De Rijnhaven in Rotterdam wordt momenteel voor een deel gedempt. Er komt een stadsstrandje, een wandelpad en er komen woontorens te staan.
De boten, het drijvend paviljoen en het 'dobberend bos' zijn al een tijdje weg. Men is al een tijd bezig met het opspuiten van het einde van de Rijnhaven aan de oostzijde, langs de Posthumalaan.
Een impressie van hoe het moet worden:
Ik heb 2 weken geleden wat foto's gemaakt van de stand van zaken.
Deze 2 zijn van afgelopen vrijdag.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
ik vermoed dat het afkomstig is uit het ontwerpdocument van het architectenbureau, dat internationaal opereert en daardoor alles uitsluitend in het Engels publiceert. Zie het uitgebreide plandocument van de gemeente voor de Nederlandse toelichting.
Dit project is natuurlijk al langer bezig, de renderings uit dat plandocument lijken mij ook verouderd. Want een toren die nu aardig concreet wordt is Codrico in de zuidoostelijke hoek van het havendok. Die zal 223 m hoog worden. Rotterdam timmert verder aan de weg als ultieme hoogbouwstad van de Lage Landen. Ook een stadsstrand op die plek is natuurlijk een fantastisch idee, het zal heel indrukwekkend worden tussen die torens.
Leuk dat dempen van die haven, maar bij hoogwater (zee) in combinatie met storm, heb je wel minder ruimte/mogelijkheid om met een hoog debiet van de maas om te gaan. Vervolgens gaan we een dijk om Zeeland leggen om te voorkomen dat Rotterdam overstroomt...
De Maas mondt niet uit in de Nieuwe Waterweg maar in het Hollands Diep. Sowieso wordt de Nieuwe Waterweg afgedamt als de poep de ventilator raakt, dus dan kun je daar niets meer kwijt.
Misschien denk je nog aan de Waal, maar ook die gaat ook via de Merwede het Hollands Diep in.
Dit schema is wellicht handig om te zien waar Rijn- en Maaswater precies terecht komt. Water van de Maas komt inderdaad niet terecht in de Nieuwe Maas (maar wel in de Nieuwe Waterweg); water van de Waal komt wel degelijk voor een aanzienlijk gedeelte in Rotterdam terecht. Er komt meer Rijnwater op zee terecht bij Hoek van Holland dan via het Haringvliet.
Neemt niet weg dat de precieze waterstromen in een nood-scenario anders zullen zijn. Daar hebben we de verschillende Ruimte voor de Rivier-projecten voor. Daarbij lijkt wat je verliest in de Rijnhaven me een druppel op een gloeiende plaat in vergelijking met wat elders gebeurt. Zet het alleen al af tegen opslagcapaciteit in een IJsselmeer of Haringvliet. En ik zou denken dat ook het nieuwe park wat ruimte voor de rivier vormt in noodgevallen? Uiteraard minder dan het oude havenbekken, maar ik zou het niet groter willen maken dan het is...
Pino schreef: di 12 mar 2024, 10:38
druppel op een gloeiende plaat
Dat helemaal.
Met een oppervlakte van zo'n 100.000 m2 wat gedempt wordt en een afvoer van 12.000m3/s vul je dit bekken met een extra meter water in goed 8 seconden.
Daar hebben we de verschillende Ruimte voor de Rivier-projecten voor.
Die ruimte moet juist voorkomen dat een hoogwatergolf een stad als Rotterdam platlegt. Ik neem aan dat de Rijnhaven ooit uitgegraven is, dus ik voorzie zelf niet echt een probleem met waterafvoer. Er zal wel een projectontwikkelaar zijn met dollartekens: de grond die ontstaat lijkt me nogal duur want redelijk in het centrum van de stad.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Vinny schreef: di 12 mar 2024, 19:07
Ik neem aan dat de Rijnhaven ooit uitgegraven is, dus ik voorzie zelf niet echt een probleem met waterafvoer.
Ik voorzie ook geen problemen, maar niet om die reden. Of een haven of kanaal/rivier ooit is gegraven of niet, hoeft geen invloed te hebben op de huidige waterstromen.
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
Tuurlijk is het een druppel op den gloeiende plaat. Het ging mij meer om het feit dat er miljardenprojecten komen om de rivieren meer ruimte te geven en vervolgens gaan we op andere plaatsen in diezelfde ruimte bouwen...
Als de zeespiegel verder omhoog komt kun je van dat strand in ieder geval een mooie duin maken...
Hajo schreef: di 12 mar 2024, 12:34
Mooi project. Alleen had die Codricotoren wel wat hoger mogen zijn dan 223 meter. Dat is nauwelijks hoger dan de Zalmhaventoren.
Aan het Hofplein komt nog iets hogers van bijna 300 meter.
De komende periode is het in gebruik voor een deel als parkeerplaats vanwege de bouw van de Sax, de parkeergarage van Boston&Seattle is daardoor niet bereikbaar en wordt tijdelijk verplaatst. De bouw van de torens op deze plek gaat lang duren, omdat niet alles tegelijk in bouw mag/kan. Een deel van het zand is wel toegankelijk maar je kunt niet het water in.
sinned89 schreef: di 19 aug 2025, 2:02
De komende periode is het in gebruik voor een deel als parkeerplaats vanwege de bouw van de Sax, de parkeergarage van Boston&Seattle is daardoor niet bereikbaar en wordt tijdelijk verplaatst. De bouw van de torens op deze plek gaat lang duren, omdat niet alles tegelijk in bouw mag/kan. Een deel van het zand is wel toegankelijk maar je kunt niet het water in.
Die parkeergarage is sinds gisteren gesloten. Het tijdelijke parkeerterrein opent morgen. Gisteren was er nog geen bewegwijzering naar dit terrein te vinden.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
De ingang naar deze parkeerplaats is nog altijd nergens bewegwijzerd. Als je eenmaal weet waar je vanaf de Posthumalaan af moet slaan is dit de enige aanwijzing dat je op de goede weg zit. Als je de juiste rijstrook pakt tenminste.