Roemenie en Bulgarije beide controle of alleen Roemenie?

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

gsslm
zandpaadje

Roemenie en Bulgarije beide controle of alleen Roemenie?

Bericht door gsslm »

Als ik nu met de auto naar Hongarije wil reizen en Servië wil vermijden, moet ik dan lang wachten? Servië maakt namelijk geen deel uit van de Schengenzone, waar wel lange wachttijden kunnen zijn. Is het zo dat ik ook lang moet wachten als ik via Roemenië ga in plaats van Servië? En moet ik ook wachten tussen Roemenië en Bulgarije?

Ik heb begrepen dat Roemenië en Bulgarije wel deel uitmaken van de Schengenzone, maar dat dit niet geldt voor autoverkeer. Dus met de auto moet je hoe dan ook wachten.
(Ik ga in juli met de auto, tijdens de piekdrukte.)

Dus moet ik op de heenreis wachten bij:

Alleen Roemenië, en kan ik daarna doorrijden door Bulgarije?
Wordt er bij beide grenzen apart gecontroleerd en moet ik stoppen?
Is het wachten korter bij Roemenië dan bij Servië? (Wat is jullie ervaring?)
(Vorig jaar heb ik 6 uur gewacht bij de grens tussen Servië en Bulgarije.)
(Volgens Google Maps is de route via Roemenië 30 minuten langer, maar als ik 5 uur minder hoef te wachten...)
Chris
Moderator

Re: Roemenie en Bulgarije beide controle of alleen Roemenie?

Bericht door Chris »

Er zijn nog grenscontroles tussen Roemenië en Bulgarije, aangezien beiden geen Schengen zijn (over land) en ook beiden niet samen één vrij reizen gebied zijn.

Het schijnt wel dat de grenscontroles Roemenië-Bulgarije minder streng zijn en dit is ook een reden dat men beide landen tegelijk in Schengen (ook over land) willen, omdat de grens tussen beide landen niet geschikt is als Schengen-buitengrens.

Het beste is overigens om niet op vrijdag-zaterdag te reizen, want ook aan de grenzen Hongarije-Roemenië, en Roemenië-Bulgarije heb je dan wachttijden. Wel minder lang dan Hongarije-Servië. En verkijk je niet op de afstand die je nog binnendoor moet door Roemenië en Bulgarije, dit is een reden dat veel mensen toch voor de Servië-route kiezen richting Bulgarije en Turkije.
JanVerhoeven
verkeersader

Bericht door JanVerhoeven »

gsslm schreef: do 30 mei 2024, 13:46 (Volgens Google Maps is de route via Roemenië 30 minuten langer, maar als ik 5 uur minder hoef te wachten...)
Welke routes vergelijk je dan? Als ik Budapest - Istanbul plan dan is de voorgestelde route door Roemenie ca. 3 uur langer.
gsslm
zandpaadje

Bericht door gsslm »

JanVerhoeven schreef: do 30 mei 2024, 15:09
gsslm schreef: do 30 mei 2024, 13:46 (Volgens Google Maps is de route via Roemenië 30 minuten langer, maar als ik 5 uur minder hoef te wachten...)
Welke routes vergelijk je dan? Als ik Budapest - Istanbul plan dan is de voorgestelde route door Roemenie ca. 3 uur langer.
Mako naar kapikule, het verschil is nu 1 uur en 20 min zie, haal je dit eruit met kortere wachttijden of gewoon via de mooie wegen van servie rijden?
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Bij Makó zit je al voorbij het splitsingspunt tussen de routes via Servië en via Hongarije. Een eerlijker vergelijking krijg je als je een punt ten noorden van Szeged pakt, voordat die beide routes splitsen. Dan is het verschil momenteel ongeveer twee uur.

Van Lugoj in Roemenië tot Vratsa in Bulgarije rijd je dan overigens wel over voornamelijk enkelbaans wegen. Voor de brug over de Donau betaal je € 6 tol, ook als je een Roemeens en Bulgaars vignet hebt.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Hou er wel rekening mee dat Google Maps geen vertraging meerekent op afstanden van meer dan 1 of 1,5 uur van je positie. Dus als je bij Szeged op Google Maps kijkt, zal die geen vertraging bij Belgrado of de Bulgaarse grens meerekenen, ook al kan die er dan wel zijn.

Dat levert het 'Gotthard dilemma' op, waarbij Google Maps de wachtrij voor de Gotthardtunnel pas gaat meerekenen in de navigatie op het punt dat alternatieve routes niet meer zinvol zijn. Google Maps is handig, maar kent zijn beperkingen voor lange-afstandsverkeer.
JanVerhoeven
verkeersader

Bericht door JanVerhoeven »

gsslm schreef: vr 07 jun 2024, 18:33
Mako naar kapikule, het verschil is nu 1 uur en 20 min zie, haal je dit eruit met kortere wachttijden of gewoon via de mooie wegen van servie rijden?
Maar Makó ligt toch al in de 'hoek' die dichterbij Roemenie ligt, moet je daar ook langs of bedoelde je het slechts als Hongaars beginpunt? Want dan is Kecskemét eerlijker omdat je daar sowieso langs moet. Vanaf daar scheelt het zo'n 2,5 uur.
yup_tdi
dorpsstraat

Bericht door yup_tdi »

gsslm schreef: do 30 mei 2024, 13:46 Als ik nu met de auto naar Hongarije wil reizen en Servië wil vermijden, moet ik dan lang wachten? Servië maakt namelijk geen deel uit van de Schengenzone, waar wel lange wachttijden kunnen zijn. Is het zo dat ik ook lang moet wachten als ik via Roemenië ga in plaats van Servië? En moet ik ook wachten tussen Roemenië en Bulgarije?

Ik heb begrepen dat Roemenië en Bulgarije wel deel uitmaken van de Schengenzone, maar dat dit niet geldt voor autoverkeer. Dus met de auto moet je hoe dan ook wachten.
(Ik ga in juli met de auto, tijdens de piekdrukte.)

Dus moet ik op de heenreis wachten bij:

Alleen Roemenië, en kan ik daarna doorrijden door Bulgarije?
Wordt er bij beide grenzen apart gecontroleerd en moet ik stoppen?
Is het wachten korter bij Roemenië dan bij Servië? (Wat is jullie ervaring?)
(Vorig jaar heb ik 6 uur gewacht bij de grens tussen Servië en Bulgarije.)
(Volgens Google Maps is de route via Roemenië 30 minuten langer, maar als ik 5 uur minder hoef te wachten...)
2022 juli ben ik via Hongarije-Roemenie-Bulgarije gegaan, route Calafat-Vidin.

Wachttijd was 30 minuten, ze kijken alleen naar je paspoort en je mag verder. Voor de grens heb je heel veel vrachtwagens die de wegen blokkeren dat kost het meest (is mijn ervaring) als je daar langs bent duurt het niet zo lang meer. Je betaalde toen 5 of 6 euro voor de brug that's it.

Vergis je alleen niet in 1 ding: Roemenie heb je heel weinig plekken om te stoppen en te rusten, heel veel plekken zijn verlaten. Wij moesten met pijn en moeite met 2 auto's rijden naar een plek waar je veilig kon rusten en zelfs dat was discutabel. Dus voor Roemenie goed uitgerust zijn zodat je verder kan.

Servie kan je tenminste stoppen bij grote tankstation's met veel mede reizigers wat veiliger is imo.
gsslm
zandpaadje

Bericht door gsslm »

Klopt het dat als je nu via Hongarije naar Roemenie gaat en bulgarije dat je geen grenscontroles hebt tot en met Turkije?
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ja dat is in theorie het geval, maar je kan tegenwoordig op de grens tussen Nederland en Duitsland al stuiten op een grenscontrole. En op de terugreis bijvoorbeeld op de grens Oostenrijk in of Duitsland in.