[A] Wegen in Tirol

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

[A] Wegen in Tirol

Bericht door Chris »

Dit is een verzameltopic voor alle wegen in Tirol waar niet een aparte thread voor is.

Afbeelding

Een aantal wegen zijn wat vaker in het nieuws en hebben een eigen thread:

* B177 Seefelder Straße: viewtopic.php?t=23082
* B179 Fernpassstraße: viewtopic.php?t=22985
* B180 Reschenstraße: viewtopic.php?t=23809
* B197 Arlbergstraße: viewtopic.php?t=23813
* Hahntennjoch: viewtopic.php?t=23025
Chris
Moderator

Re: [A] Wegen in Tirol

Bericht door Chris »

Ik heb vanmiddag wat foto's gemaakt van de grensovergang van de B172 bij Niederndorf. Aan Duitse kant komt dit op de A93 bij Oberaudorf uit, dus net ten noorden van Kufstein.

De B172 heeft trouwens een doseerlicht Niederndorf in. Die stond vandaag uit (terwijl een bord aangeeft dat het tot 8 september aan staat).

Afbeelding
Border Germany Austria Niederndorf by European Roads, on Flickr

De grensbrug, kijkend naar Duitsland.
Afbeelding

Welkom in Tirol.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De Inn, met een stuwdam.
Afbeelding
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

Chris schreef: ma 02 sep 2024, 18:53 De B172
Bijzonder, een ouderwets 172-schildje op een verder splinternieuw uitziend bord (met moderne 209).
wegnummers.nl foto's van wegwijzers (o.a. NBA), plaatsnaamborden, molens en kastelen
--Harry.
EtienneM
autoweg

Bericht door EtienneM »

^^ Het bord is zeker niet nieuw, aangezien voor het lettertype Austria DIN gebruikt wordt. Sinds 2014 is het gebruik van TERN op de borden wettelijk verplicht (maar worden oudere verkeersborden niet direct vernieuwd).
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016
marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel »

Geen snelheidsbeperking binnen de bebouwde kom?
Sondermaut
verkeersader

Bericht door Sondermaut »

Daar verbaasde ik mij ook al over, al ken ik genoeg situaties in Oostenrijk waarin het snelheidsregime voor de hele kern onder het kombord wordt aangegeven.
EtienneM
autoweg

Bericht door EtienneM »

Bovenstaand (verourderd) bord staat zo in de StVO, wordt daarom soms nog zo toegepast, een beetje hetzelfde vergeleken met het RVV1990, waar ook nog verouderde borden in staan. De verkeersbordproducenten bieden echter tegenwoordig meestal de versie aan waar binnen de bebouwde kom specifiek staat vermeld (incl. TERN-lettertype en EU-sterren rondom 'A').

Afbeelding

StVO §53/22: https://www.ris.bka.gv.at/GeltendeFassu ... r=10011336
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De B178 bij Waidring. Dit ligt aan de voet van de Loferer Steinberge, tussen Sankt Johann en Lofer.

Afbeelding
B178 Waidring 01 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
B178 Waidring 02 by European Roads, on Flickr

Er is een tolweg naar Steinplatte, dat op circa 1400 meter ligt. Je kan er ook per kabelbaan komen.
Afbeelding
B178 Waidring 03 by European Roads, on Flickr

blitzer.
Afbeelding
B178 Waidring 04 by European Roads, on Flickr
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

In Scheffau am Wilden Kaiser is gisteren de tunnel van de B178 geopend. Er is een 430 meter lange tunnel aangelegd onder de kruising met de L207.

De weg loopt niet echt dwars door de kern van Schaffau, maar hiermee wordt een veel veiliger aansluiting op de B178 gerealiseerd.

Dit is op het traject van Wörgl naar Sankt Johann.

Afbeelding
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Is dit de nieuwe manier van de Landesstraße B aangeven (de voormalige Bundesstraßen). Dit is ook de B172.

Afbeelding
B172 Sebi by European Roads, on Flickr

Afbeelding
B172 Kössen by European Roads, on Flickr

Afbeelding
B172 Kössen-2 by European Roads, on Flickr
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Er zijn plannen gepresenteerd voor de reconstructie van de aansluiting van de B169 op de A12. Dit is de aansluiting Wiesing en de B169 is de drukke weg uit het Zillertal. Er komt een tweede brug over de Inn en het ongeregelde kruispunt bij de zuidelijke helft van de aansluiting krijgt een grote rotonde (diameter 50 meter). Hiermee moet ook de afstroom naar de A12 verbeteren, met name op wintersportweekenden staan er altijd lange files op de B169.

Afbeelding
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik bedacht mij met dat bericht dat ik ook nog foto's van de B169 had gemaakt in september.

Van Zell am Ziller tot de A12 bij Wiesing.

Afbeelding
B169 Zillertal 02 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
B169 Zillertal 07 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
B169 Zillertal 10 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
B169 Zillertal 12 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
B169 Zillertal 15 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
B169 Zillertal 18 by European Roads, on Flickr

In Fügen. Hier is een tracéverlegging gepland.
Afbeelding
B169 Zillertal 19 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
B169 Zillertal 22 by European Roads, on Flickr

De Brettfalltunnel, die buiten het hoogseizoen (=winter) wordt gerenoveerd.
Afbeelding
B169 Zillertal 25 by European Roads, on Flickr

Aansluiting op de A12 met de brug over de Inn. Hier komt rechts dus een tweede brug bij.
Afbeelding
B169 Zillertal 28 by European Roads, on Flickr
Autostrada
autoweg

Bericht door Autostrada »

^^ Je ziet het niet, maar onder die rotonde/oprit van de B169 ligt de imposante Münsterertunnel van de Unterinntalbahn (spoorlijn). Deze tunnel is bijna 16km lang.
verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 »

^^ De nieuwe Unterinntalbahn bedoel je, die uiteindelijk onderdeel van een HSL München - Verona moet worden. De oude ligt hier onder de brug die ook over de Inn gaat.
Laatst gewijzigd door verfmeer95 op wo 29 jan 2025, 19:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Ik vraag me af of het de doorstroming wel goed gaat verbeteren. Ik weet niet wat de dominante verkeersstromen zijn, maar ik heb het idee dat dit niet beter wordt afgewikkeld...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De afstroom naar de A12 zou beter moeten worden.

In Tirol heeft men eigenlijk de neiging om qua verkeersproblemen de kop in het zand te steken. Dat traject is zo druk dat het eigenlijk wel 2x2 moet worden. Maar er ligt ook een spoorlijn dus ze denken dat het skiverkeer dan wel de trein gaat nemen. Hetzelfde wat je rond de Fernpass en Reutte ziet. Kostbare projecten die volkomen zinloos zijn. Ze houden zichzelf voor de gek met hun verkeerspolitiek.
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

^^ Dit lijkt me hooguit verkeer van de A12 naar het Zillertal te vertragen, in plaats van dat het de andere richting enig nut oplevert.

Dat 2x2 tot aan Mayrhofen onhaalbaar is, kan ik me nog enigszins voorstellen, maar dit specifieke knelpunt aanpakken kan echt wel veel beter.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
Autostrada
autoweg

Het tekeningetje lijkt ook niet te kloppen; hoe kom je straks vanaf Mayrhofen op de Achenseestrasse?
Edit: ik zie het al, dit betreft alleen de rijrichting naar het noorden.
marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel »

Het wordt wel 2x2 tussen de A12 en de B171 lijkt mij. Maar dat is maar zo'n 500 m. En als het verkeer op de B181 naar het zuiden via de rotonde moet lijkt mij dat juist slechter dan nu. Ik dacht eerst nog dat die rotonde misschien alleen is om linksaf te slaan en de huidige rijbaan naar het zuiden waar ook de afrit van de A12 uit het westen op aansluit behouden blijft, maar dan zou er geen weg van die rotonde naar het zuiden gaan, dus dat zal wel niet.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Zillertal blues

Afbeelding
Autostrada
autoweg

Chris schreef: za 15 feb 2025, 11:18 Zillertal blues
Gisteren is er sinds betrekkelijk lange tijd weer verse sneeuw gevallen in de Alpen en het was vandaag prachtig weer, er is dus ook veel lokaal volk op de been. Daarnaast is dit natuurlijk sowieso elke zaterdag schering en inslag in het Zilltertal in deze tijd van het jaar.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Er komt een nieuwe brug en een extra verbinding zodat de afstroom naar de A 12 gaat verbeteren. Je zult zien dat de files als sneeuw voor de zon verdwijnen :mrgreen:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

In Sillian (Osttirol) hebben ze vorig jaar een doseerlicht geplaatst op de B100 bij de ingang van het dorp. Ze noemen dit een groot succes. Maar niet als je het over de wachtrij van 5 kilometer hebt...

Eigenlijk heeft een plaats zoals deze een rondweg nodig.

Ik vraag mij eigenlijk af, waar gaat dit verkeer allemaal heen? Zijn er zulke grote skigebieden rond Lienz? Of zijn dit skiërs uit de Dolomieten die via de Felbertauern naar het noorden reizen? Of misschien massaal Oostenrijkers die terugrijden naar Villach, Graz, etc?

Afbeelding
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

^^ Zit er ook niet veel normaal verkeer tussen? De grensovergang daar is voor verkeer in een gebied van duizenden vierkante kilometers de enige logische route bij een bestemming in het gebied. Dat telt bij een gewone weg toch aardig snel op.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
Sondermaut
verkeersader

Bericht door Sondermaut »

Aan beide kanten is de dichtstbijzijnde grensovergang hemelsbreed meer dan 70 kilometer verderop. Als je meerekent dat de Nassfeldpass/Plöckenpass aan de Italiaanse zijde gesloten is (wintersluiting?) volgens Google Maps is de afstand in oostelijke richting zelfs 100 kilometer, namelijk de A23 bij Tarvisio.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

In de meeste maanden rijden daar circa 5.000 voertuigen per dag. In de zomer in de weekenden wel meer, tot circa 9.000 voertuigen per dag.

Als je vanuit de Dolomieten komt, sta je vermoedelijk behoorlijk in de file in het Pustertal (SS49), met een beetje pech ook voor de Brenner en daarna nog richting Reutte of bij Kufstein. Misschien is er dan toch een deel van dat verkeer die de route via Lienz en de Felbertauerntunnel kiest. Al is dat wel een behoorlijk lang stuk binnendoor. Het is dan 200 kilometer voordat je op de autosnelweg zit, zelfs bij normaal verkeer is dat al snel 3 uur.
Autostrada
autoweg

Alhoewel het niet op het vizier van veel Nederlanders staat, is Polen één van de grootste wintersport landen van Europa, gemeten in absolute aantallen wintersporters. Met name de Dolomieten zijn erg populair onder Polen (en Tsjechen). De route via de B100 en Lienz verder richting Wenen is een logische route voor veel Polen en Tsjechen, zeker omdat deze de drukke Brenner en Inntalautobahn vermijdt (en in feite afgezien van dit doseer licht verder redelijk filevrij is). Wat dat betreft is het wel te verklaren waarom hier file staat op zaterdag (dwz typische wisseldag) in die richting.
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland »

^^
Zijn daar precieze statistieken van op internet te vinden? Hoeveel % van de Polen gaat op wintersport?

In Nederland zijn er vrij stabiel circa 1 miljoen wintersporters. Dat klingt veel, maar bij inmiddels 18 miljoen inwoners, is dat maar circa 5,5%, afgerond misschien 6%. Dat is niet enorm, al zijn Nederlanders na de Duitsers toch de belangrijkste wintersportgasten voor Oostenrijk.

Ter vergelijk: Duitsland heeft ca. 13 miljoen wintersporters. Bij een krappe 84 miljoen inwoners is dat zo'n 15,5%.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
Autostrada
autoweg

SnarfFlevoland schreef: ma 03 mar 2025, 15:54 ^^
Zijn daar precieze statistieken van op internet te vinden? Hoeveel % van de Polen gaat op wintersport?

In Nederland zijn er vrij stabiel circa 1 miljoen wintersporters. Dat klingt veel, maar bij inmiddels 18 miljoen inwoners, is dat maar circa 5,5%, afgerond misschien 6%. Dat is niet enorm, al zijn Nederlanders na de Duitsers toch de belangrijkste wintersportgasten voor Oostenrijk.

Ter vergelijk: Duitsland heeft ca. 13 miljoen wintersporters. Bij een krappe 84 miljoen inwoners is dat zo'n 15,5%.
Voor zover ik kan nagaan zijn er zo’n 4,5 miljoen Poolse wintersporters, op een bevolking van 37 miljoen is dat dus zo’n 12%.
De Poolse markt is de belangrijkste wintersport markt in Italië na de eigen binnenlandse markt, met bijna 25% marktaandeel (maw een kwart van de niet-Italianen die in Italië skien komt uit Polen).
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De Hangbrücke Wiesberg (Goidingerbrücke) van de B171 gaat gerenoveerd worden.

De brug is 'meer dan 60 jaar oud', hoe oud exact kon ik zo niet vinden, dus het zal wel van begin jaren '60 dateren.

Dit ligt net ten westen van Landeck, de voorgaande weg liep vermoedelijk lager op de helling en is tegenwoordig een onverharde bosweg.

Google Maps geeft daar het nummer B316 aan, maar dat klopt niet, het is de B171. Dit is al 20 jaar niet meer de route van de B316. Typisch hoe zulke oude nummers toch her en der weer in Google Maps verschijnen. De B316 was een tijdelijk nummer voor de delen van de voormalige B1 die toen nog niet door de S16 waren vervangen.

Dit is de locatie: https://www.google.com/maps/@47.1188507 ... a=!3m1!1e3

De wapening van de brug is gecorrodeerd en ze gaan een aantal van de liggers compleet vervangen, waaronder ook een deel van de dwarsliggers.

Er zijn drie volledige afsluitingen, waarbij je wordt omgeleid via de S16;

* 5 mei - 6 juni
* 28 juli - 5 september
* 13 oktober - 31 oktober

De rest is het vanaf nu tot eind november 1-strooks met alternerend verkeer.

Afbeelding

Afbeelding