[PL][S086] S86 Sosnowiec - Katowice

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

[PL][S086] S86 Sosnowiec - Katowice

Bericht door Chris »

De S86 is een 7 kilometer lange droga ekspresowa in het Silezisch stedengebied, verlopend tussen Sosnowiec en Katowice.

Afbeelding

Lokaal is dit een belangrijke ontsluitingsweg, maar verder is er niet veel nieuws van. Er zijn ook geen plannen om de S86 te verlengen of verbreden voor zover ik weet. Alhoewel het logisch zou zijn om de S86-status te verlengen tot het knooppunt met de A4.

In Katowice wordt het viaduct van de Ulica Bohaterów Monte Cassino momenteel vervangen.

De slag om Monte Cassino in Italië in 1943 was een belangrijke stap in de geallieerde opmars naar Rome. Het Poolse leger speelde hier een belangrijke rol in. Daar is de weg naar vernoemd.

In het Poolse nationale bewustzijn wordt grote betekenis toegekend aan deze slag, want dit was voor de Poolse troepen aan het westfront in Europa een van de grootste overwinningen op de Duitsers tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Jeff
expressweg

Re: [PL][S086] S86 Sosnowiec - Katowice

Bericht door Jeff »

Naast de DK1 is deze weg een van de eerste "snel"wegen van het land. Zou het deze status niet hebben, dan weet ik zeker dat het afgewaardeerd zou zijn tot een reguliere ongelijkvloerse weg met lagere vmax
math1985
dorpsstraat

Bericht door math1985 »

Komt misschien ook wat lokale politiek / patriotisme bij kijken. De Polen zien Katowice en Sosnowiec echt als twee gelijkwaardige steden, in plaats van Sosnowiec als voorstad van Katowice te zien. Wat dat betreft is het ook logisch om beide steden door middel van een snelweg te verbinden.
Ger81
autoweg

Bericht door Ger81 »

Jeff schreef: vr 20 sep 2024, 15:28 Naast de DK1 is deze weg een van de eerste "snel"wegen van het land. Zou het deze status niet hebben, dan weet ik zeker dat het afgewaardeerd zou zijn tot een reguliere ongelijkvloerse weg met lagere vmax
Dat ben ik niet met je eens.
De DK1 was vrijwel volledig gelijkvloers, met VRI's en zebrapaden.
De S86 daarentegen is altijd ongelijkvloers geweest, met ook de uitstraling van een -stedelijke- snelweg.
Ubi volentia est, via est
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Nog een luchtfoto van dat half gesloopte viaduct. Er is ook een tijdelijke brug voor fietsers en voetgangers gemaakt.

Afbeelding