Dempen Rijnhaven Rotterdam

Praat hier over de luchtvaart, het goederenvervoer, de logistieke sector en de eigen infrastructuur (vliegvelden, water, rail).

Moderator: Moderatoren

Palance
4x5 autosnelweg

Dempen Rijnhaven Rotterdam

Bericht door Palance »

De Rijnhaven in Rotterdam wordt momenteel voor een deel gedempt. Er komt een stadsstrandje, een wandelpad en er komen woontorens te staan.

De boten, het drijvend paviljoen en het 'dobberend bos' zijn al een tijdje weg. Men is al een tijd bezig met het opspuiten van het einde van de Rijnhaven aan de oostzijde, langs de Posthumalaan.

Een impressie van hoe het moet worden:
Afbeelding

Ik heb 2 weken geleden wat foto's gemaakt van de stand van zaken.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deze 2 zijn van afgelopen vrijdag.
Afbeelding

Afbeelding
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Wouter N14
Moderator

Re: Dempen Rijnhaven Rotterdam

Bericht door Wouter N14 »

Waarom alles in het Engels? :?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
JanVerhoeven
verkeersader

Bericht door JanVerhoeven »

^^ ik vermoed dat het afkomstig is uit het ontwerpdocument van het architectenbureau, dat internationaal opereert en daardoor alles uitsluitend in het Engels publiceert. Zie het uitgebreide plandocument van de gemeente voor de Nederlandse toelichting.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Dit project is natuurlijk al langer bezig, de renderings uit dat plandocument lijken mij ook verouderd. Want een toren die nu aardig concreet wordt is Codrico in de zuidoostelijke hoek van het havendok. Die zal 223 m hoog worden. Rotterdam timmert verder aan de weg als ultieme hoogbouwstad van de Lage Landen. Ook een stadsstrand op die plek is natuurlijk een fantastisch idee, het zal heel indrukwekkend worden tussen die torens.

Afbeelding
Jeff
expressweg

Bericht door Jeff »

De 2 "witte" flatgebouwen op foto 1 is ongeveer 15 jaar gedoe over geweest, maar het hoe & waarom weet ik niet.
Starlet
stadsweg

Bericht door Starlet »

^^ Leuk dat dempen van die haven, maar bij hoogwater (zee) in combinatie met storm, heb je wel minder ruimte/mogelijkheid om met een hoog debiet van de maas om te gaan. Vervolgens gaan we een dijk om Zeeland leggen om te voorkomen dat Rotterdam overstroomt...
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

De Maas mondt niet uit in de Nieuwe Waterweg maar in het Hollands Diep. Sowieso wordt de Nieuwe Waterweg afgedamt als de poep de ventilator raakt, dus dan kun je daar niets meer kwijt.
Misschien denk je nog aan de Waal, maar ook die gaat ook via de Merwede het Hollands Diep in.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Dit schema is wellicht handig om te zien waar Rijn- en Maaswater precies terecht komt. Water van de Maas komt inderdaad niet terecht in de Nieuwe Maas (maar wel in de Nieuwe Waterweg); water van de Waal komt wel degelijk voor een aanzienlijk gedeelte in Rotterdam terecht. Er komt meer Rijnwater op zee terecht bij Hoek van Holland dan via het Haringvliet.

Neemt niet weg dat de precieze waterstromen in een nood-scenario anders zullen zijn. Daar hebben we de verschillende Ruimte voor de Rivier-projecten voor. Daarbij lijkt wat je verliest in de Rijnhaven me een druppel op een gloeiende plaat in vergelijking met wat elders gebeurt. Zet het alleen al af tegen opslagcapaciteit in een IJsselmeer of Haringvliet. En ik zou denken dat ook het nieuwe park wat ruimte voor de rivier vormt in noodgevallen? Uiteraard minder dan het oude havenbekken, maar ik zou het niet groter willen maken dan het is...
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

Pino schreef: di 12 mar 2024, 10:38
druppel op een gloeiende plaat
Dat helemaal.
Met een oppervlakte van zo'n 100.000 m2 wat gedempt wordt en een afvoer van 12.000m3/s vul je dit bekken met een extra meter water in goed 8 seconden.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Mooi project. Alleen had die Codricotoren wel wat hoger mogen zijn dan 223 meter. Dat is nauwelijks hoger dan de Zalmhaventoren. :(
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Daar hebben we de verschillende Ruimte voor de Rivier-projecten voor.
Die ruimte moet juist voorkomen dat een hoogwatergolf een stad als Rotterdam platlegt. Ik neem aan dat de Rijnhaven ooit uitgegraven is, dus ik voorzie zelf niet echt een probleem met waterafvoer. Er zal wel een projectontwikkelaar zijn met dollartekens: de grond die ontstaat lijkt me nogal duur want redelijk in het centrum van de stad.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

Vinny schreef: di 12 mar 2024, 19:07 Ik neem aan dat de Rijnhaven ooit uitgegraven is, dus ik voorzie zelf niet echt een probleem met waterafvoer.
Ik voorzie ook geen problemen, maar niet om die reden. Of een haven of kanaal/rivier ooit is gegraven of niet, hoeft geen invloed te hebben op de huidige waterstromen.
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
Starlet
stadsweg

Bericht door Starlet »

Tuurlijk is het een druppel op den gloeiende plaat. Het ging mij meer om het feit dat er miljardenprojecten komen om de rivieren meer ruimte te geven en vervolgens gaan we op andere plaatsen in diezelfde ruimte bouwen...
Als de zeespiegel verder omhoog komt kun je van dat strand in ieder geval een mooie duin maken...
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

Omdat dit doodlopend stukje totaal geen invloed heeft op de rivier. Dat is heel wat anders dan hoogwatergeulen.
sanderl
autoweg

Bericht door sanderl »

Hajo schreef: di 12 mar 2024, 12:34 Mooi project. Alleen had die Codricotoren wel wat hoger mogen zijn dan 223 meter. Dat is nauwelijks hoger dan de Zalmhaventoren. :(
Aan het Hofplein komt nog iets hogers van bijna 300 meter.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Daarmee worden Frankfurt en Londen naar de kroon gestoken qua hoogbouw.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

9 juli 2024
Afbeelding
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

4 oktober 2024

Afbeelding
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Update van 23 januari 2025

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

8 mei 2025
Vanaf de Wilhelminapier
Afbeelding

Afbeelding

Vanaf Katendrecht. De laatste 2 foto's hebben zwarte randen omdat de foto scheef was en ik ze heb bijgedraaid :)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

18 augustus 2025. Foto’s vanuit de metro genomen.

Afbeelding

Afbeelding
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

Het stadsstrand wordt niet voor een seizoen geopend? Dat volgt echt pas over een paar jaar, na de bouw van de woontorens?
sinned89
zandpaadje

Bericht door sinned89 »

De komende periode is het in gebruik voor een deel als parkeerplaats vanwege de bouw van de Sax, de parkeergarage van Boston&Seattle is daardoor niet bereikbaar en wordt tijdelijk verplaatst. De bouw van de torens op deze plek gaat lang duren, omdat niet alles tegelijk in bouw mag/kan. Een deel van het zand is wel toegankelijk maar je kunt niet het water in.
NSDaniel
woonerf

Bericht door NSDaniel »

Daarnaast moet het zand nog inklinken en is het überhaupt nog niet te bebouwen met torens. Als ik me niet vergis begint dat pas in 2027.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

sinned89 schreef: di 19 aug 2025, 2:02 De komende periode is het in gebruik voor een deel als parkeerplaats vanwege de bouw van de Sax, de parkeergarage van Boston&Seattle is daardoor niet bereikbaar en wordt tijdelijk verplaatst. De bouw van de torens op deze plek gaat lang duren, omdat niet alles tegelijk in bouw mag/kan. Een deel van het zand is wel toegankelijk maar je kunt niet het water in.
Die parkeergarage is sinds gisteren gesloten. Het tijdelijke parkeerterrein opent morgen. Gisteren was er nog geen bewegwijzering naar dit terrein te vinden.

Afbeelding

Afbeelding
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

De ingang naar deze parkeerplaats is nog altijd nergens bewegwijzerd. Als je eenmaal weet waar je vanaf de Posthumalaan af moet slaan is dit de enige aanwijzing dat je op de goede weg zit. Als je de juiste rijstrook pakt tenminste.

Afbeelding
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Er staan sinds kort wel borden voor het tijdelijke parkeerterrein

Afbeelding

Afbeelding

Ook vanuit zuidelijke richting. Een beetje vreemd aangezien je helemaal niet vanuit het zuiden af kunt slaan naar het parkeerterrein.
Afbeelding