Een helmplicht voor alle elektrische fietsen zou mijns inziens de beste maatregel zijn. We zitten inmiddels al een jaar of tien met een stijgende trend inzake het aantal fietsers onder de verkeersslachtoffers, en zover ik heb begrepen valt de overgrote meerderheid van die slachtoffers bij eenzijdige ongevallen. In mijn optiek kan dat verschijnsel niet los gezien worden van het steeds grotere aandeel elektrische fietsers en de daarmee gepaard gaande hogere snelheden, zeker wanneer je in ogenschouw neemt dat de fietsinfrastructuur de afgelopen decennia flink verbeterd is.mavas schreef: wo 15 jan 2025, 22:23 Bij een helmplicht gaat heel Nederland op zijn achterste benen staan.
Maar een leeftijdsgrens kan toch wel ingevoerd worden? Of kom je dan ook ergens praktische problemen tegen?
Mobiliteitsbeleid kabinet Schoof
Moderator: Moderatoren
-
omNOMNOMNOM
- verkeersader
Re: Mobiliteitsbeleid kabinet Schoof
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Je hebt volgens mij nog steeds buslijnen die zo'n beetje vanuit half Nederland naar Amersfoort gaan...Klaasje schreef: wo 15 jan 2025, 22:32 @Mavas: Wat dacht je van dertienjarige kinderen met een e-bike uit bijvoorbeeld Barneveld die naar een reformatorische school bij Amersfoort gaan? Het zijn niet de grote aantallen maar de SGP gedoogt dit kabinet in de eerste kamer.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
Helemaal mee eens.omNOMNOMNOM schreef: do 16 jan 2025, 23:51Een helmplicht voor alle elektrische fietsen zou mijns inziens de beste maatregel zijn. We zitten inmiddels al een jaar of tien met een stijgende trend inzake het aantal fietsers onder de verkeersslachtoffers, en zover ik heb begrepen valt de overgrote meerderheid van die slachtoffers bij eenzijdige ongevallen. In mijn optiek kan dat verschijnsel niet los gezien worden van het steeds grotere aandeel elektrische fietsers en de daarmee gepaard gaande hogere snelheden, zeker wanneer je in ogenschouw neemt dat de fietsinfrastructuur de afgelopen decennia flink verbeterd is.mavas schreef: wo 15 jan 2025, 22:23 Bij een helmplicht gaat heel Nederland op zijn achterste benen staan.
Maar een leeftijdsgrens kan toch wel ingevoerd worden? Of kom je dan ook ergens praktische problemen tegen?
De helmplicht voor snorfietsen was ook niet populair onder deze weggebruikers, maar nu hij er is blijkt de tegenstand mee te vallen.
Er zijn inmiddels meer elektrische fietsen dan snorfietsen, maar de meesten zullen uiteindelijk wel (moeten) accepteren dat het argument veiligheid hier zwaarder weegt dan bij een algemene helmplicht voor *alle* fietsers. In veel andere landen is een fietshelm de normaalste zaak van de wereld, dus laten we beginnen met categorieën waar de grootste risico's zitten.
En jeugd die een helm op moeten op een elektrische fiets of fatbike maar suf vindt, die pakt maar weer gewoon een normale fiets. Veel gezonder ook.
-
Klaasje
- dorpsstraat
De meeste zwaargewonden en doden onder fietsers zijn nog altijd in combinatie met autoverkeer. Dit is dus een broodje aap.omNOMNOMNOM schreef: do 16 jan 2025, 23:51Een helmplicht voor alle elektrische fietsen zou mijns inziens de beste maatregel zijn. We zitten inmiddels al een jaar of tien met een stijgende trend inzake het aantal fietsers onder de verkeersslachtoffers, en zover ik heb begrepen valt de overgrote meerderheid van die slachtoffers bij eenzijdige ongevallen. In mijn optiek kan dat verschijnsel niet los gezien worden van het steeds grotere aandeel elektrische fietsers en de daarmee gepaard gaande hogere snelheden, zeker wanneer je in ogenschouw neemt dat de fietsinfrastructuur de afgelopen decennia flink verbeterd is.mavas schreef: wo 15 jan 2025, 22:23 Bij een helmplicht gaat heel Nederland op zijn achterste benen staan.
-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
Het doet er mijns inziens niet zoveel toe hoe de ongevallen gebeuren; bij elektrische fietsen wordt de snelheid door zowel de fietser zelf als door andere weggebruikers vaak verkeerd ingeschat.
-
Chris
- Moderator
Volgens de SWOV is dat niet zo. Bij 80% van de ernstige ongevallen met fietsers zijn geen motorvoertuigen betrokken.Klaasje schreef: vr 17 jan 2025, 22:52De meeste zwaargewonden en doden onder fietsers zijn nog altijd in combinatie met autoverkeer. Dit is dus een broodje aap.
Wellicht was dit vroeger anders, de combinatie van e-bikes en veel meer bejaarden op de fiets heeft het risicoprofiel doen omslaan. Het aandeel 60+ onder verkeersdoden is sterk gestegen terwijl dat van kinderen en en jongeren gedaald is.

-
omNOMNOMNOM
- verkeersader
Dat zijn ferme bewoordingen, heb je daar bronnen voor? Dit recent artikel van het NRC stelt wat anders:Klaasje schreef: vr 17 jan 2025, 22:52De meeste zwaargewonden en doden onder fietsers zijn nog altijd in combinatie met autoverkeer. Dit is dus een broodje aap.omNOMNOMNOM schreef: do 16 jan 2025, 23:51Een helmplicht voor alle elektrische fietsen zou mijns inziens de beste maatregel zijn. We zitten inmiddels al een jaar of tien met een stijgende trend inzake het aantal fietsers onder de verkeersslachtoffers, en zover ik heb begrepen valt de overgrote meerderheid van die slachtoffers bij eenzijdige ongevallen. In mijn optiek kan dat verschijnsel niet los gezien worden van het steeds grotere aandeel elektrische fietsers en de daarmee gepaard gaande hogere snelheden, zeker wanneer je in ogenschouw neemt dat de fietsinfrastructuur de afgelopen decennia flink verbeterd is.mavas schreef: wo 15 jan 2025, 22:23 Bij een helmplicht gaat heel Nederland op zijn achterste benen staan.
Fietsen moet veiliger worden, daar lijkt iedereen het over eens: ‘verdubbeling van ernstig gewonden als er niets gebeurt’
https://www.nrc.nl/nieuws/2025/01/15/fi ... t-a4879673
Zelfs mocht jouw stelling waar zijn geldt alsnog dat de hogere snelheden die met elektrische fietsen bereikt worden ook bij ongelukken met auto's tot grotere schades bij fietsers zal leiden, dus het argument voor een helmplicht blijft wat mij betreft overeind staan.Ziedaar een voorbeeld van de meest voorkomende ongevallen in het verkeer van de laatste jaren. Ruim vier van de vijf ernstig gewonde fietsers vallen na een ongeval zonder dat daarbij een auto of ander motorvoertuig betrokken is. „In tegenstelling tot het aantal verkeersdoden vallen de meeste ernstig gewonde fietsers bij ongevallen zonder betrokkenheid van een motorvoertuig”, schreef minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat, PVV) vorige maand aan de Tweede Kamer.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Ik denk dat zowel het aantal eenzijdige fietsongevallen als het aantal fiets-auto-ongevallen aandacht behoeft. En dat het problemen zijn met verschillende soorten oplossing.
Helmen zullen bij aanrijdingen met auto’s relatief weinig voorkomen denk ik. De fietser die door een auto wordt geraakt met 50 km/h, en dan vaak ook nog van de zijkant, wordt gelanceerd en dan is die hoofdbescherming een relatief klein pleistertje voor een veel grotere wond. Daarom terecht de SWOV-aandacht voor het voorkomen van die aanrijding met weginrichting en 30 (al ben ik het niet op voorhand eens met alles wat staat in het artikel dat Chris deelde).
Ik denk dat helmen meer toevoegen bij eenzijdige ongevallen. Begin er al mee dat het bij wielrennen na lange discussies verplicht geworden is. Als je bij wielrennen over dezelfde snelheden praat als bij e-bikes, is dat een teken. Net zoals we natuurlijk al veel langer de helmplicht op brommers hebben. Het soort valpartijen -wielen die onder je wegschuiven en vervolgens een schuiver over de grond- zal je ook veel sneller bij het hoofd brengen (en heb je misschien ook nog een botbreuk van je eerste contact met de grond: daar herstel je wel van).
Helmen zullen bij aanrijdingen met auto’s relatief weinig voorkomen denk ik. De fietser die door een auto wordt geraakt met 50 km/h, en dan vaak ook nog van de zijkant, wordt gelanceerd en dan is die hoofdbescherming een relatief klein pleistertje voor een veel grotere wond. Daarom terecht de SWOV-aandacht voor het voorkomen van die aanrijding met weginrichting en 30 (al ben ik het niet op voorhand eens met alles wat staat in het artikel dat Chris deelde).
Ik denk dat helmen meer toevoegen bij eenzijdige ongevallen. Begin er al mee dat het bij wielrennen na lange discussies verplicht geworden is. Als je bij wielrennen over dezelfde snelheden praat als bij e-bikes, is dat een teken. Net zoals we natuurlijk al veel langer de helmplicht op brommers hebben. Het soort valpartijen -wielen die onder je wegschuiven en vervolgens een schuiver over de grond- zal je ook veel sneller bij het hoofd brengen (en heb je misschien ook nog een botbreuk van je eerste contact met de grond: daar herstel je wel van).
Laatst gewijzigd door Pino op za 18 jan 2025, 10:45, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Dat was 20 jaar geleden nog zo, maar voor zwaargewonden geldt dat niet meer volgens de SWOV zelf:Klaasje schreef:De meeste zwaargewonden en doden onder fietsers zijn nog altijd in combinatie met autoverkeer. Dit is dus een broodje aap.
https://swov.nl/nl/publicatie/de-staat- ... gheid-2024
Wat hier niet staat, maar wat volgens mij ook meespeelt is de verhuftering in het verkeer. Het lijkt mij dat er gewoon strenger gehandhaafd moet worden op bestaande regels.SWOV schreef:De meeste gedragsindicatoren laten een verslechtering van het gedrag over de tijd zien; met name rijden onder invloed van drank of drugs en afleiding door telefoongebruik nemen toe en dragen risico’s met zich mee
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Daar valt in die zin maar beperkt tegen te handhaven.
-
Chris
- Moderator
Voor verreweg de meeste regels is handhaving een heilloze weg. Er is geen opsporingscapaciteit voor.
Het is dus een kwestie met leven met verkeershufters, aso fatbikers, vuurwerkbommen, etc. Het is gewoon niet anders.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Dat geldt denk ik ook voor helmen op alle fietsen met aandrijving. Je raakt dan bijvoorbeeld de bestaande uitzondering voor snorfietsen kwijt, maar je kunt geen systeem bouwen waar je een vervoermiddel van de weg moet halen om te onderzoeken of het binnen helmplicht valt. Als dat het en-passant minder aantrekkelijk maakt om opgevoerde e-bikes te hebben, vind ik dat helemaal niet erg
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
Op wat voor een tweewieler je ook rijdt en hoe oud je ook bent: ik zou een helmplicht toejuichen. Ik ben ervan overtuigd dat een verplichting het aantal slachtoffers flink zal doen dalen.
Er is eigenlijk nog een reden waarom ik geen fiets heb. Laat staan een elektrische fiets, step, speed-pedelec etc. Ik heb een, inmiddels iets afgenomen, afkeer voor alle soorten tweewielers. Ook motoren.
Ik ben ooit getuige geweest van een ernstig ongeval tussen een groep fietsers en twee motorvoertuigen, een personenauto en een volbeladen vrachtwagen. Wij waren vlak in de buurt en als eerste ter plekke. De aanblik was zo erg, dat ik sindsdien voor geen goud meer op een voertuig met twee wielen stap. Vergeet het maar. Doodsbang dat het mij ook kan overkomen: met mijn fiets met vrij hoge snelheid ten val komen, zonder helm, en met mijn hoofd op een trottoirband (stoeprand) terecht komen...
Eén van de slachtoffers destijds was met zijn hoofd precies op de hoek van de trottoirband (dat is: daar waar de trottoirband overgaat van horizontaal naar verticaal vlak) terecht gekomen met een klap zo hard, dat zijn schedel deels was opengebarsten en zijn hersenen te zien waren... Een ander slachtoffer was onder de vrachtwagen terecht gekomen en overreden, waardoor haar hoofd letterlijk geplet was...
Die beelden hebben mij jarenlang achtervolgd en nog steeds, als ik iets over een ongeval met een fietser of zo lees, komen die beelden weer terug.
Op een tweewieler? DRAAG IN VREDESNAAM EEN HELM!! Hoewel niet zaligmakend, een helm kan je leven redden.
Er is eigenlijk nog een reden waarom ik geen fiets heb. Laat staan een elektrische fiets, step, speed-pedelec etc. Ik heb een, inmiddels iets afgenomen, afkeer voor alle soorten tweewielers. Ook motoren.
Ik ben ooit getuige geweest van een ernstig ongeval tussen een groep fietsers en twee motorvoertuigen, een personenauto en een volbeladen vrachtwagen. Wij waren vlak in de buurt en als eerste ter plekke. De aanblik was zo erg, dat ik sindsdien voor geen goud meer op een voertuig met twee wielen stap. Vergeet het maar. Doodsbang dat het mij ook kan overkomen: met mijn fiets met vrij hoge snelheid ten val komen, zonder helm, en met mijn hoofd op een trottoirband (stoeprand) terecht komen...
Eén van de slachtoffers destijds was met zijn hoofd precies op de hoek van de trottoirband (dat is: daar waar de trottoirband overgaat van horizontaal naar verticaal vlak) terecht gekomen met een klap zo hard, dat zijn schedel deels was opengebarsten en zijn hersenen te zien waren... Een ander slachtoffer was onder de vrachtwagen terecht gekomen en overreden, waardoor haar hoofd letterlijk geplet was...
Die beelden hebben mij jarenlang achtervolgd en nog steeds, als ik iets over een ongeval met een fietser of zo lees, komen die beelden weer terug.
Op een tweewieler? DRAAG IN VREDESNAAM EEN HELM!! Hoewel niet zaligmakend, een helm kan je leven redden.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
-
Kaaiman
- Secretaris
Als die beelden telkens terugkomen, en zeker als die nog altijd een disproportionele/irrationele angst of andere heftige emoties oproepen, kan het geen kwaad om daar eens met een therapeut over te spreken. Met EMDR, brainspotting of andere technieken en behandelvormen zijn de emoties los te weken van de herinneringen. 
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Laatst gewijzigd door Pino op di 21 jan 2025, 10:05, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
We kennen de situatie niet, maar bij een klap van een hoofd op een rand kan een helm het verschil maken tussen leven en dood. Ongeacht wat de oorzaak van de val was.
Ik ben vóór een helmplicht voor fietsers met een hulpmotor en bij snelheden boven de 25 km/u (lees: wielrenners). Dit zijn groepen die relatief de grootste risico's lopen in het verkeer. Ik vind echter ook dat we moeten waken dat de lobby voor een helmplicht geen afleiding wordt voor andere oorzaken van veel verkeersongevallen, zoals automobilisten. Een helm verkleint de kans op zwaar letsel maar blijft symptoombestrijding. Inderdaad met zaken als weginrichting kun je ongelukken voorkomen.
Ik ben vóór een helmplicht voor fietsers met een hulpmotor en bij snelheden boven de 25 km/u (lees: wielrenners). Dit zijn groepen die relatief de grootste risico's lopen in het verkeer. Ik vind echter ook dat we moeten waken dat de lobby voor een helmplicht geen afleiding wordt voor andere oorzaken van veel verkeersongevallen, zoals automobilisten. Een helm verkleint de kans op zwaar letsel maar blijft symptoombestrijding. Inderdaad met zaken als weginrichting kun je ongelukken voorkomen.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Hoewel ikzelf niet zo enorm tegen fietspaden op de rijbaan ben als het SWOV, zolang de situatie ter plaatse ertoe leidt dat fietsers en automobilisten op die rijbaan een beetje rekening kunnen houden met elkaar. Het 30 in de stad helpt daarbij, zelfs als concreet 40 wordt gereden.
Het Diemense voorbeeld met veel ongelijkvloers maken fietst best prettig, maar we hebben ook de negatieve ervaringen daaromheen met sociale veiligheid. Je moet ervoor waken dat neer te zetten als je panacee.
-
Chris
- Moderator
Daar zou wellicht beter onderzoek naar moeten komen. 'conventional wisdom' is dat ernstige fietsongevallen worden veroorzaakt door aanrijdingen met een motorvoertuig, en wellicht was dat vroeger zo. De laatste 10 - 15 jaar zijn steden nogal actief geweest om weginrichtingen aan te leggen die een 'free-for-all' verkeersgedrag onder fietsers stimuleren. De fietser is koning en chaotisch / asociaal rijgedrag heeft geen consequenties. In combinatie met hogere rijsnelheden met e-bikes. En nu is dus de conclusie dat bij 80% van de ernstige fietsongevallen geen motorvoertuig is betrokken, en dat het dus eenzijdige ongevallen of fietsers onderling zijn.Schelpenpaadje schreef: di 21 jan 2025, 10:05Inderdaad met zaken als weginrichting kun je ongelukken voorkomen.
In Zwolle zie ik dit op heringerichte straten ook. Fietsers krioelen om elkaar en om auto's heen, want er zijn geen fietsstroken meer. Waardoor fietsers ook moeten wachten achter stilstaande auto's terwijl je daar voorheen gewoon langs kon op de fietsstrook. Voorrang is opgeheven, dus er is voorrang van rechts, maar er zijn heel veel fietsers die dat concept niet begrijpen en denken dat ze voorrang hebben omdat ze op de doorgaande route zitten.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Wat je zegt over het 'free-for-all' op de fietspaden herken ik heel goed. Deels veroorzaakt door bevolkingsgroei in de steden, maar je kunt er toch ook moeilijk omheen dat fietsen door de bank genomen aantrekkelijker geworden is dankzij die infrastructuur. Net zoals een weg verkeersaanzuigende werking heeft, heeft een fietspad dat ook. Alleen voor het bereikbaar houden van steden is die verkeersaanzuigende werking van fietspaden wel wat gunstiger dan de verkeersaanzuigende werking van auto-asfalt. En investeren in fiets-infra is goedkoop en leidt veel minder tot ruimte-problemen en leefbaarheids-problemen dan meer ruimte voor auto's of auto's/trams. Om maar niet te beginnen over de kostenplaatjes van metro's. Maar goed, met die 'free for all'-mentaliteit moeten we wel wat...
-
Chris
- Moderator
Dat is een stellige conclusie terwijl in het artikel hierboven staat dat ouderen en vrouwen dit soort drukke fietspaden juist mijden.Pino schreef: di 21 jan 2025, 10:47maar je kunt er toch ook moeilijk omheen dat fietsen door de bank genomen aantrekkelijker geworden is dankzij die infrastructuur.
Het fietsgebruik in Nederland is al jaren vrijwel constant. Omdat het maximaal potentieel al is bereikt, je kan overal al prima per fiets komen, ook zonder zulke herinrichtingen en ook zonder zaken als snelfietspaden. Sterker, de vaak extravagante investeringen in fietsvoorzieningen de laatste 20 jaar hebben eigenlijk bar weinig effect gehad op het totaalplaatje van aandeel fiets of de fietsveiligheid. Het aantal fietsdoden is hetzelfde als 30 jaar geleden.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Je mag het bovenstaande niet terugzien in totale modal split, je moet er ook niet aan denken dat al die mensen in die fietsersfile in een auto of tram zouden zitten voor diezelfde verplaatsing. Ik denk dat je het belang van de fietser dus in de gaten moet blijven houden om dat kind niet weg te gooien met het badwater. Ik denk trouwens wel dat je in dat kader meer koopt voor het blijven nadenken over vrijliggende fietspaden in de stad of zelfs dingen als de fietsersstraat, dan over snelfietspaden en de echt extravagante investeringen.
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
Dank voor je bezorgdheid.Kaaiman schreef: di 21 jan 2025, 6:32 Als die beelden telkens terugkomen, en zeker als die nog altijd een disproportionele/irrationele angst of andere heftige emoties oproepen, kan het geen kwaad om daar eens met een therapeut over te spreken. Met EMDR, brainspotting of andere technieken en behandelvormen zijn de emoties los te weken van de herinneringen.![]()
De emotie is weg, maar de herinnering niet. Dat kan ook niet, om de herinnering uit te wissen zou je je geheugen moeten laten wissen. En dan ook nog precies op de plek waar de betreffende herinnering is opgeslagen. Ik heb prima nazorg gehad, maar de herinnering zal altijd blijven. Die komt meestal naar voren als ik over een soortgelijk ongeval lees of hoor. Daar ontkom je niet aan en dat is ook volkomen normaal. Wat je wel kunt trainen is hoe je het beste met de emoties die de gebeurtenis oproept, kunt omgaan.
En ik heb meer afschuwelijke dingen gezien. Stel je voor: een auto met drie jonge inzittenden die met een veel te hoge snelheid tegen een boom is gereden. Het motorblok ligt 100 meter verderop, het voertuig is zo ongeveer in tweeën gebroken en in de hoop verwrongen staal is nauwelijks nog een voertuig te herkennen. Maar daar binnenin: drie doden, losse lichaamsdelen...
Later mag je bij een ouder echtpaar aanbellen en het droevige nieuws meedelen. Zoonlief komt nooit meer thuis.
Ook dit zijn herinneringen, en ik heb er nog meer, die je altijd bijblijven. Waar het om gaat is: hoe ga je met de emoties en herinneringen om? Emoties kun je leren te beheersen, herinneringen kun je proberen te onderdrukken, maar echt helemaal weg krijg je ze nooit. Opvang en trauma behandelingen zijn erg belangrijk voor het verwerkingsproces. Ook voor agenten die zoiets meemaken. Die nazorg was in ieder geval in mijn tijd uitstekend.
-
Matthijs
- expressweg
Dat is deels ook een kwestie van te weinig budget vrijmaken, cq niet bereid zijn de belastingen wat te verhogen tbv normale opsporingscapaciteit.Chris schreef: za 18 jan 2025, 10:59 Voor verreweg de meeste regels is handhaving een heilloze weg. Er is geen opsporingscapaciteit voor.
Nu is er vaak zo weinig handhaving dat we steeds meer een soort wetteloos land worden. Is dat het waard om 0,5% minder belasting te hebben?
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Over een kwartier trouwens uitspraak in de stikstofzaak Greenpeace/Staat.
-
Matthijs
- expressweg
Vuurwerkverbod is een beetje een extreem geval, mee eens.
Maar er zijn nog 100 andere, minder controversiële regels, die ook weinig worden gehandhaafd. Daar had ik het vooral over.
(Ik ben overigens wel voor een vuurwerkverbod.)
Maar er zijn nog 100 andere, minder controversiële regels, die ook weinig worden gehandhaafd. Daar had ik het vooral over.
(Ik ben overigens wel voor een vuurwerkverbod.)
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Live update terwijl de uitspraak nog wordt voorgelezen: de Staat zal aan de slag moeten. Alleen wel op een deadline van 2030, dus de liefhebbers kunnen nog wel wat voor zich uitschuiven.
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
We zijn er geweest.
Wat nu? De hele veehouderij maar opdoeken?
-
Wouter N14
- Moderator
-
Via
- 2x5 autosnelweg
Het is ook niet zo dat je zomaar een blik mensen opentrekt om te handhaven he. En het is niet zo'n populaire baan ook.Matthijs schreef: wo 22 jan 2025, 9:24Dat is deels ook een kwestie van te weinig budget vrijmaken, cq niet bereid zijn de belastingen wat te verhogen tbv normale opsporingscapaciteit.Chris schreef: za 18 jan 2025, 10:59 Voor verreweg de meeste regels is handhaving een heilloze weg. Er is geen opsporingscapaciteit voor.
Nu is er vaak zo weinig handhaving dat we steeds meer een soort wetteloos land worden. Is dat het waard om 0,5% minder belasting te hebben?
Overigens wel eens dat we steeds meer afglijden naar wetteloosheid op alle vlakken, maar dat ligt toch met name ook aan gebrek aan moraal en ethiek.