BE; Nieuwe campagne voor negeren van een rood kruis.

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Durashift
expressweg

BE; Nieuwe campagne voor negeren van een rood kruis.

Bericht door Durashift »

Hoe mag ik dit affiche nu lezen?

Afbeelding

Ik lees het als: wees geen loser.

Klopt dit?
(..)Elke werkdag zijn er gemiddeld 19 hinderongevallen op de Vlaamse snelwegen waarna de verkeersleiders in de controlezaal van het Vlaams Verkeerscentrum vaak één of meerdere rijstroken dienen af te sluiten, of "af te kruisen". Zo'n rood kruis boven de rijstrook geldt dan als strikt verbod om nog op die rijstrook te rijden. In de aanloop naar het rode kruis staat op diezelfde rijstrook een schuine gele pijl geafficheerd. Die wijst de aanrijdende weggebruikers erop dat ze de rijstrook zo snel mogelijk moeten verlaten. Een rood kruis mag men nooit voorbijrijden.

(..) Een afgesloten spitsstrook fungeert als pechstrook: de impact van een aanrijding van een stilstaand voertuig op die pechstrook kan bijzonder zwaar zijn, zelfs wanneer het aanrijdende voertuig niet snel reed.

Gevaar niet altijd meteen zichtbaar

Met de directe campagne richt AWV zich specifiek tot bestuurders die het rode kruis wetens en willens negeren, en op die manier anderen en zichzelf in gevaar brengen. De roodkruissignalisatie werd in 1976 onderdeel van de Belgische wegcode en sindsdien is ze een realiteit op de Vlaamse snelwegen en tunnels. Weggebruikers weten dus wat van hen verwacht wordt, maar toch rijden er velen nog elke dag op afgekruiste rijstroken. (..)
https://www.verkeerscentrum.be/nieuws/a ... is-negeren
Laatst gewijzigd door Durashift op ma 12 aug 2024, 21:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Alfa
2x4 autosnelweg

Re: Nieuwe campagne voor negeren van een rood kruis.

Bericht door Alfa »

^^Uiteraard klopt dit, ze hebben expres provocerende woorden gekozen zodat het opvalt en mensen de affiche lezen (en hopelijk de boodschap meekrijgen).
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Durashift schreef: ma 12 aug 2024, 1:43 Hoe mag ik dit affiche nu lezen?

Er staat Lixser.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

https://www.verkeerscentrum.be/sites/de ... k=n8szHk5Q

Klopt dit?
Deze* affiche ;). Er staat inderaad; 'wees geen loser'.
JanVerhoeven
verkeersader

Bericht door JanVerhoeven »

Palance schreef: ma 12 aug 2024, 6:46 Er staat Lixser.
Waar zie jij de i staan?
Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza »

Wimpie25 schreef: ma 12 aug 2024, 9:23 Deze* affiche
Van Dale: "af·fi·che (het/de; o en v(m)"
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

JanVerhoeven schreef: ma 12 aug 2024, 10:38
Palance schreef: ma 12 aug 2024, 6:46 Er staat Lixser.
Waar zie jij de i staan?
De letter x wordt als 'iks' uitgesproken. Zonder die i wordt het nog lastiger: Lksser. Ofzoiets :knetter:

Maar waarom moet het nou weer in het Engels? Wat is er mis met Nietsn :DVMX: t? :yes:
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

Seat Ibiza schreef: ma 12 aug 2024, 10:39
Wimpie25 schreef: ma 12 aug 2024, 9:23 Deze* affiche
Van Dale: "af·fi·che (het/de; o en v(m)"
Ah kijk, dat is weer een klein taalverschil tussen Vlaanderen en Nederland :)
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

"X = verlaat rijstrook", dus ik mag het eerste rode kruis negeren? Of mag ik er meer negeren? :dontknow:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

Wouter N14 schreef: ma 12 aug 2024, 10:52 "X = verlaat rijstrook", dus ik mag het eerste rode kruis negeren?
Als je het rode kruis negeert, heb je de rijstrook niet verlaten.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

Wouter N14 schreef: ma 12 aug 2024, 10:52 "X = verlaat rijstrook", dus ik mag het eerste rode kruis negeren? Of mag ik er meer negeren? :dontknow:
Als je door een rood kruis rijdt, heb je het genegeerd, immers op de 2 vorige portalen zal je een verdrijfpijl zien. Eerst eentje zoals de onderstaande, maar dan naar links wijzend met het onderschrift '500m'. Dan vervolgens een absolute verdrijfpijl. Vanaf dat punt kan je aan het volgende portaal een rood kruis verwachten.

Afbeelding

Ik kwam trouwens ook deze variant tegen.

Afbeelding
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

Uiteraard, dat is de bedoeling. Taalkundig staat dat er mijns inziens niet. "Verlaat rijstrook" is de opdracht die hoort bij de verdrijfpijl.

Maar ik ben geen kliksjiks :top:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
JanVerhoeven
verkeersader

Bericht door JanVerhoeven »

Men communiceert lijkt mij wat men in het hoofd van mensen wil prenten als die het kruis boven zich zien, dan is iets in de trant van 'verlaat rijstrook' naar mijn idee het handigst. Je kan immers ook op een strook rijden waar de :DVMX: plotseling verschijnt, dan is ook de bedoeling dat je die zo snel mogelijk verlaat (en niet stopt of blijft volgen of wat dan ook). Het is vooral besluiteloosheid die je wil vermijden.

Ter vergelijking: RWS maakte ervan Nietvoorni :DVMX: en ‘Bij rood kruis: rijstrook DICHT’. Niet voor niks is een beetje inhoudsloos, want wat is er wel voor niks. Maar punt is dat "Dicht" alleen een status is; niet een gebod. Bij alcohol achter het stuur zegt men echt ook 'Glaasje op? Laat je rijden', of 'Ben je BOB, zeg het hardop', of Prorail voor spoorwegovergangen: https://www.prorail.nl/campagnes/schat- ... erkeerd-in "Stop altijd voor rood licht", "Vermijd stilstaan" enzovoort. Als je daarvan maakt "Bij rood licht: spoorwegovergang dicht" toont het meteen de niet-stimulerende strekking. Dan krijg je juist de besluiteloosheid die voor zoveel ongelukken zorgt.
jdb2
autoweg

Bericht door jdb2 »

Wimpie25 schreef: ma 12 aug 2024, 11:12 Afbeelding
Dit had simpeler opgelost kunnen worden door de spitsstrookmarkering over te laten gaan in uitvoegstrookmarkering. Een beetje dit idee, maar dan zonder pijl rechtsaf. Bij een afrit gaan mensen bij de eerste aankondiging alvast op de spitsstrook rijden (zelfde probleem als bij busstroken waarop je rechts mag voorsorteren).
🍉
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Deze signalisatie wordt niet persé gebruikt op het einde van spitsstroken die overgaan in afritten, maar voornamelijk op plaatsen waar afritten liggen die geen deel uitmaken van de spitstrook. Anders zouden de mensen een rood kruis dienen te negeren indien de spitstrook is gesloten. De weggebruikers zijn op deze manier toegestaan even over de spitstrook te rijden om daar de afrit te nemen.

Zoals hier dus.

https://www.google.com/maps/@50.9277533 ... &entry=ttu

Een beetje verder terug staat de signalisatie toe hier de spitstrook op te rijden om even verderop de afrit te nemen.

https://www.google.com/maps/@50.9258451 ... &entry=ttu
jdb2
autoweg

Bericht door jdb2 »

^^
En dat vind ik dus een minpunt. Hetgeen ik voorstel is om altijd de spitsstrookmarkering over te laten gaan in afritmarkering, zoals bij het einde van de spittstrook van de E19 gedaan wordt, zo wordt het ook in Nederland gedaan. Bij een drukke afrit zoals Wijnegem aan de E313 zie iemand die correct wil uitvoegen geen ruimte krijg gewoon omdat iedereen veel te vroeg voorsorteert. De vraag is dan ook wat is legaal? Mag je pas na de pijl voorsorteren, of ook een kilometer op voorhand, want zo'n grote verlichte pijl zie je al van heel ver. Dat verleidt veel mensen om te vroeg op de spittstrook voor te sorteren.
🍉
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Ik vind dat persoonlijk geen goed idee, het systeem nu is erg duidelijk zonder dat er verschillende soorten wegmarkeringen door mekaar dienen gebruikt te worden.
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

Wouter N14 schreef: ma 12 aug 2024, 10:52 "X = verlaat rijstrook", dus ik mag het eerste rode kruis negeren? Of mag ik er meer negeren? :dontknow:
Je mag het rode kruis niet voorbijrijden, zegt de tekst over deze campagne.
(..)In de aanloop naar het rode kruis staat op diezelfde rijstrook een schuine gele pijl geafficheerd. Die wijst de aanrijdende weggebruikers erop dat ze de rijstrook zo snel mogelijk moeten verlaten. Een rood kruis mag men nooit voorbijrijden.(..)
Ik snap wel wat ze bedoelen (en elders in de tekst hebben ze het consequent over niet negeren van een rood kruis) maar in zeker zin rijdt het verkeer op de wel toegestane rijstroken óók het rode kruis voorbij. Je mag er niet onderdoor rijden (maar ja, dan kom je weer in de knoei met het eventueel doorkruisen bij het nemen van een niet afgesloten afrit / of bij een open oprit.. :s

Verder vind ik het maar vaag, die woorden met een kruis erin als een bepaalde letter. Benoem nou gewoon wat er daar staat, bedoelt wordt, denk ik dan. Maar ja, als het daadwerkelijk loser moet voorstellen, dan zal dat wel als te expliciet in (platte tekst) uitingen beoordeeld worden en laat men het aan de fantasie van de lezer over?
waldo79
4x3 autosnelweg

Re: BE; Nieuwe campagne voor negeren van een rood kruis.

Bericht door waldo79 »

Je kunt er ook van alles bij slepen. Nee, niet op de rijstrook met het kruis rijden. Niets meer en niets minder.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Best wel passend die nieuwe campagne voor in Vlaanderen.
Palance schreef: ma 12 aug 2024, 10:44 De letter x wordt als 'iks' uitgesproken. Zonder die i wordt het nog lastiger: Lksser. Ofzoiets :knetter:
Ik spreek die 'x' als 'ieks' uit.
Palance schreef: ma 12 aug 2024, 10:44 Maar waarom moet het nou weer in het Engels? Wat is er mis met Nietsn :DVMX: t? :yes:
Dat komt harder over in Engels dan in Nederlands.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Mundial
verkeersader

Bericht door Mundial »

Palance schreef: ma 12 aug 2024, 6:46

Er staat Lixser.
Ik interpreteer het meer als censuur, zoals vaak * gebruikt worden. 'L*ser' maar dan met een X.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Joshua schreef: ma 12 aug 2024, 23:59 Dat komt harder over in Engels dan in Nederlands.
Dat vind ik echt onzin. In het Nederlands taalgebied moet je zulke publiekscampagnes gewoon in het Nederlands houden. En niet in het Engels omdat het stoerder zou klinken ofzo. Die Klojo is dat stukken beter.
omNOMNOMNOM
verkeersader

Bericht door omNOMNOMNOM »

Naast de L :DVMX: SER en de KL :DVMX: J :DVMX: is er ook nog deze variant:

Afbeelding