Mobiliteitsbeleid kabinet Diependale (Vlaanderen)

Discussieer hier over het mobiliteitsbeleid, de positie van het wegverkeer en de gevolgen voor de wegenplannen.

Moderator: Moderatoren

Mundial
verkeersader

Re: Mobiliteitsbeleid kabinet Diependale (Vlaanderen)

Bericht door Mundial »

Maandag zal het nieuwe Gewestelijk investeringsplan (GIP) bekendgemaakt worden.
De Vlaamse Regering gaat opnieuw heel wat PPS-contracten uitschrijven, om de werken zo buiten de begroting te houden. Het gaat om zo'n 950 miljoen euro.
Artikel in De Morgen
Leuk voor deze regering natuurlijk, maar zo is er al maar minder beleidsruimte voor de volgende regering (tenzij die inflatie sterk blijft doorgaan zoals nu het geval is).
Mundial
verkeersader

Bericht door Mundial »

Vandaag is dus, zoals aangekondigd, het Geïntegreerd investeringsprogramma goedgekeurd.
In deze tabel zijn alle investeringen voor 2026-2027 te vinden, de laatste 2 jaar van de legislatuur worden volgend jaar bekendgemaakt.
En hier een meer leesbare versie met toelichting.
Enkele opvallende punten
  • De budgetten voor onderhoud nemen flink toe: dit jaar wordt er zo'n 40 miljoen euro aan extra middelen vrijgemaakt (voor weg, binnenwateren en kust samen), in 2029 loopt dat op tot 75 miljoen euro (het grootste deel gaat jaarlijks naar wegen).
  • Antwerpen staat centraal, en op Radio 1 deze ochtend was de minister daar nog trots op ook.
  • Blijkbaar was er ook ruimte voor verbetering bij het baggeren van de waterwegen.
  • pagina 12 en 13 van dat laatste document bevatten interessante kaartjes met de staat van de Vlaamse snelwegen, plaatsen met een ernstige achterstand worden versneld aangepakt via... PPS
  • Bij de N-wegen bevindt zo'n 30% zich in "onvoldoende toestand"
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

Voor onze Nederlandse forumcollega's even wat context, dit is de eerste maal dat men zo'n allesomvattend investeringsplan voorlegt in Vlaanderen. Er wordt jaarlijks wel geïnvesteerd en deze grote werven werden telkens ook met de nodige media naar bevolking gecommuniceerd, maar nu is men dus ook transparant over het budget.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik vraag mij af wat men onder 'regulier onderhoud' verstaat. Dit budget gaat omhoog van € 25 miljoen naar € 50 miljoen.

Dit is echter een klein bedrag, daar kan je misschien 10 of 20 kilometer deklaag van een autosnelweg mee vervangen. Dus ik vermoed dat dit om dagelijks klein onderhoud gaat (reiniging, doorspuiten drainage, schadeherstel die niet verhaald kan worden, conservering, misschien markeringen, etc.)

Deze is ook wel interessant. Er staat een enorme onderhoudsopgave tegemoet om van zoveel autosnelwegen de complete rijbaan en fundering te vervangen (donkergrijs):

Afbeelding
Mundial
verkeersader

Bericht door Mundial »

^^ Vorig jaar had wegen en verkeer een budget van 708 miljoen euro, daarmee werd het structureel onderhoud (nieuwe deklagen en vangrails) en klein onderhoud bekostigd. Dus als daar 50 miljoen bijkomt is dat toch een aanzienlijke verhoging naar Vlaamse normen. bron.
Ik weet niet of de 100 miljoen van de kilometerheffing voor vrachtwagens daar onder vallen (ik hoop van niet).
Verbouwingen en nieuwbouw kwamen uit aparte potten (De Werkvenootschap, Lantis).
Rogier
2x2 autosnelweg

Bericht door Rogier »

Chris schreef: di 15 jul 2025, 19:07 Ik vraag mij af wat men onder 'regulier onderhoud' verstaat. Dit budget gaat omhoog van € 25 miljoen naar € 50 miljoen.

Dit is echter een klein bedrag, daar kan je misschien 10 of 20 kilometer deklaag van een autosnelweg mee vervangen. Dus ik vermoed dat dit om dagelijks klein onderhoud gaat (reiniging, doorspuiten drainage, schadeherstel die niet verhaald kan worden, conservering, misschien markeringen, etc.)

Deze is ook wel interessant. Er staat een enorme onderhoudsopgave tegemoet om van zoveel autosnelwegen de complete rijbaan en fundering te vervangen (donkergrijs):

Afbeelding
Wel vreemd dat de R1 in Antwerpen erbij staat. Deze is 20 jaar geleden voorzien van betonverharding met een verwachte levensduur van decennia. Lijkt erop dat de betonverharding mogelijk niet voldoet.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Mundial schreef: di 15 jul 2025, 20:02 Ik weet niet of de 100 miljoen van de kilometerheffing voor vrachtwagens daar onder vallen (ik hoop van niet).
Gebruiken ze onder andere voor fietsinfrastructuur, het vrachtverkeer moet betalen voor de fietsinfrastructuur :facepalm: :nuts:.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Mundial
verkeersader

Bericht door Mundial »

Daar vind ik niets over terug in de jaarverslagen van Viapass, ik had ook altijd begrepen dat het expliciet de bedoeling was om dat in weginfrastructuur te investeren.