Verdiept spoor en vierde spoor naar Den Bosch

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

PeterSchoeber
autoweg

Re: Verdiept spoor en vierde spoor naar Den Bosch

Bericht door PeterSchoeber »

^^ NEE! De hulpbaan ligt voor het overgrote deel compleet vrij van het bestaande spoor en had dus gewoon in zijn geheel, inclusief de beveiliging en de voeding van de bovenleiding, compleet afgebouwd kunnen zijn op het moment van indienststelling.

Waar een wil is is een weg maar de wil om de werkzaamheden, zowel bij ProRail als mede bij de diverse wegbeheerders, met zo min als mogelijk is overlast uit te voeren ontbreekt nu helemaal.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Je hoeft geen hoofdletters te gebruiken als je het oneens bent. Ik accepteer dat door personeelsgebrek en schaarste buitendienststellingen langer duren. Bovendien moeten er tegelijkertijd ook allerlei storingsploegen 24/7 afroepbaar zijn wat druk op de hele keten zit. Daarnaast is het spoor drukker dan 30 jaar geleden en kan men niet meerdere noord-zuid en oost-westverbindingen belasten met werkzaamheden. En Vught raakt nu vrij veel vervoersstromen.
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje »

Uiteindelijk zul je de boel een keer moeten aansluiten. En pas dan kun je alles testen.

Bij dit project is er ook nog eens voor gekozen om veel materialen van het bestaande spoor en station her te gebruiken voor de tijdelijke situatie (=duurzaamheid en kostenbesparing). De verwachting was dat dit allemaal binnen de gemaakte planning zou passen. Dat is voor alle onderdelen ook gelukt, behalve het probleem met de bovenleiding.

Als dit nu het eerste project was waarbij een planning uitloopt dan had je misschien een punt. Ik ken de details van dit project niet goed genoeg, maar zie bij andere projecten dat er juist zo veel mogelijk wordt voorbereid terwijl de treinen blijven rijden en dat er na afloop nog een hoop nawerk wordt gedaan terwijl de treinen er weer langs gaan (ik noem recent een buitendienststelling Groningen of de onderdoorgangen bij Nunspeet). Tegelijk, om dit soort complicaties volledig uit te sluiten, moet je buitendienststellingen veel ruimer gaan plannen. En is spoor veel vaker juist langer onnodig buiten dienst dan nu.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Er zijn af en toe wat weekenden treinloos geweest, maar de meeste voorbereiding is geweest terwijl de treinen bleven rijden.
Jablan
dorpsstraat

Bericht door Jablan »

Dat neem ik zonder meer aan. Tegelijk begint op te vallen hoe vaak dit soort treinvrije periodes uitlopen. Nu rond Den Bosch, recent Hengelo, maar ook rond Rotterdam/Den Haag ging het niet allemaal volgens plan.
Het zou ProRail sieren als men tenminste communiceert wat er tegenzat. Het zal niet dit geweest zijn: De incheckpaaltjes, bankjes en prullenbakken zijn vanaf station Vught verplaatst naar het tijdelijke station Vught.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Gisteren waren het problemen met het op spanning brengen van de bovenleiding. Dat is in elk geval in regionale media gecommuniceerd en ook bij de NOS.
Taran 5
verkeersader

Bericht door Taran 5 »

^^ Bedoel je op de trekspanning ( de spanning van gewichten van de rijdraden) of elektrische spanning?
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

De nieuwsberichten heb ik niet zo gevolgd, maar het tweede lijkt me logischer.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Jablan schreef: di 21 okt 2025, 15:37Het zou ProRail sieren als men tenminste communiceert wat er tegenzat. Het zal niet dit geweest zijn: De incheckpaaltjes, bankjes en prullenbakken zijn vanaf station Vught verplaatst naar het tijdelijke station Vught.
Grote organisaties hebben een steeds grotere afdeling communicatie, maar je ziet ook vaak dat ze eigenlijk steeds minder informatie verstrekken. Doordat er zo summiere / weinig inhoudelijke informatie wordt gegeven, krijg je ook speculatie. En vervolgens weer frustratie tussen insiders en geïnteresseerden die misschien ongefundeerde aannames doen omdat er weinig goede informatie wordt gegeven.
PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber »

Taran 5 schreef: di 21 okt 2025, 17:06 ^^ Bedoel je op de trekspanning ( de spanning van gewichten van de rijdraden) of elektrische spanning?
Volgens de berichten in de media betrof het de elektrische spanning omdat het in de vroege maandag morgen mis ging met het onder spanning brengen van de bovenleiding. Met mijn ervaring, heb dit al vaker meegemaakt, vermoed ik eigenlijk dat er geen elektrische scheiding zat tussen het opgaande en het afgaande spoor in de nieuwe wisselstraat. Op bijgaande foto zie je twee zulke sectiescheidingen net boven de machinistencabine van de koploper.

Afbeelding10377 Hilversum 1 mei 1993
by Peter_Schoeber (award = block), on Flickr

Uiteraard moet je niet alleen de rijdraad elektrisch van elkaar scheiden maar ook de draagkabel. Bij een, of twee, van de projecten die ik gefotografeerd heb heb ik wel eens een hoofduitvoerder van de bovenleiding peentjes laten zweten toen ik kort voordat de boel onder spanning ging hem erop attendeerde dat er in een wisselstraat een sectiescheiding ontbrak. Dus dit probleem komt mij niet onbekend voor en het stomme is dat het telkens weer opnieuw kan gebeuren.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden
Taran 5
verkeersader

Bericht door Taran 5 »

:offtopic: Ik kan me die verbouwing nog goed herinneren, de wisselstraat werd gewijzigd met 2 Engelse wissels en het hoofdsein met koeiekop werd vervangen voor een laaggeplaatst sein om zo 15 bakken aan trein te kunnen verwerken. Nadat de Intercity´s over de Zuidtak gingen rijden verloor Hilversum zijn intercity status en was deze verbouwing nutteloos :hahaHAHA: . Goed, terug on topic
Stefanuzz
verkeersader

Bericht door Stefanuzz »

Ik ben vandaag ook even wezen buurten voordat ik door ging naar een fotoklus bij PHS Zuidwestboog Meteren.

Het was dit keer niet zonnig, waardoor de omgeving toch wat grauw oogt. Wat graffiti op de wand helpt ook niet mee... Ik ben bang dat daar nog veel meer bij gaat komen.

Complete serie: https://beeldbank.svfw.nl/set/3946/tijd ... k_genomen/ (mogelijk krijg je wel eerst de CAPTCHA te zien, i.v.m. veel AI scrapers)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
📸 Freelance Bouwfotograaf.nl / Beeldbank.SVFW.nl
💻 Vrije tijd projecten: HMpaal.nl - MXbord.nl - IMbot.nl
rene154
stadsweg

Bericht door rene154 »

Mooie foto’s! En toch altijd knap hoe de boel draaiende wordt gehouden tijdens werkzaamheden.