Mobiliteitsbeleid kabinet Schoof

Discussieer hier over het mobiliteitsbeleid, de positie van het wegverkeer en de gevolgen voor de wegenplannen.

Moderator: Moderatoren

mavas
2x5 autosnelweg

Re: Mobiliteitsbeleid kabinet Schoof

Bericht door mavas »

Het kabinet kiest 4 grote woningbouwlocaties, naast de 17 die al langere tijd op de planning liggen blijkbaar:
https://nos.nl/artikel/2574603-kabinet- ... -ruimte-is

Deze 4 zijn Alkmaar, Hengelo-Enschede, Apeldoorn en Helmond.
Met deze 4 locaties lijkt het me ook wel noodzakelijk dat er een opwaardering van de infrastructuur zal moeten komen.
Is daar iets over afgesproken?

Met name Alkmaar en Helmond zijn m.i. locaties waar er eigenlijk geen extra verkeer meer bij kan, zonder grootschalige aanpassingen aan de weginfra.
Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak »

Hoezo? Zijn de A/N9 en N242 druk dan? :shutup:
Enne gojje mins blieft altied leave.
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

Is er op die plaatsen ook iets van werkgelegenheid, of is het de bedoeling dat de bewoners gaan forenzen naar andere plaatsen over een infrastructuur die nu al piept en kraakt?
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Het spreidingsbeleid van overheidsdiensten had nooit ongedaan gemaakt moeten worden. Er zijn best grote delen van Nederland waar relatief weinig werk is voor hoger opgeleiden, terwijl een HBO bijna standaard is geworden, het aantal mensen opgeleid tot minstens HBO niveau is veel hoger dan in de jaren 90. Dat klontert allemaal samen in de Randstad / Midden-Nederland met de bekende gevolgen voor de woningmarkt en verkeersdrukte.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Er zitten voldoende uitvoeringsdiensten in de periferie, bijvoorbeeld in Assen, Roermond etc.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Misschien is het tijd om met de kettingzaag wat overheidsdiensten af te snoeien en meer dingen aan de markt over te laten :dyn_hyp:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

Ds79m schreef: za 12 jul 2025, 9:03 Is er op die plaatsen ook iets van werkgelegenheid, of is het de bedoeling dat de bewoners gaan forenzen naar andere plaatsen over een infrastructuur die nu al piept en kraakt?
Nieuw idee: verplicht thuiswerken als je in die nieuwe wijk komt wonen. ;)

De Merwedewijk in Utrecht wordt (min of meer) verplicht autovrij. Dan is een verplichting tot thuiswerken (of binnen een x straal van de woning) misschien een volgende stap..
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje »

waldo79 schreef: za 12 jul 2025, 12:22 Er zitten voldoende uitvoeringsdiensten in de periferie, bijvoorbeeld in Assen, Roermond etc.
Kan zijn, maar het is allemaal veel minder dan voorheen. Ze bestaan nog wel, maar voldoende gespreid zou ik het niet meer noemen.

Neem bijvoorbeeld de Belastingdienst. Veel banen verdwenen, vooral kantoren in de regio gesloten.

Ook al heeft de overheid hier geen directe invloed op: hetzelfde geldt voor grote bedrijven in Nederland, waaronder banken en verzekeraars. Kleinere (hoofd)kantoren en minder vestigingen door het land. Waar is er met name geschrapt? Steden 'in de provincie'.
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

Durashift schreef: zo 13 jul 2025, 22:55
Ds79m schreef: za 12 jul 2025, 9:03 Is er op die plaatsen ook iets van werkgelegenheid, of is het de bedoeling dat de bewoners gaan forenzen naar andere plaatsen over een infrastructuur die nu al piept en kraakt?
Nieuw idee: verplicht thuiswerken als je in die nieuwe wijk komt wonen. ;)

De Merwedewijk in Utrecht wordt (min of meer) verplicht autovrij. Dan is een verplichting tot thuiswerken (of binnen een x straal van de woning) misschien een volgende stap..
Over die wijk in Utrecht is al het nodige gezegd, maar één zo’n wijk, midden in de grote stad en naast een intercity-station, kan prima een specifieke doelgroep bedienen. Als je in een buitenwijk van Alkmaar of Apeldoorn ook gaat proberen het autogebruik te ontmoedigen, ga je echt niet verder komen dan mensen lastigvallen, zonder dat het iets van resultaat oplevert.
Klaasje
dorpsstraat

Bericht door Klaasje »

Ja, of op IJburg zonder snel OV en overal eigenlijk net te ver vandaan om met de fiets veel te doen..

Eens
Piles
autoweg

Bericht door Piles »

Na de PVV stapt ook de NSC uit het kabinet. Wat een enorme blamage en teleurstelling is dit kabinet toch...
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

NSC heeft geen ministers of staatssecretarissen op IenW in elk geval. Dat is BBB en VVD.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Piles schreef: vr 22 aug 2025, 21:02 Na de PVV stapt ook de NSC uit het kabinet. Wat een enorme blamage en teleurstelling is dit kabinet toch...
Ligt in teleurstelling besloten dat je eigenlijk beter had verwacht? Ik niet namelijk.
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

Ja, zoals van Van Hijum ook aangaf; na het vertrek van de PVV bewindslieden had ik wel een constructievere constellatie verwacht; dat is wat de drie overgebleven partijen ook zeiden, toch?

Nou goed, de verdeling van asiel en migratieposten was misschien al wel een voorteken..

Het is nu toch wel een duiventil geworden, mét de bijbehorende (extra) kosten voor de samenleving (wachtgelden voor die nét aangetreden ministers en stassen om de PVV mensen te vervangen.. B( ).

Lekkere timing ook, middenin de begrotingsopstellingen. :nahzeg:
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Ik was een dagje in Duitsland vandaag dus ik heb het niet meegekregen. Ik ging weg met het nieuws dat Frans Timmermans een motie van wantrouwen wilde indienen tegen Caspar Veldkamp als die niet met nieuwe sancties zou komen jegens Israël. En toen wilde ik mijn radio uit mijn auto gooien. Zo werkt het niet in de politiek: een motie van wantrouwen indienen als de minister je zin niet geeft. :facepalm:

En toen overgeschakeld en naar Duitse radiostations geluisterd. Een verademing: het nieuws is inhoudelijk en zakelijk en het politieke discours lijkt me ook een stuk gezonder. :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

^^ Dat geldt ook voor de Duitse televisie: ARD en ZDF. ;)
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

Pino schreef: vr 22 aug 2025, 21:35
Piles schreef: vr 22 aug 2025, 21:02 Na de PVV stapt ook de NSC uit het kabinet. Wat een enorme blamage en teleurstelling is dit kabinet toch...
Ligt in teleurstelling besloten dat je eigenlijk beter had verwacht? Ik niet namelijk.
Drie onervaren partijen in een regering is nooit een goed idee. Dat zijn er twee teveel. Een groot deel van de kiezers denkt/dacht daar anders over, maar stemmen op een nieuwe partij betekent niet dat ineens alles beter wordt.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

"PVV, VVD, NSC, BBB. Vertrouwt u deze partijen nog? En andere partijen zoals PvdA/GL, SP, CDA, VOLT enzovoort?
WIJ NIET!

Niet het landsbelang, maar het partijbelang staat bij hen voorop. Ze zouden het anders en beter gaan doen, maar ze gedragen zich als een stel kleuters in een zandbak. Ze rollen ruziënd over straat. En dat moet ons land regeren?

Bent u er ook helemaal klaar mee? Heeft u er geen schoon genoeg van?
WIJ WEL!

Wij halen de bezem door Den Haag voor een grote politieke schoonmaak. Wij stellen NEDERLAND voorop, niet onze partij!

Stem daarom op lijst 43: Nieuw Nederland!"

Nu nog een charismatische lijsttrekker, iemand die in staat is om de huidige politieke figuren volledig en op een bijna vernederende manier van repliek te kunnen dienen.

Iemand?

:mrgreen: :twisted:
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Piles schreef: vr 22 aug 2025, 21:02 Wat een enorme blamage en teleurstelling is dit kabinet toch...
Ben je daar nu pas achter? :duck:

Dit is wat je kunt verwachten als mensen in de praatjes van populistische partijen trappen en daarop gaan stemmen. Het is al sinds dag 1 een kleuterklas en dat is dus niet veranderd. Alles voor de likes van onliners. Alles voor de ego’s.

En als iedereen in oktober maar vooral massaal weer in die praatjes trapt van deze (en nieuwe) populisten dan gaat het vast goedkomen :emo:
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
JanVerhoeven
verkeersader

Bericht door JanVerhoeven »

Vinny schreef: vr 22 aug 2025, 23:36 Ik was een dagje in Duitsland vandaag dus ik heb het niet meegekregen. Ik ging weg met het nieuws dat Frans Timmermans een motie van wantrouwen wilde indienen tegen Caspar Veldkamp als die niet met nieuwe sancties zou komen jegens Israël. En toen wilde ik mijn radio uit mijn auto gooien. Zo werkt het niet in de politiek: een motie van wantrouwen indienen als de minister je zin niet geeft. :facepalm:
Wilders is nog altijd recordhouder indienen van moties van wantrouwen, maar als Timmermans het wil doen (het was trouwens SP die het daadwerkelijk in gang zette) ga je er opeens over vallen dat het ‘zo niet werkt in de politiek’? :p
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

"Een motie indienen als een minister je je zin niet geeft", dat is een frame.

Als je als fractie vindt dat een minister geen goede besluiten neemt, dan kan dat een prima reden zijn om het vertrouwen op te zeggen.

Of zo'n motie dan door voldoende partijen wordt gesteund voor een meerderheid, dat moet nog blijken. In dit geval was er geen meerderheid voor nieuwe sancties tegen Israël. Helaas wat mij betreft. Dat de minister (en de rest van NSC) is opgestapt is niet zozeer door moties van de oppositie, maar omdat hijzelf het ook nodig vond om Israël onder druk te zetten. Doordat VVD en BBB geen extra maatregelen wilden tegenover de nieuwste ontwikkelingen in Israël, kwamen de minister en zijn partijgenoten in gewetensnood. Bij een gevoelig onderwerp als genocide door een bevriende natie begrijp ik die stap wel. Als VVD en BBB graag verantwoordelijk willen zijn voor het feit dat wij er alleen 'goed naar kijken', dan doen ze dat maar met zijn tweeën.

Maar goed, dit heeft weinig met mobiliteit te maken. Al is het verder stuurloos raken van ons land geen goed nieuws voor uitdagingen hier.
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

Ik denk dat de Motie-Piri wel heeft aangetoond dat PvdA-GL en PVV in extremisme weinig voor elkaar onderdoen. Laten we in elk geval hopen dat het volgende kabinet uit enigszins normale partijen bestaat.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Hajo schreef: za 23 aug 2025, 6:51 Nu nog een charismatische lijsttrekker, iemand die in staat is om de huidige politieke figuren volledig en op een bijna vernederende manier van repliek te kunnen dienen.

Iemand?
Hajo for president! 8-)
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Pino schreef: za 23 aug 2025, 14:03
Hajo schreef: za 23 aug 2025, 6:51 Nu nog een charismatische lijsttrekker, iemand die in staat is om de huidige politieke figuren volledig en op een bijna vernederende manier van repliek te kunnen dienen.

Iemand?
Hajo for president! 8-)
Nou, nee. Ik koester totaal geen politieke ambities. Ik ben ook niet zo mondig om een politicus goed van repliek te kunnen dienen. Over mijn charisma kunnen we twisten, als ik in de spiegel kijk zie ik iets anders. :lol: En ik ben bang dat mijn bewind uitgroeit tot een "benevolent dictator". Dat moet je niet willen. :|

Nee, effe serieus. Ik heb op NSC gestemd en ik ben buitengewoon teleurgesteld. Ik ben het vertrouwen in de politiek helemaal kwijt. En ik denk dat dat voor meer mensen geldt. Op welke partij wil je nog stemmen? Voor mijzelf heb ik geen idee.
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Ds79m schreef: za 23 aug 2025, 13:47 Ik denk dat de Motie-Piri wel heeft aangetoond dat PvdA-GL en PVV in extremisme weinig voor elkaar onderdoen. Laten we in elk geval hopen dat het volgende kabinet uit enigszins normale partijen bestaat.
Als je de motivering van die motie leest dan is die niet zo extreem.

Juist doordat Israël militair superieur is en zichzelf zo goed kan beschermen, kan het land het zich permitteren om buitenproportioneel geweld te gebruiken tegen onschuldige burgers. Oftewel door wapens en verdedigingssystemen te blijven leveren aan Israël stellen we dat land in staat om ongestraft genocide te plegen.

Het doel van de motie was niet dat Israël zijn burgers niet langer kan beschermen tegen aanslagen. Het doel is dat Israël stopt met de genocide op Palestijnse burgers. Dat het een vergaand middel is, komt doordat Israël zijn opstelling niet heeft aangepast na lichtere maatregelen. Het is niet zo dat de motie ervoor zorgt dat Israëlische burgers morgen gevaar lopen - en als Israël last van de motie op langere termijn wil voorkomen kan het door simpelweg te gaan voldoen aan internationale verdragen.

Het huidige nietsdoen van ons kabinet (zachte maatregelen en verder houden we het in de gaten) vind ik juist extreem. Internationale verdragen verbieden genocide en verplichten naties om te voorkomen dat het gebeurt. Verhongering en geweld tegen Palestijnen in Gaza is al maanden gaande, maar onze regering is alleen maar bezig met zichzelf en vooral niet Israël en pro-Israelische stemmers tegen het hoofd stoten. Dat lessen uit de geschiedenis niks waard blijken, dat we er bij staan en er naar kijken terwijl dit gebeurt, vind ik pas extreem.

Je hoeft niet extreemlinks te zijn om dit te vinden. Dit is gewoon menselijk. Zowel Joden als Palestijnen verdienen vrede. De enige manier waarop de huidige opstelling van Israël vrede dichterbij brengt is door uitroeiing door honger en geweld l en door deportatie middels verjaging en vernietiging.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Uiteraard is men op rechts ook vol op die motie gesprongen om links als extreem neer te zetten. Net zoals vriend W pas op de dood van een 17-jarig meisje springt zodra bleek dat de vermoedelijke dader geen witte Andrew Tate-adept uit de Henk en Ingrid-schare was. Dat is het opportunisme dat regering en oppositie verenigt.

Als de motie iets was, was het politiek onhandig omdat het getuigde van weinig politieke realiteitszin en daarmee juist de politieke tegenstanders van gratis frames voorzag terwijl de toegevoegde waarde naar de eigen achterban niet zo groot moet zijn geweest.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Laten we het bij het mobiliteitsbeleid kabinet Schoof houden. ;)
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

^^ Welk mobiliteitsbeleid? Het kabinet Schoof is gevallen. :hap: ;)
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Chris schreef: za 23 aug 2025, 16:21 Laten we het bij het mobiliteitsbeleid kabinet Schoof houden. ;)
Dan doen we het mobiliteitstechnisch: :D5: werkt overduidelijk niet, dus nu is het tijd voor :D6L: :yes:
Hajo schreef: za 23 aug 2025, 16:23 ^^ Welk mobiliteitsbeleid? Het kabinet Schoof is gevallen. :hap: ;)
Nu zelfs al 2 keer ;)
Chris schreef: vr 22 aug 2025, 21:30 NSC heeft geen ministers of staatssecretarissen op IenW in elk geval. Dat is BBB en VVD.
Maar kan een romp-rompkabinet dan evenwel nog iets voor elkaar boksen? En is die wil er nu nog wel?
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Een demissionair kabinet kan alleen nog lopende zaken afhandelen. Dat is volgens mij niet anders nu het kabinet kleiner is geworden.

https://www.tweedekamer.nl/nieuws/kamer ... steld-2025

Er zijn nauwelijks zaken controversieel verklaard.

Onder IenW alleen:

J. Infrastructuur en Waterstaat
Wetsvoorstellen
1. 35 396 Wijziging van de Spoorwegwet en enige andere wetten in verband met de wijziging van aansturing van en verantwoording door ProRail B.V. (Wetsturing en verantwoording ProRail B.V.)
2. 36 655 Wijziging van de Wet luchtvaart en van de Wet van 9 maart 2016 totwijziging van de Wet luchtvaart in verband met de invoering van een nieuw normen- en handhavingstelsel voor de luchthaven Schiphol en enige andere wijzigingen (Stb. 2016, 119-n1) in verband met de verankering van de Maatschappelijke Raad Schiphol en de versterking van de commissies regionaal overleg van overige burgerluchthavens van nationale betekenis