Opschuiven naar rechts verplicht?
Moderator: Moderatoren
-
Egbert
- expressweg
Re: Opschuiven naar rechts verplicht?
Wordt je (ik tenminste) bij de rijles ook aangeleerd. Blaadje voor de achteruitkijkspiegel "wat rijdt er achter je?".
-
Attietattie
- 2x5 autosnelweg
Situational awareness.Rein schreef: wo 05 mar 2025, 16:49 Als ik op de snelweg rij, dan kijk ik zeker elke vijf of tien seconden wel in mijn achteruitkijkspiegel. Bijzonder dat iemand hier beweert een paar weken niet in die spiegel gekeken te hebben.Het lijkt me toch wel handig om te weten wat er om je heen rijdt om tijdig op (onverwachte) situaties te kunnen anticiperen.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
Snelwegfreak
- Hoofdmoderator
Precies. Actief spiegelen is zó belangrijk. Dan word je ook nooit verrast.
Enne gojje mins blieft altied leave.
-
harry
- Wegnummerfotograaf
Dit is geheel niet mijn ervaring in de 3 weken dat ik in Virgina, West Virigina en North Carolina verbleef in 2023. Het was juist uitermate relaxed.Snelwegfreak schreef: wo 05 mar 2025, 13:18Ik heb vorig jaar 5 weken in de VS gereden (+/- 11.000 km) en vond het rijgedrag met name rond de steden dra-ma-tisch. Het is een soort free for all, waarbij er grote snelheidsverschillen zijn in combinatie met links en rechts inhalen. Nee, alsjeblieft: dat moet hier nooit de standaard worden.
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
--Harry.
-
Snelwegfreak
- Hoofdmoderator
Dat kan. Ik heb gereden tussen en in New Jersey en San Francisco, via Philadelphia, Washington D.C., Nashville, Memphis, Dallas, Denver en Las Vegas. Eigenlijk overal rond die steden en in zijn geheel op de Californische snelwegen vond ik het rijgedrag zoals beschreven.
-
Skoda Fabia
- woonerf
Ik kijk heus wel in mijn binnenspiegel, ongeacht in welk land ik rijd. Ik ben mij ook altijd heel bewust van wat er in mijn omgeving gebeurt tijdens het autorijden. Wat ik alleen bedoelde te zeggen dat ik van het agressieve rijgedrag dat ik in Nederland ervaar in de VS of in ieder geval zuid Californië geen last had.Rein schreef: wo 05 mar 2025, 16:49 Als ik op de snelweg rij, dan kijk ik zeker elke vijf of tien seconden wel in mijn achteruitkijkspiegel. Bijzonder dat iemand hier beweert een paar weken niet in die spiegel gekeken te hebben.Het lijkt me toch wel handig om te weten wat er om je heen rijdt om tijdig op (onverwachte) situaties te kunnen anticiperen.
Ik ben ook altijd blij is ik weer in Duitsland rijd. Daar wordt veel gedisciplineerder gereden en krijg je de tijd om naar rechts te gaan.
-
Attietattie
- 2x5 autosnelweg
Je krijgt daar alle tijd om naar rechts te gaan omdat men er sowieso al vanuit gaat dat je in het midden blijft hangen, zoals de Duitsers zelf doen. Tot zover de discipline.Skoda Fabia schreef: do 06 mar 2025, 11:31Ik ben ook altijd blij is ik weer in Duitsland rijd. Daar wordt veel gedisciplineerder gereden en krijg je de tijd om naar rechts te gaan.
Ja, ik generaliseer.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
mvalkenburg
- autoweg
Goh, nou ben ik toch wel benieuwd naar welk Duitsland jij dan gaat?Skoda Fabia schreef: do 06 mar 2025, 11:31 Ik ben ook altijd blij is ik weer in Duitsland rijd. Daar wordt veel gedisciplineerder gereden en krijg je de tijd om naar rechts te gaan.
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
En verkeersagressie in Nederland, mijns inziens valt het wel mee. Wat me wel opvalt is dat op brede wegen onvoldoende rechts wordt gehouden wat hinderlijk is voor het doorstromen van het verkeer.
-
Jeroen
- 2x2 autosnelweg
Ik denk dat de Amerikanen het Europese verkeer juist als veel chaotischer zullen ervaren. In de VS wordt aanzienlijk beter afstand gehouden en ik ben op 2 roadtrips van in totaal denk ik ongeveer 5000 kilometer bijzonder weinig aggressie tegen gekomen in het Amerikaanse verkeer. Ja, er wordt rechts ingehaald, maar de snelheidsverschillen zijn beperkt en je krijgt vrijwel altijd ook daadwerkelijk de ruimte als je van rijstrook wil wisselen. Een heel verschil met Europa en al helemaal met Nederland...Snelwegfreak schreef: wo 05 mar 2025, 13:18Ik heb vorig jaar 5 weken in de VS gereden (+/- 11.000 km) en vond het rijgedrag met name rond de steden dra-ma-tisch. Het is een soort free for all, waarbij er grote snelheidsverschillen zijn in combinatie met links en rechts inhalen. Nee, alsjeblieft: dat moet hier nooit de standaard worden.
-
Snelwegfreak
- Hoofdmoderator
Agressie heb ik ook niet meegemaakt, maar snelheidsverschillen? Ja, dat wel. Wij reden met de camper overal netjes de maximumsnelheid en bijna overal reed iedereen (fors) daarboven.
Maar goed, dit begint wat off-topic te worden
Maar goed, dit begint wat off-topic te worden
-
harry
- Wegnummerfotograaf
Duit in het off-topic-zakje:
Amerika schuift sowieso fink op naar rechts.
En daarbij zijn er dusdanige snelheidsverschillen dat Europa het niet bij kan houden.
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
--Harry.
-
Skoda Fabia
- woonerf
Omdat het gebruikelijk is 10M/U per uur sneller te rijden. Daar heeft de politie in Californië geen moeite mee. Maar dit is ook off-topicSnelwegfreak schreef: do 06 mar 2025, 19:37 Agressie heb ik ook niet meegemaakt, maar snelheidsverschillen? Ja, dat wel. Wij reden met de camper overal netjes de maximumsnelheid en bijna overal reed iedereen (fors) daarboven.
Maar goed, dit begint wat off-topic te worden![]()