Bij een botsing tussen een goederentrein en een vrachtwagen in Hooge Zwaluwe is de rangeerder, die voorop de locomotief stond, bekneld geraakt en omgekomen: https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/454 ... rachtwagen
Bij zo'n industriespoortje als dit lijntje van Lage Zwaluwe naar Oosterhout Weststad is het gebruikelijk dat de machinist de locomotief met een afstandsbediening bestuurt vanaf de grond, of voorop de voetplaat van de locomotief zoals bij dit soort diesellocomotieven. Het ongeluk gebeurde bij een onbewaakte overweg, wat bij zo'n lijntje waar maar enkele treinen per week rijden ten behoeve van kleinschalige bedieningen misschien nog wel gevaarlijker is dan op het hoofdspoor.
Goederenvervoer per spoor in Nederland
Moderator: Moderatoren
-
Sondermaut
- verkeersader
-
JB81
- autoweg
Re: Goederenvervoer per spoor in Nederland
De snelheid ligt vaak wel laag op dit soort spoortjes. Rijden op zicht, ofwel meteen kunnen stoppen indien nodig. Vandaar ook die extra man voorop denk ik.
Wat me wel opvalt is het aantal overwegen in dit gebied. Vanaf het punt waar dit lijntje afbuigt bij Zevenbergschen Hoek tot aan industrieterrein Weststad in Oosterhout is zo'n 10 kilometer. Daar liggen maar liefst 14 overwegen, waarvan 10 alleen zijn voorzien van andreaskruisen en een paar kleine schrikhekjes.
Wat me wel opvalt is het aantal overwegen in dit gebied. Vanaf het punt waar dit lijntje afbuigt bij Zevenbergschen Hoek tot aan industrieterrein Weststad in Oosterhout is zo'n 10 kilometer. Daar liggen maar liefst 14 overwegen, waarvan 10 alleen zijn voorzien van andreaskruisen en een paar kleine schrikhekjes.
-
Chris
- Moderator
Re: Goederenvervoer per spoor in Nederland
Ik begrijp dat hier gemiddeld maar 1 keer per week een goederentrein rijdt.
Er zijn heel veel bedrijventerreinen bij spoor en water, maar in de praktijk is de meeste logistiek per vrachtauto. De Nederlandse industrie is veel minder gericht op grote volumes bulk dan vroeger.
Er zijn heel veel bedrijventerreinen bij spoor en water, maar in de praktijk is de meeste logistiek per vrachtauto. De Nederlandse industrie is veel minder gericht op grote volumes bulk dan vroeger.