rest van de verkeersborden ;)

Afbeelding

Ik vind die bordjes in de huidige lay-out absoluut niet verwarrend. Fietsers hebben bij VRI's Sowieso al hun eigen set verkeersborden.
Mwise2012
woonerf

Bericht door Mwise2012 »

Kan ik dit topic misschien nog naar bww België verplaatsen? want daar past het beter bij.
verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 »

^^ Nee, want verkeersborden zijn geen bewegwijzering.
Mwise2012
woonerf

Bericht door Mwise2012 »

Maar die pijlen horen bij bewegwijzering, toch?
Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Re: Pijlen Belgische borden

De vraag ging over verkeersborden én bewegwijzering.
Het Belgische verkeersbordentopic staat onder Algemeen en de bewegwijzeringtopics onder Bww-België. Deze draad kan dus in beide subfora staan.
Mwise2012
woonerf

Bericht door Mwise2012 »

Oke bedankt!
JuwaA35
dorpsstraat

Bericht door JuwaA35 »

Mwise2012 schreef: zo 03 mar 2024, 7:49 Kan ik dit topic misschien nog naar bww België verplaatsen? Want daar past het beter bij.
Ja sorry ik zei dat tegen 'm.
Met mijn 200+ berichten wellicht niet de grootste, maar wel de jongste upcoming.
Waar ik ook ben, Holwerd, Vasse of Gaanderen, mijn hart verlangt voor altijd naar Vlaanderen.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Misschien zou deze er ook nog bij kunnen?: https://www.mapillary.com/app/?lat=53.4 ... 027&zoom=3, is ook nog hoekig.
Mwise2012
woonerf

Bericht door Mwise2012 »

Maar dit is in Belarus.
Wat heeft dat met dit onderwerp te maken?