Historische luchtfoto's Nordrhein-Westfalen vanaf 1951

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Historische luchtfoto's Nordrhein-Westfalen vanaf 1951

Bericht door Chris »

Het Regierungsbezirk Köln heeft een WMS en viewer beschikbaar gesteld voor het oproepen van historische luchtfoto's van Nordrhein-Westfalen, die teruggaan tot 1951. Van bijna elk jaar zijn foto's op te halen (niet elk jaar heeft de complete staat).

https://www.bezreg-koeln.nrw.de/nrw-im-wandel-der-zeit

Directe link naar WMS (te openen in bijv. QGIS): https://www.wms.nrw.de/geobasis/wms_nw_hist_dop

Het is als open data beschikbaar gesteld.

Ik moet er nog dieper induiken naar wat allemaal te zien is, maar hier bijvoorbeeld het oorspronkelijke Kreuz Kaiserberg in 1952.

Afbeelding
Chris
Moderator

Re: Historische luchtfoto's Nordrhein-Westfalen vanaf 1951

Bericht door Chris »

Het Kreuz Leverkusen in 1951. Kennelijk was dit een traditioneel verkeersplein, waar zo te zien rond 1951-1952 de rijbaan van de A3 overheen is aangelegd. Het was dus niet vanaf de Reichsautobahn-periode al een klaverblad.

Afbeelding
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Het oorspronkelijke Kreuz Breitscheid in 1969.

Dit is later aangepast tot klavermolen.

Let ook op de 2-strooks verbindingsweg van Oberhausen naar Düsseldorf die destijds uitkwam op een soort stop-streep. Andersom had de verbindingsweg van Köln naar Essen dat ook.

Afbeelding
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De aansluiting Bonn-Auerberg (A565) was al minstens in 1972 uitgevoerd als een SPUI (single-point urban interchange).

Dat is interessant, want een SPUI in Clearwater, Florida wordt vaak gezien als de eerste moderne SPUI in 1974. Maar deze is dus ouder. Het was zeer waarschijnlijk vanaf de openstelling in 1967 al een SPUI.

Afbeelding
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ten oosten van Köln was het vroeger gepland om de A59 door te trekken naar het noorden, vanaf het Dreieck Heumar via een knooppunt met de A4 en dan verder.

Dit knooppunt met de A4 is in 1975 daadwerkelijk aangelegd. Er is toen een turbineboog aangelegd voor verkeer vanuit Köln richting noorden.
Afbeelding

In 2003 was dit nog te zien:
Afbeelding

Nadien is die turbineboog gesloopt. Te zien is dat er niet meer dan en een stompje daadwerkelijk is gebouwd naar het zuiden toe.
Afbeelding
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De A52 ter hoogte van Gelsenkirchen in 1976. Dit deel was kort daarvoor in 1974 geopend.

Opvallend is dat nog een knooppunt is gebouwd voor de aanleg van de A41, die hier af had moeten splitsen en dan kennelijk door Gelsenkirchen richting zuiden had moeten lopen.

Afbeelding

Ook wel aardig is hetzelfde beeld uit 1976 van het klaverblad aan de A43 aan de noordkant van Recklinghausen. Dit is thans de L511, maar was ooit gepland als de A40 die een oost-westverbinding ten noorden van het Ruhrgebied had moeten vormen, parallel aan de A2.

Afbeelding

Afbeelding

Hier de A52 en A40 in Essen in 1976. De A52 was toen verdiept in aanbouw, maar nog niet helemaal tot het huidige Dreieck Essen-Ost met de A40.
Afbeelding
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Inmiddels heb ik door de hele dataset gebladerd.

Het gaat dus ver terug, maar per jaar zijn er alleen bepaalde delen gefotografeerd, waardoor er best veel plekken zijn waar zo 8 of 10 jaar tussen luchtfoto's zit. Desondanks is dit nog beter dan historische kaarten. Je kan ook goed zien hoe knooppunten oorspronkelijk waren aangelegd, en hoeveel rijstroken er waren.

Ik heb ook wat beter inzicht gekregen in de ontwikkeling van de Reichsautobahn na de Tweede Wereldoorlog. Wanneer ze zijn aangelegd was wel goed gedocumenteerd, maar de aanpassingen nadien zijn veel oppervlakkiger gedocumenteerd. Bijvoorbeeld de A3 was nog tot pakweg 1982 nog grotendeels in Reichsautobahn-staat tussen Oberhausen en Leverkusen. Wel zijn in de jaren 60 gedeeltelijk wat vluchtstroken aangelegd, maar de meeste delen waren niet serieus aangepakt tot het moment dat de A3 naar 2x3 rijstroken verbreed wordt, op de luchtfoto van 1982 kan je zien dat de werkzaamheden net gestart waren. Tegen 1990 was het grootste deel verbreed, maar er waren nog enkele delen die pas later zijn verbreed, door Oberhausen zelfs pas tegen 2000, langs Duisburg pas eind jaren '90 en tussen Breitscheid en Ratingen-Ost begin jaren '90.

Van de A2 is ook een soortgelijke tijdlijn te maken. Het verbaasde mij wel dat die Reichsautobahnen door het Rhein-Ruhrgebied nog zo lang in vrijwel oorspronkelijke staat waren gebleven, pas tegen 1990 was een substantieel deel verbreed.
Jeff
expressweg

Bericht door Jeff »

Chris schreef: za 06 apr 2024, 11:21 Ten oosten van Köln was het vroeger gepland om de A59 door te trekken naar het noorden, vanaf het Dreieck Heumar via een knooppunt met de A4 en dan verder.

Dit knooppunt met de A4 is in 1975 daadwerkelijk aangelegd. Er is toen een turbineboog aangelegd voor verkeer vanuit Köln richting noorden.
Afbeelding

In 2003 was dit nog te zien:
Afbeelding

Nadien is die turbineboog gesloopt. Te zien is dat er niet meer dan en een stompje daadwerkelijk is gebouwd naar het zuiden toe.
Afbeelding
Ik moest echt even goed zoeken waar dit lag. Want ik dus te zoeken waar de BAB4, BAB3 en BAB59 elkaar kruisen, maar dit voorbeeld ligt een stukje meer naar het noorden en is vandaag de dag genummerd als L286n (OSM locatie: https://www.openstreetmap.org/#map=16/50.9472/7.0605 )
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Oh, ten oosten van de A3 dus. Daar zou ik ook niet zoeken ;)
marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel »

Chris schreef: za 06 apr 2024, 11:21 Ten oosten van Köln was het vroeger gepland om de A59 door te trekken naar het noorden, vanaf het Dreieck Heumar via een knooppunt met de A4 en dan verder.
Weet je dat zeker? Ik ken alleen de planning waarbij de A59 als parallelbaan van de A3 zou lopen en dan afbuigen bij Leverkusen (kaart Landschaftsverband Rheinland 1980):
Afbeelding
Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman »

Ik dacht dat België een SNUP-paradijs was, maar na 3 minuten rondkijken in en om Köln denk ik daar haast anders over...
🇳🇱🇪🇺
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

De regio Rhein-Ruhr ligt vol met sporen van grootste wegenplannen. Onafgebouwde knooppunten, stompjes die ooit doorgetrokken hadden moeten worden, ruimtereserveringen. Er was tot in de jaren 1970/1980 zoveel gepland, en een heleboel daarvan is nooit doorgegaan.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

Het Roergebied sluit qua bevolkingsdichtheid en industrialisatie eigenlijk eerder sterk aan bij de Lage Landen, dan bij de rest van Duitsland. Ook qua steden, architectuur, ruwe kantjes en op vlak van cultuur zijn er wel redelijk wat gelijkenissen. Vanuit België zijn het vooral de steden Bonn, Düsseldorf en Keulen waar we bekend mee zijn. Als je in die omgeving rondrijdt, dan moet ik toch wel heel vaak aan de vergane glorie van de Waalse industrieas denken. De stedengordel Duisburg-Dortmund is ons wat minder bekend omdat het al wat meer uit de richting ligt.
PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber »

Leuke vondst Chris. Ga zo door met het ons verblijden met leuke foto's uit het land van onze Oosterburen.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Steenwijksmoer
Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza »

Wimpie25 schreef: di 09 apr 2024, 10:05 Het Roergebied...
Hoewel die naam ook wel gebruikt wordt, is het toch echt Ruhrgebied, vernoemd naar het riviertje de Ruhr. Er is een ander riviertje met een gelijkklinkende naam, de Rur, die we in het Nederlands de Roer noemen en die bij Roermond in de Maas stroomt.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik denk - en heb ook wel eens zelf gehoord van iemand - dat mensen denken dat de Roer en Ruhr dezelfde rivier zijn. Dat de Ruhr oost-west stroomt vanaf het Ruhrgebied naar Roermond. Maar daar ligt nog een sloot tussen: de Rijn.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Wimpie25 schreef: di 09 apr 2024, 10:05 Het Roergebied sluit qua bevolkingsdichtheid en industrialisatie eigenlijk eerder sterk aan bij de Lage Landen, dan bij de rest van Duitsland. Ook qua steden, architectuur, ruwe kantjes en op vlak van cultuur zijn er wel redelijk wat gelijkenissen. Vanuit België zijn het vooral de steden Bonn, Düsseldorf en Keulen waar we bekend mee zijn. Als je in die omgeving rondrijdt, dan moet ik toch wel heel vaak aan de vergane glorie van de Waalse industrieas denken. De stedengordel Duisburg-Dortmund is ons wat minder bekend omdat het al wat meer uit de richting ligt.
De stedengordel Duisburg-Dortmund ligt vanuit Nederland bezien wat meer in de achtertuin, maar ook wij rijden er bij voorkeur snel voorbij (beter gezegd: langs) over de A2 hoor. Het is vooral als je de trein eens een keer pakt dat je wat meer van die rafelrandjes ziet. Of de spaarzame gelegenheid dat je toevallig Oberhausen nog eens ingaat - vanwege het grote winkelcentrum of omdat je een bochtje maakt over de A516 bij file op de A3.

Als je kijkt naar culturele gelijkenissen, zie ik die altijd minder in de omgeving van Köln. Vanaf Düsseldorf naar het noorden wordt het dan wat "Nederlandser". Dat begint al met de taal; je passeert daar de zogenaamde Benrather Linie. De overlap ervaar ik het sterkste in die gebieden die ook echt wat gedeelde historie hebben met delen van Nederland, zoals de omgeving van Geldern het Kleverland, maar ook in delen die historisch eerder bij Westfalen hoorden, zie je in de steden toch wel veel dat wat Nederlandser overkomt.

Maar goed, de ruimtelijke ordening is echt totaal anders ontwikkeld in de periode vanaf WO2. Aan de vele SNUPs zie je hoe de auto hier centraal werd gezet op een manier die we in Nederland en België niet echt hebben gezien. Het is aantrekkelijk om dat terug te voeren op de Tweede Wereldoorlog en wat voor stedenbouwkundige blikken je kon ontwikkelen in platgebombardeerd gebied (de A40 en de A42 door Essen lopen op plaatsen waar voor de oorlog nog woonwijken lagen), maar uiteindelijk praat je ook over hoe de suburbanisatie werd ingericht in die gebieden van de regio die in 1945 nog volkomen groen waren. Nu zijn er in het Nederland van rond 1970 natuurlijk ook zeer veel plannen gesneuveld, omdat bij massamotorisatie de wal het schip begon te keren - maar dat geheel lijkt in Duitsland/NRW toch op een andere manier gelopen, terwijl er uiteindelijk nog niet zo'n heel verschillend snelwegennet ligt. Misschien waard nog nog eens een gedetailleerdere vergelijking te onderzoeken ...
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Westfalen komt veel 'Nederlandser' over dan het Rheinland. Zeker het gebied ten oosten en noordoosten van Dortmund. Rhein Ruhr is verrassend groen en zo sterk heuvelachtig dat het meer aansluit bij de Ardennen qua beleving van het reliëf. Ik vind het een heel verrassend stukje Duitsland, het is wel een stuk rauwer dan Nederland - zeker de steden hebben echt grootstedelijke problematiek - deels ook door verwaarlozing. Het aantal zwervers en verslaafden toont dat goed aan.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
In Nedersaksen heb ik inderdaad altijd die Nederlandse (en in het noorden Deense) invloeden ervaren. Nu je in Duitsland Streetview ter beschikking hebt, dien je er maar het eerste dorpje eruit te pikken en je ziet meteen de invloeden :)

Wij zijn ooit met school op uitwisseling geweest naar Emsland en we hadden onze thuisbasis in Haren. Dat was supernederlands, alleen de jongeren spraken de taal niet echt meer. Als je dan gaat kijken naar een stadje als Stolberg (in de buurt van Aken) herken je hier en daar nog wel Belgische invloeden. Een stuk minder wel dan in het Noord-Nauw in Frankrijk, waar ik soms zelfs moeite heb om direct te kunnen spotten van niet in België te zijn.

België heeft ook een hele andere periode qua wederopbouw gekend dan Duitsland, waardoor de steden zelfs in die grensregio in de nieuwe gedeelten heel snel een ander uitzicht hebben dan de gedeelte die de oorlog hebben overleefd.

Toch wel zeer Belgisch

https://www.google.be/maps/place/Ayse+K ... ?entry=ttu
Teetje
verkeersader

Bericht door Teetje »

marcel schreef: zo 07 apr 2024, 16:09
Weet je dat zeker? Ik ken alleen de planning waarbij de A59 als parallelbaan van de A3 zou lopen en dan afbuigen bij Leverkusen
Ik vind die A59 wel interessant: tegenwoordig bestaat deze Autobahn uit 3 delen, die niet met elkaar verbonden zijn en alle 3 ten westen van de A3 liggen.

Waren er concrete plannen om deze 3 stukken met elkaar te verbinden? Zo ja: hoe past dat knooppunt met de A4 ten oosten van Keulen daar dan in? Het kaartfragment van Marcel laat dat niet zien.

En had de A59 aan de noordrand moeten eindigen op de B8, zoals nu het geval is, of was er een verder verloop voorzien? En hoe zit dat aan het uiterste zuidelijke puntje waarde A59 op het Dreieck Bonn-Ost doorgaat als B42?

Of waren dit ooit 3 op zichzelf staande projecten die in de nummering zoals wij die vandaag de dag kennen alle drie onderdeel van de A59 zijn geworden? (beetje zoals bij de A44).
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Het Kreuz Köln-Ost is in 1974 wel aangelegd met het idee de A59 er via parallelbanen naast te bouwen.

Ik vraag mij wel af of men dan gepland had ook iets vanaf dat knooppunt Köln-Merheim iets naar het Dreieck Heumar te verlengen. Misschien was dit ook gepland als een soort aftakking naar Bergisch Gladbach, dat nu behalve de districten aan de A4, vrij slecht ontsloten is.

Hier een foto van 1975, toen het knooppunt dus net in gebruik genomen was.

Afbeelding
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Ik ken die verhaal achter de parallelstructuur A3-A59 verder niet, maar de foto lijkt erop te duiden dat alleen de binnenste banen aansluiting zouden geven op de A4 en de inprikker naar Deutz? Een wat bijzondere parallelconstructie dan, want meestal zie je tenslotte dat die aansluitingen alleen vanaf de buitenste banen beschikbaar zijn. En was dan het idee dat de A59 een soort expresbaan langs Köln zou geven zonder aansluitingen tussen Heumar en Leverkusen?
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Teetje schreef: di 09 apr 2024, 13:44
marcel schreef: zo 07 apr 2024, 16:09
Weet je dat zeker? Ik ken alleen de planning waarbij de A59 als parallelbaan van de A3 zou lopen en dan afbuigen bij Leverkusen
Ik vind die A59 wel interessant: tegenwoordig bestaat deze Autobahn uit 3 delen, die niet met elkaar verbonden zijn en alle 3 ten westen van de A3 liggen.

Waren er concrete plannen om deze 3 stukken met elkaar te verbinden? Zo ja: hoe past dat knooppunt met de A4 ten oosten van Keulen daar dan in? Het kaartfragment van Marcel laat dat niet zien.
Het is op deze kaart uit 1972 wel te zien: https://www.autobahn-online.de/karten/1972_09.jpg

De A59 loopt tussen het geplande Kreuz Leverkusen-Süd en Kreuz/Dreieck Heumar ten oosten van de A3, denkelijk via de huidige L286n over de aansluiting Köln-Merheim. Maar op eenzelfde kaart uit 1976 is het plan al verdwenen.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ De A59 op dat plaatje is volgens mij eerder de lijntjes die aan weerszijden van de A3 lopen - oftewel de parallelstructuur. Wikipedia geeft een aardige Planungsgeschichte. Suggestie hier is dat de schrapping pas plaatsvond in 1986.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

waldo79 schreef: di 09 apr 2024, 12:32 Westfalen komt veel 'Nederlandser' over dan het Rheinland. Zeker het gebied ten oosten en noordoosten van Dortmund. Rhein Ruhr is verrassend groen en zo sterk heuvelachtig dat het meer aansluit bij de Ardennen qua beleving van het reliëf. Ik vind het een heel verrassend stukje Duitsland, het is wel een stuk rauwer dan Nederland - zeker de steden hebben echt grootstedelijke problematiek - deels ook door verwaarlozing. Het aantal zwervers en verslaafden toont dat goed aan.
Vorig jaar ben ik nog een paar dagen in Keulen geweest. Mooie stad, maar net zoals veel andere steden in de regio lijkt het alsof de de plaat in de jaren '80 is vastgelopen: het straatbeeld doet over het algemeen erg gedateerd aan. En ik vind de sociale cohesie ook minder: het lijkt alsof de (hogere) middenklasse een stuk rijker is dan in Nederland maar er is tegelijkertijd wel een veel groter armoedeprobleem met verslavingsproblematiek en zwervers.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Das mijn hele beeld in Duitse steden. Overigens vallen zwervers ook reizigers lastig in stations, dat heb ik al meegemaakt in Münster Hbf. En openbare dronkenschap is volstrekt normaal.
Sondermaut
verkeersader

Bericht door Sondermaut »

Het verschilt voor mijn gevoel per regio of er veel of weinig sprake is van zichtbare armoedeproblemen zoals zwervers en openbare dronkenschap. Waar dat in Köln best veel voorkomt, zie je in Bonn al veel minder van dat soort figuren.

Ik ga over precies een maand een weekendje naar Freiburg im Breisgau om van daaruit een bliksembezoek aan het Schwarzwald te doen. Het is een stuk van Duitsland waar ik een minder goed beeld van heb, maar mijn indrukken van Baden-Württemberg als deelstaat zijn tot op heden niet verkeerd en het komt op mij over het algemeen wat moderner over dan het gros van NRW, waar het soms vanaf de grens al voelt alsof je veertig jaar terug in de tijd gaat, alleen al als je naar de infrastructuur kijkt...
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Freiburg is sowieso een stuk welvarender, oogt een stuk verzorgder en minder gedateerd.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

Freiburg heeft enorm veel geschiedenis, waar je eigenlijk gezien de ligging van de plaats al zowat van kon uitgaan. Maar omdat het zo toeristisch is, is het ook enorm afgeborsteld. Desalnietemin een leuke plaats om te bezoeken!
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Het is lang geleden dat ik in Freiburg ben geweest (een recente cross-platform overstap op het station daargelaten), maar dat was toch altijd wel een wat rijkere en goed verzorgde plaats. Ook gelegen in een regio die niet een neergang van de industrie heeft gekend. Zwervers en openbaar dronkenschap horen in het algemeen toch veel meer bij de wat grotere steden, en niet bij middelgrote van het slag Bonn of Freiburg.

Terug naar de steden in NRW: ik herken dat jaren '80 gevoel ergens wel. Misschien iets anders gezegd: na de Wederopbouw en de grote groei van de steden is het allemaal een beetje blijven hangen. City-vorming met moderne hoogbouw -wat je daar verder ook van vindt- is er niet of nauwelijks gekomen, vermoedelijk ook omdat er in NRW niet echt één stad is waar hoofdkantoren van banken of grootbedrijf geconcentreerd zitten (in Frankfurt des te meer). En dan liggen de stadscentra ook nog vol met ruim uitgebouwde doorgaande wegen met X rijstroken waar in de meeste andere stadscentra van Europa wel maatregelen zijn genomen om tot een wat andere mix te komen van autoverkeer en het stadscentrum als plek om te verblijven. Het feit dat er in een stad als Köln voor is gekozen om het stadscentrum niet in pre-1945 stijl op te bouwen helpt dan uiteindelijk ook niet bij het wat gedateerde gevoel. Al heb ik er niet minder lol in wanneer ik bij Früh een glaasje Kölsch drink met uitzicht op de Dom en dan ook wat minder geslaagde stukjes stad zie.
Vinny schreef: di 09 apr 2024, 18:57En ik vind de sociale cohesie ook minder: het lijkt alsof de (hogere) middenklasse een stuk rijker is dan in Nederland maar er is tegelijkertijd wel een veel groter armoedeprobleem met verslavingsproblematiek en zwervers.
Köln heeft altijd de naam een vrij coherente stad te zijn met rijk geschakeerd sociaal leven. De mensen zijn er vrij open -het carnaval speelt daar van oudsher een flinke rol in- en dat heeft ook weer zijn aantrekkingskracht gehad op studenten, de LGBTQ+ community, de media-sector die enorm is daar, etc. Maar goed, daar moet je dus een beetje inrollen. Vrees dat drie dagen Köln zonder dat je locals hebt die je een beetje op sleeptouw nemen in dat wereldje uiteindelijk te weinig is om die cohesie werkelijk te ervaren.

Een rijkere (hogere) middenstand in combinatie met flinke verslavingsproblematiek kennen we uit Noord-Amerika, Engeland en veel andere landen. Dat zegt uiteindelijk meer over keuzes die worden gemaakt over sociaal vangnet dan over de cohesie tussen de grote meerderheid van mensen die geen beroep hoeft te doen op dat vangnet.