[GBG] Guernsey

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Palance
4x5 autosnelweg

[GBG] Guernsey

Bericht door Palance »

Ik was vorige week een paar dagen op Guernsey, 1 van de Kanaaleilanden. In tegenstelling tot wat veel mensen denken is Guernsey GEEN onderdeel van Engeland of het Verenigd Koninkrijk. Het is een kroondomein (crown depency) en valt daarmee rechtstreeks onder de Kroon. Officieel heet het Bailwick of Guernsey (baljuwschap), de eilanden Herm, Sark en Alderney horen ook bij Guernsey.
Het is min of meer een onafhankelijk land. Er is een eigen parlement, politie, munteenheid, douane, kentekenplaten, internetdomein (.gg) etc. Alleen buitenlands beleid en defensie lopen wel via het VK. Guernsey is onderdeel van de Common Travel Area, zodat er tussen de eilanden het VK en Ierland geen controle is op personenverkeer (wel op goederen overigens!).
De hoofdstad is Saint Peter Port.

De Franse invloeden zijn duidelijk zichtbaar. Je ziet het in de plaatsnamen en straatnamen die veelal nog in het Frans zijn of duidelijk van Franse invloed zijn. De lokale oorspronkelijke taal lijkt overigens ook veel op het Frans. Je ziet ook her en der nog tweetalige opschriften Engels en Frans, maar Engels is toch wel overduidelijk domimant.

Je kunt er met de ferry komen vanuit St. Malo of Cherbourg, of vliegen via het VK. In de zomer voert Blue Islands chartervluchten uit van/naar een aantal Europese bestemmingen, waaronder Rotterdam en Groningen.

Ik ben dus een paar dagen geweest. Ik heb er zelf niet gereden, maar zoveel mogelijk gebruik gemaakt van het OV (en 1 dagdeel een georganiseerde excursie naar wat afgelegen delen). Het is een afwisselend eiland: bos, steile heuvels, strand, duinen en hoge kliffen.

De Vmax is 35 mph, dat is ongeveer 56 km/h. Ik heb al wel snel gezien dat je dat vrijwel nergens kunt halen. Sowieso omdat er in dorpen diverse restricties zijn (25 mph, 20 mph en ik heb op hele smalle wegen 15 mph gezien), maar ook omdat ook de doorgaande wegen best smal zijn. Bij tegemoetkomend verkeer mag je op smalle wegen deels gebruik maken van het trottoir, voor zover aanwezig. Want er zijn genoeg heggen of muurtjes waarbij je je voertuig kunt beschadigen. Ik heb overigens vrijwel geen voertuigen gezien met schade.

Er zijn geen snelwegen. De Esplanade, de weg langs de havenkant van St Peter Port, telt voor een stukje 2x2 rijstroken, verder is alles enkelbaans. Wegnummers zijn er niet. Misschien bestaan ze toch ergens administratief, maar op de weg is er geen spoor van welke wegnummering dan ook te vinden.

In de spoiler een aantal foto's, voornamelijk wegengerelateerd.
SPOILER: TOON

De vertaling vanuit het Frans naar het Engels van straatnamen is niet altijd 1 op 1 (op Jersey heb ik dat overigens ook gezien)
Afbeelding

Het eiland ligt vol met 'filters'. Wegen waarbij iedereen aan iedereen voorrang moet geven en waarbij de eerste die aankomt ook als eerste mag rijden. Een beetje zoals de 4-stop in de VS en Canada, alleen ben je hier niet verplicht te stoppen. Zie onderstaande paar foto's voor zo'n kruispunt in St Peter Port.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Toeristische bewegwijzering
Afbeelding

Nog veel feet en inches. 6'6"" zou rond de 2 meter moeten zijn.
Afbeelding

Nog wat toeristische bewegwijzering en een franstalige straatnaam
Afbeelding

Dit soort borden met Rouette Tranquille zie je vrij veel: Een soort wandel-/fiets-/ruiterstraat. Adviessnelheid 15mph.
Afbeelding

Een paar verkeersborden en dan nog wat tekstuele toevoegingen.
Afbeelding

Langs de kust: 35 mph.
Afbeelding

79 is geen snelheid, maar het aantal jaren dat het geleden is dat het eiland werd bevrijd van de Duitse bezetting. Dit wordt dus elk jaar overgeschilderd. Op Streetview is nog 78 te zien, maar dat komt omdat dat beeld van april 2024 is en de bevrijding was in mei.
Afbeelding

Bij hoge uitzondering: Een onderbord met afstand in meters. Verder was alles in yards en feet.
Afbeelding

Een wegwijzer in St Peter Port
Afbeelding

En eentje verderop in het midden van het eiland.
Afbeelding

Ik zag diverse gele pijlen op het weg. Die liggen 15 meter (of yards..) voor een stopstreep. Zo word je dus tijdig gewaarschuwd voor een gevaarlijke kruising.
Afbeelding

Nog wat toeristische bewegwijzering
Afbeelding

Een zeldzaamheid: Een apart fietspad. Dit is langs de Esplanade in St Peter Port. Het is hier vlak en daar kun je blijkbaar een fietspad aanleggen. Er waren overigens best veel fietsers op het eiland, mere dan ik had verwacht (gelet op het reliëf)
Afbeelding

En tot slot nog een typisch straatbeeld van St Peter Port.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Palance op do 25 jul 2024, 19:46, 1 keer totaal gewijzigd.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Coen Tunnel
Voorzitter

Re: [GBG] Guernsey

Bericht door Coen Tunnel »

Leuk! Toch wel wat afwijkende zaken, zeker die filters en die gele pijlen. 8-) Die filters vind ik wel een interessante oplossing.
mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg »

Heel gaaf, dank voor de leuke fotografische kennismaking!
Palance schreef: ma 17 jun 2024, 13:26 In de zomer voert Blue Islands chartervluchten uit van/naar een aantal Europese bestemmingen, waaronder Rotterdam en Groningen.
Ben jij daar nu ook mee gevlogen? Hoe heb je die geboekt? Ik kon op hun website in het geheel geen bestemmingen buiten het VK vinden?
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Ik ben er inderdaad mee gevlogen. Ik heb geboekt via Sunair.nl, die charteren dat toestel.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

^^ Die site lijkt uit 1995 te komen.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Coen Tunnel schreef: ma 17 jun 2024, 13:55 Leuk! Toch wel wat afwijkende zaken, zeker die filters en die gele pijlen. 8-) Die filters vind ik wel een interessante oplossing.
Op de foto's van mij zie je nou net de grootste en drukste rotonde van het eiland :lol: Maar ik heb het veelvuldig gezien, ook op kleine kruispunten. Bijvoorbeeld al bij het verlaten van het vliegveld. En daar gold het alleen voor bepaalde richtingen.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Palance schreef: ma 17 jun 2024, 14:51 Ik ben er inderdaad mee gevlogen. Ik heb geboekt via Sunair.nl, die charteren dat toestel.
Had je de hele reis daar geboekt, of alleen het vliegticket? Wel een interessante verbinding. 8-)
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Alles. Dat leek me wel zo handig, omdat ook maatwerk mogelijk is. Dat is trouwens de reden dat je niet online kun boeken (dat had ik ook nagevraagd). De website oogt wat gedateerd, maar je kunt van alles regelen en ik moet zeggen dat alles ook perfect verliep: Alle reserveringen waren bekend (ook voor de overtocht naar Jersey), en alle transfers verliepen probleemloos.
Berrychello
stadsweg

Bericht door Berrychello »

Ik was deze zomer een dagje op Guernsey. We zijn met de boot vanaf St Malo gegaan. 7u vertrek dus voor 5.30u moet je aanwezig zijn in de haven. Dat is vroeg.
We hadden de auto meegenomen. Parkeren in de haven kostte ook geld zagen we al, en zo waren we wat mobieler op Guernsey.
De wegen zijn wel verdomd krap op het eiland. Nu is mijn auto niet zo breed (het is een Golf), maar het beste kan je er uit de voeten met een Japans keicar busje.
Omleidingen zijn met stift op borden geschreven en daarvoor moet je de straatnamen wel kennen. En veel alternatieve routes zijn er niet: bij het vliegveld was een stuk van de doorgaande weg afgesloten waardoor je op kleine weggetjes uit kwam waar je tegenliggers alleen met moeite kon passeren.
Al met al leuk om te zien en om ook even links te rijden met een linksgestuurde auto.