Mobiliteitsbeleid kabinet Schoof

Discussieer hier over het mobiliteitsbeleid, de positie van het wegverkeer en de gevolgen voor de wegenplannen.

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg

Re: Mobiliteitsbeleid kabinet Schoof

Bericht door Pino »

Chris schreef: za 23 aug 2025, 19:04 Een demissionair kabinet kan alleen nog lopende zaken afhandelen. Dat is volgens mij niet anders nu het kabinet kleiner is geworden.

https://www.tweedekamer.nl/nieuws/kamer ... steld-2025

Er zijn nauwelijks zaken controversieel verklaard.
Op infragebied loopt veel natuurlijk via de bekende meerjarenplannen en daarmee uiteindelijk via de begroting. Die zou natuurlijk in de komende tijd gereed moeten komen, dus dan is de vraag wat daar nu van gaat komen. Ik denk uiteindelijk een weinig ambitieus document waarvan de inhoud meer uit de ambtenarij komt (voortzetting van wat al min of meer liep) en minder uit politieke sturing. Vervolgens in de debatten over de begroting nog wat pogingen van partijen om zichzelf in beeld te brengen, maar of daar nou meerderheden zullen ontstaan voor specifieke projecten?

Vraag is of dat anders was gelopen mét NSC nog in het kabinet. Vermoedelijk niet. Misschien voelen zij zich nu misschien ietsje vrijer om wat plannen het debat in te helpen, maar waar ze dan precies mee zouden komen?
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje »

^^ M.b.t. dat laatste kan ook het tegenovergestelde gebeuren:

NSC is een partij zonder wortels en een zeer diffuse achterban (voor zover die nog bestaat). De partij is gebouwd rond Pieter Omtzigt, zijn rol in het toeslagenschandaal en abstracte begrippen als bestaanszekerheid en goed bestuur. De partij heeft in de basis niet een uitgesproken links of rechts profiel. Over heel veel onderwerpen moet het standpunt van de partij continu nog worden uitgevonden.

Je zag dat al in de formatie: veel NSC-kiezers wilden graag dat de partij ging samenwerken met de PVV, maar Omtzigt en veel fractieleden zagen dat niet zitten. Hieruit vloeide het slappe compromis dat samenwerking mogelijk zou zijn als Wilders zijn meest extreme ideeën in de ijskast zou zetten en zich netjes zou gedragen. De rest is geschiedenis.

In de kwestie rond Israël, maar ook in diverse andere dossiers, was NSC steeds het geweten van het kabinet. De partij werd door de coalitiegenoten regelmatig als lastig geframed. Tegelijk gaf de noodzaak tot samenwerking en compromissen de partij enige speelruimte waar ideeën botsten. De Kamerleden en bewindspersonen konden er zelf principiële ideën op nahouden, die niet per se overeenkwamen met het electoraat, zo lang het compromissen binnen de coalitie maar verkoopbaar bleven. Al dan niet geholpen door naar de andere partijen te wijzen wanneer de uitkomst niet helemaal naar de eigen tevredenheid of die van de achterban was.

Je zag dit ook deze week: Veldman en de NSC-fractie konden open spreken over hun wens om Israël meer onder druk te zetten, wetende dat de ruimte om dit concreet te maken nogal beperkt was omdat VVD en BBB sterk pro-Israel zijn.
Dit kabinet overleeft steeds doordat partijen elkaar precies genoeg ruimte gunnen om de steun aan de coalitie voort te kunnen zetten. Steeds zodra het spannend werd kwamen ze elkaar tegemoet, totdat het niet meer ging (zoals eerder bij PVV en nu NSC).
Echter nu NSC uit de coalitie is gestapt is zij niet meer gebonden aan de samenwerking binnen de coalitie, maar profiteert zij ook niet meer van de paraplu van deze samenwerking. Er zal nu bij elke stemming een eigen standpunt moeten worden bepaald, en de partij zal daar autonoom op worden afgetekend, zonder mogelijkheid tot schuilen.

En zo kan het dat minister Veldkamp en moreel onverkoopbaar vond om géén extra maatregelen te nemen (en aankondigde dat die er zouden komen zonder dat het óf en het hoe met de coalitiegenoten was afgestemd), maar even later de NSC-fractie moties voor extra maatregelen niet steunde.

Ik ben benieuwd of we dit vanaf nu ook op andere beleidsterreinen gaan zien.

Als NSC eerder een bepaalde wens had (ik noem maar wat, verbreding van een weg of de huisvesting van nieuwkomers) dan moest er binnen de coalitie een standpunt worden ingenomen en dekking worden gezocht.
Het al dan niet binnenhalen van een ideaal was tot nu toe het product van de samenwerking binnen de coalitie. Een bewindspersoon kon zich daarbij nog verschuilen achter het ministerie en de rol (zie bijvoorbeeld het gedraaid van oud-PVV-minister Fleur Agema over de sluiting van ziekenhuizen).

In de nieuwe realiteit zal NSC zelf met moties of amendementen moeten komen. Is er geld nodig, dan zal de fractie zelf met dekking moeten komen. Is iets juridisch ingewikkeld of moeilijk uitvoerbaar, dan zal de fractie zelf met een oplossing moeten komen. Kiezers zullen de partij zowel op haar standpunten afrekenen, als de uitwerking en de resultaten.

Waar Veldkamps geweten voor Palestijns leed hem deed opstappen, waarna de fractie koos voor trouw blijven aan Israël, zo kan het ook op veel andere vlakken gebeuren dat de fractie in een conservatieve kramp schiet. Door stappen naar voren te maken kan de partij aandacht genereren en weer enigszins relevant worden, maar loopt men ook het risico dat juist de overwegend rechts-conservatieve (oud-) kiezers nog verder van de partij afdrijven.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Kan ik heel goed volgen. Wanneer je als partij geen sterke historische of ideologische basis hebt op een onderwerp, kunnen denk ik twee dingen gebeuren. Of je eindigt in oneindig debat over hoe het moet (soms trouwens ook ingezet als truc: heel gedegen lopen doen voor de bühne maar je vindt de status quo niet zo erg) of je eindigt in de projectjes van de toevallige woordvoerder.

De NSC-woordvoerders op infra-gebied zijn volgens mij oude CDA’ers uit de regio. Vanuit het CDA met al zijn regio-wortels kwamen dan nog wel eens wat regiowensen naar voren. Misschien dat je dat hier ook krijgt.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Maar waarom lopen rijksprojecten als N35, N36 en N50 dan steeds stuk ondanks een wens vanuit de regio? Daar kan NSC zich de komende maanden nog sterk voor maken.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Zoiets ja. En juist ook in Twente, waar NSC natuurlijk wel wat Omtzigt-basis heeft. Het probleem van de N35, als voornaamste wens in die regio, is natuurlijk wel dat de wensen al heel lang in het MIRT zitten. Alleen dat brengt oplossingen niet dichterbij. Door stikstof bijvoorbeeld.

In wat bredere zin betaalt Overijssel een prijs voor een keuze om eerst de A1 te verbreden. Hoewel het natuurlijk bepaald getuigt van slappe regiopolitiek als er maar in één noodzakelijk project tegelijk kan worden geïnvesteerd kan worden.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Dit oogt als een zeer beleidsarme begroting qua IenW:
Rijksoverheid schreef: Prinsjesdag 2025: Onderhoudsopgave blijft groot, bezuiniging stedelijk OV van de baan

Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat neemt ook in 2026 weer talloze maatregelen. Zodat Nederland bereikbaar blijft, waarbij mensen én goederen vlot van A naar B kunnen. Zodat iedereen veilig naar school of naar werk kan gaan. En zodat ons water schoner wordt.

Vandaag maken minister Robert Tieman en staatssecretaris Thierry Aartsen (beiden Infrastructuur en Waterstaat) bekend dat er 16,2 miljard euro beschikbaar is voor hun ministerie in 2026. Daarvan gaat 1,9 miljard euro naar waterwerken, zoals dijken, stuwen en keringen. Naar wegen spoor en vaarwegen gaat in 2026 10,5 miljard euro.

Nederland bereikbaar houden ondanks enorme onderhoudsopgave

Van die 10,5 miljard is er 5,6 miljard beschikbaar voor onderhoud en vernieuwing. Dit werk is hoognodig om te zorgen dat de bereikbaarheid in Nederland op peil blijft via wegen, spoor- en vaarwegen. De behoefte aan vervoer groeit; we reizen zelf steeds meer naar werk, school en voor dagjes uit. En ook vervoer van goederen om bijvoorbeeld supermarkten te bevoorraden en pakketten te bezorgen zorgen voor meer drukte op de weg. Ook het spoor wordt de afgelopen decennia steeds intensiever gebruikt.

Omdat veel van onze infrastructuur verouderd is, is het toe aan groot onderhoud of vernieuwing. De komende jaren bereiken veel van onze wegen, waterwerken en bruggen het einde van hun levensduur. Dit zorgt voor een steeds grotere opgave als het gaat om het onderhoud en vernieuwing ervan. Bovendien moet onze infrastructuur door oplopende geopolitieke spanningen weerbaar zijn tegen sabotage en cyberaanvallen en paraat zijn voor het vervoer van militaire goederen binnen Nederland en naar de rest van Europa.

In het regeerakkoord was een korting van 10 procent op stedelijk openbaar vervoer binnen de Brede Doeluitkering (BDU) afgesproken. Deze is voor 2026 van de baan. De € 110 miljoen bezuiniging wordt voor 2026 geheel door het Rijk gecompenseerd. In 2027 betaalt het rijk een derde.

Goederen snel en efficiënt van A naar B

Veel mensen zijn afhankelijk van het OV om op werk, bij de dokter, op school, bij familie of op een feestje te komen. Het is belangrijk dat ze daar veilig komen, onafhankelijk van op welk moment van de dag ze reizen. En dat personeel veilig zijn werk kan doen. Er wordt 12 miljoen uitgetrokken voor bodycams voor NS-medewerkers en 20 miljoen voor het verbeteren van de veiligheid op stations.

Op N-wegen gebeuren relatief veel verkeersongevallen. De komende jaren is er vanuit een specifiek programma voor de Rijks-N-wegen 345 miljoen euro beschikbaar om allerlei N-wegen veiliger te maken. Bij de Voorjaarsnota werd al bekend dat voor de N36 115 miljoen euro extra beschikbaar komt, zodat hier op de meest gevaarlijke stukken weg een rijbaanscheiding kan worden geplaatst.

Om de regeldruk voor het MKB te verminderen wordt de verplichte kilometerregistratie voor kleine bedrijven afgeschaft. Nu moeten bedrijven vanaf 100 werknemers bijhouden hoeveel kilometers hun werknemers afleggen. De grens wordt verhoogd naar meer dan 250 werknemers.
traveldude
woonerf

Bericht door traveldude »

Dat is standaard in een demissionaire begroting.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik zit door het MIRT te bladeren. Er staat nauwelijks wat nieuws in, ook qua financiën weinig verrassingen, maar dat komt vooral omdat van een groot deel van de projecten de budgetten op quasi nul zijn gezet, en al een paar jaar geen concrete planuitwerking meer is vanwege stikstof.

Bij de A27 Houten - Hooipolder is nu sprake van een budget van € 3 miljard. In 2023 was dat nog € 1,9 miljard.

Bij het project Theemswegtracé / Calandbrug is een procentueel grote kostenstijging naar € 276 miljoen omdat de renovatie van het dek en het verwijderen van het spoor daar bij op is gerekend.

Verder is de doorgetrokken A15 van € 1,5 naar € 2,5 miljard gegaan maar dat was al voor de zomer bekend. De tolopgave is niet in diezelfde mate gestegen: van rond € 300 naar € 366 miljoen.
Raamkozijn31
polderweggetje

Bericht door Raamkozijn31 »

Ik hoop niet dat we uiteindelijk een verwaarloosde infrastructuur krijgen. Zeker gezien alle belastingen verwacht ik van de Nederlandse wegen wel wat meer dan van onze buurlanden.
Het leven met autisme is niet altijd even makkelijk. Maar je moet er het beste van maken.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Handig:
Rijksoverheid schreef:Rijbewijs digitaal verlengen wordt mogelijk

Na een succesvol experiment heeft het parlement besloten om het landelijk mogelijk te maken dat rijbewijzen digitaal kunnen worden verlengd, vervangen en uitgebreid.

Dit scheelt burgers een afspraak bij het gemeenteloket en spaart daarmee tijd. Vandaag stuurt minister Robert Tieman (Infrastructuur en Waterstaat) de wetswijziging naar de Raad van State.

Minister Tieman: “Met deze wet wordt het een stuk makkelijker om je rijbewijs elektronisch te verlengen, vervangen of uit te breiden naar een extra categorie. Niet alleen spaart het tijd voor burgers en gemeenten, de aanvraag wordt ook fraudebestendiger én door een betere fotokwaliteit kan de identiteitscontrole worden verbeterd. De verwachting is dat dit ook leidt tot lagere kosten, wanneer er meer digitale aanvragen komen.”

De elektronische aanvraag wordt afgehandeld door de Dienst Wegverkeer (RDW). Zij beheren het rijbewijzenregister en hebben toegang tot de persoonsgegevens die hiervoor nodig zijn. De RDW heeft zelf fotografen erkend die kwalitatief goede pasfoto’s maken en deze direct kunnen toesturen naar de RDW.

Het blijft overigens mogelijk om, net zoals nu, een fysieke aanvraag te doen bij het gemeenteloket. De eerste aanvraag van een rijbewijs moet zelfs fysiek blijven plaatsvinden in verband met de identificatie en registratie van de aanvrager in het rijbewijzenregister. Wel is het mogelijk om bij deze eerste aanvraag gebruik te maken van de digitale aanlevering van de pasfoto en handtekening.

In navolging van het experiment is gewerkt aan een wetswijziging. Het streven is om deze wet- en regelgeving op 1 januari 2027 in werking te laten treden. In afwachting hiervan is besloten dat het gedoogd wordt om de digitale afhandeling mogelijk te houden.
Piles
autoweg

Bericht door Piles »

^^ Wat verandert er nu precies? Want ik kon een jaar geleden al naar de fotograaf die de foto rechtstreeks naar RDW stuurde. Een paar dagen later kon ik, zonder afspraak, mijn rijbewijs afhalen op het gemeentehuis.
Of was ik onderdeel van het experiment? :lol:
verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 »

^^ Ik kon dat in 2023 al.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Toch een zij het bescheiden succes voor de coalitie.
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Op de socials zag ik al reacties van mensen die interpreteerden dat we nu een digitaal rijbewijs krijgen. En dat dit een volgende stap is in de agenda van het WEF en George Soros :rofl2:
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Kun je nagaan hoe de reacties zullen zijn als je je verlenging straks met je digitale Euro kunt betalen :D
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 »

Piles schreef: di 07 okt 2025, 13:31 ^^ Wat verandert er nu precies? Want ik kon een jaar geleden al naar de fotograaf die de foto rechtstreeks naar RDW stuurde. Een paar dagen later kon ik, zonder afspraak, mijn rijbewijs afhalen op het gemeentehuis.
Of was ik onderdeel van het experiment? :lol:
Het schijnt nog niet overal te kunnen (aantal gemeenten zijn nog niet aangesloten op dat systeem). Ik moet binnenkort ook weer mn rijbewijs verlengen en zag nu ook dat deze optie er was. Ik moet overigens voor het ophalen van het rijbewijs wel nog een afspraak maken.... Dus daar zit dan blijkbaar ook nog per gemeente verschil in hoe ze met dit proces omgaan.
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Palance schreef: wo 08 okt 2025, 9:27 Kun je nagaan hoe de reacties zullen zijn als je je verlenging straks met je digitale Euro kunt betalen :D
Kan ik digitale euro's betalen met mijn Pfizer-implantaat, of moet ik eerst nog een booster halen?
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Over de instroom van arbeid in de infrasector:

Arbeidsaanbod uit opleidingen is met anderhalf procent van de werkgelegenheid in de infrasector een beperkte groep, terwijl de jaarlijkse zijinstroom 4 procent van de werkgelegenheid betreft en via arbeidsmigratie 6 procent. Uit dit onderzoek is gebleken dat op basis van de huidige trendontwikkelingen het totale arbeidsaanbod in de infrasector niet veel meer zal toenemen richting 2035, waardoor zijinstroom nog belangrijker wordt om maatschappelijke opgaven rond infrastructuur en woningbouw te realiseren.

https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... woningbouw

Het gaat verder over de opgaven om de geprojecteerde woningbouw te ontsluiten en de tekorten op het mobiliteitsfonds. Het mobiliteitsfonds is in wezen bijna geheel verschoven van investeringen naar vervanging en renovatie. Er is nauwelijks nog geld geprogrammeerd voor nieuwe projecten.

Met de geprojecteerde groei van het aantal inwoners en aantal nieuwe huizen is alleen ontsluiting van woningbouw volstrekt onvoldoende. De projecten uit het MIRT zijn onvoldoende en nu vaak niet eens gedekt. Het MIRT zit vol projecten die knelpunten aanpakken die al 20 of 30 jaar bestaan. Deze lossen niet de problematiek op die nog gaat ontstaan indien er nog eens 2 miljoen inwoners bijkomen. Mijn inziens zijn de regering en beleidsmakers hier blind voor, de infrastructuur is al in hoog tempo dichtgeslibt vanwege de voortdurende bevolkingsgroei (en dus meer transport), terwijl dit nog substantieel gaat verergeren. Niet alleen moet het MIRT zo spoedig mogelijk worden uitgevoerd, er moet een nieuwe landelijke analyse komen + financiële middelen om dit op corridoraanpak uit te voeren. Van de SVIR uit 2012 is bijna niks terecht gekomen. Niks doen is geen optie.
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

^^ Ja, er moet veel meer geld bij én op een voorspelbare manier worden gebudgetteerd.
(..)Op de lange termijn is veel meer geld nodig voor grote infrastructuurprojecten. Dat schrijven demissionair ministers Robert Tieman (Infrastructuur) en Mona Keijzer (Volkshuisvesting) in een brief aan de Kamer. Dat geld moet op een voorspelbare manier worden klaargezet, niet in plotselinge potjes voor grote projecten zoals de afgelopen jaren het geval was. (..)
De regio wordt (wel) weer het kind van de rekening.. :nahzeg:
(..)

Een realistische strategie voor de lange termijn ontbreekt, schrijven Tieman en Keijzer. De nadruk ligt op losse projecten en regionale belangen. 'In tijden van schaarste leidt dit tot versoberingen over de hele linie in plaats van echt keuzes maken tussen projecten.'
(..)Het budget voor wegen, vaarwegen en spoorwegen daalt de komende jaren, terwijl juist meer nodig is. Dat komt ook doordat veel infrastructuur verouderd is en moet worden gerepareerd of vervangen.

(..)

Het kabinet geeft een 'voorbeeld' van hoe een budgetverhoging eruit kan zien. Als er vanaf 2031 jaarlijks 1 miljard euro extra naar het Mobiliteitsfonds gaat, oplopend tot 2,5 miljard in 2050, dan telt dat in totaal op tot tientallen miljarden euro's. 'Hierop kan de markt de komende jaren inspelen en zich voorbereiden.' (..)
https://www.bnr.nl/nieuws/nieuws-politi ... rprojecten
mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas »

Ik hoorde laatst een medewerker van een grote infrabouwer vertellen dat de gemiddelde leeftijd bij hen 55+ is en dat er nog maar weinig aanwas is van nieuwe medewerkers in de infra.
Werktijden, agressie en ontwrichting van het leven worden genoemd als oorzaak, en dat dit gaat betekenen dat wegenwerken steeds meer overdag zullen gaan plaatsvinden.
DAt werkt dan weer averechts voor de agressie lijkt mij.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

mavas schreef: zo 19 okt 2025, 13:28 Werktijden, agressie en ontwrichting van het leven worden genoemd als oorzaak, en dat dit gaat betekenen dat wegenwerken steeds meer overdag zullen gaan plaatsvinden.
Dit zie je nu al: werkzaamheden met 4+0 systemen zijn weer terug, je ziet werkzaamheden waar niet gewerkt wordt buiten kantoortijden, en er zijn DBFM contracten opengebroken om klein onderhoud - dat voorheen 's nachts plaats vond - nu overdag tijdens een volledige afsluiting plaats te laten vinden.
Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via »

^^
Tsjah, geef jongeren eens ongelijk dat ze voor een dergelijk salaris vrij willen zijn als hun vrienden ook vrij zijn of dat je later een beetje regulier gezinsleven kunt vieren.

En met de betere acceptatie van thuiswerken zie ik niet perse in of overdag werken voor veel weggebruikers nu altijd slechter is.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Overdag werken hoeft niet bezwaarlijk te zijn, alleen is het verkeer tussen de spitsen dusdanig druk dat elke minimale verstoring resulteert in serieuze vertraging.
Chris
Moderator

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder • de bouw is gestart

Bericht door Chris »

Uit: https://www.wegenforum.nl/viewtopic.php ... 0#p1365160
wellproc schreef: di 28 okt 2025, 17:17 Hele brief gelezen, lang verhaal kort: we hebben te weinig geld gereserveerd om dit hele project tegen actuele kosten te kunnen financieren. Daarom doen we nu de belangrijkste onderdelen en de rest komt later. ;)

Bedenk goed dat dit een verschijnsel is wat je steeds meer ziet. Eerder was het: je hebt werk en werk met prioriteit (dat doe je dan als eerste). Nu is alles met prioriteit in een werk/project gestopt en wordt daarbinnen volop geprioriteerd. En prioriteiten bepaald binnen prioriteiten. Het woord devalueert als een malle, je moet nu wel ergens de sticker 'topprioriteit nummer 1!!!!!' opplakken wil het nog aandacht krijgen en uitgevoerd worden. :wall:
Moet je bedenken wat er allemaal nog meer gedaan moet worden, wat nog niet ergens een keer 'prioriteit' heeft gekregen... :shutup:

En vaak betekent dit woord niets anders dan: zijn we bereid om er geld aan te besteden? Zo ja: 'prioriteit', zo nee: 'geen prioriteit'.
Ik vind het wel verbazingwekkend en ook wel wat gemakkelijk hoe dit wordt gecommuniceerd en geaccepteerd. Of ligt dat aan mij?
Hetzelfde zie je met het mobiliteitsfonds (voorheen het infrafonds). Dat is vrijwel compleet leeggeroofd om tegenvallers op onderhoud, renovatie en een paar projecten op te vangen. Vrijwel alle wegenplannen in het MIRT hebben geen financiering meer. Er moeten dus waarschijnlijk tientallen miljarden bij om bestaand beleid uit te voeren, dan heb je het nog niet eens over nieuwe ontwikkelingen. En niemand in de politiek lijkt zich hier druk om te maken.
Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman »

Dit begon natuurlijk al in de nadagen van de centrumrechtse kabinetten Rutte, maar zelfs, misschien wel vooral, het nog rechtsere kabinet Schoof heeft de infrapot compleet geplunderd!

Er heeft zelfs geen herverdeling naar 'de regio' plaatsgevonden. Alleen de Nedersaksenlijn is als zoethoudertjes uitgedeeld, maar dat is dan meteen ook bijna de hele spaarpot die in dat niet-urgente project is leeggekieperd...

Zeg ik als kritische Drent.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

^^ de 1,5% uit de verhoging van het defensiebudget. Ik hoorde vandaag (weet het niet meer precies) dat men ook al bepaalde zorguitgaven daaronder wilt laten vallen, in de toekomst. Want tja.. een ongezonde bevolking is natuurlijk ook niet in staat om een goed leger te vormen.. :dyn_hyp:

Hans Vijlbrief (D66) hoorde ik vandaag zeggen (radio 1, Geld of je leven rekent door) dat zijn partij het fonds voor stikstofherstel (dat door de BBB om zeep is geholpen) weer opnieuw wilt vullen om o.a. de woningbouw weer vlot te kunnen trekken (dus een stukje sanering van de landbouw.. )
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Het kost de overheid steeds meer geld om voorzieningen op peil te houden. Infrastructuur, defensie, zorg, sociale zekerheid. Dat is een gegeven.

Maar laten we vooral nog meer kapotbezuinigen in plaats van wat meer te vragen van met name de sterkste schouders in dit land :facepalm:
Rogier
2x2 autosnelweg

Bericht door Rogier »

Chris schreef: di 28 okt 2025, 17:25 Hetzelfde zie je met het mobiliteitsfonds (voorheen het infrafonds). Dat is vrijwel compleet leeggeroofd om tegenvallers op onderhoud, renovatie en een paar projecten op te vangen. Vrijwel alle wegenplannen in het MIRT hebben geen financiering meer. Er moeten dus waarschijnlijk tientallen miljarden bij om bestaand beleid uit te voeren, dan heb je het nog niet eens over nieuwe ontwikkelingen. En niemand in de politiek lijkt zich hier druk om te maken.
Probleem is dat de bouwkosteninflatie diverse keren niet toegepast is en hierdoor is het fonds diverse jaren niet voor de grote stijging van bouwkosten aangepast.

Mijn vraag is eerder wat veroorzaakt de enorme stijging in kosten. Als dat een tekort van gronfstoffen is, dan moet de toegang tot grondstoffen verbeterd worden.

Mbt dit project zou ik zeggen:
Alleen Merwedebrug vervangen en grondwerk in uitvoering nemen, de aannemers uitkopen en project stilleggen.
Zelf ontwerp voor de rest van het project opstellen.
De boel als RAW project aanbesteden.
wellproc
dorpsstraat

Bericht door wellproc »

Klinkt leuk Rogier, maar wie gaat het werk dan uitvoeren (zowel ontwerp als realisatie)?
RWS heeft vrijwel niemand met enige technische kennis. En momenteel worden/zijn alle ZZP-ers weggestuurd (foei, fout ZZP-er zijn :roll: ) en daarmee is de hoeveelheid kennis bij RWS nog eens fors verminderd. In combinatie met een vacaturestop hebben ze een groot tekort aan mensen (met inhoudelijke kennis).

Het probleem zit m niet in uitvoering of in een aannemer die teveel zou rekenen. Het probleem zit m in een incapabele overheid (lees RWS) die niet in staat is om een project goed voor te bereiden en te begeleiden. Ze richten zich alleen op aanbesteden, maar zonder goede voorbereiding (obv kennis ipv wensen) en goede begeleiding (obv kennis ipv budget) wordt het nooit wat.

We zijn in Nederland teveel van het praten en te weinig van het doen. Iedereen kan z'n bek een douw geven, maar echt weten hoe iets werkt komt maar weinig voor. Dat zie je in politiek, in overheidsorganisaties, bij managementbureau's, enzovoorts. En je verdient er goed mee en hebt een hoop aanzien/macht. Waarom zouden mensen nog iets anders willen dan zonder inhoudelijke know-how de hele dag lekker te kunnen kletsen voor een goed salaris?

Terug naar je punt Rogier: die bouwkosteninflatie is inderdaad niet meegenomen, maar storender is dat de complexiteit ook niet goed wordt meegenomen. Dat hebben we gezien bij de mislukte aanbesteding van de Brienenoord en dat (b)lijkt ook op de A27 te spelen.
Ik denk dat er flinke actie nodig is bij RWS en niet bij de aannemerij.
djiwie
stadsweg

Bericht door djiwie »

Kaaiman schreef: di 28 okt 2025, 17:50 Dit begon natuurlijk al in de nadagen van de centrumrechtse kabinetten Rutte, maar zelfs, misschien wel vooral, het nog rechtsere kabinet Schoof heeft de infrapot compleet geplunderd!

Er heeft zelfs geen herverdeling naar 'de regio' plaatsgevonden. Alleen de Nedersaksenlijn is als zoethoudertjes uitgedeeld, maar dat is dan meteen ook bijna de hele spaarpot die in dat niet-urgente project is leeggekieperd...

Zeg ik als kritische Drent.
Toch wel bijzonder dat een hele rits aan rechts kabinetten dit probleem heeft veroorzaakt. Het argument dat rechtse partijen in infra investeren kan wel in de prullenbak.