Blijkbaar is er oorspronkelijk het plan geweest om de R3 Grand Ring/Périphérique de Charleroi betreft het zuidelijke gedeelte zuidelijker aan te leggen volgens een Reddit lokale gebruiker:
Een paar decennia geleden, toen de R3 werd gepland, was het de bedoeling dat hij veel zuidelijker zou lopen. Als ik me goed herinner, zou hij langs Anderlues (waar de N59 loopt) lopen, Thuin omsluiten, tussen Ham-sur-Heure en Cour-sur-Heure door lopen en dan door Tarcienne, Gerpinnes en Bouffioulx. Kortom, hij zou het bos omzeilen en naar het zuiden lopen, in plaats van naar het noorden. Althans, als ik de documenten en dagboeken van mijn grootvader mag geloven, of die in de archieven van Ham-sur-Heure-Nalinnes.
Het werd ingekort vanwege het budget. Ik bedoel, ja, door het zo in te korten werd de lengte bijna gehalveerd. Je moet ook rekening houden met de kosten vanwege het heuvelachtige terrein van de regio. Het was ook rond de tijd van de metro van Charleroi, die ook veel meer kostte dan verwacht.
Kortom, de N5 en de R3 zouden elkaar kruisen bij Tarcienne, en helemaal niet bij Couillet. Daarom is er een overgang tussen de snelweg en de gewone weg.
In een soortgelijk project zou de A503 verder samenvloeien met ditzelfde kruispunt, parallel aan de bestaande N5 vanuit Bultia. Zelfs toen al was men woedend over de hoeveelheid bos die gekapt zou worden, dus de A503 stopte abrupt.
Bron en nog meer:
https://www.reddit.com/r/belgium/commen ... t/n6u5p3l/ ?tl=fr .
Hier enkele opvallende weg(del)en:
Het noordelijke einde van expressweggedeelte van de E420/N5 bij Somzée/Tarcienne;
Het expressweggedeelte van de N59.
Het was uiteindelijk handig geweest voor de noord-zuid E420/N5 verbinding.