[A058] A58 Bergen op Zoom - Roosendaal - Breda

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

[A058] A58 Bergen op Zoom - Roosendaal - Breda

Bericht door Chris »

Er was nog geen algemeen topic over de A58 in West-Brabant.

Het was niet heel breed aangekondigd, maar de A58 is vanaf gisteravond tot vrijdag 25 oktober 5 uur afgesloten voor groot onderhoud. In deze richting kan het verkeer vrij makkelijk omgeleid worden zonder een fuik in te rijden, waardoor er geen grote hinder is ontstaan. Al zal het wellicht op het onderliggend wegennet wel druk zijn.
Rijkswaterstaat schreef:A58 tussen knooppunt Zoomland en De Stok dicht; 17 - 28 oktober 2024

Rijkswaterstaat voert onderhoud uit aan de A58. Hierdoor is de A58 tussen knooppunt Zoomland en knooppunt De Stok in de richting van Roosendaal afgesloten van donderdag 17 oktober 21.00 tot vrijdag 25 oktober 05.00 uur.

Tegelijkertijd is ook oprit Bergen op Zoom (28) van de A4 in de richting van Rotterdam afgesloten. Daarnaast zijn oprit Bergen op Zoom-Noord (27) van de A4 richting Roosendaal en Antwerpen en de verbindingsweg A4/A58 ter hoogte van knooppunt Zoomland vanuit Tholen richting Roosendaal afgesloten van donderdag 17 oktober 21.00 tot maandag 28 oktober 05.00 uur.

Houd rekening met omleidingen en filevorming en een extra reistijd die kan oplopen tot 60 minuten.
https://www.rijkswaterstaat.nl/nieuws/a ... tober-2024

Foto's van Weginspecteur Bart:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
keokiracer
2x3 autosnelweg

Re: [A058] A58 Bergen op Zoom - Roosendaal - Breda

Bericht door keokiracer »

Chris schreef: vr 18 okt 2024, 20:07 In deze richting kan het verkeer vrij makkelijk omgeleid worden zonder een fuik in te rijden, waardoor er geen grote hinder is ontstaan. Al zal het wellicht op het onderliggend wegennet wel druk zijn.
Ik zag eerder vandaag een vrij lange langzaam rijdende file tussen Bergen op Zoom-Noord en een kilometer of 2 voor de afrit Dinteloord. Ik vermoed dat er iets of iemand op de vluchtstrook stond (pechgeval/ongeluk), want de vertraging was niet groot genoeg voor een afgesloten rijstrook maar de kop van de file bleef op dezelfde plek .

Lokaal is het vooral druk bij de kruising Westelaarsestraat/Plantagebaan. De Westelaarsestraat (waar verkeer nu over omrijdt) heeft daar een onoverzichtelijk kruispunt met de Plantagebaan met stopborden en al. Ik zag daar rond een uur of 2 zo'n 20 minuten vertraging via Waze en Google Maps.
In Bergen op Zoom moet verkeer eraan wennen dat de oprit van afrit 27 richting zuiden (Randweg-Noord) dicht is en de oprit richting noorden van afrit 28 (Rooseveltlaan) ook dicht is. Zorgt voor kleine vertragingen op plekken waar je dat normaal niet zo snel zou verwachten.
Een grote chaos is het allerminst.
Chris schreef: vr 18 okt 2024, 20:07Het was niet heel breed aangekondigd
Omdat jij niet in de regio woont denk ik. Ik hoorde in ieder geval regelmatig reclame op lokale radiostations en in lokale nieuwsbladen heb ik het ook zien staan (in ieder geval online, in de krant weet ik niet maar ik vermoed dat er ook wel iets over in heeft gestaan). Ik hoorde het eerder deze week ook regelmatig in gesprekken voorbij komen.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Sondermaut
verkeersader

Bericht door Sondermaut »

Op zaterdag is er in ieder geval geen sprake van file op de omleidingsroute. Wel waren de A4 en A59 merkbaar drukker dan wanneer de A58 gewoon open zou zijn. De planning van de werkzaamheden lijkt mij niet per se onhandig, maar er spelen door de populariteit van de Intratuin in Halsteren tijdens de herfst meestal wel bereikbaarheidsproblemen in de omgeving van het dorp die mogelijk worden verergerd door de werkzaamheden.

Het verbaast mij overigens wel dat de brug over het Schelde-Rijnkanaal in de N286 naar Tholen tegelijkertijd afgesloten is in beide richtingen.
Starlet
stadsweg

Bericht door Starlet »

De Meidoornlaan in Bergen op Zoom is ook dicht.
De Gagelboslaan is in Zuidelijke richting afgesloten met de kruising van de Rooseveltlaan.
De Ruytershoveweg is richting Bergen op Zoom afgesloten vanaf de Bergsebaan tot afrit 27.
De Mastendreef is in zijn geheel dicht tussen de islamitische begraafplaats en Wouwse Tol.

De gemeente is niet handig bezig door deze informatie niet in Melvin te zetten.
Thom
verkeersader

Bericht door Thom »

De gemeente Roosendaal heeft een nieuwe mobiliteitsvisie aangenomen. De plannen: https://www.bndestem.nl/roosendaal/roos ... ~ad07f7e1/

Eén van die plannen is het verlagen van de snelheid op de A58 tussen KP De Stok en afrit Zegge naar 80km/h. De gemeente wil hiervoor een verzoek indienen bij RWS.

https://www.zuidwestupdate.nl/nieuws/sn ... oosendaal/
Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman »

Hier te vinden: https://www.roosendaal.nl/mobiliteit

Ze willen naast het verlagen van de maximumsnelheid het liefst ook een overkluizing. Nou succes. In een vergelijkbaar geval als Zwolle is men daar nooit aan begonnen, het is geen notoir fileknelpunt zoals de N7 in Groningen en er is ook niet toevallig een wegverbreding in combinatie met vervanging van een hinderlijke oeververbinding zoals bij Leiden/Zoeterwoude gepland.

Zoals vrijwel alle mobiliteitsvisies tegenwoordig hangt het voor de rest uiteraard weer van allerlei luchtfietserij en autopesterij aan elkaar. Een hele pagina gewijd aan GOW-30, nou joepie. Ik wacht al met smart op de SW-40, de GOW-15 en de ETW-5.

En iets als onderstaande riep men zo'n 35 jaar geleden ook al met het SVV-2:
Afbeelding

Sorry hoor, maar met dit soort onzinplaatjes ben je bij mij direct af. Je moet vandaag al minstens een (voorzichtige) trend richting dit soort verhoudingen waarnemen, anders ben je totaal ongefundeerd in het luchtledige aan het zwammen. We hebben meer data dan ooit, maar goed gebruiken, ho maar.
🇳🇱🇪🇺
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

^^ Bijzonder plaatje. Alle nieuwe verplaatsingen lijken per definitie per auto te gaan.
wegnummers.nl foto's van wegwijzers (o.a. NBA), plaatsnaamborden, molens en kastelen
--Harry.
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

^^ Toch is het aandeel auto kleiner in het straks-scenario.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Een grote afsluiting van de A58 deze zomer:
RIjkswaterstaat schreef:A58 meerdere dagen dicht tussen knooppunt De Stok en Princeville; 25 juli - 3 augustus 2025

We voeren groot onderhoud uit aan de A58. Hierdoor is de A58 tussen knooppunt De Stok en Princeville afgesloten in 2 fases. Houd rekening met extra reistijd.

De volgende afsluitingen gelden van vrijdag 25 juli 21.00 tot dinsdag 29 juli 2025 05.00 uur:

* A58 tussen knooppunt De Stok en knooppunt Princeville richting Breda

De volgende afsluitingen gelden van dinsdag 29 juli 05.00 tot zondag 3 augustus 2025 23.59 uur:

* A58 tussen knooppunt De Stok en afrit (20) St. Willebrord richting Breda
Rijkswaterstaat schreef:A58 tussen knooppunt Princeville en De Stok dicht; 4 - 13 augustus 2025

Rijkswaterstaat voert onderhoud uit ter hoogte van de A58 tussen knooppunt Princeville en knooppunt De Stok. Hierdoor is de A58 tussen deze knooppunten in de richting van Roosendaal en Bergen op Zoom dicht van maandag 4 tot woensdag 13 augustus.

Houd rekening met een extra reistijd die kan oplopen tot 60 minuten.

Regulier onderhoud

Deze werkzaamheden vallen onder het onderhoudscontract dat we laten uitvoeren. Het betreft regulier onderhoud dat wegennet, viaducten, bruggen en tunnels periodiek nodig hebben, zoals asfaltering, vervangen van voegovergangen maaiwerkzaamheden, snoeiwerkzaamheden, asfalt reinigen en onderhoud aan de vangrail. Met als doel een vlotte en veilige doorstroming voor de weggebruiker.
De omleiding verloopt via het knooppunt Klaverpolder. Ze waarschuwen voor een extra reistijd van 60 minuten. Aangezien het in de zomervakantie valt, zal de hinder wel te overzien zijn vermoed ik. Met name bestemmingsverkeer naar Etten-Leur en Roosendaal heeft er veel last van.

Gezien de lengte van het traject en 9 dagen van afsluiting zou het mij niet verbazen dat je op grote delen niemand aan het werk ziet, of slechts kort durend.
Wouter N14
Moderator

Zou dan ook eindelijk Nba geplaatst worden bij Princeville richting Breda...
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Na de afsluitingen van vorig jaar volgt er nu nog een afsluiting van bijna 2 weken:
Rijkswaterstaat schreef:A58 afgesloten tussen de knooppunten Princeville en de Stok; 8 - 16 augustus 2026

In de zomer van 2026 werkt Rijkswaterstaat aan de A58. De weg is afgesloten voor doorgaand verkeer tussen de knooppunten Princeville en de Stok in de richting van Roosendaal en Bergen op Zoom van zaterdag 8 tot zondag 16 augustus. Houd rekening met maximaal 15 minuten extra reistijd.

Waar is de A58 dicht?

* De A58 is dicht tussen oprit Etten-Leur-West (19) en knooppunt de Stok richting Roosendaal en Bergen op Zoom.
* Vanaf de A16 zijn de verbindingsbogen bij knooppunt Princeville naar de A58 afgesloten.

Wanneer is de A58 dicht?

Van zaterdag 8 augustus 21.00 tot zondag 16 augustus 2026 05.00 uur.

Waarom deze werkzaamheden?

De werkzaamheden zijn het vervolg op het onderhoud dat in 2025 is gestart. De A58 krijgt nieuw asfalt en verschillende op- en afritten worden vernieuwd. In augustus 2026 wordt een groter deel van de weg aangepakt dan tijdens de werkzaamheden in juli. Ook worden op verschillende locaties reparaties uitgevoerd en vinden werkzaamheden plaats aan de bermen en andere onderdelen van de weg.

Met dit groot onderhoud blijft de A58 veilig en betrouwbaar en kan het verkeer ook de komende jaren goed blijven doorstromen. We voeren de werkzaamheden bewust in de zomer uit, omdat het dan rustiger is op de weg en de hinder voor weggebruikers zo veel mogelijk beperkt blijft.
Wouter N14
Moderator

De weg is nu dicht richting Breda.
keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer »

Deze week is de richting Breda > Bergen op Zoom dus aan de beurt.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...