Het is lang geleden dat ik in Freiburg ben geweest (een recente cross-platform overstap op het station daargelaten), maar dat was toch altijd wel een wat rijkere en goed verzorgde plaats. Ook gelegen in een regio die niet een neergang van de industrie heeft gekend. Zwervers en openbaar dronkenschap horen in het algemeen toch veel meer bij de wat grotere steden, en niet bij middelgrote van het slag Bonn of Freiburg.
Terug naar de steden in NRW: ik herken dat jaren '80 gevoel ergens wel. Misschien iets anders gezegd: na de Wederopbouw en de grote groei van de steden is het allemaal een beetje blijven hangen. City-vorming met moderne hoogbouw -wat je daar verder ook van vindt- is er niet of nauwelijks gekomen, vermoedelijk ook omdat er in NRW niet echt één stad is waar hoofdkantoren van banken of grootbedrijf geconcentreerd zitten (in Frankfurt des te meer). En dan liggen de stadscentra ook nog vol met ruim uitgebouwde doorgaande wegen met X rijstroken waar in de meeste andere stadscentra van Europa wel maatregelen zijn genomen om tot een wat andere mix te komen van autoverkeer en het stadscentrum als plek om te verblijven. Het feit dat er in een stad als Köln voor is gekozen om het stadscentrum niet in pre-1945 stijl op te bouwen helpt dan uiteindelijk ook niet bij het wat gedateerde gevoel. Al heb ik er niet minder lol in wanneer ik bij Früh een glaasje Kölsch drink met uitzicht op de Dom en dan ook wat minder geslaagde stukjes stad zie.
Vinny schreef: di 09 apr 2024, 18:57En ik vind de sociale cohesie ook minder: het lijkt alsof de (hogere) middenklasse een stuk rijker is dan in Nederland maar er is tegelijkertijd wel een veel groter armoedeprobleem met verslavingsproblematiek en zwervers.
Köln heeft altijd de naam een vrij coherente stad te zijn met rijk geschakeerd sociaal leven. De mensen zijn er vrij open -het carnaval speelt daar van oudsher een flinke rol in- en dat heeft ook weer zijn aantrekkingskracht gehad op studenten, de LGBTQ+ community, de media-sector die enorm is daar, etc. Maar goed, daar moet je dus een beetje inrollen. Vrees dat drie dagen Köln zonder dat je locals hebt die je een beetje op sleeptouw nemen in dat wereldje uiteindelijk te weinig is om die cohesie werkelijk te ervaren.
Een rijkere (hogere) middenstand in combinatie met flinke verslavingsproblematiek kennen we uit Noord-Amerika, Engeland en veel andere landen. Dat zegt uiteindelijk meer over keuzes die worden gemaakt over sociaal vangnet dan over de cohesie tussen de grote meerderheid van mensen die geen beroep hoeft te doen op dat vangnet.