Snelwegkaart 2025

Forum voor liefhebbers van kaartmateriaal

Moderator: Moderatoren

SebasvandenBrink
woonerf

Snelwegkaart 2025

Bericht door SebasvandenBrink »

Hallo allemaal,

Met het gereed komen van de Corbulotunnel en het bijna door-mijn-voorraad-heen-zijn, wordt het ook eens tijd voor een controle en update van de Snelwegkaart.

Deze kaart moet alle projecten die dit jaar gereed komen als compleet erop hebben staan (dus ook de Blankenburgverbinding, Ring Zuid Groningen) om er weer een tijdje tegenaan te kunnen.

Echter ik heb ooit de projecten aan de zgn. Langstraat (A59) meegenomen en volgens mij klopt er daar geen snars van op mijn kaart. Weet iemand meer en de status ervan? Klopt de situatie met de beoogde of huidige? (Het topic erover doornemen levert veel info op die niet meteen relevant is voor de kaart).

En moet ik de verlengde A16 alvast meenemen als gereed? (Ik neig naar ja).

En dan nog: Zijn er nog meer wijzigingen, nieuwe af- en opritten, die ik heb gemist? Verplaatsingen van af/opritten maken voor de kaart niet uit, maar nieuwe met nieuwe nummers en namen wel :)

Wat plaatjes: Hier een overzicht van het gebied Rotterdam-Den Haag. Met de A24, N434 en de verlengde A16:
Afbeelding

De Verdiepte Ligging A7 Ring Zuid te Groningen, iemand als iets gehoord over een officiële naam? Of wordt dit 'm:
Afbeelding

De Langstraat waar ik zo over twijfel:
Afbeelding

Overzichten (mss afbeeldingen even openen in aparte tabbladen):
Noord GROOT:
Afbeelding
Midden GROOT:
Afbeelding
Zuiden GROOT:
Afbeelding

Goede feedback levert prints van de kaart op voor wie wil :)

PS: Jaartal bij toek. knooppunt (if ever) De Liemers is inmiddels verwijderd.
PPS: Afritnummer en -naam van Groningen-Zuidoost is gecorrigeerd naar Groningen-Helperpark en nr. 37. Lol, lekker bezig, dat klopte dus ook niet. Afrit 37 is wel Europapark geworden en weer ingevoegd. En de brug is op de juiste plek geplaatst.
Er gaat niets boven 050.
🗺 Kaarten: studiolegenda.com
Claus Plein
stadsweg

Re: Snelwegkaart 2025

Bericht door Claus Plein »

Afrit 18 aan de A16 heet nu Lage Zwaluwe, afrit 14 Hazeldonk en afrit 26 aan de A17 heet Moerdijk-Havens

Daarbij, afritten 11/30 heten Rotterdam Airport (of gaan zo bij de opening heten.) Ook mist de afrit in Terbregseplein komende vanuit het noorden, al is deze misschien deel van afrit 27 maar deze heten Rotterdam-Terbregge versus Prins-Alexander
Laatst gewijzigd door Claus Plein op di 09 jul 2024, 23:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

Waarom wel een inprikker vanaf het Julianaplein naar Groningen maar niet vanaf het Vaanplein naar Rotterdam?

En :KP: Arnestein is nog niet officieel.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
JanVerhoeven
verkeersader

Bericht door JanVerhoeven »

N206 is wat apart om tot Zandvoort te lopen, sowieso is de functie boven De Zilk zeer beperkt, maar hij eindigt op de N201 in Aerdenhout. De N201 schittert door afwezigheid terwijl die wel een van de invloedrijkste N-wegen in Noord-Holland is.

Als wegen als de N261, N270 en nota bene de N340 er wel in zitten missen er naar mijn ook wat soortgelijke volwaardige N-wegen als de N279 bij Veghel, N305 in Flevoland, N322-N323 bij Druten en N255 in Noord-Beveland. N355 naar Zuidhoorn kan ik niet helemaal volgen, als dat de standaard zou zijn kunnen er wel tig wegen bij. N242 is eigenlijk ook zo'n voorbeeld.

En inderdaad zijn de inprikkers wat apart, de A28 begint er wel mee in Utrecht, de A2 ook in Amsterdam, maar de A13 niet in Rotterdam bijvoorbeeld.
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

Afrit 14 van de A10 heet tegenwoordig Amsterdam-IJburg en afrit 15 Amsterdam-Nieuwendam.

Afrit Heiloo op de A9 is de komende jaren nog niet open, er staat op de oude kaart 2022 bij.
Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza »

De A79 eindigt direct na afrit 7 en sluit dus niet als snelweg aan op de N281. Ofwel: stukje van die lijn grijs maken.

Edit, aanvullend nog:
Afslag 31Veldhoven-West op de A67 heet tegenwoordig Valkenswaard.
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

SebasvandenBrink schreef: di 09 jul 2024, 15:24 De Verdiepte Ligging A7 Ring Zuid te Groningen, iemand als iets gehoord over een officiële naam? Of wordt dit 'm:
Ik vermoed dat deze geen officiële naam krijgt. En als je deze verdiepte ligging opneemt, zou je hetzelfde moeten doen met andere verdiepte liggingen, zoals A4 Midden Delfland, A12 Utrechtsebaan, de N434 en (in de toekomst) bij Amstelveen.

Overigens heet de brug in de N8 de 'Brug Krommenie' en niet 'Krommenieerbrug'.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

A59 in de Langstraat is nog niet in uitvoering. Zie daar voorlopig weinig gebeuren.
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

Alle namen van knooppunten en afritten zijn na te kijken op wegnummers.nl/nba .
De foto's van alle wegwijzers geven de actuele situatie weer.
(Arnestein wordt bijvoorbeeld al wel op 1 bord genoemd.)
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Het winkelcentrum langs de N325 bij Arnhem heet Kronenburg. Knooppunt Westerlee ontbreekt ook, al kun je je afvragen of dat een echt knooppunt is, maar hij staat op de borden op de A20.
SebasvandenBrink
woonerf

Claus Plein schreef: di 09 jul 2024, 16:22 Afrit 18 aan de A16 heet nu Lage Zwaluwe, afrit 14 Hazeldonk en afrit 26 aan de A17 heet Moerdijk-Havens

Daarbij, afritten 11/30 heten Rotterdam Airport (of gaan zo bij de opening heten.) Ook mist de afrit in Terbregseplein komende vanuit het noorden, al is deze misschien deel van afrit 27 maar deze heten Rotterdam-Terbregge versus Prins-Alexander
Dank je wel! Ik zie ook dat Hazeldonk nog als onvolledige afrit op de kaart stond. Ik zie op die website (Harry's wegnummers) dat in 2023 er nog Prins-Alexander stond. Ik zie ook nergens een verwijzing naar een naamswijziging?
Wouter N14 schreef: di 09 jul 2024, 16:38 Waarom wel een inprikker vanaf het Julianaplein naar Groningen maar niet vanaf het Vaanplein naar Rotterdam?

En :KP: Arnestein is nog niet officieel.
I.v.m. ruimte op de kaart gebruik ik her en der inprikkers. Gewoon om de afstand tot het label van het knooppunt te overbruggen. Ik kon de inprikker niet goed kwijt bij Vaanplein, noch het label zelf. Dan werkt een combo met de afritnaam wellicht. Ook bij Groningen was ruimte schaars in een voorgaande versie. Ik heb de inprikker daar verwijderd omdat er nu weer ruimte is voor een normaal label. Ik zal hier even naar kijken of dit beter en consistenter kan.

Ik vind zelf de inprikkers wel duidelijker dan Knooppuntnaam met afritnaam combineren.
JanVerhoeven schreef: di 09 jul 2024, 17:07 N206 is wat apart om tot Zandvoort te lopen, sowieso is de functie boven De Zilk zeer beperkt, maar hij eindigt op de N201 in Aerdenhout. De N201 schittert door afwezigheid terwijl die wel een van de invloedrijkste N-wegen in Noord-Holland is.

Als wegen als de N261, N270 en nota bene de N340 er wel in zitten missen er naar mijn ook wat soortgelijke volwaardige N-wegen als de N279 bij Veghel, N305 in Flevoland, N322-N323 bij Druten en N255 in Noord-Beveland. N355 naar Zuidhoorn kan ik niet helemaal volgen, als dat de standaard zou zijn kunnen er wel tig wegen bij. N242 is eigenlijk ook zo'n voorbeeld.

En inderdaad zijn de inprikkers wat apart, de A28 begint er wel mee in Utrecht, de A2 ook in Amsterdam, maar de A13 niet in Rotterdam bijvoorbeeld.
Ik herinner me dat ik lang heb getwijfeld over de N201, ik weet niet meer waarom ik 'm toen heb weggelaten en wel voor sommige andere wegen heb gekozen. N-wegen (tenzij het Rijkswegen zijn, of deels autosnelweg) worden een beetje lukraak meegenomen in de kaart. Daar pas ik wat cherry picking op toe, zeg maar. Het is een snelwegkaart en soms is die grens wat... vaag? Eindeloze discussies over de jaren. Die grens blijkt soms toch wat lastig te trekken.

De N355 zit er alleen in als stompje bij vanwege de aansluiting bij knp Reitdiep.

De N261 zit erin ivm de aansluiting op de Efteling (al plaats ik dan zulke attracties weer niet op de kaart).

De N270 is deels snelweg dus krijgt deze vermelding (en een kleur). Dit geldt dus ook voor de A/N200, de A/N205, de A/N208. Aangezien de N201 nergens autosnelweg is zit deze er niet in. De N206 zat er in (als ik het me goed herinner) ivm het "snelwegachtige" karakter op een goed deel. Is het misschien een goede suggestie de N206 dan weg te laten en de N201 er juist wél in te doen?
Rein schreef: di 09 jul 2024, 17:34 Afrit 14 van de A10 heet tegenwoordig Amsterdam-IJburg en afrit 15 Amsterdam-Nieuwendam.

Afrit Heiloo op de A9 is de komende jaren nog niet open, er staat op de oude kaart 2022 bij.
Dank! Check, afritnamen aangepast. Ah! Scherp van Heiloo, was ik allang en breed vergeten. Ik heb er (toek.) van gemaakt.
Seat Ibiza schreef: di 09 jul 2024, 17:40 De A79 eindigt direct na afrit 7 en sluit dus niet als snelweg aan op de N281. Ofwel: stukje van die lijn grijs maken.

Edit, aanvullend nog:
Afslag 31Veldhoven-West op de A67 heet tegenwoordig Valkenswaard.
Dank! Ik heb het uiteinde aangepast - dunne lijn met kleur wordt dat dan ;)
Rein schreef: di 09 jul 2024, 17:56 Ik vermoed dat deze geen officiële naam krijgt. En als je deze verdiepte ligging opneemt, zou je hetzelfde moeten doen met andere verdiepte liggingen, zoals A4 Midden Delfland, A12 Utrechtsebaan, de N434 en (in de toekomst) bij Amstelveen.

Overigens heet de brug in de N8 de 'Brug Krommenie' en niet 'Krommenieerbrug'.
Goed punt. De verdiepte ligging bij Ring Zuid heb ik meegenomen omdat deze wel 'tunnelachtige' delen heeft.

De N434 staat er ook op. Bij Amstelveen bedoel je de A9?

Met A4 Midden-Delfland bedoel je het stuk bij het Limesaquaduct? Die zit er wel in, maar misschien is een tunnelsymbool daar ook wel nuttig. Er hoeven niet per sé labels bij, als iets geen naam mocht hebben. Maar ik vind het wel dusdanig ingrijpende kunstwerken dat ik ze mee wil nemen. De Utrechtsebaan is wel verdiept maar niet overkluist.

Ik heb de brugnaam aangepast :)
harry schreef: di 09 jul 2024, 19:52 Alle namen van knooppunten en afritten zijn na te kijken op wegnummers.nl/nba .
Was niet bekend met deze website - dank!
Coen Tunnel schreef: wo 10 jul 2024, 8:29 Het winkelcentrum langs de N325 bij Arnhem heet Kronenburg. Knooppunt Westerlee ontbreekt ook, al kun je je afvragen of dat een echt knooppunt is, maar hij staat op de borden op de A20.
Ik snap je punt. Westerlee is idd zo'n grensgeval waarvan ik gekozen heb 'm niet mee te nemen. Ik zie het een beetje als een kruispunt (I know, I know...) waarná de snelweg begint 😅 Want als ik ergens eindig met een knooppunt vind ik ook dat er wat aftakkingen moeten zijn en dat is dan maakt het complexer en foeilelijk. Dus tja, grensgeval.

Wauw, scherp van Kronenburg! 👍

Dank jullie allemaal voor de feedback. Ben benieuwd naar antwoorden, met name gezien de N-wegen. Dat blijft een discussie wel. Ik denk dat ik het houdt op wat cherry picking wdb. Anders komt er geen eind aan.
Er gaat niets boven 050.
verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 »

Afrit Leiden-Zuid zou ik weghalen, omdat het enkel een afrit is van de N434. Bij andere N-wegen laat je ook geen afritten zien, dus hoeft het hier ook niet.
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

SebasvandenBrink schreef: wo 10 jul 2024, 9:54
Rein schreef: di 09 jul 2024, 17:56 Ik vermoed dat deze geen officiële naam krijgt. En als je deze verdiepte ligging opneemt, zou je hetzelfde moeten doen met andere verdiepte liggingen, zoals A4 Midden Delfland, A12 Utrechtsebaan, de N434 en (in de toekomst) bij Amstelveen.
Goed punt. De verdiepte ligging bij Ring Zuid heb ik meegenomen omdat deze wel 'tunnelachtige' delen heeft.

De N434 staat er ook op. Bij Amstelveen bedoel je de A9?

Met A4 Midden-Delfland bedoel je het stuk bij het Limesaquaduct? Die zit er wel in, maar misschien is een tunnelsymbool daar ook wel nuttig. Er hoeven niet per sé labels bij, als iets geen naam mocht hebben. Maar ik vind het wel dusdanig ingrijpende kunstwerken dat ik ze mee wil nemen. De Utrechtsebaan is wel verdiept maar niet overkluist.
Ah, dus het gaat jou niet om de verdiepte ligging an sich, maar om een verdiepte ligging inclusief overkluizingen.

In dat geval snap ik dat je de N434 (waar het westelijke deel wel verdiept ligt, maar er buiten een aquaduct geen echte overkluizingen zijn) en de A4 Midden Delfland (waar de weg gedurende een kilometer of vier verdiept ligt en de enige overkluizing relatief kort is) er dan buiten laat, maar de naam 'verdiepte ligging' is dan wellicht wat misleidend.

De toekomstige situatie op de A9 bij Amstelveen zal wel vergelijkbaar zijn met de Ring Zuid van Groningen. De Utrechtsebaan op de A12 zit er wat tussenin. Er staan allerlei gebouwen over de weg en je zou dat best vergelijkbaar met overkluizingen kunnen beschouwen.

Nog een nieuwe opmerking: het tankstation op de A9 tussen afrit 5 en 6 in, is er niet meer. In het kader van de verbouwing van de A9 zal er in de toekomst een nieuw tankstation komen iets dichter bij afrit 6, maar dat duurt nog wel een paar jaar en is wellicht weer iets voor een volgende versie van de kaart (als ook de ombouw bij Amstelveen naar ik aanneem op de kaart zichtbaar zal zijn).

Verder mist bij KP Diemen de Betlembrug die in de doorgaande verbinding tussen de A9 en de A1 ligt. Ik kan me echter voorstellen dat de situatie daar lastig goed is in te passen in de kaart.

Tenslotte zal afrit 2 op de A44 afrit Kaag gaan heten (zonder Dorp erbij dus).
SebasvandenBrink
woonerf

verfmeer95 schreef: wo 10 jul 2024, 10:30 Afrit Leiden-Zuid zou ik weghalen, omdat het enkel een afrit is van de N434. Bij andere N-wegen laat je ook geen afritten zien, dus hoeft het hier ook niet.
Ah! Goede. Die haal ik eruit.
Rein schreef: wo 10 jul 2024, 10:43 Ah, dus het gaat jou niet om de verdiepte ligging an sich, maar om een verdiepte ligging inclusief overkluizingen.

In dat geval snap ik dat je de N434 (waar het westelijke deel wel verdiept ligt, maar er buiten een aquaduct geen echte overkluizingen zijn) en de A4 Midden Delfland (waar de weg gedurende een kilometer of vier verdiept ligt en de enige overkluizing relatief kort is) er dan buiten laat, maar de naam 'verdiepte ligging' is dan wellicht wat misleidend.

De toekomstige situatie op de A9 bij Amstelveen zal wel vergelijkbaar zijn met de Ring Zuid van Groningen. De Utrechtsebaan op de A12 zit er wat tussenin. Er staan allerlei gebouwen over de weg en je zou dat best vergelijkbaar met overkluizingen kunnen beschouwen.

Nog een nieuwe opmerking: het tankstation op de A9 tussen afrit 5 en 6 in, is er niet meer. In het kader van de verbouwing van de A9 zal er in de toekomst een nieuw tankstation komen iets dichter bij afrit 6, maar dat duurt nog wel een paar jaar en is wellicht weer iets voor een volgende versie van de kaart (als ook de ombouw bij Amstelveen naar ik aanneem op de kaart zichtbaar zal zijn).

Verder mist bij KP Diemen de Betlembrug die in de doorgaande verbinding tussen de A9 en de A1 ligt. Ik kan me echter voorstellen dat de situatie daar lastig goed is in te passen in de kaart.

Tenslotte zal afrit 2 op de A44 afrit Kaag gaan heten (zonder Dorp erbij dus).
Aah ik zat naar de verkeerde overkluizing te kijken (die bij Leiden). Goed dat je de streetview deelt. Dat is het Zweth en Slinksloot Aqua- en ecoduct - dat zit er idd wel in. Ook het Gaagaquaduct en de Ketheltunnel natuurlijk. 😅

De naam bij de verdiepte ligging van de A7 haal ik weg.

De overkluizing bij Amstelveen wordt ook wel vergelijkbaar met die in Groningen (waar er in Groningen 2 zijn, daar zelfs 3). Overeenkomstig hebben ze wel allemaal parken bovenop. Misschien is het symbool voor ecoducten daar ook wel toepasselijk voor, ipv het tunnelsymbool. Al zal het voor de weggebruiker bijna als tunnel aanvoelen.

Als dat tankstation ten oosten van afrit 6 blijft maakt het voor de kaart weinig verschil :)

De Utrechtsebaan vind ik wat lastig. Het zijn geen via-, eco- of aquaducten. Misschien kan ik hier een nieuw symbool voor bedenken, want het is best wel bijzonder inderdaad. 🤔

Ja de Betlembrug is wat lastig intekenen :)

Ik zie dat ik sowieso Kaag-Dorp verkeerd heb geschreven (had Kaag (Dorp) moeten zijn). Wanneer gaat dit gebeuren?

Goede feedback allemaal 😊👍

Update van stukje rondom Rotterdam. Beetje opgeschoond en geherschikt waar mogelijk.

Afbeelding
Er gaat niets boven 050.
JanVerhoeven
verkeersader

Bericht door JanVerhoeven »

SebasvandenBrink schreef: wo 10 jul 2024, 9:54 Ik herinner me dat ik lang heb getwijfeld over de N201, ik weet niet meer waarom ik 'm toen heb weggelaten en wel voor sommige andere wegen heb gekozen. N-wegen (tenzij het Rijkswegen zijn, of deels autosnelweg) worden een beetje lukraak meegenomen in de kaart. Daar pas ik wat cherry picking op toe, zeg maar. Het is een snelwegkaart en soms is die grens wat... vaag? Eindeloze discussies over de jaren. Die grens blijkt soms toch wat lastig te trekken.
Wat mij betreft moet het zinvol zijn. Net als bij de globale snelwegkaarten van de ANWB. Uitgebouwd, conflictvrij of met slechts enkele (hoge capaciteit) VRI's, dan heeft het praktisch zijn om bij een verstoring de N-weg als alternatief te overwegen.

De N355 zit er alleen in als stompje bij vanwege de aansluiting bij knp Reitdiep.
Maar als getekend tot Zuidhorn is het wel meer dan een stompje.
De N261 zit erin ivm de aansluiting op de Efteling (al plaats ik dan zulke attracties weer niet op de kaart).
Die logica ontgaat mij.
De N270 is deels snelweg dus krijgt deze vermelding (en een kleur). Dit geldt dus ook voor de A/N200, de A/N205, de A/N208. Aangezien de N201 nergens autosnelweg is zit deze er niet in. De N206 zat er in (als ik het me goed herinner) ivm het "snelwegachtige" karakter op een goed deel. Is het misschien een goede suggestie de N206 dan weg te laten en de N201 er juist wél in te doen?
De N206 zou ik dan erin laten tot de provinciegrens, die doet daar niet onder voor bijvoorbeeld de N18 of N34. De N201 is weliswaar niet overal uitgebouwd, maar vervult een sterke tangentiële functie vanaf Heemstede tot ten minste Uithoorn, en iets toleranter verder kijkend in ieder geval tot de A2. Het stuk erna is zo onpraktisch dat ik het wel zou weglaten. Maar van de andere wegen die ik noemde is vaak ook te spreken van een snelwegachtig karakter. Ik was ivm met een festival dit weekend op de N322 en daar rijd je tot in ieder geval de N329 op N206-achtige weg met een enkele rijbaan door viaducten en aansluitingen die voor twee rijbanen zijn gebouwd. En de N305 heeft dat weliswaar minder, maar wordt sinds de verdubbeling tot de N302 wel gerekend tot de 'ruit' binnen Zuidelijk-Flevoland en is zeker een praktische route als de A6 verstoord raakt.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Het tankstation bij de VZP aan de N34 bij Emmen in zuidelijke richting is helaas ook al een tijdje gesloopt. De VZP zelf is er nog wel.

De VZP's langs de N36 ten noorden van Vriezenveen (beiden met tankstation) ontbreken.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

A13: Tussen afritten 11 en 13 zit nog een afrit 12. De afrit vanuit Delft naar Overschie bestaat al jaren niet meer (en dus zijn er ook geen bordjes meer met 'afrit 12'), maar de oprit van Overschie naar Delft nog wel. Daarmee is het dus een kwart aansluiting, met dus alleen een mogelijkheid de A13 in noordelijke richting op te rijden.

https://maps.app.goo.gl/kTXq9xVmHZ3mSzoU7

Ik kon nog wel een foto vinden van de situatie rond die inmiddels verdwenen afrit niet lang nadat die was gesloten: klik hier.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso »

^^ Afrit (of aansluiting) 12 van de A13 is min of meer verdwenen volgens de wegenwiki.
Aansluiting 12 ontbreekt, althans er rest enkel een toerit richting Den Haag.
Maar volgens het artikel 'Aansluiting' kan je nog van een aansluiting spreken als er alleen een toerit ligt. Dan heet het inderdaad een kwartaansluiting. En in het Nationaal Wegenbestand staat bij de toerit de volgende eigenschap:
sttNaam = R.Dam-Overschie 12
Daarmee lijkt me dus zowel de naam als het nummer van deze kwartaansluiting weer bevestigd :top:

En nog iets opvallends: de wegenwiki schaart de toerit onder aansluiting 13 (Rotterdam-Overschie), maar het NWB geeft hier uitsluitsel dat het om twee aparte aansluitingen gaat. Het nummer 13 is alleen toegekend aan de zuidelijke af- en toerit van Overschie bij het Kleinpolderplein.
Robbert297
expressweg

Bericht door Robbert297 »

De Groningse Ring West en Ring Noord hebben ook afritnummering. Op Ring West zijn deze vooral gelijkvloers, maar op Ring Noord zijn deze ongelijkvloers. Ze staan in ieder geval allemaal aangegeven op de bewegwijzering.
Слава Україні
Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman »

JanVerhoeven schreef: wo 10 jul 2024, 12:13
SebasvandenBrink schreef: wo 10 jul 2024, 9:54 Ik herinner me dat ik lang heb getwijfeld over de N201, ik weet niet meer waarom ik 'm toen heb weggelaten en wel voor sommige andere wegen heb gekozen. N-wegen (tenzij het Rijkswegen zijn, of deels autosnelweg) worden een beetje lukraak meegenomen in de kaart. Daar pas ik wat cherry picking op toe, zeg maar. Het is een snelwegkaart en soms is die grens wat... vaag? Eindeloze discussies over de jaren. Die grens blijkt soms toch wat lastig te trekken.
Wat mij betreft moet het zinvol zijn. Net als bij de globale snelwegkaarten van de ANWB. Uitgebouwd, conflictvrij of met slechts enkele (hoge capaciteit) VRI's, dan heeft het praktisch zijn om bij een verstoring de N-weg als alternatief te overwegen.
Voor de Combikaart heb ik destijds gekeken naar de wegcategorisering van provincies: is een weg tussen twee andere stroomwegen (groten)deels gecategoriseerd als stroomweg, dan kwam die weg op de kaart. Bij Zuid-Holland heb ik daarbij de uitzondering gemaakt dat ik alle E-wegen ook heb meegenomen, alsmede bepaalde hoofdwegen voor wegtransport.

Dit soort informatie was destijds vooral in Provinciale Verkeer- en Vervoersplannen (PVVP's) te vinden. Tegenwoordig zal dat meer in webviewers ontsloten zijn.
🇳🇱🇪🇺
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
Wilfredjeuh
woonerf

Bericht door Wilfredjeuh »

Op de A30, wordt afrit 1 bij jou 'Industrieterrein Ede' genoemd.
Volgens mij (en de bebording) is dit aansluiting Ede-West.
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

SebasvandenBrink schreef: wo 10 jul 2024, 9:54
harry schreef: di 09 jul 2024, 19:52 Alle namen van knooppunten en afritten zijn na te kijken op wegnummers.nl/nba .
Was niet bekend met deze website - dank!
Afrit 36b op de N7 richting Duitsland zag ik niet terug op de detailkaart van Groningen (foto van Harry).
Afbeelding
Bas12
polderweggetje

Bericht door Bas12 »

SebasvandenBrink schreef: di 09 jul 2024, 15:24 PPS: Afritnummer en -naam van Groningen-Zuidoost is gecorrigeerd naar Groningen-Helperpark en nr. 37. Lol, lekker bezig, dat klopte dus ook niet. Afrit 37 is wel Europapark geworden en weer ingevoegd. En de brug is op de juiste plek geplaatst.
Ik kan hier niet helemaal uit opmaken of alles bij Groningen nu klopt dus voor de volledigheid van west naar oost:

34a Industrie Westpoort (is op een aantal borden al aangepast naar Hoogkerk-Westpoort, dus de keuze is aan jou)
35 Hoogkerk
36a Groningen-Corpus (niet Martini Ziekenhuis)
36 Groningen-West (zonder Ring)
Julianaplein + 36b Groningen-Centrum (afrit in knooppunt)
Verdiepte ligging (naamloos)
37 Groningen-Europapark
Hoge Euvelgunnerbrug
38 Groningen-Zuidoost
Euvelgunne
39 Westerbroek

Ik weet niet of het een stilitische keuze is om de overgang tussen A- en N-wegen tussen twee aansluitingen te laten vallen, maar zo niet: de overgangen tussen A7 en N7 liggen exact ter hoogte van afritten 35 en 39.

Verder heet afrit 7 op de Ring-Oost Lauwersoog (niet Winsum).

Iets anders: de N36 heeft inmiddels ook afritnummers. Van zuid naar noord:

1. Almelo-West
2. Wierden-Noord
3. Aadorp
4. Almelo-Noord
5. Vriezenveen
6. Westerhaar
Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark »

Nog paar puntjes van mijn kant:
  • Op de A15 bestaat nog afrit 17a. Dit is een halve aansluiting op het Gaderingviaduct.
  • De Botlekbrug is een volwaardig onderdeel van de A15 maar ontbreekt op de kaart. Schematisch gezien gaan over de Botlekbrug parallelbanen en door de Botlektunnel de hoofdrijbanen.
  • De vormaansluiting op de Maasvlakte tussen de N15 en bewegwijzertechnisch ex-N15 is met 1 bord aangeduid als "Knooppunt Slufter".
  • Het is in principe de bedoeling dat de A29 vanaf het nooit-aangelegde knooppunt Klaaswaal tot aan Sabina vernummerd wordt naar A4. Wanneer dit precies moet gaan gebeuren weet ik niet.
  • Hetzelfde verhaal speelt voor de N48 welke N36 zou moeten worden.
  • Het stompje A7 vanaf Knooppunt Zaandam stad in gaat verdwijnen.
Naar verwachting opent deze eind 2025.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Oh, laat de verlenging van de A16 nog zo lang op zich wachten.
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

Mark schreef: wo 10 jul 2024, 20:46 De vormaansluiting op de Maasvlakte tussen de N15 en bewegwijzertechnisch ex-N15 is met 1 bord aangeduid als "Knooppunt Slufter".
Inmiddels op 2 borden. :)
(N15 aan beide kanten)
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
SebasvandenBrink
woonerf

JanVerhoeven schreef: wo 10 jul 2024, 12:13 De N206 zou ik dan erin laten tot de provinciegrens, die doet daar niet onder voor bijvoorbeeld de N18 of N34. De N201 is weliswaar niet overal uitgebouwd, maar vervult een sterke tangentiële functie vanaf Heemstede tot ten minste Uithoorn, en iets toleranter verder kijkend in ieder geval tot de A2. Het stuk erna is zo onpraktisch dat ik het wel zou weglaten. Maar van de andere wegen die ik noemde is vaak ook te spreken van een snelwegachtig karakter. Ik was ivm met een festival dit weekend op de N322 en daar rijd je tot in ieder geval de N329 op N206-achtige weg met een enkele rijbaan door viaducten en aansluitingen die voor twee rijbanen zijn gebouwd. En de N305 heeft dat weliswaar minder, maar wordt sinds de verdubbeling tot de N302 wel gerekend tot de 'ruit' binnen Zuidelijk-Flevoland en is zeker een praktische route als de A6 verstoord raakt.
(Zie reactie onderaan op Robbert297)
Coen Tunnel schreef: wo 10 jul 2024, 12:19 Het tankstation bij de VZP aan de N34 bij Emmen in zuidelijke richting is helaas ook al een tijdje gesloopt. De VZP zelf is er nog wel.

De VZP's langs de N36 ten noorden van Vriezenveen (beiden met tankstation) ontbreken.
Scherp! Zit er nu in.
Palance schreef: wo 10 jul 2024, 12:26 A13: Tussen afritten 11 en 13 zit nog een afrit 12. De afrit vanuit Delft naar Overschie bestaat al jaren niet meer (en dus zijn er ook geen bordjes meer met 'afrit 12'), maar de oprit van Overschie naar Delft nog wel. Daarmee is het dus een kwart aansluiting, met dus alleen een mogelijkheid de A13 in noordelijke richting op te rijden.

https://maps.app.goo.gl/kTXq9xVmHZ3mSzoU7

Ik kon nog wel een foto vinden van de situatie rond die inmiddels verdwenen afrit niet lang nadat die was gesloten: klik hier.
Wesso schreef: wo 10 jul 2024, 13:28 ^^ Afrit (of aansluiting) 12 van de A13 is min of meer verdwenen volgens de wegenwiki.
Aansluiting 12 ontbreekt, althans er rest enkel een toerit richting Den Haag.
Maar volgens het artikel 'Aansluiting' kan je nog van een aansluiting spreken als er alleen een toerit ligt. Dan heet het inderdaad een kwartaansluiting. En in het Nationaal Wegenbestand staat bij de toerit de volgende eigenschap:
sttNaam = R.Dam-Overschie 12
Daarmee lijkt me dus zowel de naam als het nummer van deze kwartaansluiting weer bevestigd :top:

En nog iets opvallends: de wegenwiki schaart de toerit onder aansluiting 13 (Rotterdam-Overschie), maar het NWB geeft hier uitsluitsel dat het om twee aparte aansluitingen gaat. Het nummer 13 is alleen toegekend aan de zuidelijke af- en toerit van Overschie bij het Kleinpolderplein.
Interessant stukje trivia sowieso :D Volgens mij heb ik 'm toentertijd weggelaten na het zien of lezen van een stuk hierover en dat deze in de toekomst zou verdwijnen(?) Maar als deze (onvolledige) aansluiting nog bestaat én een eigen nummer heeft (staat dat überhaupt nog ergens vermeld IRL?) dan verdient die wel plek op de kaart.
Robbert297 schreef: wo 10 jul 2024, 13:53 De Groningse Ring West en Ring Noord hebben ook afritnummering. Op Ring West zijn deze vooral gelijkvloers, maar op Ring Noord zijn deze ongelijkvloers. Ze staan in ieder geval allemaal aangegeven op de bewegwijzering.
Klopt. Toch heb ik dit deel toen niet meegenomen. Het is een beetje hetzelfde als in de discussie met N201 en N206 en andere belangrijke N-wegen die "snelwegachtig" aanvoelen. Waar trek ik de grens?

Een goede, consistente kaart wordt beter bij consistente regels wat wel en wat niet op de kaart staat. Helaas is de werkelijkheid vaak weerbarstig. We willen graag nette categoriën waar alles netjes in past (hokjesgeest) maar de grenzen zijn vaak fuzzy.

Het is in eerste instantie een Snelwegkaart. Daaronder versta ik vooral de A-wegen en - om geen grote gaten te hebben - de N-varianten van diezelfde wegen (A7/N7 bijv). Maar voor de weggebruiker 'voelt' het misschien niet anders wanneer die op de Ring Groningen zit (N370) en idd afritnummers ziet. Terwijl de snelheid beperkt is en er gelijkvloerse kruisingen zijn. Met name die laatste was volgens mij een reden op de N370 níet mee te nemen toentertijd.

Om dan ongelijkvloerse kruisingen mét afritnummers wél mee te nemen - de gelijkvloerse kruisingen over te slaan - en dan verderop andere ongelijkvloerse wél weer mee te nemen is ook inconsistent en raar voor wie niet weet wat de criteria zijn. Dat komt dan ook weer inconsistent over.

Neem nou de A/N325. Elden-Noord staat erop, Arnhem-Kronenburg staat erop, maar het Nijmeegesplein (wat er tussen ligt) niet. Want ongelijkvloers kruispunt. Het is ook geen knooppunt (toch?). En heeft geen afritnaam. Dus voldoet die niet aan de criteria. Maar je komt 'm wel tegen als je dat wegnummer volgt.

Knooppunt Westerlee vind ik ook zo'n geval. Het ligt aan het begin/eind van de A20. En is een gelijkvloers kruispunt. Als ik een los knooppunt ergens laat zien, vind ik ook dat ik de aansluitende wegen moet laten zien (á la knooppunt Reitdiep, wat trouwens samen met Boterdiep de énige N-knopen zijn op de kaart, dus misschien is dat sowieso wél weer een argument vóór het opnemen van de Ring Groningen!?)

Ik kan mezelf gek maken met het vinden van een goede ruleset.

Daarom is jullie feedback ook zo belangrijk! Don't get me wrong :)

Ik zou graag - eens en voor altijd - een goede ruleset of vuistregels voor het opnemen van N-wegen willen bepalen. Eventueel voor lief nemende dat N-wegen er niet volledig op staan, maar alleen de 'snelwegachtige' delen. Want het is immers een Snelwegkaart. 8-)

Ik dacht aan:
Dikke grijze lijn =
- 2x2 baans en/of Autoweg
- Afritnummer? Dan een stip (ook bij gelijkvloerse kruisingen).
- Waar de weg ophoudt hieraan te voldoen dan dunne grijze lijn met evt. eindbestemmingslabel

Zou dat afdoende zijn? Of kwalificeren dan te veel wegen?
Kaaiman schreef: wo 10 jul 2024, 14:02 Voor de Combikaart heb ik destijds gekeken naar de wegcategorisering van provincies: is een weg tussen twee andere stroomwegen (groten)deels gecategoriseerd als stroomweg, dan kwam die weg op de kaart. Bij Zuid-Holland heb ik daarbij de uitzondering gemaakt dat ik alle E-wegen ook heb meegenomen, alsmede bepaalde hoofdwegen voor wegtransport.

Dit soort informatie was destijds vooral in Provinciale Verkeer- en Vervoersplannen (PVVP's) te vinden. Tegenwoordig zal dat meer in webviewers ontsloten zijn.
Zie ook mijn reactie boven, hoeveel wegen kwalificeren dan? Worden dat dan niet te veel?
Wilfredjeuh schreef: wo 10 jul 2024, 14:44 Op de A30, wordt afrit 1 bij jou 'Industrieterrein Ede' genoemd.
Volgens mij (en de bebording) is dit aansluiting Ede-West.
Ah! Aangepast.
Bas12 schreef: wo 10 jul 2024, 15:19
SebasvandenBrink schreef: di 09 jul 2024, 15:24 PPS: Afritnummer en -naam van Groningen-Zuidoost is gecorrigeerd naar Groningen-Helperpark en nr. 37. Lol, lekker bezig, dat klopte dus ook niet. Afrit 37 is wel Europapark geworden en weer ingevoegd. En de brug is op de juiste plek geplaatst.
Ik kan hier niet helemaal uit opmaken of alles bij Groningen nu klopt dus voor de volledigheid van west naar oost:

34a Industrie Westpoort (is op een aantal borden al aangepast naar Hoogkerk-Westpoort, dus de keuze is aan jou)
35 Hoogkerk
36a Groningen-Corpus (niet Martini Ziekenhuis)
36 Groningen-West (zonder Ring)
Julianaplein + 36b Groningen-Centrum (afrit in knooppunt)
Verdiepte ligging (naamloos)
37 Groningen-Europapark
Hoge Euvelgunnerbrug
38 Groningen-Zuidoost
Euvelgunne
39 Westerbroek

Ik weet niet of het een stilitische keuze is om de overgang tussen A- en N-wegen tussen twee aansluitingen te laten vallen, maar zo niet: de overgangen tussen A7 en N7 liggen exact ter hoogte van afritten 35 en 39.

Verder heet afrit 7 op de Ring-Oost Lauwersoog (niet Winsum).

Iets anders: de N36 heeft inmiddels ook afritnummers. Van zuid naar noord:

1. Almelo-West
2. Wierden-Noord
3. Aadorp
4. Almelo-Noord
5. Vriezenveen
6. Westerhaar
Dank je wel voor je moeite! Wat een goede feedback! :wow:

Volgens mij klopt de weergave van A7-N7-A7, dat is wat de dunne rode lijn vertegenwoordigd (dat zijn de N-varianten van A-wegen).

Ik zie op Harry's wegnummers nog Industrie Westpoort staan (maar niet in de beschrijving van de afbeeldingen). Zo'n industrie-symbool + naam is waarom ik het zo noem als dit zo gehandhaafd blijft(?). Al zie ik bij afrit 35 de vooraankondiging idd van "Hoogkerk-Westpoort."

Super in elk geval! Dank je wel!
Mark schreef: wo 10 jul 2024, 20:46 Nog paar puntjes van mijn kant:
  • Op de A15 bestaat nog afrit 17a. Dit is een halve aansluiting op het Gaderingviaduct.
  • De Botlekbrug is een volwaardig onderdeel van de A15 maar ontbreekt op de kaart. Schematisch gezien gaan over de Botlekbrug parallelbanen en door de Botlektunnel de hoofdrijbanen.
  • De vormaansluiting op de Maasvlakte tussen de N15 en bewegwijzertechnisch ex-N15 is met 1 bord aangeduid als "Knooppunt Slufter".
  • Het is in principe de bedoeling dat de A29 vanaf het nooit-aangelegde knooppunt Klaaswaal tot aan Sabina vernummerd wordt naar A4. Wanneer dit precies moet gaan gebeuren weet ik niet.
  • Hetzelfde verhaal speelt voor de N48 welke N36 zou moeten worden.
  • Het stompje A7 vanaf Knooppunt Zaandam stad in gaat verdwijnen.
Naar verwachting opent deze eind 2025.
Dank je wel! 17a zit er al in :)

Dat is een goed punt van de Botlekbrug. Dat is lastig weergeven op de kaart 🤔 even zien hoe ik dat doe.

Superbedankt voor alle feedback dusver! Nu die N-wegen kwestie nog :dontknow:
Er gaat niets boven 050.
Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene »

De formele naam van de haarlemmermeeraansluiting in de A200 bij Halfweg is "Zwanenburg". Als de borden binnen afzienbare tijd vervangen worden zal dat ook langs de weg duidelijk zijn.
Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene »

A4 afrit 7 is sinds vorige week formeel met de primaire afritnaam "Leiden" aangeduid.
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

^^ Richting westen is dat al duidelijk - hoewel daar maar één bord staat.
SPOILER: TOON

Afbeelding
--Harry.