Voorrang parkeerterrein

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Dude
polderweggetje

Voorrang parkeerterrein

Bericht door Dude »

Ik rijd wel eens door Bussum over de Veldweg.
https://maps.app.goo.gl/5oFdv7GdrEnjpKvK8?g_st=ac

Afbeelding

Nu is het mij niet duidelijk of auto's komende van rechts van het parkeerterrein voorrang hebben of niet. Via Google kom ik ook tegenstrijdige berichten tegen over het verlaten van een parkeerplaats. Wat vinden de kenners hier?
Hajo
2x3 autosnelweg

Re: Voorrang parkeerterrein

Bericht door Hajo »

^^ Als je op de Veldweg rijdt, heb je voorrang op verkeer van rechts dat vanaf het parkeerterrein komt. Verkeer het parkeerterrein verlaat, moet m.i. dus verkeer op de Veldweg voor laten gaan. Het is immers een uitrit.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
Attietattie
2x5 autosnelweg

Bericht door Attietattie »

Dude schreef: ma 12 aug 2024, 17:02Via Google kom ik ook tegenstrijdige berichten tegen over het verlaten van een parkeerplaats.
Dit is logisch, want dat is in de basis geen factor.

Waar het om gaat, is of men van mening is dat iemand een uitrit verlaat. Iets is een uitrit, óf wanneer er sprake is van een uitritconstructie, óf wanneer er sprake is van een weg met beperkte bestemming. Over dat laatste mag geen twijfel bestaan.

In het voorbeeld van de Veldweg denk ik dat er vanuit het camerastandpunt sowieso geen twijfel bestaat. Maar ook als je van een iets lager camerastandpunt uitgaat (de hoogte van de gemiddelde bestuurder in de gemiddelde luxewagen) denk ik dat er geen twijfel zou bestaan of het een weg met beperkte bestemming is.

Dus ik zeg uitrit, dus moeten ze het overige verkeer voor laten gaan.

Detail: het gaat om voor laten gaan, niet om voorrang. Dat is wat anders. Dus men zou ook voetgangers voor moeten laten gaan.
Hajo schreef: ma 12 aug 2024, 17:31 ^^ Als je op de Veldweg rijdt, heb je voorrang op verkeer van rechts dat vanaf het parkeerterrein komt. Verkeer het parkeerterrein verlaat, moet m.i. dus verkeer op de Veldweg voor laten gaan. Het is immers een uitrit.
Ik denk dat iedereen weet dat je verkeer voor moet laten gaan als je een uitrit uit rijdt. Ik denk dat de topicstarter uitleg wil waarom het wel of geen uitrit zou zijn. ;)
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
Dude
polderweggetje

Bericht door Dude »

Dank voor uw antwoorden. Wat het lastig maakt is dat parallel aan de andere zijde ook een weg loopt (Kloosterweg). In theorie kan men van daar, over het parkeerterrein naar de Veldweg rijden (zonder te parkeren). Wie snapt dan dat'ie een uitrit verlaat? Niet elke bestuurder heb ik gemerkt.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

De Veldweg en de Kloosterweg lijken gewoon onderdeel uit te maken van het parkeerterrein. Voorrang van rechts zou ik zeggen.
Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter »

De definitie van uitrit is niet scherp bepaald. Of een parkeerplaats (meerdere plekken) een uitrit is of niet is afhankelijk van interpretatie als er geen duidelijke uitritconstructie is. Je kan ook niet weten (zonder maps te raadplegen) of de openbare parkeerplaats deel uitmaakt van een doorgaande weg via deze plek.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

paolie schreef: ma 12 aug 2024, 17:49 De Veldweg en de Kloosterweg lijken gewoon onderdeel uit te maken van het parkeerterrein. Voorrang van rechts zou ik zeggen.
Nee, van de Veldweg kan je dat niet zeggen, vind ik. Men rijdt (heb er in het verleden wel regelmatig doorheen gereden, wekelijks) gewoon door een straat, het eenrichtingsverkeer volgend. Aan de rijbaan en het verschil in klinkerbestrating zou je kunnen afleiden dat de stoep (het voetpad) doorloopt langs de stelconplaten. Aan de zijde van de Kloosterweg is dit effect er haast niet.

Doordat het parkeerterrein voorzien is van stelconplaten laat (naar mijn mening) duidelijk zien dat dit een afwijking is van reguliere bestrating/de rijstrook. Maar goed, dat zullen veel weggebruikers misschien niet zo zien/ervaren/weten.

Ik denk dat met name het pijnpunt zit in verkeer dat vanaf de Kloosterweg komt en niet (netjes) doorrijdt tot aan de spoorwegovergang en dan weer rechts gaat of rechtdoor.. maar gelijk bij de eerste stelconplaten rechtsaf hoeken om naar de Veldweg te rijden en dan rechtdoor de centrum route volgend. Ik kan mij voorstellen dat dit verkeer vindt dat er recht op voorrang bestaat, want zij hebben immers niet geparkeerd en zien de doorsteek als 'hun weg' naar de bestemming. Ik kan mij voorstellen dat er geremd wordt door verkeer op de Veldweg als er vanaf de stelconplaten een voertuig met enige vaart vanaf de Kloosterweg aan komt sjesen. Beter veilig dan sorry ..voor de schade, zeg maar. ;)

~~~~~~~~~~~~~~~~

In Baarn heb je eenzelfde doorsteek gedachte: Stationsweg, langs het gemeentehuis, via het Oranjepark. Dit zijn vooral parkeerplaatsen maar er is ook eenrichting verkeer ingesteld, dus dat maakt het wat duidelijker (vind ik). Ook hier heb je een stuk straat vanuit parkeerplaatsen waarbij men zou kunnen denken van rechts te komen. Maar ook hier maakt de bestrating enigszins duidelijk dat er sprake is van een uitrit / de doorgaande rijrichting is met de bocht mee naar links.

https://www.google.com/maps/@52.2106212 ... &entry=ttu
Dude
polderweggetje

Bericht door Dude »

Dank voor uw antwoorden. Het is dus geen eenduidige situatie blijkbaar. Blijven opletten hier. (Sowieso nuttig ;-) )
Boerenkool
autoweg

Bericht door Boerenkool »

Met rijles werd ik meermalen over dit terrein in Bussum gestuurd.
Hun verhaal was dat ee welliswaargeen uitritkenmerken waren maar dat het uitritkarakter evident is want het is parkeerterrein.
Waardoor veel mensen in de regio weer een ruime definitie van parkeeruitritten gaan hanteren, ik heb meermalen discussie gehad als ilk op onderstaande andere plek er uit reed en van rechts kwam, dan stelt men dat het parkeren dus uitrit is. Maar het is een straat.met meerdere adressen en bestemmingen

https://earth.app.goo.gl/?apn=com.googl ... MFdvMFEQAg
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

^^ Als ter plekke onbekende zou ik dat niet als een uitrit identificeren. Dat is het ook niet.
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 »

Bussum? Je bedoelt Hilversum. Op die plek is het verkeer van rechts voorrang. Je mag langs het Kininelaantje alleen in die vakken parkeren, voor de rest is het een zone verboden te parkeren.
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

Ik denk dat er in NL wel meer van dit soort vreemde situaties zijn.

Ik reed vandaag (met de werkauto) over de Molukkenstraat in Nijmegen en een fietser, die van de Plus afkwam, keek mij een beetje vragend / verbaasd aan dat ik hem niet voor liet. :s

https://www.google.nl/maps/@51.8334921, ... FQAw%3D%3D
Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E »

Tsja, wie verzint het nou om de uitrit van een parkeerplaats (overduidelijk een beperkte bestemming) vorm te geven als een gelijkwaardige kruising? Waarom maakt het CROW überhaupt nog richtlijnen? Nauwelijks een wegbeheerder te vinden die er wat mee doet… :neenee:
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

Degene die van die parkeerplaats vandaan komt wéét dat hij van een plaats met een beperkte bestemming afkomt en zou dus ook moeten weten dat hij bij het verlaten ervan al het verkeer voor moet laten gaan. Weginrichting zou dus feitelijk verder niet relevant hoeven zijn.
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

Toch geeft de inrichting ervan een aardig woonerf idee, vind ik. Ik twijfelde zelf ook, zag de afgebogen sluitbanden en het was bij het deel dat overgaat in de expeditiestraat.
duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 »

Rein schreef: vr 20 sep 2024, 14:21 Degene die van die parkeerplaats vandaan komt wéét dat hij van een plaats met een beperkte bestemming afkomt en zou dus ook moeten weten dat hij bij het verlaten ervan al het verkeer voor moet laten gaan. Weginrichting zou dus feitelijk verder niet relevant hoeven zijn.
Waarom zou je het duidelijk inrichten als het ook onduidelijk kan?