Pijlen Belgische borden

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Joshua
autoweg

Re: Pijlen Belgische borden

Bericht door Joshua »

Dat kan wel (Smartphone) daar staat er in de app ergens onderaan 'meer datums bekijken'.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Thom
verkeersader

Bericht door Thom »

Ik kwam net per toeval dit oude bord tegen op de Boomsesteenweg (N177) in Antwerpen.
https://maps.app.goo.gl/xSuJR9fia8nL19by5?g_st=ic
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Da's in Vlaanderen tegenwoordig uiterst uitzonderlijk, zeker aan een "brugrailing" die al wel stamt uit het Vlaams standaardbestek. Dat wil zeggen dat men dat oude bord terug aan een nieuwe railing heeft bevestigd.
Mwise2012
woonerf

Bericht door Mwise2012 »

Ik keek laatst een video van Chris (Maastricht - Liège) en net voor de grens met België zag ik Belgische bewegwijzering staan. Het kan toch ook gewoon Nederlandse bewijzering zijn? Weet iemand misschien waarom er niet gewoon Nederlandse borden staan?

Hier de borden die me opvielen:

1200 mtr:
https://maps.app.goo.gl/EagmT6C2G5e7fpA49?g_st=ic

800 mtr:
https://maps.app.goo.gl/GdqL13fACUhiTiD16?g_st=ic

400 mtr:
https://maps.app.goo.gl/8w95qXsyxxj9fwD46?g_st=ic
Autisme of AS(S) is geen stoornis!!
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

Die staan er al sinds het oude testament. Het is niet enkel bij Moelingen dat je dat ziet, ook op de E19 en A13.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Wel grappig dat ze enkel in het Nederlands zijn, in Voeren zijn ze tweetalig (omdat Voeren een faciliteitengemeente is). De taalwetgeving wordt dus doorgetrokken naar Nederland. ;)
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Mwise2012 schreef: za 01 jun 2024, 9:46 Het kan toch ook gewoon Nederlandse bewijzering zijn? Weet iemand misschien waarom er niet gewoon Nederlandse borden staan?
Het gaat hier namelijk om een Vlaams/Belgische afrit daarom Vlaamse afritbewegwijzering.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Andersom komt ook voor:
https://maps.app.goo.gl/m7CRyaZzSXafu3cu9

Belgisch bord voor de Nederlandse afrit Stein.
Weet iemand misschien waarom er niet gewoon Nederlandse borden staan?
De borden zijn neergezet door de Vlaamse wegbeheerder. Rijkswaterstaat vindt dat prima. Scheelt weer geld.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

Alfa schreef: za 01 jun 2024, 12:31 Wel grappig dat ze enkel in het Nederlands zijn, in Voeren zijn ze tweetalig (omdat Voeren een faciliteitengemeente is). De taalwetgeving wordt dus doorgetrokken naar Nederland. ;)
Ik zie toch echt Visé in plaats van Wezet en Lixhe in plaats van Lieze ;)

Kortom, de borden voldoen taaltechnisch aan de Nederlandse richtlijnen, met één klein foutje: Visé-Noord had Visé-Nord moeten zijn.
JuwaA35
dorpsstraat

Bericht door JuwaA35 »

Vanuit Nederland ga je ter plekke zo snel over van Nederlandstalig naar Franstalig gebied (binnen 600 meter na de NL-B grens), dat je nauwelijks in de gaten hebt dat je ook nog eerst het Vlaams Gewest passeert. Je ziet gelijk die grote haan thv de VZP.

Bijna alle portaalborden zitten ter plaatse (aan de achterkant) onder de graffiti, net zoals dat vorkbord waar Mwise2012 het over heeft.
Met mijn 230 berichten wellicht niet de grootste, maar wel de ambetantste.
Waar ik ook ben, Holwerd, Vasse of Gaanderen, mijn hart verlangt voor altijd naar Vlaanderen.
Thom
verkeersader

Bericht door Thom »

Afrit Zandvliet bij de grensovergang van de A4 naar de A12 heeft een combinatie van Nederlandse en Belgische borden. Het 1600m-bord en 400m-bord is Belgisch de rest Nederlands.
https://maps.app.goo.gl/M3CVmun4s4yZQ3DT7?g_st=ic
Afrit13
verkeersader

Bericht door Afrit13 »

Misschien niet helemaal het goede topic meer, maar ik heb even gekeken hoe het bij grensovergangen van Nederland zit van snelweg(achtige) wegen.

Bij de A52 (D) / N280 staan er Nederlandse borden: https://www.google.com/maps/@51.2050984 ... &entry=ttu

De afrit (die nog in Duitsland ligt) bij Bocholtz op de A4 / A76 wordt op z'n Duits aangegeven: https://www.google.com/maps/@50.8152666 ... &entry=ttu

Soms staat er niks, zoals bij de A40 / A67 bij Venlo, A3 / A12 bij Beek of de A280 / A7, terwijl er wel vrij kort een aansluiting na de grens ligt. De grens zelf wordt wel aangegeven dan.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

JuwaA35 schreef: za 01 jun 2024, 16:18 Vanuit Nederland ga je ter plekke zo snel over van Nederlandstalig naar Franstalig gebied (binnen 600 meter na de NL-B grens), dat je nauwelijks in de gaten hebt dat je ook nog eerst het Vlaams Gewest passeert. Je ziet gelijk die grote haan thv de VZP.
Er staat nog wel een bord met de Vlaamse maximum snelheden. Géén bord met de Waalse maximum snelheden trouwens.
https://maps.app.goo.gl/kXiCzcSeY6ygoTm76?g_st=ic
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Dat kunnen ze dan onder dat bord met 'PROVINCE DE LIEGE' hangen, de ophanging met beugels zit er zelfs nog. Daarbij ik heb daar trouwens nog nooit gezien welk bord er daar onder zat vroeger.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Voor de nieuwe pijlen op de (verplicht/gebods)borden zie: https://www.wegcode.be/media/file/b7dd4 ... b875cb.doc, pagina's 18 en 19.
Ger81
autoweg

Bericht door Ger81 »

paolie schreef: za 01 jun 2024, 14:52 Kortom, de borden voldoen taaltechnisch aan de Nederlandse richtlijnen, met één klein foutje: Visé-Noord had Visé-Nord moeten zijn.
Zoals hier.
Ubi volentia est, via est
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

^^ Visé-Nord klopt hier, maar hier had dan volgens de Nederlandse richtlijnen alleen Voeren moeten staan, zonder Fourons. Of nog beter: niet de gemeentenaam Voeren, maar de plaatsnaam Moelingen.

En ik corrigeer mezelf. Op het voorafgaande bord had volgens de Nederlandse richtlijnen natuurlijk niet Luik maar Liège moeten staan boven de rechtdoorpijl. Maar nog beter was Visé geweest ;)
Mwise2012
woonerf

Bericht door Mwise2012 »

Bedankt voor alle informatie!
Ik vind eigenlijk dat er bij dat kleine stukje Vlaanderen misschien gewoon Waalse borden kunnen staan, dat maakt het iets duidelijker.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

^^ alle afritborden staan op Nederlands grondgebied, wat mij betreft zouden dit gewoon Nederlandse borden moeten zijn.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

^^ En dat dan zelf ook alleen maar in het Nederlands, want aan de Waalse zijde staat het trouwens zelf ook alleen in het Frans. Probleem opgelost en zo voldoe je aan alle taalwetgevingen.
Mwise2012 schreef: zo 09 jun 2024, 7:22 Bedankt voor alle informatie!
Ik vind eigenlijk dat er bij dat kleine stukje Vlaanderen misschien gewoon Waalse borden kunnen staan, dat maakt het iets duidelijker.
Zoiets zou een aanleiding geven om te discussiëren. Maar in geval van Voeren/Fourons snap ik bewegwijzering van Wallonië wel, aangezien dat die gemeente ook een soort van Wallonië gevoel heeft.
Laatst gewijzigd door Joshua op zo 09 jun 2024, 10:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

Ik vind net dat de borden mogen geplaatst worden door de wegbeheerder die de respectievelijke afrit beheert. Zoals dus tussen NL en Vlaanderen de ongeschreven standaard is.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

^^ Vlaanderen plaatst gewoon eigen borden voor Nederlandse afritten:
https://maps.app.goo.gl/ooCvaiuFHdzqTf6Y8?g_st=ic
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

Joshua schreef: zo 09 jun 2024, 10:17 ^^ En dat dan zelf ook alleen maar in het Nederlands, want aan de Waalse zijde staat het trouwens zelf ook alleen in het Frans. Probleem opgelost en zo voldoe je aan alle taalwetgevingen.
Nee, natuurlijk niet. Nederlandse borden op Nederlands grondgebied dienen gewoon aan de Nederlandse richtlijnen te voldoen. En die schrijft het gebruik van endoniemen voor.
Mwise2012 schreef: zo 09 jun 2024, 7:22 Bedankt voor alle informatie!
Zoiets zou een aanleiding geven om te discussiëren. Maar in geval van Voeren/Fourons snap ik bewegwijzering van Wallonië wel, aangezien dat die gemeente ook een soort van Wallonië gevoel heeft.
Poeh, gevaarlijke uitspraak! Het is er toch vooral heel erg Limburgs! Maar aangezien het een faciliteitengemeente is, is tweetalige bewegwijzering volgens de Belgische taalwet in ieder geval toegestaan (of zelfs verplicht?)
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

^^
Ja dat is toegestaan maar alleen Wallonië maakt daar gebruik van.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

De gemeente Voeren is tweetalig. Formeel is het een faciliteitengemeente; en dus kunnen de Franstalige namen op de bewegwijzering er gewoon bij gezet worden. Op Nederlands grondgebied geldt de taalwetgeving in België natuurlijk niet, dus het lijkt me optioneel voor de wegbeheerder. Prima opgelost wat mij betreft.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

Joshua schreef: zo 09 jun 2024, 10:59 ^^
Ja dat is toegestaan maar alleen Wallonië maakt daar gebruik van.
Vlaanderen in het geval van Voeren dus ook.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Voeren is formeel eentalig, met faciliteiten voor de Franstaligen. Voeren is hier dus gewoon het endoniem.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

^^ uiteraard
Mwise2012
woonerf

Bericht door Mwise2012 »

Eventjes off-topic: Ik ga binnenkort voor het eerst naar Zweden wat vinden jullie eigenlijk uniek aan de Zweedse wegen/bewegwijzering?
En waar kan ik op letten als ik op de E4/E6 rijd?

Bedankt!
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

Mwise2012 schreef: wo 12 jun 2024, 21:38 Eventjes off-topic
Niet doen. Daar zijn andere topics voor.
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.