[B][R003] R3 Grand Ring/Périphérique de Charleroi

Bespreek hier alles over de Belgische autosnelwegen.

Moderator: Moderatoren

Joshua
autoweg

[B][R003] R3 Grand Ring/Périphérique de Charleroi

Bericht door Joshua »

De R3 had/heeft tot nu toe nog geen eigen (algemeen) topic, de R3 is de enig gesloten (auto)snelwegring van/in Wallonië/België en verbind de verschillende gebieden van de vóórstéden van/rond Charleroi met elkaar en is heel belangrijk in d(i)ezelfde gelegen Metropoolregio( 580.000 inwoners).
SPOILER: TOON

Afbeelding
Wegenwiki artikel: https://www.wegenwiki.nl/R3_(Belgi%C3%AB)
Wallonie Infrastructures SOFICO schreef:PERSBERICHT

R3 – Renovatie van het wegdek van Blanche Borne in Châtelet

9 oktober 2024

Het wegdek van de R3/Grote Ring van Charleroi zal worden gerepareerd tussen knooppunt nr. 9 “Blanche Borne” en nr. 10 “Châtelet”, richting Heppignies. Deze werkzaamheden starten op maandag 14 oktober.

Afbeelding
Bron en meer: https://sofico.org/app/uploads/2024/10/ ... let-cp.pdf.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Joshua
autoweg

Re: [B][R003] R3 Grand Ring/Périphérique de Charleroi

Bericht door Joshua »

Het toevallig volgende gedeelte van de R3 gaat aangepakt worden.
Wallonie Infrastructures SOFICO schreef:AfbeeldingPERSBERICHT

R3 – Renovatie van de wegdekken van het Viaduc de Châtelet

20 mei 2025

Het wegdek van de R3/Grand Ring de Charleroi wordt vernieuwd tussen knooppunt nr. 11 “Châtelineau” en nr. 10 “Châtelet”, richting Gouy-lez-Piéton. Deze werkzaamheden beginnen op dinsdag 20 mei en zullen enkele dagen voor problemen zorgen wat betreft de verkeersomstandigheden.

Afbeelding

Ze worden uitgevoerd in samenwerking met de technische partner SPW Mobilité et Infrastructures, projectleider.

Het bedrijf Eurovia werd via een overheidsopdracht aangewezen om de werkzaamheden uit te voeren.
Bron en meer: https://sofico.org/app/uploads/2025/05/ ... nts-cp.pdf.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Blijkbaar is er oorspronkelijk het plan geweest om de R3 Grand Ring/Périphérique de Charleroi betreft het zuidelijke gedeelte zuidelijker aan te leggen volgens een Reddit lokale gebruiker:
Een paar decennia geleden, toen de R3 werd gepland, was het de bedoeling dat hij veel zuidelijker zou lopen. Als ik me goed herinner, zou hij langs Anderlues (waar de N59 loopt) lopen, Thuin omsluiten, tussen Ham-sur-Heure en Cour-sur-Heure door lopen en dan door Tarcienne, Gerpinnes en Bouffioulx. Kortom, hij zou het bos omzeilen en naar het zuiden lopen, in plaats van naar het noorden. Althans, als ik de documenten en dagboeken van mijn grootvader mag geloven, of die in de archieven van Ham-sur-Heure-Nalinnes.

Het werd ingekort vanwege het budget. Ik bedoel, ja, door het zo in te korten werd de lengte bijna gehalveerd. Je moet ook rekening houden met de kosten vanwege het heuvelachtige terrein van de regio. Het was ook rond de tijd van de metro van Charleroi, die ook veel meer kostte dan verwacht.

Kortom, de N5 en de R3 zouden elkaar kruisen bij Tarcienne, en helemaal niet bij Couillet. Daarom is er een overgang tussen de snelweg en de gewone weg.

In een soortgelijk project zou de A503 verder samenvloeien met ditzelfde kruispunt, parallel aan de bestaande N5 vanuit Bultia. Zelfs toen al was men woedend over de hoeveelheid bos die gekapt zou worden, dus de A503 stopte abrupt.
Bron en nog meer: https://www.reddit.com/r/belgium/commen ... t/n6u5p3l/ ?tl=fr .

Hier enkele opvallende weg(del)en:
Het noordelijke einde van expressweggedeelte van de E420/N5 bij Somzée/Tarcienne;
Het expressweggedeelte van de N59.

Het was uiteindelijk handig geweest voor de noord-zuid E420/N5 verbinding.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

Kwam er afgelopen zondag achter dat er een essentieel bewegwijzeringsbord op het knooppunt van de R3 en de A503 ontbreekt! Even opgezocht op google en het bord is ergens tussen 2013 en 2018 verdwenen en blijkbaar nooit meer vervangen. Onbegrijpelijk! Maar blijkbaar rijden hier alleen maar locals en mensen op navigatie, want anders kan ik me niet voorstellen dat er nooit iemand aan de bel getrokken heeft.

https://maps.app.goo.gl/xADksWk3TWZMZv477
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Google Maps stuurt verkeer van de N 5 naar Brussel via de 'Rue de la Blanche Borne' en de R 3/oost, of direct de weg rechtdoor en vanaf Porte de la Neuville de R 9, dus ik denk dat er inderdaad weinig verkeer over de knoopuntlus gaat. Niettemin wel een tekortkoming van de wegbeheerder als je het mij vraagt. Overigens vind ik het ontbreken van op- en afritten richting het oosten bij de aansluiting 8 (Reims) ook een missing link.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

^^ Mijn navigatie stuurde mij toevallig afgelopen zondag via deze variant. Waarschijnlijk omdat de N5-stad in vertraging kende. Maar zonder diezelfde navigatie had ik echt niet geweten of ik op het punt waar het bord ontbreekt had moeten afslaan of nog even door had moeten rijden...
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik kwam daar vorig jaar ook langs, het is een beetje aparte route op een lange reis. Ik kan mij voorstellen dat ze daar ook niet echt zitten te wachten op doorgaand verkeer over zo'n weg. Dat zal ook wel een stuk zijn toegenomen sinds navigatiesystemen de N5 / E420 hebben gevonden van en naar Frankrijk.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

^^ Maar buiten dat: het is gewoon een essentieel bewegwijzeringsbord dat op dit knooppunt ontbreekt. Ook voor lokaal verkeer naar Beaumont is het hier maar gokken welke richting je nu moet nemen.

Vanuit westelijke richting staan er wel borden (en mag er wat gesnoeid worden, maar dat staat er even los van).
https://www.google.nl/maps/@50.3824872, ... FQAw%3D%3D
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Er staan nog enkele vooraankondigingsborden voor.

Wel hebben ze de afritbewegwijzering vanaf daar dat punt tot het oostelijk knooppunt R3-E42/A15 vervangen door de Waalse standaard, dus niet gelijk op de R9. Voor :AS: 8 Couillet (Reims) hebben ze een uitzondering gemaakt: Hier staan/stonden de ondersteuningsconstructies al klaar om een nog groter afritbord dan normaal te gebruiken.

Wat dat het betreft het ontbreken van op- en afritten richting het oosten bij de aansluiting 8 (Reims): problemen zijn de Viaduc- en de Tunnel Couillet en direct daarna is er :AS: 9 Blanche Borne (Loverval).

Bedoeling gaat uiteindelijk kunnen moeten zijn om al het noord-zuid verkeer over de R3 laten gaan en niet langer over onder andere de R9, gezien de situatie ten zuiden van Charleroi is er nog geen serieuze eindoplossing gevonden.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

Joshua schreef: di 30 dec 2025, 14:26 Er staan nog enkele vooraankondigingsborden voor.
Nee, die staan er niet. Wel een aankondiging voor de parallelbaan van het knooppunt, maar vervolgens niks meer (vanuit oostelijke rijrichting)
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Joshua schreef:Bedoeling gaat uiteindelijk kunnen moeten zijn om al het noord-zuid verkeer over de R3 laten gaan en niet langer over onder andere de R9, gezien de situatie ten zuiden van Charleroi is er nog geen serieuze eindoplossing gevonden.
Het gewest zelf wil de verbinding 'Rotterdam-Marseille' opwaarderen. Zelfs zonder definitieve oplossing voor het gedeelte Charleroi-Somzée zou je toch verwachten dat de bewegwijzering dan op orde wordt gebracht. Al zijn het maar tijdelijke borden.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Ik denk dat de meeste navigatiesystemen eerder de N5 tot aan de R9 nemen ipv de A503. Al is de route nog minder geschikt voor doorgaand verkeer (en zal vast voor een slecht imago van Wallonië zorgen als je al die Nederlandse toeristen dwars door de neerslachtige invalswegen van Charleroi laat rijden). Je kan dit enkel oplossen door een goede verbinding van de N5 richting de oostelijke R3. Tot zolang is het aanmodderen.

Een oprit van de N5 naar de R3-oost moet toch wel mogelijk zijn lijkt me. In de omgekeerde richting lijkt er mij minder plaats. Maar dit zou al een deel van het doorgaand verkeer richting de R3 duwen.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

Ik heb deze route inmiddels een keer of 10 gereden, en vrijwel altijd leidde mijn navigatie (de betaalde app van TomTom Go) mij via Loverval richting oprit 9 van de R3. Afgelopen zondag dus via de R3-A503. Ik denk dat het deel N5 tussen R3 en R9 te vaak filevorming kent.
Ik vind dat stukje N5 eigenlijk best wel leuk voor de afwisseling, het is voelt wel als een soort teletijdmachine. Onbegrijpelijk overigens dat men de plannen voor een betere verbinding richting R3 in de ijskast heeft gezet.
Jeff
expressweg

Bericht door Jeff »

Qua bos: Ik weet niet hoe de ondergrond daar is, maar het kappen van bomen op een helling met een klei/steen ondergrond is nooit slim geweest (UK heeft daar een paar mooie voorbeelden van)

Eventueel zou je dan nog een knooppunt kunnen bouwen tussen complex 9 en 10. Daar kan dan weer de N5/E420 op aansluiten (krijg je wel een compleet andere route)
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Het plan was volgens mij ooit om de A 503 door te trekken naar de N5 (in zuidelijke richting), dan zou de verbinding overigens van oost naar zuid via een krap klaverlusje gaan, maar ik vermoed dat de capaciteit wel voldoende is. Zo veel verkeer rijdt daar nou ook weer niet.
Nu wil het Waals gewest een Y bouwen, een enkelbaans westelijke tak die richting het centrum van Charleroi loopt en een oostelijke tak die inderdaad ergens tussen afrit 9 en 10 aansluit op de R 3.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

^^ Die Y heeft nadelen, maar zou een hele verbetering zijn tov de huidige situatie.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Tja, ik had denk ik ook liever één (snel)weg met 2x2 rijstroken en een volledige aansluiting op de R 3 gezien. Voor lokaal verkeer zou je dan nog wel een oplossing moeten bieden, dat loopt nu ook vast in de voorsteden van Charleroi.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Het voordeel dat het plan van de Y in de koelkast is gestoken is dat er nu ruimte is om in de toekomst met een beter plan te komen. Hopelijk zorgt het doorgaand verkeer lokaal voor flinke overlast zodat er politieke druk ontstaat voor een betere oplossing dan diegene die gepland was, want dan voelt men de noodzaak.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

De enig geplande gedeeltes zijn de renovaties van de overige gedeelten ten zuiden van Somzée, waarvan deel Neuville/Samart - Frasnes-lez-Couvin dan nu in studie is, uiteindelijk is er dan nog voor daarna Fraire - Jamagne/Jamiolle en uiteindelijk komt men nog tot bij het stuk direct ten zuiden van Charleroi. Daar rijden nu al bijna dagelijks 50.000 voertuigen en ooit uiteindelijk kan men niet anders dan echt voor een definitieve oplossing gaan.
Alfa schreef: wo 31 dec 2025, 14:02 Ik denk dat de meeste navigatiesystemen eerder de N5 tot aan de R9 nemen ipv de A503. Al is de route nog minder geschikt voor doorgaand verkeer (en zal vast voor een slecht imago van Wallonië zorgen als je al die Nederlandse toeristen dwars door de neerslachtige invalswegen van Charleroi laat rijden). Je kan dit enkel oplossen door een goede verbinding van de N5 richting de oostelijke R3. Tot zolang is het aanmodderen.

Een oprit van de N5 naar de R3-oost moet toch wel mogelijk zijn lijkt me. In de omgekeerde richting lijkt er mij minder plaats. Maar dit zou al een deel van het doorgaand verkeer richting de R3 duwen.
Metropool Charleroi is volop aan moderniseren - Europese modern/herindustrial-isering - en al heel lang geen verouderde plaats/stad. Het is als stad/Metropool tegenwoordig uitgerust met onder andere een eigen Luchthaven en Univeristeit.

Wat dat het betreft de oostelijke aansluitingen: ook hier is er aan gedacht: https://www.wegenforum.nl/viewtopic.php ... 0#p1315180.

Het zijn naar mijn mening genoeg redenen om volop voor deze verbinding te gaan.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Dat beeld dat je schept is wel heel hoopvol. Charleroi krijg je niet op enkele jaren opgeknapt en zelfs dan nog kan je aan de demografische realiteit weinig veranderen. En akkoord, het heeft een luchthaven maar wel eentje die verkozen is tot de slechtse van Europa. De realiteit en reputatie van Charleroi blijft dat als je er niet echt moet zijn, je er beter zover mogelijk van wegblijft.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Het centrum is wel smaakvol opgeknapt moet ik zeggen. Maar de verkeersafwikkeling en de bewegwijzering; daar valt nog wel wat een en ander aan te verbeteren.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Ik ben afgelopen oktober nog een dagje in Charleroi geweest, ik heb toen de befaamde City Safari-wandeling gedaan langs het oude industrie langs de Samber. Ik heb ook het centrum van Charleroi gezien. Het klopt zeker dat er in Charleroi de afgelopen jaren de belangrijkste straten en pleinen heraangelegd zijn, zij het enkel in het centrum. Maar onze conclusie was toch dat het de stad nauwelijks vooruitgeholpen heeft en niet structureel. Vooral het winkelbestand is hallucinant, in de centrale winkelstraat de Rue de la Montagne staat bijna 90% van de winkels leeg. Dat is niet meer te redden. Er was ook weinig horeca en zelfs op een zaterdag erg weinig volk in de stad. De metrostations in het centrum waren te vermijden plekken, zeker station Waterloo.

90% van Charleroi bestaat nog steeds uit mistroostige arbeidswoningen van minstens 100 jaar oud en dat beeld zal niet snel veranderen. Je ziet er ook nauwelijks bouwactiviteiten. Veel van de oude (spectaculaire) fabrieken worden momenteel afgebroken en het terrein blijft vervolgens braak liggen. Dat vind ik eigenlijk ook niet echt vooruitgang.

Ja het heeft een luchthaven, maar dat staat in principe los van de stad. De luchthaven van Charleroi richt zich op heel België als goedkope Ryanair-hub. Op zich is het een prima luchthaven.
Laatst gewijzigd door Alfa op do 01 jan 2026, 12:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Wat kan je daar ook tegen doen? De hele stad met de grond gelijk maken?

Dit probleem van slechte kwaliteit woningen van 100 jaar oud speelt in Nederland een stuk minder omdat de verstedelijking toen nog veel beperkter was, Wallonië was hier vanwege de industrialisatie eerder in. Het bestaat in Nederland wel, maar het is vaak maar een beperkt percentage van de volledige woningvoorraad, of het zijn juist hele dure panden in de binnenstad. De 'arbeiderswoning' van mijn oma in Den Bosch waar ze in de jaren '30 woonde kost nu meer dan een miljoen euro.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

^^ Ik weet het niet. Hopen dat het economisch beter wordt. De vele lege plekken kunnen wel een troef zijn voor toekomstige activiteiten waar in bv Vlaanderen geen plaats meer voor is. Die arbeidshuisjes zijn overigens spotgoedkoop in Charleroi: https://www.zimmo.be/nl/charleroi-6000/ ... uis/LHLNA/. Maar wel van erg slechte kwaliteit met nauwelijks isolatie.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Ik heb het trouwens meer dan nog genoeg gezegd: bekijk het praathoekje maar eens daar is er genoeg over te vinden en dat is dan nog niet alles. Maar doordat hier nergens nog geluisterd wil/kan worden naar alles wat dat ik zeg erover, blijven enkelen maar in een negatief daglicht denken.

Ik zeg één ding: mijn veiligheidsgevoel ligt in Liège en Charlerloi in elk geval hoger dan Vlaanderen.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Een gevoel is uiteraard iets persoonlijks, maar ik heb me buiten Brussel zelden ergens zo onveilig gevoeld als in Luik. De leegstand, de vele zwervers, het onguur volk bij het station,... Het draagt er allemaal niet aan bij.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Joshua schreef: do 01 jan 2026, 14:26 Ik heb het trouwens meer dan nog genoeg gezegd: bekijk het praathoekje maar eens daar is er genoeg over te vinden en dat is dan nog niet alles. Maar doordat hier nergens nog geluisterd wil/kan worden naar alles wat dat ik zeg erover, blijven enkelen maar in een negatief daglicht denken.

Ik zeg één ding: mijn veiligheidsgevoel ligt in Liège en Charlerloi in elk geval hoger dan Vlaanderen.
Ik heb duidelijk aangegeven dat vele straten in het centrum heraangelegd zijn. Dat is zeker positief. Maar de problemen van Charleroi zijn structureler en kunnen niet zomaar opgelost worden. Dat is nu eenmaal eigen aan dit soort post-industriële steden, dat zie je overal ter wereld (bv de Rust Belt of Detroit in de VS). Dat benoemen is niet slecht bedoeld.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Het is denk ik ook maar net wat je verwacht. Overigens blijft mijn punt wel overeind staan: de wegbeheerder kan niet zomaar dingen laten verslonzen omdat de rest van de stad er slecht bijligt. En zoveel geld kost een fatsoenlijke wegwijzer nou toch ook niet. :yes:

ietwat off topic: Hier een leuk filmpje van Nederlanders die in Charleroi overnachten; dat geeft wel een eerlijk beeld volgens mij
Link
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Vinny schreef: do 01 jan 2026, 15:15 Overigens blijft mijn punt wel overeind staan: de wegbeheerder kan niet zomaar dingen laten verslonzen omdat de rest van de stad er slecht bijligt. En zoveel geld kost een fatsoenlijke wegwijzer nou toch ook niet. :yes:
Het probleem is vaak dat er helemaal geen budget geprogrammeerd is voor dit soort zaken, of dat dit veel te laag is om al het jaarlijks regulier onderhoud van uit te houden. En dus alles vanuit eenmalige potjes betaald moeten worden, waarbij regulier onderhoud gezien gaat worden als eenmalige investering. Potjes geld, die wel of niet gaan komen.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Ja dat probleem speelt in Nederland natuurlijk ook wel, alleen in België nog iets erger. Overigens vooral rondom Charleroi en Luik lijkt dat te gebeuren, de bewegwijzering in overige delen van Wallonië vind ik de laatste jaren wel verbeterd.