paolie schreef: ma 12 aug 2024, 17:49
De Veldweg en de Kloosterweg lijken gewoon onderdeel uit te maken van het parkeerterrein. Voorrang van rechts zou ik zeggen.
Nee, van de Veldweg kan je dat niet zeggen, vind ik. Men rijdt (heb er in het verleden wel regelmatig doorheen gereden, wekelijks) gewoon door een straat, het eenrichtingsverkeer volgend. Aan de rijbaan en het verschil in klinkerbestrating zou je kunnen afleiden dat de stoep (het voet
pad) doorloopt langs de stelconplaten. Aan de zijde van de Kloosterweg is dit effect er haast niet.
Doordat het parkeerterrein voorzien is van stelconplaten laat (naar mijn mening) duidelijk zien dat dit een afwijking is van reguliere bestrating/de rijstrook. Maar goed, dat zullen veel weggebruikers misschien niet zo zien/ervaren/weten.
Ik denk dat met name het pijnpunt zit in verkeer dat vanaf de Kloosterweg komt en niet (netjes) doorrijdt tot aan de spoorwegovergang en dan weer rechts gaat of rechtdoor.. maar gelijk bij de eerste stelconplaten rechtsaf
hoeken om naar de Veldweg te rijden en dan rechtdoor de centrum route volgend. Ik kan mij voorstellen dat dit verkeer vindt dat er recht op voorrang bestaat, want zij hebben immers niet geparkeerd en zien de doorsteek als 'hun weg' naar de bestemming. Ik kan mij voorstellen dat er geremd wordt door verkeer op de Veldweg als er vanaf de stelconplaten een voertuig met enige vaart vanaf de Kloosterweg aan komt
sjesen. Beter veilig dan sorry ..voor de schade, zeg maar.
~~~~~~~~~~~~~~~~
In Baarn heb je eenzelfde
doorsteek gedachte: Stationsweg, langs het gemeentehuis, via het Oranjepark. Dit zijn vooral parkeerplaatsen maar er is ook eenrichting verkeer ingesteld, dus dat maakt het wat duidelijker (vind ik). Ook hier heb je een stuk straat vanuit parkeerplaatsen waarbij men zou kunnen denken
van rechts te komen. Maar ook hier maakt de bestrating enigszins duidelijk dat er sprake is van een uitrit / de doorgaande rijrichting is met de bocht mee naar links.
https://www.google.com/maps/@52.2106212 ... &entry=ttu