De Brenner trotseren aankomende vrijdagmorgen
Moderator: Moderatoren
-
S3mv
- woonerf
De Brenner trotseren aankomende vrijdagmorgen
Beste forummers,
Op dit moment ben ik op vakantie in Zuid-Tirol (Val Gardena om precies te zijn) en aankomende vrijdag gaan we weer richting huis. Nu staat er, zoals in het weertopic al besproken is, een vrij unieke situatie op het programma met sneeuw tot op 1000 à 1500m hoogte, en dat zo vroeg in september. Ik heb de weersvoorspellingen in de bergfex app bekeken en daar lijkt de sneeuwgrens rondom de Brenner tussen de 1300 en 1400m te variëren in de nacht van donderdag op vrijdag. Qua hoeveelheid sneeuw staat er ongeveer 10cm aangegeven. Mijn vraag is: moeten we voor de zekerheid donderdagmiddag al vertrekken of zal vrijdagmorgen ook prima lukken? Mijn ervaring is dat de sneeuw rondom de sneeuwgrens doorgaans slecht blijft liggen, en met de geringe hoeveelheid die er nu op het programma staat lijkt me dat niet per se problematisch. Wat natuurlijk wel weer op te merken is is dat niemand nu al op winterbanden rijdt en de kettingen doorgaans ook nog niet in de auto liggen. De beelden van afgelopen winter met een compleet vastgelopen Brenner staan nog vers in mijn geheugen, en ik hoop zelf niet in zo'n situatie te belanden.
Op dit moment ben ik op vakantie in Zuid-Tirol (Val Gardena om precies te zijn) en aankomende vrijdag gaan we weer richting huis. Nu staat er, zoals in het weertopic al besproken is, een vrij unieke situatie op het programma met sneeuw tot op 1000 à 1500m hoogte, en dat zo vroeg in september. Ik heb de weersvoorspellingen in de bergfex app bekeken en daar lijkt de sneeuwgrens rondom de Brenner tussen de 1300 en 1400m te variëren in de nacht van donderdag op vrijdag. Qua hoeveelheid sneeuw staat er ongeveer 10cm aangegeven. Mijn vraag is: moeten we voor de zekerheid donderdagmiddag al vertrekken of zal vrijdagmorgen ook prima lukken? Mijn ervaring is dat de sneeuw rondom de sneeuwgrens doorgaans slecht blijft liggen, en met de geringe hoeveelheid die er nu op het programma staat lijkt me dat niet per se problematisch. Wat natuurlijk wel weer op te merken is is dat niemand nu al op winterbanden rijdt en de kettingen doorgaans ook nog niet in de auto liggen. De beelden van afgelopen winter met een compleet vastgelopen Brenner staan nog vers in mijn geheugen, en ik hoop zelf niet in zo'n situatie te belanden.
-
T-hijs
- autoweg
Re: De Brenner trotseren aankomende vrijdagmorgen
Ikzelf zou donderdag al richting Innsbruck gaan. Misschien een deceptie, omdat je er had gerekend vrijdag pas te gaan rijden, maar ik zou zelf het zekere voor het onzekere nemen.
Verder weet ik niet welke route je vanaf Innsbruck in gedachten hebt, maar check voor de zekerheid ook even de weersverwachtingen op de Fernpaß, mocht je daaroverheen willen op vrijdag...
Goeie reis!
Verder weet ik niet welke route je vanaf Innsbruck in gedachten hebt, maar check voor de zekerheid ook even de weersverwachtingen op de Fernpaß, mocht je daaroverheen willen op vrijdag...
Goeie reis!
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Daar heb je natuurlijk altijd nog een prima alternatief via Kufstein. Als er echt serieuze hoeveelheden neerslag vallen kan het lonen om die omweg te nemen.T-hijs schreef: wo 11 sep 2024, 9:23Verder weet ik niet welke route je vanaf Innsbruck in gedachten hebt, maar check voor de zekerheid ook even de weersverwachtingen op de Fernpaß, mocht je daaroverheen willen op vrijdag...
Het kan wel problematisch worden als er in korte tijd veel sneeuw valt, zoveel dat het niet zomaar wegsmelt. Maar dat is moeilijk exact te voorspellen. Ik heb dat wel eens meegemaakt, weliswaar niet in de Alpen, maar toch. Het was binnen een paar minuten een wereld van verschil, en dat op een drukke weg.S3mv schreef: wo 11 sep 2024, 9:17 Beste forummers,
Op dit moment ben ik op vakantie in Zuid-Tirol (Val Gardena om precies te zijn) en aankomende vrijdag gaan we weer richting huis. Nu staat er, zoals in het weertopic al besproken is, een vrij unieke situatie op het programma met sneeuw tot op 1000 à 1500m hoogte, en dat zo vroeg in september. Ik heb de weersvoorspellingen in de bergfex app bekeken en daar lijkt de sneeuwgrens rondom de Brenner tussen de 1300 en 1400m te variëren in de nacht van donderdag op vrijdag. Qua hoeveelheid sneeuw staat er ongeveer 10cm aangegeven. Mijn vraag is: moeten we voor de zekerheid donderdagmiddag al vertrekken of zal vrijdagmorgen ook prima lukken? Mijn ervaring is dat de sneeuw rondom de sneeuwgrens doorgaans slecht blijft liggen, en met de geringe hoeveelheid die er nu op het programma staat lijkt me dat niet per se problematisch.
En in jouw situatie is er voor de Brenner ook geen logisch alternatief.
-
Cheese
- zandpaadje
Zekere voor het onzekere nemen en eerder weggaan zou ik zelf doen en idd Kufstein is ook een alternatief.
Heb je overigens wel winter of all srizoenbanden?
Heb je overigens wel winter of all srizoenbanden?
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Dat lijkt me niet, want hij schrijft:
Wat natuurlijk wel weer op te merken is is dat niemand nu al op winterbanden rijdt en de kettingen doorgaans ook nog niet in de auto liggen.
Ik denk dat er weinigen zijn die in september al op winterbanden rijden.
-
Pino
- 4x4 autosnelweg
Als ik de weersvoorspelling zo lees, wordt geen heel heftige neerslag verwacht. Teksten in het weerbericht suggereren eerder motregen, die dan op grotere hoogte als sneeuw zou blijven vallen. Ik heb dat soort september-sneeuw ooit meegemaakt in Engadin, en het is niet dat dat een verkeersinfarct oplevert. Je zou erop kunnen speculeren dat de Brennerautobahn wel redelijk schoon wordt gereden door het verkeer op de route. Maar tegelijkertijd is rijden tijdens een sneeuwbui natuurlijk niet het allergrootste feest, en er kunnen zomaar meer ongelukken gebeuren waarachter je in de file komt.Coen Tunnel schreef: wo 11 sep 2024, 9:32 Het kan wel problematisch worden als er in korte tijd veel sneeuw valt, zoveel dat het niet zomaar wegsmelt. Maar dat is moeilijk exact te voorspellen. Ik heb dat wel eens meegemaakt, weliswaar niet in de Alpen, maar toch. Het was binnen een paar minuten een wereld van verschil, en dat op een drukke weg.
De ORF-weersvoorspelling suggereert voor donderdag en vrijdag overigens min of meer hetzelfde voor Tirol, dus ik weet niet of donderdag rijden je tegen de sneeuw zou beschermen. Maar je terugtocht in tweeën hakken kan natuurlijk wel zin hebben als bescherming tegen grotere vertraging. En als die zich niet voordoet, zoek dan vooral onderweg naar iets leuks om donderdagmiddag te doen. Gezien de weersvoorspelling zou ik het dan wel wat noordelijker zoeken dan Innsbruck ...
-
S3mv
- woonerf
Bedankt voor de reacties. Winterbanden of all season banden zitten inderdaad niet onder de auto waar we mee op pad zijn. Het was nota bene ruim boven de 20 graden toen we vertrokken.
Met de huidige voorspellingen is de Fernpass sowieso uitgesloten, aangezien in het weerbericht een sneeuwgrens van rond de 1000m wordt genoemd op de grens met Bayern. Qua deceptie valt het eventueel gelukkig wel mee, aangezien we gewoon een nacht in het Zillertal of Zuid-Duitsland pakken dan i.p.v. Val Gardena.T-hijs schreef: wo 11 sep 2024, 9:23 Ikzelf zou donderdag al richting Innsbruck gaan. Misschien een deceptie, omdat je er had gerekend vrijdag pas te gaan rijden, maar ik zou zelf het zekere voor het onzekere nemen.
Goeie reis!
We hadden zaterdag nog als reservedag om te rijden, dus het splitsen van de reis kan ook als we op vrijdag vertrekken. De neerslagintensiteit lijkt nu overigens toch iets hoger te liggen op vrijdagochtend dan donderdagmiddag vergeleken met het weerbericht van vanmorgen. In combinatie met jullie advies neig ik dan wel echt naar een vertrek op donderdagmiddag, maar mijn reisgenoot denkt daar jammer genoeg anders over. Straks even kijken wat de laatste runs doen en hopelijk toch diegene om krijgen.Pino schreef: wo 11 sep 2024, 10:19 De ORF-weersvoorspelling suggereert voor donderdag en vrijdag overigens min of meer hetzelfde voor Tirol, dus ik weet niet of donderdag rijden je tegen de sneeuw zou beschermen. Maar je terugtocht in tweeën hakken kan natuurlijk wel zin hebben als bescherming tegen grotere vertraging. En als die zich niet voordoet, zoek dan vooral onderweg naar iets leuks om donderdagmiddag te doen. Gezien de weersvoorspelling zou ik het dan wel wat noordelijker zoeken dan Innsbruck ...
-
boe!
- 2x5 autosnelweg
De laatste GFS-run komt met 15 cm sneeuw voor de Brenner.

-
Autostrada
- autoweg
Het sneeuwt aardig in grote delen van Oostenrijk. De sneeuwgrens ligt nog wel redelijk hoog (zo’n 1300m). Ben je vandaag gaan rijden?
-
Pino
- 4x4 autosnelweg
De webcam bovenop de Brenner laat voor het moment nog groen landschap zien. Maar het is natuurlijk wel zo dat, als de neerslag voortduurt, het ergens vanavond koud genoeg wordt om daar morgen een witter landschap te hebben.
-
Autostrada
- autoweg
Ook de Fernpass is nog laag genoeg om uit de sneeuw te blijven (meet +2’C daar), maar andere passen in Oostenrijk zijn al wit; neem bijvoorbeeld de 1500m hoge Gerlospass.
https://www.asfinag.at/verkehr-sicherhe ... d=LT_16502
https://www.asfinag.at/verkehr-sicherhe ... d=LT_16502
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
-
Chris
- Moderator
Bizar wel, ik heb beide wegen eergisteren nog gereden. Ik reed van Hermagor naar Peiting via Lienz, Mittersil, Mayrhofen en Bad Tölz. Dus door de Felbertauerntunnel (regen en 9 graden) en over de oude B165 naar Gerlos (ook regen en een graad of 12).
Ik heb all-season banden maar de voorbanden hebben nog wel dermate weinig profiel dat ik ze binnenkort laat vervangen. Die zouden niet meer geschikt zijn om nog een winterseizoen te kunnen doorstaan, wettelijk gezien. Ik ben blij dat niet te hebben hoeven uitproberen in Oostenrijk.
Ik heb all-season banden maar de voorbanden hebben nog wel dermate weinig profiel dat ik ze binnenkort laat vervangen. Die zouden niet meer geschikt zijn om nog een winterseizoen te kunnen doorstaan, wettelijk gezien. Ik ben blij dat niet te hebben hoeven uitproberen in Oostenrijk.
-
Chris
- Moderator
De webcam laat zien dat het sneeuwt op de Brennerpass, maar dat het niet blijft liggen. Iets hoger wordt het wel wit.

-
S3mv
- woonerf
Uiteindelijk zijn we gisteren gaan rijden, en het was zeker op de Brenner prima te doen. Er was inderdaad sprake natte sneeuw en de sneeuwgrens lag nauwelijks hoger dan de weg, dus we hebben in dat opzicht geluk gehad.
Het deel daarna was interessanter, want na het checken van webcams hebben we toch besloten via de Fernpass te rijden i.p.v. München. Op pashoogte was er net als op de Brenner sprake van natte sneeuw die totaal niet bleef liggen, maar verderop bij Bichlbach was dat wel anders. De neerslagintensiteit was behoorlijk hoog en de temperatuur dook netaan onder nul, waardoor er toch wel een wit laagje begon te verschijnen. Ook in de winter hebben we hier al eens meegemaakt dat het een stuk harder leek te sneeuwen dan elders. Het verkeer reed wat langzamer, maar de snelheid lag niet zo laag dat het echt noemenswaardige vertraging opleverde. Verreweg de meeste vertraging (30+ minuten) hebben we opgelopen voor de Grenztunnel Füssen door de 'controlerende' Duitsers, waarbij de 'controle' bestond uit het verkeer door een controlepost te laten rijden. De agenten stonden overigens met hun rug naar de stroom verkeer toegekeerd toen we langsreden.
Het deel daarna was interessanter, want na het checken van webcams hebben we toch besloten via de Fernpass te rijden i.p.v. München. Op pashoogte was er net als op de Brenner sprake van natte sneeuw die totaal niet bleef liggen, maar verderop bij Bichlbach was dat wel anders. De neerslagintensiteit was behoorlijk hoog en de temperatuur dook netaan onder nul, waardoor er toch wel een wit laagje begon te verschijnen. Ook in de winter hebben we hier al eens meegemaakt dat het een stuk harder leek te sneeuwen dan elders. Het verkeer reed wat langzamer, maar de snelheid lag niet zo laag dat het echt noemenswaardige vertraging opleverde. Verreweg de meeste vertraging (30+ minuten) hebben we opgelopen voor de Grenztunnel Füssen door de 'controlerende' Duitsers, waarbij de 'controle' bestond uit het verkeer door een controlepost te laten rijden. De agenten stonden overigens met hun rug naar de stroom verkeer toegekeerd toen we langsreden.