Extreem dikke asfaltlagen in veengebied (Reeuwijk)

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Extreem dikke asfaltlagen in veengebied (Reeuwijk)

Bericht door Chris »

De gemeente Bodegraven-Reeuwijk gaat de Nieuwdorperweg reconstrueren. Deze weg ligt in een veengebied, tussen de Reeuwijkse Randweg en Reeuwijk-Dorp.

Deze weg heeft extreem dikke verhardingen, soms wel 1 meter. Dit is waarschijnlijk het resultaat van asfaltwerk dat is uitgevoerd naar aanleiding van verzakkingen. Echter doordat het asfaltplakkaat steeds dikker wordt, neemt het gewicht ook toe, met als resultaat dat het nog meer verzakt.

Ze gaan nu de complete verharding eruit halen en vervangen door een fundering van schuimglas, met granulaat daarop en daar bovenop de reguliere asfaltverharding.

Hier wat screenshots van de werktekeningen, wat wel opvallende tekeningen zijn, normaal is asfalt bij lange na niet zo dik.

Hier bijvoorbeeld 60 cm asfalt en 18 cm fundering
Afbeelding

Hier ligt 85 cm asfalt
Afbeelding

Hier een rare opbouw van 20 cm asfalt, 40 cm menggranulaat met daaronder weer 37 cm asfalt. In totaal dus 97 centimeter dik.
Afbeelding

Hier 45 cm asfalt en 55 cm fundering, dus ook 1 meter dik.
Afbeelding

Hier ook 1 meter dik
Afbeelding

Asfalt 80 cm dik bij een aansluiting, zal wel bij een bedrijf zijn waar zwaarder verkeer van gebruik maakt (of heeft gemaakt), de weg heeft nu een beperking van 8 ton.
Afbeelding

Dwarsprofielen
Afbeelding

Afbeelding
sven_engelen
expressweg

Re: Extreem dikke asfaltlagen in veengebied (Reeuwijk)

Bericht door sven_engelen »

Jeetje als ik die tekeningen zie schrik ik wel enorm van de dikke lagen asfalt die op veengrond worden aangebracht. Dat is inderdaad constant pappen en nathouden door middel van nieuwe lagen asfalt aanbrengen waarbij niet rekening is gehouden met verdere verzakking? Waarom is er toen der tijd niet gekozen voor het weghalen van de lagen asfalt en opnieuw funderen? Gaat het om geld?
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik vraag mij ook af in hoeverre de kabels en leidingen meegezakt zijn. Ze liggen deels onder het asfalt lijkt het. Zou dat niet tot kabelbreuk leiden?
Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman »

Was dit niet ook met de N210 aan de hand, enige tijd geleden?
🇳🇱🇪🇺
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas »

Er zijn volgens mij tientallen wegen in het Zuid-Hollands veengebied die veel moeite hebben gekost om aan te leggen.
Een uiterst boeiende geschiedenis over de wegenaanleg in deze gebieden valt terug te lezen in het boek over 100 jaar Provinciale Waterstaat Zuid-Holland.
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje »

Wordt dat dikke asfalt weggefreesd? :duck:
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

sven_engelen schreef: ma 19 aug 2024, 15:48Waarom is er toen der tijd niet gekozen voor het weghalen van de lagen asfalt en opnieuw funderen? Gaat het om geld?
Tot op de fundering de weg eruit halen en opnieuw opvullen is best kostbaar en dat zal de reden zijn dat dit niet gedaan is. Deze weg is ook zeer smal en omringd door water. Dus grondwerk is daar nog extra lastig. Het kan ook zijn dat de weg zo verzakt dat het sowieso al onder water komt te staan. Dan is nieuw asfalt wellicht het goedkoopst maar daarmee ook het probleem vooruitschuiven. Waar nu dus niet meer omheen te komen is.

Die weg is echt super smal, dit is dus een ontsluitingsweg van Reeuwijk-Dorp.
Afbeelding
Rogier
2x2 autosnelweg

Bericht door Rogier »

Gevaar is wel dat de fundering kan verwerken als er teveel zwaar verkeer over de verharding gaat rijden. Dan kan de boel ondermijnd raken en kan de verharding zeer snel bezwijken. Eigen zou je hier de weg als een soort viaduct moeten gaan uitvoeren, zodat het verzakken stopt.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Dat is heel erg duur en daarom wordt dat in het Groene Hart niet veel gedaan.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Rogier
2x2 autosnelweg

Bericht door Rogier »

Misschien is dat elke keer overlagen met asfalt op de langere termijn juist een stuk duurder. Deze wegen worden niet zwaar belast. Een viaduct kan hierdoor tientallen jaren meegaan, vanwege lagere belasting.
sven_engelen
expressweg

^^ Zo heel veel zwaar verkeer zal niet over de weg gaan dat schuimglas als fundering met menggranulaat niet voldoende is. Maar het constante vooruitschuiven heeft wel geleid tot deze situatie waarbij het asfalt een meter dik is en ik denk dat het constante overlagen onder de streep duurder is dan als ze het in één keer goed aangepakt hadden en dus eerder de weg tot op de fundering weggehaald hadden en opnieuw hadden gefundeerd.
RikB
verkeersader

Bericht door RikB »

Het is ook weer niet zo dat wegen in het Groene Hart ieder jaar 2 cm asfalt erbij krijgen he! en 30-40 jaar geleden waren schuim funderingen nog niet zo voorhanden. Dan is het dus de vraag of je bovenop de 50 cm toch weer wat extra asfalt aanbrengt en wacht totdat het een meter is. En ziedaar, er is nu een goedkopere oplossing dan onderheien.
Overigens de weg uit de foto zou ik niet graag onderheien. Waarschijnlijk wordt het dan een brug door het water, want onder het wegdek zal alles wegspoelen...
RSK
Penningmeester

Bericht door RSK »

Bekend projectje, dit. ;)
Chris schreef: ma 19 aug 2024, 14:27 Deze weg heeft extreem dikke verhardingen, soms wel 1 meter. Dit is waarschijnlijk het resultaat van asfaltwerk dat is uitgevoerd naar aanleiding van verzakkingen. Echter doordat het asfaltplakkaat steeds dikker wordt, neemt het gewicht ook toe, met als resultaat dat het nog meer verzakt.
Het komt in deze omgeving helaas op meer plekken voor. Vaak waren het van oudsher bestaande (grind)paden en karresporen die vanaf begin vorige eeuw verhard werden, toen er nog niet heel veel kennis was over de bodem. Vervolgens is er in de loop der jaren een aantal keer opgehoogd, en dan kom je op enig moment in een steeds kortere cyclus terecht. De financiële prikkel is dan ook wel complex, want om het in één keer goed te doen, ben je enorm veel geld kwijt. Als de middelen dan schaars zijn, wordt er soms toch gekozen voor de goedkoopste optie op de korte termijn.

Je ziet het ook wel bij wijken die in de jaren '50 tot '80 zijn aangelegd, dat de straten zijn gefundeerd op enorme lagen met hoogovenslakken. Dat is best wel zwaar spul (en om andere redenen heb je het ook liever niet in de bodem), maar was destijds natuurlijk twee vliegen in één klap: je bent van een restproduct af en je hebt goedkope fundering. In de praktijk zien we dat die wijken enorm veel zetting laten zien. Zeker als je weet dat er in bepaalde wijken tot wel een meter van dat spul onder de wegfundering ligt. De zetting is van meer factoren afhankelijk; zo is de zetting op zand en klei vaak erg beperkt, maar zodra je in veengebied komt, is het foute boel. Tegenwoordig is dat met satelliet-data goed te monitoren. Je ziet daarin onder andere het verschil in hoogte over het jaar: temperatuur en droogte zorgen voor een sinusvorming over de seizoenen: het veen krimpt en zet weer uit, maar langjarig is de trend vaak wel dalend. Wegen op gunstige ondergrond of met een goede (lichte) fundering dalen vaak hooguit 1 tot 2 millimeter per jaar, maar er zijn ook nog behoorlijk wat wegen die een zetting van tussen de 10 en 15mm per jaar laten zien. We hebben zelfs wel voorbeelden van wegen die door een communicatiefout met zand zijn opgehoogd in plaats van met lichtgewicht materiaal, en die vervolgens in 8 jaar tijd 40-50cm zijn gezakt. Dat is wel extreem, en dan kom je vaak ook in de knoei met riolering die kan gaan afbreken.

Met name de laatste 10 jaar is de hoeveelheid kennis voor alternatieve funderingstechnieken enorm toegenomen. Er is veel onderzoek naar gedaan, en gemeenten met vergelijkbare problematiek werken samen in het Platform Slappe Bodem. Met name de certificering van bepaalde technieken is nog wel eens lastig omdat je gebiedsvreemd materiaal de ondergrond in brengt. Een aantal mogelijke technieken die de afgelopen jaren zijn toegepast:
  • Paalmatras, de Reeuwijkse Randweg is in 2015 zo aangelegd. Prijzig, maar de zetting is daar nu nagenoeg nihil.
  • Bims, een lichtgewicht ophoogmateriaal uit vulkanisch gesteente. Onder andere toegepast op de Elzenhof in Bodegraven.
  • Takkenbossen van wilgentenen, een oudere techniek waarmee onder andere op de Hortemansdijk in het plassengebied is gewerkt.
  • Onderheien, dit is onder andere bij een deel van de N207 ten noorden van Boskoop toegepast. Een project in de pijplijn in Reeuwijk is de Oudeweg (die inmiddels op tot soms zelfs onder het slootpeil ligt).
  • Glasschuim, een relatief nieuw materiaal dat inmiddels is goedgekeurd. Dit is in de buurt van de Nieuwdorperweg toegepast op de Kerkweg.
  • EPS / piepschuim, dit is onder andere toegepast bij de aanleg van de N11. Daar werkte het niet ideaal, wellicht omdat het te zuinig is toegepast. Grootste knelpunt was de overgang van de wegen en de (onderheide) kunstwerken.
Al met al een razend interessant vakgebied, maar vooral ook een aspect dat tot kopzorgen bij gemeenten leidt. Want de ideale oplossing is soms peperduur, zeker als je het afzet tegen het soms beperkte gebruik. Veel van dit soort smalle polderwegen hebben een intensiteit die niet boven de 2.500 voertuigen per dag uitkomt.

Een ander punt is dat het vaak niet bij de weg ophoudt: de bermen zijn ook ontzettend kwetsbaar, zelfs als je halfverharding toepast. Die worden dus ook vaak kapot gereden. Het blijft altijd een beetje schipperen tussen de belangen, de mogelijkheden en de kosten. Vandaar dat er nu op wordt aangestuurd om wegen ofwel zodanig te verbreden dat voertuigen elkaar normaal kunnen passeren, ofwel de wegvakken iets te versmallen in combinatie met fatsoenlijke en goed aangegeven wisselplaatsen. De theorie is in ieder geval dat als het overduidelijk niet past, men het ook niet gaat proberen. Een andere optie is het toepassen van allerhande obstakels die het gebruik van de berm onmogelijk maken, maar dat is qua veiligheid dan wel weer twijfelachtig...
Chris schreef: ma 19 aug 2024, 15:51 Ik vraag mij ook af in hoeverre de kabels en leidingen meegezakt zijn. Ze liggen deels onder het asfalt lijkt het. Zou dat niet tot kabelbreuk leiden?
Dat kan wel eens wisselen, zeker in het buitengebied. Soms ligt het onder de verharding, een andere keer weer in de berm. En het komt ook wel voor dat kabels en leidingen die getrokken zijn nadat de weg was aangelegd, gesitueerd zijn in de voortuinen van de aanpalende percelen. Samenwerken met de nutsbedrijven is hier wel essentieel, maar dat gaat ook niet altijd van een leien dakje in deze tijden van energietransitie. Langs de Oudeweg in Reeuwijk-Brug drijft bijvoorbeeld de gasleiding al een jaar of twee langs de kant in de sloot. Die moet uiteindelijk meegenomen worden in het project om ook die weg toekomstbestendig op te knappen, maar door capaciteitsgebrek is het wachten op Stedin, terwijl de weg maand voor maand langer onder water staat.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.
MotelMioveni
stadsweg

Bericht door MotelMioveni »

Stel, je woont in een wijk waar duizenden mensen gestapeld in flats wonen. De enige voor auto's toegankelijke toegangsweg naar jouw appartement ligt ernstig te verzakken in de veengrond, maar het enige wat de gemeente doet, is extra asfalt in de kuilen en zinkgaten storten, waardoor het verzakken alleen maar nóg erger wordt. Hoe breng je dan bovenstaande discussiedraad over de Nieuwdorperweg in Reeuwijk onder de aandacht van mensen die in jouw stad beslissingen over wegenonderhoud nemen? Hoe overtuig je het stadsbestuur ervan dat het misschien wel beter is om de toegangsweg tot jouw wijk op een vooraf gepland moment helemaal af te breken en de fundering van de weg te herstellen, in plaats van te wachten tot er (op een onverwacht moment) ongelukken van komen? Is het denkbaar dat er in een donkere winternacht een gat in het asfalt ontstaat, wat zo groot is dat er iemand (zich) met een auto in (te pletter) zou rijden? Zou het helpen om beeldmateriaal aan te leveren van de nu al forse kuilen in de weg? Hoe breng je funderingsschade aan stadswegen in beeld zonder dashcam? Wat doe je als gemeentewerken je melding van tafel veegt met het stempeltje "afgehandeld", maar je op die weg geen 50km/u meer durft te rijden, uit schrik dat je gastank strepen over het asfalt gaat trekken?

(Een eerdere versie van deze vraag is van Wegenforum verwijderd)
Roemeense koets, rood, met 6 deuren, na APK weer omgebouwd tot armeluiscamper met 2 zitplaatsen, met 2p.-bed (185 x 130 cm) en een Frans hart met 16 kleppen en 105 paarden, op LPG - een betere reisauto kun je met mijn beperkte budget niet wensen... :-)
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

^^ verhuizen ;)

Probleem met veen is dat je de fundering van een weg wel volledig kan vernieuwen, maar zolang er veen onder ligt en er bomen naast de weg staan die vocht onttrekken uit dat veen, ook een nieuwe fundering zal blijven verzakken.
sven_engelen
expressweg

MotelMioveni schreef: ma 11 mei 2026, 22:39 (Een eerdere versie van deze vraag is van Wegenforum verwijderd)
Je schrijft ook soms wel hele lange en omslachtige posts. Probeer dat eens te verminderen. Dan zul je zien dat veel meer mensen je posts ook zullen lezen ;)
RikB
verkeersader

Bericht door RikB »

MotelMioveni schreef: ma 11 mei 2026, 22:39 Is het denkbaar dat er in een donkere winternacht een gat in het asfalt ontstaat, wat zo groot is dat er iemand (zich) met een auto in (te pletter) zou rijden?
Volgens mij krijg je in veengebieden geen sinkhole.

De enige oplossing zou m.i. zijn om de weg op piepschuim blokken te leggen. Maar dan is die weg een hele poos niet te gebruiken.
Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem »

Deze weg is er te klein voor maar een weg als de N210 tussen Krimpen en Bergambacht is ooit naast het oude tracé opnieuw aangelegd en misschien zelfs onderheid.
MotelMioveni
stadsweg

Dank voor jullie reacties! :top:
sven_engelen schreef: di 12 mei 2026, 9:14 <knip> Je schrijft ook soms wel hele lange en omslachtige posts. <knip>
^^ Dank aan Sven voor dit goedbedoelde advies. Ik vrees dat deze vogel niet anders kan zingen dan hij gebekt is. Dat zal wel de reden zijn dat ik met plakband om mijn snavel langer op de reservebank heb gezeten dan mijn bedoeling was, ongeveer zoals de bard uit Asterix en Obelix. :shutup:
paolie schreef: di 12 mei 2026, 8:43 ^^ verhuizen ;)
^^ Ja, Paolie, leuke grap, maar de woningmarkt zit ook voor mij op slot. :ongeduldig:
paolie schreef: di 12 mei 2026, 8:43 Probleem met veen is dat je de fundering van een weg wel volledig kan vernieuwen, maar zolang er veen onder ligt en er bomen naast de weg staan die vocht onttrekken uit dat veen, ook een nieuwe fundering zal blijven verzakken.
^^ Oh, daar leert Paolie mij iets nieuws, wat ik zelf niet had bedacht, maar wat best logisch klinkt. Natuurlijk moeten die bomen drinken en als je vocht uit veen trekt, dan klinkt het in. De weg in kwestie is eind jaren '60 aangelegd, eerst nog met klinkerstenen en 2x2 rijstroken. Later zijn er tweerichtingsfietspaden aan toegevoegd en is de middenberm verbreed, waardoor er 2x1 rijstrook overbleef. Ik kan bevestigen dat de weg, of eigenlijk 4 wegen, die een ruit om alle flats heen vormen, rijkelijk met bomen omzoomd zijn en ik zie ook dat het verzakken erger lijkt ter hoogte van die bomen. Ik zou niemand aanraden met een beker koffie van het tankstation deze route te nemen!
RikB schreef: di 12 mei 2026, 11:14 Volgens mij krijg je in veengebieden geen sinkhole.
^^ Dat zou mij geruststellen, als het waar was. Ik heb ook al eens met spoed de gemeente laten komen, omdat er een gat van ongeveer 1 meter diep in de straat was ontstaan, waarschijnlijk ter hoogte van waar vroeger een sloot heeft gelegen. Ons parkeerterrein golft hier en daar als de zee bij windkracht 5.
RikB schreef: di 12 mei 2026, 11:14 De enige oplossing zou m.i. zijn om de weg op piepschuim blokken te leggen. Maar dan is die weg een hele poos niet te gebruiken.
^^ Dat was het soort oplossing waar ik aan dacht. Dat we dan geruime tijd via rijplaten over fietspaden de metrolijn moeten kruisen, of langs sluiproutes de wijk uit moeten rijden, dat heb ik er wel voor over, als de weg daarna bijna niet meer verzakt. In mijn melding aan de gemeente heb ik een fundering van piepschuim ook met nadruk genoemd, maar ik heb nooit eerder de uitleg gekregen dat een fundering van piepschuim alleen werkt als we dan de bomen zouden opofferen. Het is juist het vele groen wat bij de pluspunten van deze wijk hoort... Als ik die bomen wil behouden, is er geen oplossing voor de stukken weg die ik tussen de kuilen moet zoeken? :s
Roemeense koets, rood, met 6 deuren, na APK weer omgebouwd tot armeluiscamper met 2 zitplaatsen, met 2p.-bed (185 x 130 cm) en een Frans hart met 16 kleppen en 105 paarden, op LPG - een betere reisauto kun je met mijn beperkte budget niet wensen... :-)
Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter »

Een sinkhole krijg je door uitspoelen van zand of klei onder het wegdek. Dat kan indirect wel gebeuren door veenoxidatie als een riool of rioolpersleiding of waterleiding breekt door ongelijkmatige zetting (meestal bij betonconstructies zoals duikers).

Oxidatie van meer dan een paar cm per jaar kan alleen wanneer een gebied kunstmatig droog wordt gezet (bouwput of zo). Meestal mag dat dan ook niet nabij gebouwen of wegen of alleen met retourinjectie van bemaling.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
MotelMioveni
stadsweg

Peter schreef: do 14 mei 2026, 10:03 <knip> wanneer een gebied kunstmatig droog wordt gezet (bouwput of zo). <knip>
Telt de omstandigheid dat de wijk waar ik woon tussen 4 en 5½ meter onder zeeniveau ligt ook mee als kunstmatig droog zetten of houden van een gebied, waardoor veenoxidatie versneld wordt? Tot 1870 of 1872 lag hier een veenafgravingsplas.

Staat deze discussie wel in de juiste rubriek, of mag ik ivm. mijn privacy juist blij zijn dat we onder Reeuwijk verder zijn gegaan?
:denk:
Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter »

Nee. Wel kan grote compactie op 1 plek leiden tot een te hoge grondwaterstand ( lees : wateroverlast), waardoor de slootpeilen worden verlaagd en elders dan juist weer drooglegging en veenoxidatie plaatsvindt. Men name in het groene hart (Gouda, Woerden eo) speelt dit. Belangenafweging is heel lastig hier.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...